IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Analize
05.12.2018.

DOP

Trgovci pokazali društvenu odgovornost

KRATKI ANALITIČKI PREGLED

Press clipping je za InStore magazin u razdoblju od rujna do studenoga 2018. analizirao aktivnosti društveno odgovornog poslovanja trgovaca u FMCG sektoru.

Živimo u vremenu u kojem brojni ekonomski, društveni i okolišni problemi čine našu svakodnevicu, pa nam je uvijek drago čuti da neko poduzeće – društveno odgovorno posluje (DOP). U Hrvatskoj HGK i PSOR već godinama dodjeljuju priznanje tvrtkama – Indeks DOP-a.
Kada čujemo skraćenicu DOP, većina pomisli na donacije različitih tvrtki. DOP su definirale brojne organizacije i institucije, no uglavnom sve definicije možemo sublimirati u jednu koja kaže da je to maksimirajući pozitivan utjecaj gospodarstva na društvo uz svođenje negativnih učinaka na minimum (International Business Leaders Forum).

Interna dimenzija DOP-a (unutarnji organizacijski procesi) su upravljanje ljudskim resursima, zdravljem i sigurnosti na poslu, restrukturiranje na društveno odgovoran način, upravljanje utjecajima na okoliš i prirodne resurse. Eksterna dimenzija DOP-a (vanjski elementi poslovanja) su utjecaj na lokalnu zajednicu, utjecaj na druge ključne dionike kao što su poslovni partneri i dobavljači, potrošači te poštivanje ljudskih prava i globalna briga za okoliš.

Uzimajući u obzir sve navedene dimenzije, ključni segmenti DOP-a su:
1. sponzorstva i donacije
2. briga za društvo/zajednicu u kojoj organizacija djeluje
3. zaštita zdravlja i okoliša
4. briga za dobavljače, klijente, partnere i suradnike
5. briga za vlastite zaposlenike.

Stoga, prisjetimo se kako su naši trgovački lanci razveselili svojim DOP aktivnostima ove jeseni. U tu smo svrhu pregledali medijske objave iz hrvatskih tiskovina i portala u razdoblju između rujna i studenoga te smo izdvojili one teme vezane uz razne DOP aktivnosti koje su trgovački lanci komunicirali u javnost. Zaista smo pronašli aktivnosti iz svih 5 ključnih segmenata DOP-a.
Sponzorstva i donacije
Često trgovački lanci u suradnji s raznim udrugama u svojim trgovinama postavljaju košare ili kasice za dobrovoljne priloge kupaca, pa je jednu takvu akciju provela i Udruga slijepih Međimurske županije u suradnji s trgovinama Metss i Konzum. Tommy je surađivao u prikupljanju hrane i higijenskih potrepštinama za Socijalnu samoposlugu Kruh sv. Elizabete, te je donirao i splitsku humanitarnu udrugu "MoST" i Općinu Malinska na Krku prilikom otvaranja svog novog hipermarketa. Lidl je donirao namirnice za slavljenički ručak u SOS Dječjem selu Lekenik koji je proslavio 25. rođendan.
Spar je pokrenuo humanitarnu akciju u korist Zajednice Cenacolo, a riječ je o prodaji šalica s prigodnim i zabavnim porukama. Zajednica Cenacolo financira se isključivo svojim sredstvima, pa im je pomoć itekako dobrodošla. Kaufland sudjeluje u akciji Crvenog križa Solidarnost na djelu i donira Caritasu Zagrebačke nadbiskupije sprječavajući, između ostaloga, i nepotrebno bacanje hrane, dok puno ljudi gladuje. Henkel i Konzum akcijom Raširimo krila zajedno pomoći će Udrugu za terapijsko jahanje Krila. Konzumovi Zdravoljupci imali su i svoj humanitarni karakter – kampanja je završena donacijom uređaja za videonistagmografiju Općoj županijskoj bolnici Vukovar.
Lanac Tommy bio je pokrovitelj Sportskih igara mladih u Splitu, a u suradnji s Henkelom i kao glavni sponzor NK Hajduka, realizirao je projekt Zajedno za dalmatinske klubove koji osigurava potporu dalmatinskim klubovima 3. HNL lige, što utječe na razvoj sporta i aktivnosti na lokalnoj razini.

Razna istraživanja pokazuju poslovnu opravdanost DOP-a: može unaprijediti prodaju i poslovanje, razviti ljudske potencijale te izgraditi povjerenje ključnih dionika u poduzeće kao cjelinu. Isto tako nosi i brojne koristi za gospodarstvo općenito, a organizacije koje primjenjuju načela DOP-a otpornije su na krizu i imaju bolju poziciju na tržištu. DOP je svojevrsni magnet za medije, pa je dodatni plus da DOP poslovanje može podići ugled neke organizacije i učiniti je pozitivnom asocijacijom u društvu. Nije tajna da često ide ruku pod ruku s marketingom.

Briga za društvo i zajednicu; zaštita zdravlja i okoliša
Jesenas trgovački su lanci svakako vodili brigu o zdravlju najmlađih, i to kroz promociju zdravih prehrambenih navika. Prednjačili su Konzumovi Zdravoljupci, simpatične plišane igračke, kao likovi voća i povrća, koje su pokušale osvijestiti važnost uvođenja većih količina voća i povrća u dnevnu prehranu te ih učiniti primamljivima. Istom temom, ali na drukčiji način pozabavio se i Lidl s figuricama Stikeez u obliku voća i povrća, a koje su istodobno motivirale i na igru i druženje najmlađih i onih koji se tako osjećaju. Kad govorimo o zdravlju, Spar je najavio da će smanjiti više od 12 tona soli u svom kruhu.
Konzum i Henkel završili su projekt Zajedno za čiste hrvatske vode – ekoakcijom čišćenja mora u riječkoj luci. Tim su se projektom provodile akcije čišćenja mora, rijeka i jezera diljem Hrvatske, a cilj je bio i podizanje svijesti o važnosti očuvanja čistih prirodnih resursa. Kaufland je na 40 lokacija diljem Hrvatske proveo i svoj projekt Zeleni dan u kojem su zaposlenici volontirali i uredili okoliš. Velik dio njih posjetio je svoju partnersku školu ViP gdje su uredili školski vrt i okoliš. Kaufland je u akciji donirao 2000 različitih sadnica i pakete alata. Drugi dio zaposlenika volontirao je u suradnji s Crvenim križem u čišćenju plaža i uređenju parkova. Lidl je pomogao udruzi Green Sail u akciji čišćenja mora u mjestu Krilu Jesenice, u Općini Dugi Rat.
Konzum i ostali partneri i ove su godine proslavili početak školske godine Piknikom za školarce. Kaufland je nastavio s projektom Kaufland škola ViP, koji kroz natjecanje prijavljenih osnovnih škola daje priliku da osvoje donacije svježeg voća i povrća svakog tjedna do kraja školske godine. Ove je školske godine to čak 38 škola i 16.000 učenika.
Članice Ultra Grosa pokrenule su, pak, program vjernosti koji se sastoji od Memory, društvene igre s likovima životinja u zabavnim i neočekivanim situacijama. Igra se smatra pomagalom u vježbanju pamćenja, koncentracije, kognitivnog razvoja i kreativnosti, a prije svega potiče druženje.
Lidl nudi stipendiju maturantima i studentima za preddiplomski studij trgovine u Njemačkoj. Metro već kroz svoj projekt Metro Accelerator pomaže startupove koji razvijaju tehnološka rješenja za HoReCa sektor, a hrvatski Trakbar našao se među 10 najboljih.
Prvi hrvatski i prvi svjetski food outlet Žabac, proglašen je drugim najboljim konceptom u kategoriji Grocery (Trgovina) u istraživanju Euromonitor Internationala iz Londona, u svojoj novoj poslovnici u Zagrebu zaposlio je beskućnika i osobu s posebnim potrebama, kojoj pomaže asistent – mentor iz Centra za inkluziju.
Četvrtu godinu zaredom Metro AG proglašen je vodećom svjetskom kompanijom prema Dow Jones indeksu održivosti u kategoriji Prodaje prehrambenih namirnica, a osvojio je i europsku verziju nagrade – Dow Jones Sustainability Europe Indeks. Kao najveća snaga kompanije istaknuti su razvoj ljudskih resursa, te privlačenje i zadržavanje talenata, a visoke ocjene dobio je i u kategorijama ljudskih prava, izvještavanju i utjecaju na okoliš i društvo, vodnim rizicima u opskrbnom lancu. Uz to, Metro je pokrenuo inicijativu Metro Plastics kroz koju će do 2025. godine implementirati mjere za smanjenje količine plastike koju svakodnevno koristi u različitim segmentima poslovanja. Jednokratnu plastiku zamijenit će održivim alternativama, a omogućit će kupcima da u vlastitom poslovanju učine isto.
Briga za dobavljače, klijente, partnere i suradnike

Konzum je ove godine pokrenuo projekt Iz domaćih krajeva u suradnji s klasterom Mali hrvatski proizvođači, a jedini je koji koristi na rinfuznom junećem i svinjskom mesu oznaku Meso hrvatskih farmi. Junetina hrvatske proizvođačke Udruge Baby Beef nalazi se na policama Spara kroz kampanju Da, domaće je! I KTC se pohvalio da će i ove godine od svojih 250 kooperanata otkupiti više od 5000 tona poljoprivrednih proizvoda. Tommy kroz Materinu spizu promovira proizvode dalmatinskih OPG-ova s kojima surađuje, a na policama ima i baranjske jabuke. Kaufland u kampanji Naše mi najbolje paše isto tako nastavlja suradnju s nizom domaćih dobavljača. I Lidl nastavlja sa svojim Okusima zavičaja, a kroz projekt dodatno podržava domaća poljoprivredna gospodarstva. Lidl je najavio i da će svi njegovi dobavljači voća i povrća imati certifikat GLOBAL G.A.P., što znači da primjenjuju dobru poljoprivrednu praksu i brinu o kvaliteti i zdravstvenoj ispravnosti proizvoda.

Lanac Spar pohvalio se visokim udjelom hrvatskih proizvoda, kako na svojim policama, tako i pod svojim robnim markama, a slično su poručili iz Konzuma, Lidla, Kauflanda i Tommyja kroz kampanje i brendove Da! Domaće je, Iz ljubavi prema Hrvatskoj, Okusi zavičaja, Naše mi najbolje paše, Meso hrvatskih farmi, Vrtovi Hrvatske.

Briga za vlastite zaposlenike
Konzum je i ove godine svojim zaposlenicima – roditeljima prvašića, dao slobodan dan na prvi dan školske godine. Ove je jeseni ponovno aktualizirana neradna nedjelja za trgovine, a kratkotrajnu zabranu prije deset godina ukinuo je Ustavni sud jer se njome u neravnopravan položaj dovodio dio poduzetnika. Ovaj je put novost što tu inicijativu trgovci donekle podržavaju, za sada više na lokalnoj razini, po uzoru na Općinu Ivankovo. U Slavonskom Šamcu nedjeljom trgovine i pekarnice neće raditi, dok i u Murskom Središću i Prelogu razmišljaju o sličnom rješenju. No, Tommy, Konzum i Boso poručili su u medijima da načelno podržavaju tu inicijativu. Iz lanca Tommy s napomenom ako se ograničenje rada provodi bezuvjetno, bez ikakvih iznimki i pogodovanja.
Lidl i Spar poručili su da poštuju i poštovat će radno zakonodavstvo u Hrvatskoj te će mu se prilagoditi ako dođe do nekih promjena. Ipak, u Sparu smatraju da zbog velikog značaja trgovine i turizma za hrvatsko gospodarstvo treba i dalje omogućiti trgovcima da nedjeljom rade ondje gdje je to ekonomski opravdano, dok i oni predlažu da na državne i vjerske praznike sve trgovine bez iznimke budu zatvorene. Ivica Katavić, novi predsjednik Udruženja trgovine HGK i predsjednik Upravnog odbora KTC-a, izjavio je medijima da se zalaže za apsolutnu zabranu rada nedjeljom i da njihovi zaposlenici zaslužuju biti s obiteljima svake nedjelje. Već dvije godine KTC ne radi na vjerske blagdane. Lonia je odlučila sve svoje djelatnike zaposliti na neodređeno radno vrijeme, podigla je plaće za 17% i podržava ograničavanje rada nedjeljom.

-
Nella Mandić, Press clipping, nella.mandic@pressclip.hr