IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Inovacije
02.07.2021.

R&D u praksi

Budućnost je sad

Tema broja u 95. InStore magazinu.

Jedino ulaganjem u istraživanje i razvoj tvrtke dugoročno mogu ostati konkurentne i ostvariti prednost u tržišnoj utakmici. Strateški R&D koristan je za gospodarstvo u cjelini, a to shvaća i javni sektor diljem svijeta.

Svjesni da promjenjive potrebe potrošača diktiraju trendove te da uspjeh ovisi o brzini reakcije i kvaliteti zadovoljavanja novih potreba, vodeći tržišni igrači sve više ulažu u istraživanje i razvoj. Međutim, znamo li zaista koliko je važno inovirati? Koliko ulažemo? Koliko su ti procesi strukturirani na našem tržištu?

Prije nekoliko godina svjetskim proizvođačkim gigantima postalo je jasno kako je nužno unijeti promjene u proces inoviranja, i to zato što su se našli pod pritiskom manjih brendova koji agilnije reagiraju na potrošačke trendove. Tako su tada Nestlé i Kraft Heinz pokazali da ne podcjenjuju važnost istraživanja i razvoja te su uložili u inovacijske centre kako bi skratili vrijeme lansiranja novih proizvoda na tržište. Kraft Heinz tada je uložio 90 milijuna eura u novi Globalni centar izvrsnosti u Amsterdamu koji zapošljava 450 ljudi, dok je Nestlé spojio Nestlé istraživački centar i Nestlé Institut za zdravstvene znanosti (NIHS) u Nestlé Research u Lozani koji zapošljava oko 800 ljudi. Sve kako bi ubrzali proizvodne procese i znanstvena otkrića pretočili u komercijalizirane proizvode. Prema dostupnim informacijama, može se zaključiti kako Nestlé preformulira približno trećinu svog portfelja proizvoda na godišnjoj razini, a u godinama prije krize uzrokovane pandemijom ulagao je oko 1,5 milijardi eura u istraživanje i razvoj.

Što je doista R&D?

Sasvim je jasno kako se istraživanje i razvoj odvijaju u širokom spektru sektora i industrija te u tvrtkama svih veličina, a kreću se od farmacije preko automobilske industrije, softvera i tehnologije, građevinarstva i inženjerstva do FMCG-a.

Sam pojam R&D odnosi se na aktivnosti koje tvrtke poduzimaju na polju inovacija i uvođenje novih proizvoda i usluga.

R&D široko je povezan s inovacijama u javnom i privatnom sektoru, a tvrtkama omogućuje da ostanu ispred svoje konkurencije. Dakle, kroz istraživanje i razvoj tvrtke mogu dizajnirati nove proizvode ili poboljšati postojeću ponudu. Sam cilj R&D-a je jednostavan, a on je ostvariti pozitivan utjecaj na financijski rezultat poslovanja. Prema dostupnim istraživanja, tvrtke koje ne ulažu u R&D morat će se odlučiti na druge načine inoviranja koji često rezultiraju partnerstvima, spajanjima ili preuzimanjima, a u konačnici gube u tržišnoj utakmici.

O važnosti ulaganja u istraživanje i razvoj govore i podaci o tome da najpoznatija globalna imena raznih sektora odvajaju znatne količine sredstava za R&D.

Prema podacima tvrtke PricewaterhouseCoopers u 2018. godini, najviše su ulagali:
Amazon – 22,6 milijardi dolara
Alphabet Inc. – 16,2 milijarde dolara
Volkswagen – 15,8 milijardi dolara
Samsung – 15,3 milijarde dolara
Intel – 13,1 milijardu dolara
Microsoft – 12,3 milijarde dolara
Apple – 11,6 milijardi dolara
Roche – 10,8 milijardi dolara
Johnson & Johnson – 10,6 milijardi dolara
Merck – 10,2 milijarde dolara.

Kako izgledaju faze unutar procesa R&D-a?

Svaki proces istraživanja i razvoja počinje idejama i teorijama, a to se može odnositi na prepoznavanje problema ili novih prilika. Postupak R&D-a zatim se fokusira na istraživanje tih ideja pri čemu je moguće razlikovati osnovno i primijenjeno istraživanje.

Osnovno istraživanje odnosi se na stjecanje znanja i njegovo korištenje za izgradnju razumijevanja i inteligencije koje poduzeće može koristiti u svoju korist. To znanje može biti temelj za daljnje istraživačke i razvojne projekte i unositi se u strateške poslovne odluke.

Primijenjena istraživanja mnogo su više definirana i često žele postići određeni cilj. To bi moglo biti korištenje nove tehnologije, dosezanje novog tržišta, poboljšanje sigurnosti ili smanjenje troškova. Primijenjena istraživanja često su ono što dovodi do faze razvoja.

Faza dizajna i razvoja sastoji se od uzimanja ideje i pretvaranja u proizvod ili postupak. Ustvari, riječ je o prevođenju istraživanja u komercijalni proizvod ili uslugu. Često uključuje dizajne, izradu prototipa, ispitivanja te ispitivanja i usavršavanja.

Izrada prototipa ključna je za razvojnu fazu jer omogućuje prepoznavanje i prevladavanje problema te poboljšanje dizajna. Na kraju, za one koji razvijaju u proizvodnji, prelazi se na proizvodne probe i testiranja.

Jasno, postoje različiti načini ulaganja u R&D. Međutim, osnova je ista, a ona diktira da je R&D odvojen od većine operativnih aktivnosti koje obavlja korporacija. Istraživanje i razvoj ne provodi se s očekivanjem neposredne dobiti. Umjesto toga, očekuje se da će pridonijeti dugoročnoj profitabilnosti tvrtke.

Koji su najčešći modeli R&D-a?

Postoji nekoliko modela R&D-a od kojih prvi uključuje cjelokupni odjel za R&D u kojem rade prvenstveno inženjeri koji razvijaju nove proizvode – zadatak koji obično uključuje opsežna istraživanja. Kod ovog modela nije nužno imati unaprijed određen cilj ili aplikaciju. Umjesto toga, istraživanje se provodi radi istraživanja.

Drugi model uključuje odjel sastavljen od znanstvenika ili istraživača, koji imaju zadatak primijenjenih istraživanja u tehničkim, znanstvenim ili industrijskim područjima. Ovaj model olakšava razvoj budućih proizvoda ili poboljšanje postojećih proizvoda i/ili operativnih postupaka.

Neke tvrtke neće moći samostalno obavljati istraživanje i razvoj, pa će te aktivnosti prenijeti na druge. Dakle, treći model odnosi se na poslovne inkubatore i akceleratore, gdje korporacije ulažu u startupove i pružaju financijsku pomoć i smjernice poduzetnicima u nadi da će rezultirati inovacijama koje mogu iskoristiti u svoju korist.

Koji su najčešći razlozi ulaganja u R&D?

Novi proizvodi

R&D i razvoj proizvoda često idu ruku pod ruku. Prije razvijanja novih proizvoda potrebno je duboko razumijevanje tržišta i korisničkih potreba. Mnogi se voditelji R&D-a trude smanjiti vrijeme razvoja, kao i učinkovitije planirati put za budućnost i izgraditi kulturu inovacija u cijelom poduzeću.

Poboljšanje postojećih proizvoda i procesa
Kontinuirana evaluacija postojećih proizvoda, usluga i procesa također je ključni dio R&D-a. Ako proizvod, usluga ili postupak više nisu isplativi postoji rizik od stagnacije.

Također, moguće je razvijanje tehnologije koja bi omogućila poboljšanja i smanjila troškove, povećala učinkovitost ili poboljšala sigurnost.

Korisničke potrebe

Uz nove tehnologije i tržišta koja se brzo mijenjaju, istraživanje i razvoj u poslovanju važniji su nego ikad. Brze promjene u zahtjevima potrošača i novim tehnologijama znače da uvijek postoji potreba za prilagodbom.

Koje su prednosti istraživanja i razvoja?

R&D je važan za rast poslovanja i konkurentsku poziciju u tržišnoj utakmici. Na višoj razini, koristi od istraživanja i razvoja s tvrtki se proširuju na pojedine sektore kao i na gospodarstvo u cjelini. Sektor koji ulaže velika sredstva u istraživanje i razvoj razvit će i postići više, uključujući pružanje stvarne koristi pojedincima i zajednicama.

U mnogim zemljama R&D i gospodarski rast idu ruku pod ruku. Neki od oblika poticaja za istraživanje i razvoj često su dio vladinih planova za rast vlastitog gospodarstva. Primjerice, vlada Ujedinjenog Kraljevstva dodjeljuje porezne olakšice za istraživanje i razvoj.

Ako sagledamo domaće tržište, pohvalno je što je Podravki d.d. odobreno više od tri milijuna kuna za EU sufinanciranje istraživačko-razvojnog projekta „Razvoj inovativnih proizvoda od nusproizvoda tijekom prerade povrća“.

Ovo je prvi istraživački projekt Podravke d.d. odobren za sufinanciranje od strane EU fondova. Istraživanje i razvoj samostalno je prijavilo projekt, a temelj su bili rezultati i hipoteze dobiveni preliminarnim istraživanjima koje smo provodili s akademskom zajednicom od 2017. do 2019. godine. Bavili smo se istraživanjima i ispitivanjem potencijala nusproizvoda koji nastaju tijekom prerade rajčice i paprike u Podravkinim tvornicama. Rezultati su vrlo zanimljivi, ali ih je potrebno dodatno istražiti i zato smo odlučili prijaviti projekt na već spomenuti Poziv. Iskreno se nadam da će novi proizvodi biti inovativni ne samo na tržištu Hrvatske, nego i globalno te pridonijeti organskom rastu naše kompanije – rekla je dr. sc. Jasmina Ranilović, direktorica sektora Istraživanje i razvoj i voditeljica projekta.

Jasno, SAD i Kina prednjače kad je riječ o ulaganju u R&D, a prema pokazateljima prije krize uzrokovane koronavirusom globalna ulaganja u istraživanje i razvoj iznosila su oko 1,7 bilijuna dolara.

Dakle, kako bi ostali konkurentni, ali i osigurali ispunjenje potrošačkih potreba i ostvarili stvarne društvene koristi, tržišni dionici moraju ulagati u R&D.

Koji god oblik modela i procesa usvojili – dugoročni uspjeh vjerojatnije će ostvariti tvrtke koje su sposobne inovirati i usvajati nove tehnologije, kao i poboljšavati postojeće procese.

Tekst je izašao u 95. InStore magazinu.

-
Autorica: Barbara Božić, barbara@b2bmedia.org