Pripremila: Jelena Lazarić, jelena@b2bmedia.org
O izazovima i prilikama u vođenju brenda zdrave prehrane, balansiranju između sporta i biznisa te važnosti koju u svemu ima ustrajnost, razgovarali smo s našim proslavljenim veslačem.
S obzirom na to da su Martin Sinković i njegova supruga godinama razmišljali o zajedničkom poslu i projektima, put prema poduzetništvu nije bio veliko iznenađenje, nego ispunjenje dugogodišnje želje. Također, nije prošao težak prijelaz između života sportaša i života poduzetnika jer je i dalje aktivan u sportu te se priprema za novi olimpijski ciklus.
Profesionalnim sportašima često predstavlja velik izazov uključiti se u poslovni svijet nakon završetka sportske karijere, no prednosti koje oni imaju su sposobnost podnošenja velikih fizičkih i psihičkih napora, ustrajnost, pozitivna tvrdoglavost i upornost. Ono što često ostane neprimijećeno jest njihova spremnost na učenje i stalno primjenjivanje naučenog. Unatoč više od 20 godina u sportu i brojnim osvojenim svjetskim medaljama, naš sugovornik kaže da ga trener i dalje svakodnevno ispravlja na treningu. S druge strane, nije dovoljno upoznat s poslovnim procesima koje su njegove generacije već prošle. Smatra da mu iskustvo stečeno kroz realizaciju projekta Row Spirit donosi mnogo više od onoga što je na prvi pogled vidljivo – pruža mu iskustvo vođenja projekta od same ideje do krajnjeg kupca.
Najveći prijelaz dogodio se u jesen 2023. godine, kad je supruga dala otkaz na dotadašnjem poslu kako bi ga što više rasteretila u olimpijskoj godini. Inspiracija za ulazak u prehrambenu industriju proizašla je iz njegovih osobnih izazova s prehranom i kilogramima, s kojima se borio cijeli život – sa 16 godina imao je čak 108 kilograma. U posljednjih nekoliko godina posvetio se zdravoj i uravnoteženoj prehrani, što nije uvijek lako, osobito za nekoga tko voli jesti. Na putovanjima, kad prelazi s jednog leta na drugi ili juri s aerodroma na trening, često nema vremena pojesti kvalitetan i uravnotežen obrok. Ponekad, na natjecanjima poput državnog prvenstva u veslanju, sudjeluje u više disciplina zaredom, zbog čega ne stigne ni na podjelu medalja, a kamoli nešto pojesti.
Tako su postupno uvidjeli potrebu za hranom koja bi zadovoljila sve potrebe takvog načina života – zdravom, finom, hranjivom i odobrenom od strane renomiranih nutricionista. Zob se našla u fokusu jer cjelovite žitarice poput zobi sadrže folnu kiselinu, koja poboljšava cirkulaciju mozga i protok krvi, te vitamin B6, poznat po poboljšanju pamćenja. Smatra se jednom od najpotpunijih namirnica, a brojna istraživanja učinila su zob jednom od najpoželjnijih prehrambenih opcija.
Možete li podijeliti s nama trenutak kada ste osjetili da Row Spirit može postati uspješan brend?
Ne mogu reći da je to bio jedan određeni trenutak kada smo osjetili da Row Spirit može postati uspješan brend. Od početka nam je cilj u Row Spirit brendu imati kvalitetne proizvode, koje i mi koristimo te smo ih kao takve i stavili na tržište. Vjerujem kako će kupci prepoznati kvalitetu i vrijednost proizvoda pod brendom Row Spirit te će upravo vjernost kupaca biti najveća snaga brenda.
Što čini proizvode Row Spirit posebnima? Koji su ključni faktori koji ih razlikuju od ostalih sličnih proizvoda na tržištu?
Rekao bih da je najveća prednost Row Spirit proizvoda to što su, kako ja volim reći, zdrav kompromis. Row Spirit proizvodi, posebno keksi i krekeri pravi su međuobrok kada zaželimo nešto slatko ili slano, nešto hranjivo, što ne zahtijeva pripremu niti posebne okolnosti, a nisu grickalice nakon kojih imamo potrebu za još više hrane. Većina ljudi, a posebno djeca, imaju odbojnost prema zdravijoj hrani jer ih asocira na nešto neukusno, dok je nama bio cilj napraviti proizvod koji je i jako ukusan.
Gdje se trenutačno mogu pronaći vaši proizvodi? Radite li na širenju distribucije i imate li ambicija za izvoz izvan Hrvatske?
Trenutačno se Row Spirit proizvodi mogu pronaći u svim Maxi i Super Konzum trgovinama, trgovinama Interspara, Bipe, odabranim prodajnim mjestima Studenca i Tiska, svim trgovinama Mrkvice, Plus Marketa, InToleranta, Bio Planet, Friškoteka Delikatese Brač te odabranim trgovinama Mercatora u Sloveniji.
Definitivno radimo na širenju distribucije jer što je proizvod dostupniji kupcu, on će ga više i koristiti. Imamo i ambicije za izvoz izvan Hrvatske, čak smo i primili neke ponude te se nadamo što skorijoj realizaciji.
Kakav je bio odgovor tržišta na vaše proizvode do sada? Jesu li potrošači brzo prihvatili Row Spirit kao dio svoje svakodnevne prehrane?
Potrošači su jako dobro prihvatili naše proizvode, pogotovo oni koji su spremni isprobati nešto novo. Često je izazov na tržištu koje je zasićeno raznim proizvodima uopće doći do potrošača, a mi smo još uvijek u tom procesu. Jako često čujemo kako je netko probao na preporuku i od tada redovito kupuju naše proizvode, a kupci nam se također znaju javiti pitajući prodajemo li veća pakiranja i sl.
Koji su planovi za budućnost? Planirate li proširiti asortiman proizvoda, uvesti nove linije ili možda istražiti nova tržišta?
Svakako imamo planove za daljnje širenje brenda, već testiramo nove okuse te smo upravo u procesu dorade pakiranja te nekih manjih izmjena postojećih receptura, koje bi još više poboljšale same proizvode.
Kako vidite Row Spirit za pet ili deset godina? Koji su vaši dugoročni ciljevi kao poduzetnika i vlasnika brenda?
Moj dugoročni cilj je etablirati Row Spirit kao brend koji stoji iza kvalitetnih proizvoda, ne nužno samo prehrambenih. Za pet, a pogotovo za deset godina vidim dosadašnju paletu okusa izmijenjenu, u skladu s potrebama tržišta, kao i još neke nove proizvode koji će se široko primjenjivati.
Koji su bili najveći izazovi s kojima ste se suočili u dosadašnjem poslovanju? Što ste naučili iz tih iskustava?
Meni osobno najveći je izazov bio, a i još uvijek je, što sve jako dugo traje. Od inicijalnog sastanka, preko potpisa ugovora do same police trgovina ponekad prođe više od pola godine, a ja sam u sportu navikao da ono što dogovorimo primjenjujemo od trenutka dogovora. Teško prihvaćam da čekanje neke informacije može trajati danima, a ja ne znam ništa o procesu koji se događa u pozadini.
Kako balansirate između sportskog života i vođenja uspješne kompanije? Koje su vještine iz sporta prenijeli u poduzetništvo?
Generalno, dosta dobro balansiram između sportskog života i kompanije, ali moram priznati da je ponekad to ipak izazov. Posebno je stresno bilo u olimpijskoj godini, kada htio ne htio, koliko god je moj fokus bio na veslanju i rezultatu, jedan je dio misli uvijek bio na Row Spiritu. Ako nije trebalo nešto konkretno rješavati, onda sam razmišljao o mogućnostima i prilikama za napredak.
Rekao bih da mi je sport tu najviše pomogao jer me naučio radu, trudu i upornosti. Čak i kad se rezultati ne vide odmah, naučio sam se fokusirati na bitne stvari i ne gubiti vrijeme na stvari na koje ne mogu utjecati. To je nešto u čemu vidim razliku između sebe i većine ljudi, a smatram da je prilično bitno jer štedi vrijeme i energiju za ono na što možemo utjecati.
Koji bi savjet dali mladim poduzetnicima koji žele pokrenuti vlastiti posao u prehrambenoj industriji?
Neovisno o kojoj je industriji riječ, svim mladim poduzetnicima bih savjetovao da ne odustaju, jedini trenutak odustanka je onaj kada imaš dovoljno dobar razlog za to, kao i onda kada su imali dovoljno dobar razlog da krenu sa svojim projektom. U prehrambenoj industriji, kao i u svakoj drugoj, svaki dan nosi svoje izazove i treba ih rješavati jedan po jedan, a svoje ciljeve gledati kako dugoročno tako i kratkoročno.
Uvijek volim usporediti posao s veslanjem – naravno da gledam dugoročne ciljeve kao što su olimpijske igre, ali u ovoj fazi moj fokus ne smije biti na tom natjecanju, nego ne prvom sljedećem natjecanju, na sljedećoj fazi treninga. Da sada već razbijam glavu što će i kako biti za 4 godine previše bih se opteretio nečim na što ne mogu utjecati, a pritom bih propustio puno bitnih stvari koje će se dogoditi u iduće 4 godine.
Koja je Vaša vizija zdravog načina života i kako Row Spirit pomaže ljudima da postignu taj cilj?
Smatram kako je u svemu u životu bitan balans te kako je potrebno sve sagledati kao cjelinu iz koje je potrebno izvući najbolje moguće. Sve dok pojedinačni zdravstveni razlozi ne zahtijevaju posebnu prehranu, mislim da je bitno jesti raznoliko s naglaskom na pojačani unos zdravije hrane. Znaju nam reći kako u proizvodima imamo više šećera nego što su očekivali, ali gotovo svaki od glavnih sastojaka ima svoj šećer (zob, voće…), a dodanog šećera je 2,5 grama na jednu vrećicu od 50g proizvoda, što je zaista mala količina.
U razumnim količinama šećer je najbolja hrana za mozak i količina koju mi koristimo u svojim proizvodima daleko je manja od one u većini proizvoda koji se redovito konzumiraju kao međuobrok. To je primjer kompromisa kojim smo se mi vodili – pojesti nešto s vrlo malo šećera a da je fino, umjesto jesti nešto bez imalo šećera, a pri tome maštati o danu kad ćeš pojesti nešto ukusno. Bitno je paziti što jedemo, ali ne tako da nam to postane opsesija i da se na kraju razbolimo od brige zbog toga što moramo u točno određeni sat jesti točno određenu hranu i slično.