IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Intervju
26.10.2020.

60 godina tradicije

Bez obzira na investiciju u prvu vlastitu farmu u koju idemo, želimo i dalje njegovati i razvijati odnose s naših 300-tinjak domaćih dobavljača, kooperanata i OPG-ova.

Rođen 6. listopada 1986. godine u Osijeku, gdje je i završio Ekonomski fakultet na kojem je magistrirao menadžment i marketing, Mario Ravlić svoj je poslovni put započeo još za vrijeme srednjoškolskih dana kad se već polako uključivao u pojedine segmente poslovanja. Posljednjih 10-ak godina proveo je na raznim voditeljskim pozicijama, 2013. postaje član Uprave, a od 2020. preuzima funkciju glavnog izvršnog direktora društva Mesne industrije Ravlić. Član je Uprave i tvrtke kćeri AgroRavlić koja se bavi primarno poljoprivrednom proizvodnjom.

Koje sve dužnosti danas obnašate?
Osim obaveza u obiteljskim tvrtkama, od 2017. predsjednik sam Grupacije klaoničke industrije i prerade crvenog mesa koja okuplja cijelu hrvatsku mesnu industriju te član Vijeća Udruženja prehrambeno-prerađivačke industrije pri HGK. Slobodno vrijeme, kojeg u ovoj životnoj fazi baš i nemam previše, nastojim što je moguće kvalitetnije provesti sa svojom obitelji, jednogodišnjim sinom i prijateljima. Važno mi je da ipak nekako održavam taj balans privatnog i poslovnog te da uživam u životu.

Ove godine Mesna industrija Ravlić obilježava 60 godina poslovanja. Počeli ste s radom 1960. u Osijeku kao mali obiteljski obrt, a danas je cijela obitelj uključena u posao. Koliko je za Vas prednost to što su Vam najbliži suradnici ujedno i obitelj?
Točno, prije davnih 60 godina moji baka i djed osnovali su obrt i počeli graditi jednu respektabilnu poduzetničku priču. Majka i otac su je nastavili i, evo, s trećom generacijom na čelu zakoračili smo u ovu jubilarnu 60. godinu postojanja. Smatram da smo danas, svih nas gotovo 400 djelatnika Ravlić grupe, jedna velika obitelj. Iako smo vrlo intenzivno rasli te smo se u proteklom desetljeću utrostručili, i dalje smo zadržali obiteljske vrijednosti kao jednu od naših glavnih temeljnih vrijednosti. To, prije svega, znači da postoji otvorena komunikacija te uzajamna podrška i suradnja u dostizanju glavnih ciljeva naše organizacije.

Posjedujete li vlastite farme? Radite li i s domaćim kooperantima? Koliko je danas teško pribaviti kvalitetnu sirovinu? Morate li uvoziti?
Trenutačno ne posjedujemo vlastite farme, ali posjedujemo vlastitu stoku koju u suradnji s našim dugogodišnjim kooperantima uslužno tovimo.

Upravo smo u fazi realizacije investicije prve vlastite moderne farme tovne junadi u Satnici pokraj Petrijevaca, kapaciteta 1000 grla, od koje bi najveći dio bio namijenjen za izvoz na, nama već dobro poznato, tržište Italije. Tu 2 milijuna eura vrijednu investiciju, dio koje će se financirati iz EU fondova, planiramo realizirati u 2021. godini.

Bez obzira na investiciju u prvu vlastitu farmu u koju idemo, želimo i dalje njegovati i razvijati odnose s naših 300-tinjak domaćih dobavljača, kooperanata i OPG-ova.

Imate li vlastitu klaonicu i koji joj je kapacitet?
Dakako, naša klaonica ne samo da je najveća i najmodernija klaonica u Hrvatskoj i šire, nego je i referenca za jednog velikog njemačkog proizvođača klaoničkih postrojenja za čitavu srednju i istočnu Europu te Bliski istok. Kapacitet naše klaonice je 180 svinja, 30 goveda te 250 odojaka na sat. Možda u javnosti nije toliko poznato, ali Mesna industrija Ravlić posljednjih je 10 godina uvjerljivo najveći proizvođač janjećeg mesa u Hrvatskoj.

Koliki je kapacitet vaše proizvodnje? Kakve proizvodne pogone posjedujete?
S obzirom na složenost i specifičnost našeg proizvodnog asortimana, kapaciteti naše proizvodnje ovise o nizu faktora, stoga mi je teško dati precizan odgovor na to pitanje. Posjedujemo gotovo sve proizvodne pogone koja jedna mesna industrija može imati: od klaonice, rasjekaonice, hladne prerade, prerade polutrajnih i trajnih proizvoda pa sve do pakirnice gotovih proizvoda. S obzirom na razinu prihoda i volumene koje godišnje plasiramo na tržište, danas smo jedna od TOP 5 najvećih mesnih industrija u Hrvatskoj.

Koje sve suhomesnate proizvode imate u svom portfelju? Što čini većinu onoga što proizvodite?
Trenutačno nam je core business svježe meso i mesni pripravci, ali imamo dosta široku paletu suhomesnatih proizvoda od polutrajnih kobasica, preko autohtonih slavonskih proizvoda po kojima smo poznati poput slavonske krvavice i švargle, domaće kobasice, domaćih čvaraka, slanine pa sve do slavonskog kulena i kulenove seke.

Koliko imate zaposlenih, a koliko kooperanata?
Cijela Ravlić grupa danas broji gotovo 400 zaposlenika, dok u sustavu uslužnog tova junadi imamo 20-ak kooperanata s područja Slavonije i Baranje.
Koliko investirate i koju biste dosadašnju investiciju izdvojili kao najvažniju? Imate li neku novu investiciju u planu ili je već neka u tijeku?
Rastemo i razvijamo se kontinuirano upravo zato što neprestano investiramo u nove tehnologije, znanje i ljude. Tako smo 2017. godine bili prva tvrtka iz realnog sektora po iznosu akumuliranih investicija sa sjedištem u gradu Osijeku. U srpnju ove godine završili smo prvu solarnu elektranu snage 1 MW kojom pokrivamo 40% naših potreba za električnom energijom.

Uz modernu klaonicu iz 2008. godine koja nas je profilirala u renomiranog domaćeg proizvođača svježeg mesa, definitivno je prekretnica našeg poslovanja i najvažnija investicija ona koju imamo u pripremi za iduću godinu, a to je nova high tech tvornica prerade mesa te pakiranja slice suhomesnatih proizvoda. Ta velika investicija ukupne je vrijednosti preko 7 milijuna eura, a također ju planiramo dijelom sufinancirati iz EU fondova te zaposliti novih 50 ljudi.

S kojim se sve izazovima susrećete u svom poslovanju?
Izazovi s kojima se najteže nositi su neuređeno tržište mesa i mesnih proizvoda, zatim nedostatak stručne i kvalificirane radne snage te konkurentnost u odnosu na mesne industrije iz ostalih EU zemalja.
Velik je izazov i otvaranje Kine za Hrvatsku kao novog izvoznog tržišta za svinjetinu i govedinu, čime bi domaća mesna industrija doživjela renesansu.

Kakva je vaša konkurencija? Što smatrate svojom najvećom prednošću spram proizvođača u vašoj kategoriji?
O konkurenciji sve najbolje, ona je potrebna i dobrodošla jer nas tjera da još više dižemo ljestvicu kvalitete i unaprjeđujemo svoje poslovanje. Naša je prednost definitivno kvaliteta, zatim tradicija duga 60 godina, snaga našeg branda, dobro poznavanje tržišta i know-how u branši.
Koliko vlastitih maloprodaja imate? Koliki je njihov udio u sveukupnoj prodaji i planirate li otvaranje novih?
Mesnice Ravlić predstavljaju samo srce i izrazito važan dio našeg poslovanja. Trenutačno imamo 52 maloprodaje diljem Hrvatske od Vukovara do Rijeke, a ove godine smo otvorili 2 nove, jednu u Velikoj Gorici i prvu u konceptu Premium mesnice u Slavonskom Brodu koja ima prošireni asortiman steakova, na što smo izrazito ponosni. Taj koncept planiramo širiti u vidu svojevrsne flag-ship mesnice u svim velikim gradovima Lijepe Naše. U planu ekspanzije za 2021. imamo 4 nove mesnice.

Koji bi vaš proizvod svaki trgovački lanac neizostavno trebao imati na svojoj rashladnoj polici?
Domaću slavonsku kobasicu, ona je definitivno naš top-proizvod i lider ove kategorije. I, ako mogu dodati, moj osobni favorit – naš jedinstveni Slavonski burger s kulenom i slaninom.
Kako poslujete s trgovačkim lancima? Možete li izdvojiti neke za vas bitne trgovačke partnere? Poslujete li i s domaćim slavonskim malim trgovcima?

U određenoj mjeri poslujemo s gotovo svim većim trgovačkim lancima u zemlji, ali naš najveći i najvažniji partner je SPAR. Uz njih i s njima se razvijamo posljednjih 15 godina i do danas je to preraslo u pravo partnerstvo. Što se tiče slavonskih trgovačkih lanaca, izdvojio bih poslovično dobru komunikaciju i suradnju s trgovačkim lancima NTL i Boso.

Koliko je COVID-19 utjecao i utječe na vaše poslovanje? Koliko ste se morali u proizvodnji prilagođavati novonastaloj situaciji, a koliki je utjecaj ona imala na samu prodaju?
Poslujemo u jedinstvenoj industriji gdje je glavni proizvod svježe meso, koje svakodnevno konzumira više od pola stanovništva Republike Hrvatske. Ciljeve koje smo postavljali na samom početku godine, projicirane na temelju ostvarenih rezultata u prošloj godini, planirali smo lako ostvariti, što se trenutačno i razvija prema revidiranom planu uz početno blago usporenje uzrokovano pandemijom Covida-19.

Pojedine procese prilagodili smo novonastalim uvjetima, a najvažnije je da u komunikaciji prema našim kupcima i partnerima pokazujemo kako smo stabilna tvrtka, s dugogodišnjom tradicijom koja na tržište plasira domaće proizvode, sigurne za konzumaciju i proizvedene u skladu sa svim propisanim mjerama i certifikatima kvalitete.
Koje sve aktivnosti spadaju u vaše društveno odgovorno poslovanje?
Društveno odgovorno poslovanje vrlo je važan aspekt našeg poslovanja. Od samih početaka brinemo o zajednici u kojoj živimo i radimo. Prošle smo godine napravili više od 300 donacija, od fakulteta, studentskih udruga, župa, udruga koje brinu o socijalno ugroženima do raznih evenata. Naši zaposlenici svake godine sudjeluju i na nekoliko korporativnih volontiranja koje organiziramo u raznim udrugama i organizacijama. Tako smo u prošloj godini udruzi MOGU donirali i postavili žičanu ogradu potrebnu za ograđivanje prostora na kojemu treniraju djeca s poteškoćama u razvoju. Osigurali smo i materijal za obnovu jedne od prostorija Doma za odgoj djece i mladih u Osijeku koju smo zatim zajednički i obnovili i okrečili.

S posebnim ponosom ističemo i humanitarnu akciju ZAZVONI ZA OSMIJEH u kojoj svake godine u vrijeme božićnih blagdana zajedno s našim kupcima prikupljamo donacije za potrebite. U ovoj godini u humanitarnoj kampanji Zajedno za osječku bolnicu dali smo donaciju i Klinici za infektologiju KBC-a Osijek.

Zbog svih tih aktivnosti postali smo i ponosni dobitnik nagrade „Johann Kohlhoffer“ za filantropa 2019. godine u Osječkoj-baranjskoj županiji.
Volio bih istaknuti i naš dugogodišnji projekt stipendiranja učenika „Budi moj mesar“ u kojemu potičemo učenike na upisivanje deficitarnog zanimanja za mesara kroz stipendiju, plaćenu naknadu za rad i sigurno zaposlenje u Mesnoj industriji Ravlić.

Tekst je izašao u 88. InStore magazinu.

-
Autorica: Jelena Domović, jelena@b2bmedia.org