IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Hrvatska
23.11.2021.

Najnovije HR prakse stižu u Hrvatsku

U posljednjih nekoliko godina tržište rada doživjelo je značajne promjene koje se sada odražavaju na poslovne procese u većini tvrtki. Revolucija regrutacijskog procesa u Hrvatskoj nije fenomen koji se dogodio preko noći.

Dobro je poznato da je situacija na domaćem tržištu rada dovela do nedostatka radnika u ugostiteljskom i turističkom sektoru, ali i manjka visokoobrazovanih kandidata, posebice u IT industriji. Poslodavci sve teže pronalaze potrebne zaposlenike, a bore se i s privlačenjem talenata na tržištu koje postaje sve konkurentnije.

Nova generacija poslovnih izazova donosi nužnu prilagodbu u području upravljanja ljudskim resursima. HR odjeli u domaćim tvrtkama prate svjetske trendove i integriraju najbolje prakse iz širokog spektra organizacijskih funkcija. Ubrzana digitalizacija najveći je pokretač rasta.

Ne samo da tvrtke transformiraju poslovne procese u skladu s digitalizacijom i promjenama nego se fokusiraju na kreiranje konkurentnog radnog okruženja kojim privlače kvalitetne zaposlenike. S obzirom na sve dinamičnija radna okruženja i nužnu prilagodbu, akvizicija talenata stavlja sve veći naglasak na zapošljavanje prema kriterijima kao što su stavovi i vrijednosti zaposlenika, razina motivacije i razvojni kapaciteti poznatiji pod pojmom growth mindset. Novost je i demografska struktura radne snage. U poslovnom se svijetu znatno povećala generacija Y poznatija kao millennialsi, a pojavila se i generacija Z koja sa sobom nosi brojne specifičnosti. Nove su generacije puno mobilnije, podložne su promjenama i imaju visoka očekivanja od poslodavaca.

Promijenili su se i prioriteti zaposlenika. Naime, prema nedavnim istraživanjima, zaposlenici bi radije tolerirali nižu plaću i odrekli se visoke titule nego se nosili s lošim okruženjem na radnom mjestu. Kako bi zadržale zaposlenike, tvrtke grade imidž dobrog poslodavca. Problem nastaje ako se imidž kosi s korporativnom kulturom prisutnom u organizaciji.

Zato poslodavci sve češće angažiraju vanjske konzultante koji pomažu dugoročno unaprijediti HR prakse i izgraditi poželjnu i poticajnu korporativnu kulturu. Tvrtke koje u tome uspiju spremne su na promjene, usmjerene su prema budućnosti i otporne su na izazove. Također, takve će tvrtke opstati, a ponekad čak i napredovati u najizazovnijim vremenima.

„Prošla su vremena kad se HR trebao „izboriti mjesto za stolom“, sad smo važan dio upravljanja i trebamo znati kako pridonijeti poslovnom uspjehu i misiji te kako unaprijediti kapacitete organizacije. Pri tome trebamo biti konkretni i praktični, a poštivanje stručnih principa i etike moramo znati braniti uz jasne argumente“, naglasio je Vjekoslav Golubović, direktor odjela za upravljanje uslugama ljudskih resursa iz Hrvatskog Telekoma.

Sukladno promjenama i izazovima u HR svijetu, Martina Kessler, Head of Organizational Development Solutions iz SELECTIO Grupe i voditeljica najpoznatijeg certifikata u regionalnoj zajednici stručnjaka za ljudske resurse - Certifikat Poslodavac Partner najavila je promjene u certifikacijskim procesima kroz koje će od prvog mjeseca 2022. godine prolaziti tvrtke u Hrvatskoj.

Certifikat Poslodavac Partner (CEP) dodjeljuje se tvrtkama koje, bez obzira na veličinu i eksponiranost u javnosti, zadovoljavaju visoke standarde kvalitete u upravljanju ljudskim resursima. Cilj certifikata je podržati razvoj i poslovanje domaćih i regionalnih poslodavaca te istaknuti one koji upravljaju ljudskim resursima u skladu s najnovijim svjetskim standardima. Za dokazivanje izvrsnosti HR- a potrebno je dokazati da su poslodavci uistinu implementirali poželjne prakse te da one uistinu ˝žive˝ u organizaciji. Kako bi zajedno unaprijedili HR procese, tim stručnjaka iz SELECTIO Grupe kroz certifikaciju nudi benchmark i sugestije za razvoj i daljnje unapređenje HR funkcije. Zato je ovakav certifikat u šesnaest godina postojanja postao najprestižnije regionalno priznanje za sve poslodavce kojima je izvrsno upravljanje ljudskim resursima sastavni dio poslovne strategije.

U razvoj najnovije CEP metodologije uključilo se više od pedeset HR stručnjaka, a standardi su definirani po uzoru na najbolje svjetske prakse koje se detaljno prilagođavaju industriji i lokaciji tvrtke koja prolazi certifikaciju. Jedinstvenost pristupa leži u strukturi metodologije kreiranoj prema životnom vijeku zaposlenika koji prolazi kroz svoj karijerni put u organizaciji. Ova revizija metodologije zato postaje najopsežnija do sada te donosi mnoge novitete: potpunu promjenu kriterija za postizanje certifikata, uvođenje dodatne kategorije nositelja te digitalizaciju ljudskih resursa koja se ubrzano provela za vrijeme pandemije. Uvođenjem inteligentne online platforme povećat će se kvaliteta certificiranja, a Certifikat Poslodavac Partner smanjit će kompleksnost procesa evaluacije.

˝Iskoristili smo ovu priliku da se umrežimo s najvećim HR stručnjacima te da zajedno promislimo što želimo raditi bolje, na koji način možemo proaktivnije odgovarati na potrebe biznisa te na koji način možemo doprinijeti boljitku zaposlenika˝ - izjavila je Martina Kessler, Head of Organizational Development Solutions iz SELECTIO Grupe.

Danas je CEP proveden u više od sto tvrtki iz preko deset zemalja, a zanimljivo je da su neke tvrtke, uvrstile CEP kao ključni pokazatelj uspješnosti odjela ljudskih potencijala čime je CEP postao puno više od certifikata.

Tako je Maja Crnjak, Direktorica ljudskih potencijala iz Erste banke izjavila: „Vjerujem da će nova metodologija donijeti cjelovitiji pogled na ulogu ljudskih potencijala iz perspektive organizacije, ali i perspektive zaposlenika.“ Promjene u certifikacijskom procesu je komentirala i Danijela Thur, članica upravnog vijeća Udruge U4HR: „Mislim da se radi o jako ozbiljnom i vrijednom materijalu u kojeg je uloženo puno znanja, truda i vremena. Moram priznati da sam neke stvari ovako sažeto vidjela prvi puta što mi je dalo mogućnost učenja i sagledavanja nekih procesa iz nove perspektive.“ Prednosti nove metodologije istaknula je i Gordana Fabris, direktorica ljudskih potencijala Fortenova Grupe: „Od samih početaka uspostavljanja CEP-a, vjerujem da je to jedna od najboljih inicijativa koja je u regiji uspješno unaprijedila kvalitetu brige za ljude, utjecala je na povećanje angažiranosti zaposlenika te stavila u fokus ljude, vrijednosti i kulturu kompanija. Uvjerenja sam da će nam unaprijeđena metodologija omogućiti još značajnije učenje, otvoriti novu perspektivu i u konačnici rezultirati daljnjem razvoju HR procesa“. Inovaciju pristupa komentirala je operativna direktorica Usluge kupcima i maloprodaje Ine d.d., Zdravka Demeter Bubalo: “Nova metodologija definitivno ide u korak s modernim i progresivnim HR praksama, te pozicionira CEP kao standard za upravljanje ljudskim potencijalima što je izrazito važno u današnjim vremenima kada se sudionici na tržištu rada susreću sa brojnim izazovima.“

Metodologija koja se primjenjuje u procesu certificiranja konstantno se nadograđuje, a prilikom detaljne analize poslovanja CEP tim ima ulogu savjetnika, ali i partnera. Analiza se ne temelji samo na podatcima dobivenim putem online platforme za testiranje HR procesa.

Ona počiva na otvorenoj komunikaciji HR stručnjaka iz SELECTIO Grupe i tvrtki koje prolaze proces certificiranja. Zahvaljujući tome, u Hrvatskoj postoji sve veći broj tvrtki koje, prateći svjetske trendove i zadovoljavajući CEP standarde, potvrđuju izvrsnost u ljudskim resursima. U tu grupu pripadaju: Heineken, JT International, SPAN, Erste banka, Hrvatski Telekom, Cemex, PLIVA, Zagrebačka pivovara, INA Grupa, te desetci drugih.

-