DIDA BOŽA OŽUJAK
DUKAT ČOKOLADNO MLIJEKO

Top 10 globalnih potrošačkih trendova za 2018. godinu

Nove sile koje mijenjaju ponašanje potrošača

Tehnologije

07.05.2018

U 2018. godini potrošači će nastaviti preispitivati svoje vrijednosti, prioritete i odluke o kupnji; produbljivat će svoj angažman prema brandovima i pitanjima koja su im važna, a glavnu ulogu u svemu i dalje imaju mobilna tehnologija i internet.

S jačanjem svjetskoga gospodarstva, u 2018. godini očekuje se da potrošnja poraste i dostigne najvišu razinu od 2011. godine. No promjene stavova i navika potrošača i dalje će unositi nemir u poslovanje, a dostupnost mobilne tehnologije i interneta imat će glavnu ulogu u oblikovanju tih promjena.

Očekuje se da proširena stvarnost bude u središtu pozornosti u 2018. godini, čime se omogućuje spajanje digitalnog sa stvarnim. Tehnološki napredak također daje mogućnost potrošačima da otkriju više o sebi i svom porijeklu zahvaljujući DNK testovima.

Internet je povećao svijest o globalnim društvenim problemima te inspirira potrošače u razvijanju društveno odgovornijeg ponašanja. Mlađi potrošači prihvaćaju svjesnost i napredak, birajući čist život kako bi nanosili što manje štete sebi, drugima i čitavom svijetu. Iako je prošlo jedno desetljeće od financijske krize, ona još uvijek utječe na ponašanje potrošača, što pogoduje jačanju trgovačkih lanaca koji imaju niske cijene.

Potrošači svih uzrasta žele i trebaju manje. Posjedovanje je dovedeno u pitanje i fleksibilno je, minimalistički način života sve je popularniji, a potrošači dijele gotovo sve: odjeću, kućne potrepštine, čak i kućne ljubimce, pa sve do automobila i životnog prostora. Nepovjerenje će u poslovnom sektoru rasti i u 2018. godini, a potrošači će od brandova zahtijevati još radikalniju transparentnost.

Želja za jedinstvenošću i autentičnošću vodi personalizaciju na novu razinu, pri čemu u 2018. godini potrošači postaju oni koji kreativno utječu na dizajn proizvoda i postaju uključeni u proces proizvodnje. Kampanja protiv seksualnog uznemiravanja #MeToo iz 2017. godine imala je velik odaziv koji će se intenzivirati u 2018. godini, a podrška će se proširiti na globalne uzroke. U tome internet i dalje ima ključnu ulogu.
Sve u svemu, u 2018. godini potrošači će nastaviti preispitivati svoje vrijednosti, prioritete i odluke o kupnji; produbljivat će svoj angažman prema brandovima i pitanjima koja su im važna, a glavnu ulogu u svemu i dalje imaju mobilna tehnologija i internet.

1. POBORNICI ČISTOG ŽIVOTA
Potrošači prihvaćaju čist život, minimalistički način života, u kojem su ključni umjerenost i integritet. Oni su educirana djeca generacije X ili baby boomera, u dobi su od 20 do 29 godina i imaju čvrsta uvjerenja i ideale.
Kako odgovoriti na njihove potrebe?

Njihovi stavovi i sklonosti u velikoj mjeri utječu na businesse. Ti se potrošači fokusiraju na zdravije i traže bezalkoholna i negazirana pića u barovima i restoranima. Velike kompanije poput kompanije Diageo koja je preuzela bezalkoholna pića Seedlip, ili Heinekena koji je lansirao bezalkoholno pivo, pokazuju brigu za tu grupu potrošača.

2. ONI KOJI POSUĐUJU
Ta nova generacija ljudi koji sve dijele sa zajednicom, unajmljuju ili se pretplaćuju, mijenja gospodarstvo tako da upadljiva potrošnja postaje stvar prošlosti.
Na tržištima u razvoju, gdje su prihodi još uvijek niski, ali je korištenje pametnih telefona na visokoj razini, korištenje zajedničkih usluga doživjet će rast u 2018. godini.
Na svim se tržištima počinju javljati start-up tvrtke koje se bave posredovanjem u iznajmljivanju.

U studenome 2017. u londonskom trgovačkom centru Westfield pojavila se pop-up prodavaonica koja omogućuje potrošačima da unajme na tjedan dana dizajniranu odjeću i modne dodatke, a sav dobiveni prihod namijenjen je za humanitarne svrhe.
3. KULTURA POZIVANJA NA AKTIVIZAM
Hashtag aktivizam iako nije nov (hashtag na Twitteru napunio je deset godina u 2017. godini!) ubrzano se razvija s ekspanzijom korištenja interneta pri čemu sve više korisnika ima pristup društvenim mrežama.
Rast potrošača-aktivista

Od podrški u tragedijama (#JeSuisChalie), preko osnivanja humanitarnih fondova (#IceBucketChallenge) do protestiranja u specifičnim problemima (#OscarSoWhite), društveni mediji olakšavaju ljudima da podignu svijest o nekom problemu, da lobiraju za promjene te da pozivaju brandove na odgovornost.
Tako su, primjerice, u Velikoj Britaniji e-peticijom od vlade ishodili neoporezivanje tampona, kao i obećanje lanaca Tesco i Veitros da će smanjiti cijene higijenskih proizvoda za 5%. Trgovački lanac Target bio je bojkotiran zbog politike uvođenja toaleta za transrodne osobe.
4. ZAPISANO MI JE U DNK – POSEBAN SAM
Raste zanimanje ljudi za vlastito genetsko nasljeđe, za ono što ih čini posebnima, a time raste i interes za personalizirane prehrambene i kozmetičke proizvode.
Pojavljuju se kompanije koje tim potrošačima osiguravaju informacije u vezi s njihovim posebnostima u pogledu zdravlja, prehrane i fizičke aktivnosti, identificirajući gene koji utječu na mišićnu masu, izdržljivost, sagorijevanje kalorija i metabolizam.
Kako će se razvijati potrošačka genetika

Tržište povezano s genetikom još se suočava s teškoćama, kao što su specifične regulative u pojedinim državama ili ograničena znanja s tim povezane industrije, no kako se stvari poboljšavaju, tržište će se i dalje razvijati i karakterizirat će ga pojava inovativnih start-upova. Primjerice, EmbodyDNA – aplikacija za mršavljenje Lose It! ili Vinome koji za potrošače bira vina na bazi njihovih gena. U Velikoj Britaniji lanac kafića Vita Mojo priprema obroke kreirane prema DNK profilima svojih potrošača.
5. PRILAGODLJIVI PODUZETNICI
Potrošači u svom načinu života sve više traže fleksibilnost i spremni su preuzeti i rizike. Osobito milenijalci koji prelaze s tradicionalnih poslova od 9 do 17 na one koji nude više slobode. Za njih je najveći pokretač internet kao fleksibilna platforma za prodaju, komunikaciju, pregled i umrežavanje bez granica i barijera.
Prilagodljivi konzumenti, prilagodljivi brandovi

Poduzetnici spremni na rizike neće biti privučeni istim brandovima ili marketinškim tehnikama koji su dominirali u prošlosti. Oni će preferirati proizvode koji će jačati njihove prilagodljive poslove i njihov privatni život.

Jedan primjer usluge namijenjene prilagodljivim konzumentima je kompanija Remote Year koja klijentima omogućuje da posao kojim se bave obavljaju negdje drugdje u svijetu tijekom četiri mjeseca ili godinu dana. Tako im omogućuje da istodobno rade i putuju i izbjegnu dosadnu rutinu poslova od 9 do 17.

6. VIDI, PA KUPI
U 2018. godini Vidi, pa kupi će povezivati percepciju i stvarnost, spajajući digitalne slike s fizičkim prostorima. Potrošači će imati mogućnost vizualizirati proizvode prije no što ih probaju ili kupe, i u trgovinama i online.
Sve sofisticiraniji mobilni telefoni u 2017. godini uključuju i AR tehnologiju (augmented reality – proširena stvarnost), koja ima široki raspon na aplikacijama u industriji i odličan potencijal kod potrošača.
Započinje AR prodaja
U 2018. godina trgovci će sve više pokretati platforme s proširenom realnošću. Proizvođač odjeće Gap kreirao je Gap’s Dressing Room, aplikaciju putem koje se može birati odjeću u online prodavaonici i vidjeti kako ona izgleda u univerzalnoj veličini na modelima. Isto tako, Amazon je predstavio aplikaciju za stvarnu vizualizaciju proizvoda nazvanu AR View.
7. POTROŠAČI-DETEKTIVI
Potrošači-detektivi skeptični su kad je riječ o proizvodima koji se proizvode masovno i motivaciji kompanija koje ih stvaraju, pa umorni od prazne retorike i umirujućih obećanja poduzimaju akcije kako bi ih što više istražili.
Businessi postaju ranjivi

Najbolji način da kompanije i brandovi izgrade povjerenje jest da budi ranjivi i da potpuno prikažu povijest proizvoda, kao i iskustva ljudi koji ga proizvode.
Kad steknu povjerenje, potrošači-detektivi postaju lojalni kupci. To se može primijetiti kod craft piva. Prepoznavši skretanje pozornosti prema sceni craft piva, pivari otvaraju lokalne pivnice pubove kako bi mnogo lakše pokazali svoj način proizvodnje te i na taj način uspostavili vezu s konzumentima svojih proizvoda. Taj se model preslikava i na kavu, pa je tako i Starbucks odnedavno započeo s testiranjem novog koncepta prženja kave u odabranim kafićima.
8. JA-DIZAJNERI
Ja-dizajneri sudjeluju u kreiranju, dizajniranju i oblikovanju proizvoda i prepoznati su kao sofisticirani poznavatelji.
Zaprljat ću ruke... ali neka bar bude lako

Ja-dizajneri predstavljaju širi segment potrošača koji žele sudjelovati u proizvodnji u mjeri koja će im omogućiti da dobiju zaista personaliziran proizvod. Oni čak i ne traže da nešto izrađuju od početka, ali žele imati alate i dijelove s pomoću kojih će moći kreirati.

Najbolji je primjer za to tvrtka Mon Purse koja omogućuje potrošačima da sudjeluju u kreiranju svakog dijela ručne torbice od početka, koristeći digitalno sučelje na internetskoj stranici kompanije ili putem ekrana u prodavaonici.
9. ŽIVJETI ZAJEDNO
Prilike za život u sustanarstvu ovisit će o daljnjem širenju i revolucionarnoj promjeni načina na koji pojedinci i kompanije gledaju na svoje radne prostorije.
Business reagira na mogućnosti života u sustanarstvu

Možda je najbolji primjer za korporativni zajednički život projekt WeLive, odjel kompanije WeWork, vrijedan oko 20 milijardi dolara. Ili, primjerice, tvrtka 5Lmeet koja je nedavno u Pekingu otvorila centar koji uključuje ured u otvorenom prostoru, uz popratne sadržaje poput teretane, restorana te prostora za evente. Dakle, osnovni je koncept neka vrsta javne čitaonice za posao, pri čemu je vrlo dostupna tehnologija i društvo istomišljenika.
10. ONI KOJI PREŽIVLJAVAJU
Nakon deset godina kreditne krize koja je najavila i veliku recesiju, kod potrošača je ostao ukorijenjen štedljiv način razmišljanja. Vidljiv je jaz između bogatih i siromašnih. Oni što su na dnu piramide ostaju zaglavljeni u siromaštvu, mnogi od njih oslanjaju se na socijalne samoposluge i second hand trgovine kako bi preživjeli. No prekarno zapošljavanje rezultira time da se i mnogi drugi, koji se tradicionalno ne smatraju siromašnima, nalaze u situaciji da teško preživljavaju.
Potrošači se prebacuju na hard diskontere

Potrošači su na oskudicu odgovorili povećanom kupnjom u preprodaji, hard diskonterima i prodavaonicama koje se temelje na vrijednosti. Potonje zadržavaju troškove na niskoj razini kupujući izravno iz tvornica i nabavljajući višak zaliha. Hard diskonteri još su jedini retaileri koji se uspješno nose s rastom prodaje putem interneta.
U Europi su se pojavili socijalni supermarketi koji prodaju hranu pred istekom roka trajanja s popustom od 50%.
Maloprodajna industrija reagira

Prodavaonice s niskim cijenama reagiraju tako što se agresivno šire. Daiso ima 2800 prodavaonica u Japanu i više od 4000 prodavaonica u svijetu, u 2017. godini, B&M jedan je od lanaca što najbrže rastu, otvorio je 533 outleta do 2017. godine.