DARKO SVIBANJ
OPEL

Budućnost upravljanja gotovinom

POSJETILI SMO- b.t.c. group

Tehnologije

13.11.2020

Kako je tradicionalni distributer opreme za ispis postao lider u pametnim rješenjima za efikasnije poslovanje i upravljanje financijama? Priča o b.t.c. grupi zanimljiva je i inspirativna te govori o vrijednosti ulaganja u ljude, istraživanje i razvoj.

U poslovnom svijetu vrijeme, sigurnost i novac tri su vrlo važna parametra koja utječu na kvalitetu poslovanja. Vođena tom mišlju, tvrtka b.t.c. trudi se osmisliti pametna rješenja za efikasnije poslovanje. Osnovan 1989. godine, b.t.c. uspješno posluje već više od 30 godina, a danas je jedan od najvećih ponuđača poslovnih rješenja i rješenja za obradu gotovine u Hrvatskoj. Inovativnim i prilagodljivim rješenjima nastoje omogućiti ekonomičnije, sigurnije i jednostavnije upravljanje poslovnim procesima.

Do 2008. godine tvrtka je glavninu svog poslovanja temeljila na prodaji i distribuciji uredske i bankarske opreme te je kroz kvalitetnu uslugu stvorila vlastiti brand. Nakon 2008. godine, kada su počeli izrazito ulagati u razvoj digitalnih rješenja, naglasak stavljaju na razvoj informatike i transformaciju poslovanja. Razdoblje investiranja trajalo je do 2015. godine, kada im Zagrebačka banka ukazuje povjerenje i implementira njihov glavni proizvod odnosno softverski alat SoftCash. Godinu dana poslije, dakle 2016., osnovana je tvrtka NYBBLE koja se 2018. godine pridružuje b.t.c.-u te danas čine b.t.c. grupu.

Danas je b.t.c. od prvobitno obiteljskog poslovanja narastao na 70-ak zaposlenika za koje tvrde da su ključ njihova napretka. Njihovi su klijenti brojne financijske institucije, proizvođači, poput Podravke, Perutnine Ptuj i Žita, kao i maloprodajne trgovine od kojih svakako vrijedi izdvojiti Spar i novog tržišnog igrača Eurospin. Kako kažu, pravovremeno prepoznavanje prilika na tržištu, edukacija zaposlenika, praćenje trendova i kontinuirano ulaganje u razvoj poslovnih rješenja glavne su strategijske odrednice njihove poslovne politike. Zahvaljujući takvom stavu u 2019. godini ostvarili su porast u ukupnim prihodima od više od 30% u usporedbi s 2018. godinom, a udio izvoza povećali su na više od 20%. Također, zapanjujući je podatak kako oko 15% prihoda ulažu u istraživanje i razvoj te nabavu najsuvremenije opreme.

Tvrtka b.t.c. posluje u cijeloj regiji pa tako svoja rješenja kroz rad s partnerima ima na tržištima Bosne i Hercegovine, Srbije i Slovenije.

U portfelju proizvoda nude rješenja za upravljanje gotovinom te ispisom i dokumentima, a posebno su posvećeni istraživanju i razvoju. Softver i dio hardvera proizvode sami, a ostatak partneri kreiraju upravo za njihove potrebe.

Jedno od najpoznatijih rješenja iz sfere upravljanja gotovinom zasigurno je njihov PametniSef koji predstavlja kompletnu uslugu obrade gotovine, odnosno spoj je najmodernije tehnologije, bankarskih i zaštitarskih usluga. Nude više fizičkih modela koji su prilagodljivi potrebama korisnika te se u potpunosti adaptiraju u poslovnu okolinu. Ovo rješenje sigurno je, efikasno i optimizirano. Naime, uređaj se nalazi u takozvanom pozadinskom uredu gdje se gotovina odmah provjerava, a nakon polaganja smještena je u sefu koji je otporan na sve vanjske utjecaje. Klijent ima mogućnost polaganja gotovine u bilo koje vrijeme i sredstva su gotovo odmah dostupna na računu klijenta, a putem web-aplikacije moguće je ostvariti uvid u kretanje prometa. Naposljetku, osiguran je i prijevoz novca. Dakle, nude potpuno integralno rješenje, za naknadu koja često iznosi manje od klasičnog transporta novca.

Trud, rad i praćenje tržišta uvijek se isplate, a posebno sada kad je Hrvatska narodna banka donijela regulativu da od 1. siječnja sve banke moraju izvijestiti o broju prebrojanih i valjanih novčanica. Upravo b.t.c. jedini može isporučiti odgovarajuće rješenje. U ovom aspektu poslovanja pokazali su odgovornost prema tržištu i partnerima tako što nisu povisili cijenu usluge.

Tehnika o kojoj je riječ uistinu je fascinantna, sam stroj, takozvani recycler, ne broji samo novac. Samo naizgled je jednostavan, a zapravo sadrži nebrojeno kotačića, valjčića i senzora koji svaku novčanicu uslikaju u visokoj rezoluciji, zatim pregledavaju sve tipove svjetlosti, zasićenost, debljinu, hologram i fotografiju. Sveukupno 384 parametra prema kojima označavaju status novčanice prema pogodnosti za daljnju upotrebu. Dakle, stroj i odvaja novčanice koje više nisu pogodne za upotrebu te ih sortira u spremnik koji ide FINI. Kada bi jednu novčanicu uspoređivali s onim što radimo na računalu, bila bi otprilike oko 1,5 gigabajta težine, a ovaj aparat ih obrađuje 720 u jednoj minuti. Posebno su ponosni na činjenicu da nisu imali niti jedan povratni ili opljačkani stroj.

Kako kažu PametniSef usluga je namijenjena retailerima, a projekt je stvoren od nule lokalnim znanjem i iskustvom. Osim opisanih prednosti, ova usluga usmjerena je prema dobrobiti zaposlenika koji više novac ne moraju ručno brojiti te osobno polagati u banku i time se izlagati riziku. Jednako tako omogućuje klijentu dugoročnu uštedu jer smanjuje troškove angažiranja zaštitarskih službi, potrošnje goriva i provizija deponiranja novca direktno u banci. Također, financijski računovođa više se ne mora baviti kontrolom prometa na uobičajen način, nego pregledava uplate koje nisu zatvorene prema scoreu koji je sam definirao. Velike prednosti ostvarene su i s aspekta sigurnosti jer ako iznos nije položen u uređaj u definiranom roku, dolazi do notifikacije zaduženih zaposlenika.

Trenutačno ovu uslugu koriste giganti brojnih sektora, primjerice, Spar, Eurospin, Plodine, dio NTL grupe, Plava Laguna, Maistra, Valamar, DPD i Mall.hr.

Kad je riječ o upravljanju ispisom, potrebno je istaknuti kako b.t.c. primjenjuje vlastiti poslovni model pod nazivom be smart.print smart koji omogućuje optimizaciju procesa ispisivanja te smanjenje troškova održavanja ispisne infrastrukture. U ovom segmentu poslovanja ispisno rješenje popratili su softverom uniFLOW koji omogućuje novu razinu sigurnosti, kao i jednostavnije pregledavanje, razvrstavanje i distribuciju informacija.

Korisnici ovih usluga redom su renomirane tvrtke, poput Calzedonije, Dukala, Belupa, Podravke i Žita, kojima su uveli prilagođena rješenja poput softvera za prepoznavanje ključnih riječi, pokušaja ispisa financijskih izvješća pa i zaposlenika nadležnog samo za njihove potrebe.

Za svoj rad do sada su nagrađeni nekoliko puta, a vrijedno je istaknuti kako su dobitnici Zlatne kune i Gospodarstvenika godine u kategoriji Uzleta izvoza.

Međutim, razlog našeg posjeta bio je razvojno-istraživački centar koji je zaslužan za napredna softverska rješenja i sve inovacije koje su tek pred nama. Trenutačno rade na novom projektu koji planiraju dovršiti do 2023. godine, a kako bismo saznali o čemu je točno riječ, posjetili smo ih u Prelogu, gdje je naš domaćin bio Nikola Pečet, voditelj IT & RD odjela. Ovaj projekt b.t.c. vodi korak bliže cilju, to jest transformaciji poslovanja prema Fintech kompaniji, a riječ je o razvoju sigurnosno-autorizacijskog sustava u digitalnom prijenosu podataka. Važno je naglasiti kako iza ovog Robin Hoodovskog projekta stoji 10 godina mukotrpnog rada predvođenog odjelom koji bilježi gotovo 400% godišnjeg rasta. Ovaj se sustav uvelike razlikuje od svega do sada poznatog tržištu, a glavni mu je cilj uvesti procese upravljanja gotovinom u novu eru tako da korisnicima omoguće slobodu izbora prilikom odabiranja opcije plaćanja uz maksimalnu optimizaciju i održavanje visoke razine sigurnosti.

Projekt će doživjeti svjetlo dana zahvaljujući PSD2 regulativi, odnosno Direktivi o platnim uslugama Europske unije koja je na snazi od 2018. godine, a ima za cilj povećati broj digitalnih transakcija. Kako bi nam bilo jasnije o čemu je točno riječ, poslužili smo se primjerom tipičnog trgovca koji osim fizičke trgovine, svoje proizvode plasira i u web shopu koji podržava pružatelj usluga certificiran prema PSD2 regulativi. Kupac koji kupnju obavlja putem web shopa transakciju obavlja digitalno, bez naknade, tako da novac isplaćuje sa svog računa direktno na račun trgovca, neovisno o banci, i to bez odgode uplate. Dakle, nema kartičnog procesora. Dobar domaći primjer primjene ove regulative je usluga KEKS Pay Erste banke ili digitalnog Fintecha Revolut. Za uspješnu provedbu procesa plaćanja ključno je osigurati dvofaktorsku autentifikaciju, što je najlakše provesti putem mobilnog telefona jer omogućuje usporedbu biometrijskih podataka.

U b.t.c.-u su prepoznali problem, ali i priliku, a to je nedostatak integracije hardvera i softvera. Njihov je plan mogućnosti upravljanja financijama, koje sada imamo isključivo online, spustiti do uplatno-isplatnih uređaja, odnosno bankomata.

Ova je ideja čini se potpuno logična, ali je jedinstvena. Za privatnog korisnika to bi značilo da prilikom plaćanja računa na benzinskoj postaji kupac ne treba imati bankovnu karticu ili gotovinu, nego može platiti putem mobilne aplikacije, a u isto vrijeme na fizičkom uređaju položiti ili podignuti novac. Sve što je potrebno je registrirati se putem aplikacije u blizini uplatno-isplatnog uređaja i na taj način upravljati financijama na željeni način.

Želimo transakcijski sustav koji će biti prihvatljiviji za sve, za korisnika i regulatora. Zalažemo se za to da korisnik treba imati opcije da može platiti karticom, gotovinom, digitalno, ali i jednostavno dignuti gotovinu, rekao je Nikola Pečet, voditelj IT & RD odjela b.t.c grupe.

Cilj b.t.c.-a je postati regionalni lider u integraciji CashFlow softvera za bankarski segment.

Za poslovne korisnike to znači da raspolažu svim prednostima PametnogSefa, a k tome novac imaju direktno na računu, ne plaćaju proviziju na kartične transakciju koja trenutačno iznosi od 7,5 do 9%, prate aktivnosti korisnika i dobivaju business intelligence. Također, direktno su dostupni korisnicima putem aplikacije te imaju mogućnost integracije loyalty programa. Dodatno, ne moraju plaćati trošak transporta i obrade novca, a aparat prazne samo kad je pun, što je puno rjeđe jer kupci imaju mogućnost podizanja novca bez naknade. Dakle, b.t.c. razvija hub koji omogućuje integraciju digitalnog bankarstva i fizičkih uređaja.

Prikažemo li to, recimo, na primjeru trgovca koji već raspolaže njihovim recyclerima, možemo reći kako će osim usluge koju sada koriste, moći raspolagati s krovnim sustavom koji će biti spojen s nekom od aplikacija za digitalno plaćanje te putem njega obavljati transakcije bez naknada, čuvati novac i ponuditi dodatnu vrijednost kupcima. Isto vrijedi i za trgovačke centre, gdje nekoliko trgovaca može polagati utržak u jedan stroj te po ulaganju novca o njemu više ne mora brinuti, novac mu je uplaćen direktno na račun, a gotovina je na raspolaganju privatnim korisnicima. Ovo je jedini uređaj na tržištu koji može podržati potrebe poslovnih korisnika te je jedinstven po pitanjima sigurnosti, funkcionalnosti i dizajna.

b.t.c. kontinuirano ulaže u ljudske resurse i tehnologiju, a cilj im je pružiti pravu vrijednost klijentima te osigurati rješenja koja će ispuniti sve njihove potrebe.

b.t.c. trenutačno posluje na nekoliko lokacija. Sama uprava, komercijala i prodaja kao i jedan dio assemblija nalaze se u Nedelišću, fizička proizvodnja smještena je u Varaždinu, a u Prelogu je sjedište softverske proizvodnje, assemblija i kontrole kvalitete. U Zagrebu je smješten logistički centar te potpora prodaji, a imaju još dva centra, jedan u Puli i jedan u Zadru.

U srcu poslovanja b.t.c. grupe upravo je društveno odgovorno poslovanje na svim razinama. Ponosno ističu kako ne bacaju stara računala, nego u njih ulažu i doniraju ih školama. Također, donacijama ulažu i u lokalni sport.

Ključ uspjeha je činjenica da su Uprava i management prepoznali potencijal i podržavaju zaposlenike na najbolji mogući način.

Posebnu pozornost posvećuju inkluzivnosti, pa tako brinu o ravnopravnosti u svim segmentima. Iako ovu industriju prati glas o manjku žena, zaposlenice b.t.c.-a rade na nekima od rukovodećih pozicija te predvode sektore marketinga i računovodstva. Zapošljivosti pristupaju realno te, za razliku od mnogih, ne traže programere „supermene“. Štoviše, redovito ulažu u edukaciju koja se održava svakog ponedjeljka i srijede, a mnogim mladim ljudima omogućili su plaćene prakse te naposljetku i zaposlenje. Mladima na praksi pružen je uvid u sve aspekte poslovanja uz mentora koji ih usmjerava. Redoviti su sudionik konferencija te provode pen testove. Upravo zato iz b.t.c. grupe pozivaju akademsku zajednicu, studente, fakultete i ostale zainteresirane aktere na dijalog i suradnju oko razvoja, sigurnosti i testiranja proizvoda. Posebnu pozornost posvećuju ulaganju u lokalnu zajednicu te će upravo zato sve poslovne procese objediniti u novom kampusu koji će biti smješten u Gospodarskoj zoni Goričica u Nedelišću. Cjelokupno poslovanje imaju u planu preseliti do ljeta 2021. godine, a to će značiti kako će sve investicije i dalje ići lokalnoj zajednici. Vrijedno je spomenuti kako je cjelokupna tvrtka u nekoliko navrata certificirana prema ISO standardima 9001, 14001 te 27001.
Projekt je financiran sredstvima Europske unije iz Europskih strukturnih i investicijskih fondova.

Tekst je izašao u 88. InStore magazinu.