Tehnologija u službi maloprodaje

OPREMA ZA TRGOVINE

Tehnologije

04.11.2021

Unatoč načinu na koji je COVID-19 drastično promijenio ponašanja u maloprodaji u 2020. godini, napredak u tzv. "novom normalnom" itekako je moguć. Kombinacijom razvoja pouzdanih partnerstava, korištenja vrhunskih tehnoloških trendova i njegovanja jake slike kompanije, poslodavci mogu otvoriti put k ekonomskom uspjehu, profitu i rastu.

Velik dio svijeta u današnje vrijeme ovisi, prije svega, o tehnologiji. Tehnologija utječe na gotovo svaki aspekt našeg života, od načina na koji komuniciramo jedni s drugima, do činjenice kako vodimo posao. U isto vrijeme, tehnologija se neprestano razvija i naš život čini jednostavnijim. Pojavom novih tehnoloških trendova, najbolja odluka u bilo kojem poslu jest da budete ukorak s vremenom i da se adaptirate na promjene.

Prilagođavanje "novom vremenu" posebno je značajno za one koji rade u e-trgovini i maloprodaji. Prethodna godina, dovela je većinu trgovaca u prilično jedinstven položaj, jer su naučili kako da "ostanu na površini", a kupcima omoguće sigurnost i zadovoljstvo, unatoč globalnoj pandemiji.

Tijekom 2020. godine prodaja na internetu porasla je za 32,4%, dok su fizičke trgovine doživjele pad prodaje od 3,2%. Ova će godina biti vrlo zanimljiva za e-trgovinu, kako se svijet nastavlja kretati kroz pandemiju.

Predstavljamo vam tehnološke trendove u retailu koje će obilježiti ovu godinu – pomoći će vam da ažurirate vaše poslovanje i steknete prednost među konkurentima.

Što je novo u maloprodaji u post-COVID eri?

Za poslovanje u 2020. godini bilo je potrebno integrirati nužne promjene u poslovne modele i stvoriti novu normu, kako za kompaniju tako i za njezine kupce. Novi maloprodajni trendovi uključuju, ali nisu ograničeni na sljedeće:

• Fizičku distancu: Trgovci su prakticirali fizičko distanciranje zatvaranjem objekata na neodređeno vrijeme ili smanjenjem poslovnog kapaciteta do 75%.
• Lokaciju: U većini uredskih poslova, bilo je potrebno uvođenje rješenja za sastanke na daljinu ili rad od kuće. Međutim, u maloprodajnom svijetu "nezavisnost lokacije" više se oslanjala na e-trgovinu (kupovina, prodaja robe ili usluge putem interneta).
• Potreba za brzinom: Zbog neizvjesnosti koju donosi globalna pandemija, čelnici kompanija morali su se naučiti brzo prilagođavati. Kako bi se u budućnosti pripremili za neku sličnu situaciju poput ove s koronavirusom, kompanije već sada uče brže primijeniti ključne odluke.

Koji trendovi u maloprodaji najviše "obećavaju"?

Od maloprodajnih tehnoloških trendova koji su se pojavili, ili stekli novi nivo popularnosti, Q-commerce ili brza trgovina pokazala se izuzetno korisnom u 2020. godini, a to će se nesumnjivo nastaviti i 2021. godine.

Q-commerce je sljedeći korak u e-trgovini – zadovoljava sve potrebe kupaca, a karakterizira je pogodnost i jednostavnost. Brzina kojom trgovac može isporučiti svoj proizvod kupcu, postao je jedan od najprivlačnijih aspekata online prodaje.

Prema mišljenju analitičara, događaji u 2020. pridonijeli su tome da SAD zabilježe najveći skok udjela e-trgovine u maloprodaji, čak 11% više u odnosu na prethodnu godinu.

Brze transakcije i vrijeme isporuke potiču kupce da nastave kupovati online, a samim tim potiču i rast e-trgovine tijekom cijele godine.

Upotreba novih tehnologija

Za kompanije čije poslovanje ovisi o fizičkom kontaktu, vlasnici trebaju znati koje tehnološke trendove da koriste u maloprodajnim objektima kako bi sigurno i efikasno nastavili poslovanje u razdoblju koje je pred nama, istovremeno osiguravajući budući rast.

1. Analiza kupaca u prodavaonici

Vrlo bitan segment jest i prikupljanje podataka i informacija o ponašanju potrošača prilikom odlaska u kupnju. Analiza ponašanja potrošača uključuje praćenje poput broja posjeta objektu, vremena u kojima potrošači najčešće dolaze, praćenje dolazaka novih i ponovnih kupaca, ali i kako različite reklame utječu na posjete potrošača.

Takva tehnologija pomaže trgovcima da bolje razumiju kako se kupci ponašaju u trgovini, omogućuje im da donose bolje odluke i pruža bolje iskustvo kupnje za potrošače.

2. Beskontaktno plaćanje

Kad je međuljudski kontakt ograničen, trgovci u velikoj mjeri žele iskoristiti mogućnost kupovine bez “dodira”. Zbog tog je razloga Amazon počeo prodavati tehnologiju beskontaktnog plaćanja drugim trgovcima.

Ta specifična tehnologija koristi aplikaciju i senzore za skeniranje svakog proizvoda koji kupac preuzme. Po završetku kupovine, potrošač može izaći iz prodavaonice, imajući u vidu da će novac od kupovine biti automatski skinut s njegove kartice. Nema potrebe da čeka u dugačkom redu ili da blagajnik dodirne bilo koji njegov artikl, omogućujući na taj način sigurno i kvalitetno maloprodajno iskustvo.

3. Dvosmjerni QR kodovi

Predviđa se da će do 2022. godine preuzimanje kupona QR kodom dostići brojku od 5,3 milijarde, što znači da je to tehnološki trend koji vrijedi iskoristiti.

Dvosmjerni QR kodovi, koje je patentirao ContactPigeon, pogoduju trgovcima svojom svestranošću i poboljšavaju cjelokupno iskustvo kupnje, istovremeno prikupljajući podatke o ponašanju potrošača.

Umjesto jednostavnog skeniranja QR koda u vezi sa standardnim informacijama, dvosmjerni QR kod nudi interaktivnije iskustvo, pružajući relevantnije i specifičnije podatke kupcima. Na primjer, kupac koji skenira QR kod može dobiti personalizirane preporuke za proizvode na osnovi svoje zadnje kupovine i iskustva s određenom robnom markom.

4. "Touch-free" tehnologija

Iako je potreba za sigurnim okruženjem i dezinfekcijom dovela do procvata upotrebe touch free tehnologije u 2020., čini se da će se taj trend nastaviti i u ovoj godini.

Tehnologija zasnovana na pokretima i gestikulaciji, zajedno s funkcijama prepoznavanja glasa i lica, može se pohvaliti prednostima kao što su veća higijena, kao i pristupačnost za širi spektar kupaca.

Na primjer, maloprodajni lanac Showfield razvio je aplikaciju pod nazivom Magic Wand koja omogućuje kupcima interakciju sa svim dijelovima prodavaonice, bez bilo kakvog dodira, a PayPal i QR kodovi još su jedan od načina na koji kompanije mogu poslovati sa smanjenim ili potpuno eliminiranim kontaktom. Jedan od primjera predstavlja i Amazon One, beskontaktna platforma za biometrijsku identifikaciju koja kupce prepoznaje prema otisku dlana.

5. Umjetna inteligencija / hiperautomatizacija

Brojne istraživačke i savjetodavne kompanije definiraju hiperautomatizaciju kao ideju da sve što se u kompaniji može automatizirati, treba automatizirati. Iako je možda primamljivo držati se „starih“ metoda – ipak su brzina, efikasnost i mobilnost dugo povezani s poslovnim uspjehom. Automatizacija poslovanja upravo omogućuje svaku od tih komponenti. To uključuje primjenu tehnologija, poput automatizacije procesa uz pomoć robota, inteligentnog poslovnog upravljanja, napredne analitike i umjetne inteligencije.

Očekuje se da će umjetna inteligencija (UI) nepovratno preuzeti digitalni prostor, a na sreću vlasnika kompanija, njezina će korist biti dalekosežna u maloprodaji. Korištenje UI čini iskustvo kupovine pogodnijim za kupce i isplativijim za kompanije.

Na primjer, UI može pružiti trenutačnu podršku kupcima, usmjeravajući ih na točnu lokaciju proizvoda u trgovini, istovremeno predlažući slične proizvode koji bi mogli biti zanimljivi potrošačima. UI, također, može osigurati pristup širem asortimanu proizvoda, uključujući artikle koji trenutačno nisu dostupni na fizičkoj lokaciji.

Tehnologije zanemarene u maloprodaji

Kako je tehnologija poboljšala maloprodaju? Odgovor je jednostavan: pogodnost. Kupovina je, na neki način, zahtijevala neku vrstu ljudske interakcije. Iako se pokazalo da međuljudska komunikacija igra presudnu ulogu u ovom segmentu, ona ne donosi uvijek najbrže, najsigurnije ili najefikasnije iskustvo kupnje.

Međutim, tehnološki trendovi u maloprodaji nisu nastali isključivo u 2020. godini. Alati koji odavno postoje promijenili su maloprodajnu industriju nabolje odavno, a mnogi često ne dobivaju pohvale koje zaslužuju. Trebalo bi istaknuti neke od najznačajnijih:

1. QR kodovi

Prvobitno, taj trend nije bio dobro prihvaćen, unatoč očekivanjima kompanija u vremenu kad je predstavljen. Appleovo ažuriranje iOS-a koje je omogućilo korisnicima da skeniraju QR kod direktno kamerom, učinilo ga je korisnim i prepoznatljivim. Neki korisnici su i dalje oprezni prilikom korištenja tog trenda, međutim, zbog svoje pogodnosti QR kodovi su relevantni godinama.

QR kodovi mogu sadržavati mnoštvo korisnih informacija – od pružanja uputstava ili obavijesti o proizvodima za kupce, do povezivanja direktno na web-stranicu kompanije. Prostor za bilo kakvu pogrešku, sveden je na minimum, jer kupci ne trebaju unositi bilo kakve informacije. Ne postoji mogućnost da kupac unese pogrešan URL ili završi na konkurentskoj internetskoj stranici, jer digitalni barkod svaki put usmjeri kupce na ispravnu lokaciju. Nužno je osigurati vezu optimiziranu za mobilne uređaje, na osnovi koje QR kod usmjerava korisnike, koji tako pronalaze željenu informaciju.

Korištenje QR koda, također, eliminira potrebu za marketingom koji je zasnovan na tisku. Letci ili brošure imaju ograničene podatke o proizvodima, dok QR kod pruža sve potrebne informacije. Uklanjanjem tiskanog promo materijala uz pomoć QR koda, efikasno se smanjuju nepotrebni troškovi tiskanja.

2. Proizvodnja na zahtjev

Prema brojnim analitičarima, očekuje se da će se proizvodnja na zahtjev vratiti na velika vrata u 2021. godini. Današnji kupci, prije svega, cijene ekološku održivost, a kreiranje proizvoda direktno po narudžbi efikasan je način da se zadovolje te potrebe.

Ne dopustite sebi da propustite korištenje ovih tehnologija

Činjenica je da se velik broj kompanija i dalje oporavlja od “emotivnih” i ekonomskih problema koje je donijela 2020., a vrlo vjerojatno će se to nastaviti i u 2021. Prema tome, maloprodajne kompanije trebaju maksimalno iskoristiti tehnologije koje su im dostupne.

Prema istraživanju Yelpa, 163.735 tvrtki zatvoreno je tijekom pandemije, a 60% njih neće se ponovno otvoriti. Nažalost, brzina širenja koronavirusa nije ostavila vlasnicima kompanija i menadžerima vremena za planiranje ili prilagođavanje. Ali sada, nakon što smo preživjeli početak pandemije, ne postoji bolji period da iskoristimo najznačajnije i najnovije tehnološke trendove u maloprodaji, kako bismo nastavili poslovati i u 2021. godini.

Investicija u prethodno spomenute maloprodajne alate dugoročna je i isplativa, posebno ako se iskoristi kad se kompanija nalazi na prekretnici: nastavak poslovanja ili njezino trajno zatvaranje.

Usprkos načinu na koji je COVID-19 drastično promijenio ponašanja u maloprodaji u 2020. godini, napredak u tzv. "novom normalnom" itekako je moguć. Kombinacijom razvoja pouzdanih partnerstava, korištenja vrhunskih tehnoloških trendova i njegovanja jake slike kompanije, poslodavci mogu otvoriti put k ekonomskom uspjehu, profitu i rastu.

Tekst je izašao u 98. InStore magazinu.