IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Intervju
04.03.2021.

Ambalaža za zelenu budućnost

Izgledno je da će se kroz tehnološki napredak razviti novi polimeri ili slitine koji mogu preuzeti mjesto koje plastika, kao materijal široke potrošnje, danas zauzima, što pozdravljamo jer će staklo uvijek imati svoje mjesto kao luksuznija ambalažna opcija.

Bumbar d.o.o. osnovan je 1992. godine u Rakitju kod Svete Nedelje, u prostoru nekadašnjeg Caffe bara Bumbar. U početku su se bavili trgovinom vinima, ali uočivši potrebu na tržištu, ubrzo su se okrenuli u smjeru veleprodaje staklene ambalaže, i u tome ustrajali do danas. Od 2005. godine nalaze se u Novakima kod Svete Nedelje, u vlastitoj poslovnoj zgradi s uredima, skladištem i maloprodajnom trgovinom. Od početka njeguju i razvijaju odnose s renomiranim inozemnim partnerima, koji danas čine mrežu od dvadesetak proizvođača nadaleko poznatog talijanskog stakla i nekolicine drugih europskih partnera, koji im omogućavaju da nude najširi izbor staklene ambalaže i vezanih proizvoda u Hrvatskoj.

Recite nam nešto o svojim proizvodima i asortimanu?

Nudimo širok spektar boca za vino, ulje, jaka alkoholna pića, pivo, sokove i vodu te staklenke za med, džemove i ostale prehrambene proizvode. Osim toga, nudimo i bočice i staklenke manje zapremnine za kozmetičku primjenu, poput tinktura, eteričnih ulja i krema. Također držimo i čepove i zatvarače raznih boja, materijala i uzoraka. Konačno, dio našeg asortimana su i razni vezani proizvodi, od poklon-paketa, ukrasnih vrećica i kutija do opreme za čepljenje i zatvaranje.

Kakva je struktura vaših kupaca, tj. s kim najviše surađujete?

Naši kupci su vinari, uljari, pčelari, pivovare, poljoprivredne apoteke, obiteljska gospodarstva, u suštini svatko tko želi lijepo pakiran proizvod. K nama ne dolaze samo pravne osobe, nego su kupci i pojedinci koji se iz hobija bave pivarstvom, koji žele personalizirane poklone na svadbama, pa čak i oni koji na taj način dekoriraju svoj dom. Staklo je polivalentan materijal koji je ograničen samo maštom onih koji ga koriste. Specifičnost pandemijskih vremena u kojima se trenutačno nalazimo rezultirala je povećanjem opsega dostave svih vrsta, u koju su se uključili i akteri koji se njome dosad nisu bavili; tu se mogu istaknuti restorani koji dostavljaju svoje high-end proizvode u staklenkama i OPG-ovi koji su prilagodili svoje proizvode da budu prikladni za dostavu.

Istraživanja pokazuju kako potrošači preferiraju ambalažu koja se može reciklirati, a postoji sve više inicijativa za uklanjanje plastike iz poslovanja u FMCG sektoru. Što mislite o tome?

Svi trendovi koji za cilj imaju popraviti ekološku sliku svijeta su dobri. Sretni smo što smo u početku odabrali staklo – materijal koji se ne kvari, ne ispušta toksične tvari i može se potpuno reciklirati. Zbog svih tih svojstava, a pogotovo kad se uzme u obzir negativan utjecaj plastike na svjetska mora, drago nam je što i se naša priča preklapa s pozitivnim globalnim ekološkim trendovima.

Podaci pokazuju kako sve više tvrtki značajnija sredstva odvaja za održivo poslovanje, fokus je na zdravlju, a najpopularnija je staklena ambalaža. Kako pratite taj trend?

U onom najprominentnijem, okolišnom aspektu održivog poslovanja smo u najvećem dijelu predani postupku reciklaže; recikliramo staklo koje završi u lomu, koristimo minimum plastike koji je moguć u pakiranju te se prvenstveno baziramo na kartonu koji također recikliramo. Trudimo se maksimalno iskoristiti ambalažu naših dobavljača; primjerice, sve kartonske kutije koje zaprimimo koristimo ponovno, a kartonske pregrade između redova boca u paletama režemo i koristimo za osiguravanje boca u prijevozu. Također vrijedi napomenuti kako smo svjesni i držimo se najboljih praksi za svakodnevnu uštedu energije kroz racionalno korištenje osvjetljenja, grijanja, minimalnu potrošnju uredskog materijala – sitnih, ali bitnih koraka za smanjenje utjecaja na okoliš.

Potrošačima je najvažnije da ambalaža dobro čuva proizvod, a sam izgled je najmanje važan. Ipak, dizajn je ključan za odabir proizvoda. Kako odgovoriti na taj izazov?

U tom smislu imamo sreće što staklena ambalaža sama po sebi dobro zadržava i štiti proizvod, uz ispunjenje dvaju uvjeta – ako je sparena s adekvatnim zatvaračem i ako je odgovarajuće boje s obzirom na proizvod koji se u njoj nalazi. Posebno naglašavamo ta dva uvjeta jer često postoji želja da se, radi željenog vizualnog identiteta, u dizajnu konačnog proizvoda primijeni kakvo neuobičajeno rješenje (primjerice, da se krema za lice s prirodnim sastojcima stavi u prozirnu staklenku), koje može ugroziti opstojnost proizvoda. Kako je to, po nama, minimalan kompromis, smatramo da je prvenstveni naglasak na samom dizajnu proizvoda. Izgled donosi priču, a kvaliteta proizvoda koji je unutar boce ono je što vraća i zadržava kupca. Industrijski dizajn staklene ambalaže uvijek nalazi načina da nanovo oduševi, iznenadi i pogura granice onog što smo mislili da je izvedivo te je šteta to ne iskoristiti.

Prema predviđanjima etabliranih konzultantskih agencija, najveći će utjecaj na pakiranje u FMCG sektoru imati rastući trend e-trgovine. Možemo li na našem tržištu očekivati neke promjene? Ako da, kakve će one biti?

Možemo očekivati rast ponude, kao i selidbu bar dijela prodaje isključivo na internet – uspostava online prodaje postaje sve jednostavnija, nestalo je početno nepovjerenje prema online plaćanju te se ideja toga što se može dostaviti proširila uslijed pandemije koronavirusa.

To, dakako, ne obuhvaća sve; primjerice, mi u ovom trenutku nismo pobornici otvaranja webshopa jer smatramo da je, zbog specifične prirode našeg proizvoda, individualni pristup najbolji, a njega ostvarujemo kroz osobni kontakt, putem telefona ili e-maila. Čak i u slučajevima poput našeg, implementacija svih tehnoloških mogućnosti koje su sastavni dio e-trgovine, kao što su virtualne šetnje kroz prostor trgovine, 3D modeli proizvoda te proširena stvarnost, može dovesti do značajnog poboljšanja uvida potrošača u proizvod i, posljedično, bolju prodaju. Investicija u te nove mogućnosti bi se mogla pokazati kao mudra odluka u bližoj budućnosti.

Još jedan rastući trend je personalizacija pakiranja. Primjećujete li porast takvih zahtjeva na našem tržištu?

Da, definitivno. Primjerice, već jedno vrijeme nazočimo ekspanziji malih gin destilerija i craft pivovara. Kako je tradicionalna ambalaža za te proizvode relativno slična u svim slučajevima, svaki proizvođač se mora probiti na tržištu s nečim novim, atraktivnim i inovativnim kako bi se izdvojio od ostalih. Uz to, klasičan slučaj zahtjeva za personalizaciju pakiranja predstavljaju i pojedinci koji žele poseban poklon za uzvanike na vjenčanjima, unikatno pakiranje proizvoda za posebne prilike i sl.

Kupci nam se često obraćaju s potpuno osmišljenom vizijom pakiranja njihovog proizvoda, a mi im maksimalno izlazimo u susret kako bi mogli tu viziju i ostvariti. Treba naglasiti kako se personalizacija ne sastoji samo od odabira boce nego od cijelog paketa – čepovi, ukrasne kapice, etikete – svaki detalj je bitan. Staklo je utoliko zahvalno što dopušta i mogućnost pjeskarenja i brušenja, čime se može napraviti zaista unikatan konačan proizvod. U sve te svrhe surađujemo s etabliranim poduzećima koja pružaju usluge dekoracije stakla u vidu gravura i tiska te nudimo i personalizaciju čepova, ukrasnih kapica i sl.

Istraživanja pokazuju kako je potrošačima vrlo važno da pakiranje sadrži konkretne informacije o proizvodu koji se nalazi unutra, a neke kompanije idu toliko daleko da inoviraju s prozirnim pakiranjima u kategorijama proizvoda u kojima to i nije uobičajeno. Možemo li očekivati sve više takvih proizvoda i na našim policama?

Dosad ustoličene konvencije u pakiranju postoje s razlogom; određeni proizvodi kao što su pivo, maslinovo ulje ili kozmetičke kreme su osjetljivi na UV zrake i puno brže gube na kvaliteti ako su njima izloženi te se zato pakiraju u ambalažu zelene ili smeđe boje. Iako se ne može poreći da su velike mogućnosti za atraktivno pakiranje u prozirnoj ambalaži i da bi, primjerice, bilo zgodno vidjeti boju piva prije nego što ga kupite, naša sugestija je da određeni proizvod ide u preporučenu boju stakla. Uzevši sve to u obzir, vjerujemo da takav trend neće zaživjeti.

Zanimljiv novitet na tom području, koji sve više vidimo i na našim policama, jest UV staklo – posebna vrsta stakla koja zaustavlja negativne UV zrake, a propušta dobre te tako čini odličan izbor za kozmetičke kreme, a zadržava atraktivan izgled kroz svoju duboku purpurnu boju.

Koji su, prema Vašem mišljenju, aktualni trendovi u pakiranju u sektoru robe široke potrošnje i što nas čeka u budućnosti?

Zbog sve većeg udjela e-trgovine i smanjivanja barijere između proizvođača i kupaca dolazi do širenja i diverzifikacije ponude prehrambenih i drugih proizvoda. Kad uzmemo u obzir rast očekivanja kupaca koja se poglavito odnose na ekološku prihvatljivost ambalaže, vjerujemo kako će se tržište značajno proširiti, ali i razvijati izvan dosadašnjih tradicionalnih okvira kroz nova tehnološka rješenja i kreativne ideje.

Što se tiče stakla, neki trenutačno popularni proizvodi, kao što su gin i craft pivo, dolaze prvenstveno u staklenoj ambalaži tako da vjerujemo da će kroz njih, a i neke buduće proizvode, staklo naći i zadržati svoje mjesto u svijetu pakiranja. Na industriji ambalaže velika je odgovornost za osiguravanje bolje i zelenije budućnosti; smatramo kako je ona dorasla izazovu.

Intervju je izašao u 91. InStore magazinu.

Nemoj propustiti više ni jednu vijest iz sektora.

Ovdje možeš pronaći što smo sve radili.

-
Pripremila: Barbara Božić, barbara@b2bmedia.org