IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Intervju
06.08.2021.

Regionalni intervju

DIS: U planu nam je akvizicija jednog trgovačkog lanca

DIS je, od svog nastanka do danas, sinonim za omiljenu domaću trgovinu i kompanija koja je načinom svog poslovanja, tijekom posljednjih 30 godina, uspjela postati jedan od najvećih maloprodajnih lanaca u Srbiji.

Naš je sugovornik u DIS-u zaposlen od lipnja 2005. godine. U kompaniju je stigao iz marketinške agencije, i prva pozicija na kojoj je radio bila je marketing menadžer. Za manje od godinu dana postao je direktor marketinga. Prije pet godina unaprijeđen je u komercijalnog direktora, da bi u siječnju 2019. bio imenovan za generalnog direktora. U tom napredovanju je imao prekid od šest mjeseci, kad je radio kao direktor razvoja u kompaniji Aksa.

Ono što me posebno motivira i pokreće u radu je pozitivna energija koja, također, pokreće cijeli naš tim, da misiju koju imamo pretačemo u stvarnost. U DIS-u se osjećam kao kod kuće, praktično sam čitav svoj radni vijek proveo ovdje, kompaniju i svoj posao dobro poznajem. Moj posao je dinamičan, stalno se nešto mijenja na tržištu, i zbog toga je vrlo bitno razmišljati strateški, ali i taktički. Svaki dan je drukčiji, posebno u godini koja je za nama i koja je jedno veliko iskustvo, kad je u pitanju poslovanje u kriznoj situaciji, ili više njih, jer su se okolnosti na tržištu mijenjale iz tjedna u tjedan, kaže Ivan Šuleić, generalni direktor kompanije DIS, na početku razgovora za InStore magazin.

Kompanija DIS obilježava 30 godina rada. U toj dugoj tradiciji, sigurno je bilo i uspona i padova. Što biste istaknuli kao najznačajniji trenutak u razvoju kompanije, a koji je ostao upamćen kao pogrešan poslovni potez?

Kompanija DIS 12. veljače obilježila je svoj 30. rođendan. Svakako da je bilo i uspona i padova, kao i dobrih, a i loših poslovnih odluka u kompaniji, ali je najbitnije da je onih dobrih bilo mnogo, mnogo više nego loših. Najznačajniji trenutak u razvoju kompanije DIS je bio kad smo odlučili otvoriti DIS market u Smederevu i da tako iz kompanije koja je bila veleprodaja, prerastemo u najveći domaći maloprodajni lanac u Srbiji. To se dogodilo 2006. godine, i za nju možemo reći da je to godina transformacije i brojnih organizacijskih promjena u kompaniji DIS. Primjer pogrešnog poslovnog poteza je odluka o velikoj optimizaciji zaliha potkraj 2017. Sama optimizacija zaliha je nešto dobro, ali način na koji smo to tada učinili nije bio dobar za kompaniju, a ni za potrošače. Sreća je što smo to brzo uvidjeli, naučili nešto novo, kad su u pitanju veliki projekti, i ispravili sve za jedan kvartal.

Maloprodajni kolač u Srbiji je isti, tako da će ulazak svakog novog trgovačkog lanca poremetiti nekog već prisutnog na tržištu… DIS ne vidi Mere kao prijetnju zato što nam ciljna grupa potrošača nikako nije ista.

S obzirom na trenutačnu situaciju, na koji način planirate obilježiti jubilej i zahvaliti potrošačima na lojalnosti koju su vam pokazivali svih ovih godina?

DIS je, od svog nastanka do danas, sinonim za omiljenu domaću trgovinu i kompanija koja je načinom svog poslovanja, tijekom posljednjih 30 godina, uspjela postati jedan od najvećih maloprodajnih lanaca u Srbiji. Na izuzetno konkurentnom srpskom tržištu, DIS je uspio čvrsto zauzeti svoje mjesto, obraniti ga, a tijekom posljednje dvije godine i dodatno ojačati. Taj uspjeh plod je rada velikog broja ljudi koji čine DIS mrežu – ljudi zaposlenih u marketima, podršci i logistici, distribuciji, IT i marketinškom sektoru, zatim proizvođačima, dobavljačima i poslovnim partnerima, kao i potrošačima koji su osjetili velik trud, rad, posvećenost i svojim svakodnevnim dolascima i kupovinama učinili da DIS postane mjesto ponosa srpske trgovine. Zbog toga su dani slavlja u DIS-u, koje prati poruka "30 godina sa vama, a tek smo počeli", počeli upravo na rođendan kompanije, 12. veljače, kad je u svim DIS marketima širom Srbije bila organizirana specijalna rođendanska akcija, tijekom koje su svi potrošači bili u prilici ostvariti popust od čak 30% na sve artikle koji već nisu na akciji. Kao što sam napomenuo, to nije sve, osim navedene akcije, u marketima će tijekom slavljeničke 2021. godine biti upriličen čitav niz dodatnih akcija i aktivnosti u znak zahvalnosti potrošačima za prvih 30 godina povjerenja, ali i kao znak da je DIS-ov 30. rođendan tek početak jedne još bolje priče koja ih očekuje u idućim godinama i desetljećima.

Od ožujka prošle godine, čitav svijet, pa i nas, zadesila je pandemija koronavirusa. Kako se DIS prilagodio toj novonastaloj situaciji? Kakve ste promjene morali uvesti u svakodnevno poslovanje?

Kao što znamo, pandemija koronavirusa izazvala je velike poremećaje, i na domaćem i na globalnom tržištu. Prije svega, najveći izazov nam je bio da brzo i efikasno omogućimo sigurnost potrošača i naših zaposlenih, te da mogućnost zaraze svedemo na minimum. To je značilo da moramo uvesti određene promjene u svakodnevno poslovanje. Morali smo postaviti sigurnosne barijere na blagajnama, osigurati dovoljne količine zaštitnih maski i rukavica za sve zaposlene, postaviti dezo barijere u svim maloprodajnim objektima i distributivnom centru, osigurati efikasna i sigurna sredstva za dezinfekciju u dovoljnim količinama i, pri tome, dodatno obučiti svoje zaposlene zadužene za provođenje svih tih mjera.

U prvih nekoliko mjeseci, bila je prava umjetnost nabaviti maske i rukavice u dovoljnim količinama, a po cijenama koje su višestruko porasle u odnosu na razdoblje prije ožujka 2020. Povećali smo suradnju s lokalnim proizvođačima, gdje su oni uvidjeli koliko je važno da imaju jake domaće partnere, jer bilo je perioda kad tržnice nisu radile, izvoz i dalje nije na razini kao prije pandemije, a mi smo im baš u najtežem periodu pružili podršku kroz suradnju koja im je omogućila da opstanu na tržištu.

Kako su se promijenili kupci i njihove navike u tom razdoblju? Što biste istaknuli kao najveće promjene koje ste primijetili i, prema Vašem mišljenju, kako će se kupci nastaviti ponašati u postcovid razdoblju, koje će od stečenih navika zadržati?

Prilikom odabira trgovine u kojoj će obaviti kupovinu kupcima je postala bitna još jedna stvar, a to je „sigurna kupovina“. Bitno im je poštuju li trgovine propisane mjere za zaštitu od koronavirusa, barem u velikoj većini. Najveća promjena u ponašanju potrošača jest ta što su prorijedili odlazak u trgovine, ali zato pri jednoj kupovini troše više novca nego prije. Odlazak cijelih obitelji u kupovinu, posebno s djecom, također više nije tako česta pojava. Po meni, sve te promjene ponašanja kupaca ostat će dokle god se budu nosile maske u zatvorenim prostorima, pa i koji mjesec nakon ukidanja te mjere. Ono što će sigurno ostati i u postcovid razdoblju su zdrave navike u prehrani, koje su kupci stekli tijekom posljednjih godinu dana kako bi podigli svoj imunitet.

Bi li jedna od tih navika mogla biti kupovina isključivo radnim danima, kao u vrijeme policijskog sata i karantene, što bi išlo u prilog inicijativama za zabranu rada trgovina posljednjeg dana u tjednu?

Pa, to je sad diskutabilno. Točno je da se smanjila kupovina nedjeljom i da se taj dio prometa prelio na ostale dane u tjednu, a posebno se smanjio broj kupovina poslije 19.30 sati, iako to ima veze i sa skraćenim radnim vremenom koje je sad do 21 sat, a prije je velika većina trgovina radila do 22 sata. Stav je većine državnih tijela da nedjelja treba biti radni dan za trgovine, tako da će sigurno i ostati.

Kakve ste, generalno, rezultate ostvarili u prošloj godini? Jesu li oni bili u skladu s projektiranim prometima i prihodima, ili je bilo odstupanja i kakvih?

U prošloj godini, koja je bila s najvećim izazovima dosad na maloprodajnom tržištu Srbije, DIS je postigao zavidne rezultate, a koji su u okvirima projektiranih prometa i prihoda iz usvojenog plana za 2020. Oni su odraz ispunjenih strateških i prodajnih ciljeva koje je kompanija postavila pred sebe, još u rujnu 2018. godine. U 2020. ostvarena je EBITDA od 1.356.833.817 dinara, što je povećanje od 50% u odnosu na 2019., kad je rezultat bio 904.226.051 dinar, a gotovo udvostručena u odnosu na 2018., kad je ostvarena EBITDA iznosila 696.688.540 dinara. DIS maloprodaja je u 2020. godini porasla za 3%. Uplaćeno je 904.135.116 dinara u proračun Republike Srbije, odnosno 19% više nego u 2019. godini. Tijekom 2020., investirali smo 963.648.456 dinara, što je značajno više u odnosu na 2019., kad smo investirali 457.395.120 dinara.

Kroz program podrške obrazovanju mladih u Srbiji „Znanje zna budućnost 2020“, donirali smo 10.000.000 dinara, dok smo 5.000.000 dinara u robi donirali privremenoj bolnici na beogradskom Sajmu, pružajući dodatnu podršku naporima Vlade Republike Srbije i našem zdravstvenom sustavu u suzbijanju epidemije koronavirusa. Za godinu jubileja, 30 godina od osnivanja kompanije, usvojili smo plan u okviru kojega očekujemo da DIS ostvari rast prihoda od prodaje robe i usluga na 24.050.777.698 dinara, što je 13% više u odnosu na 2020. i povećanje EBITDA na 1.576.183.306 dinara, odnosno 16% rasta.

Privući i zadržati kupce, generalno, iz godine u godinu sve je veći izazov za trgovce, a posebice je to postao u koronakrizi. Dodatni je izazov na našem tržištu i ulazak još jednog igrača, ruskog lanca Mere. Bez obzira na to što je riječ o klasičnom diskontnom lancu i što su i sami izjavili da nisu konkurenti postojećim trgovcima, vidite li ih kao prijetnju?

Maloprodajni kolač u Srbiji je isti, tako da će ulazak svakog novog trgovačkog lanca poremetiti nekog već prisutnog na tržištu, ali ni približno onako kako je to bilo u situaciji kad je na tržište Srbije ušao prvi diskonter. Mislim da početna iskustva potrošača nisu bila u skladu s očekivanjima kad je Mere u pitanju. DIS ne vidi Mere kao prijetnju zato što nam ciljna grupa potrošača nikako nije ista.

Može li i zadovoljstvo zaposlenih biti jedna od mjera u borbi protiv konkurencije? Koliko zadovoljstvo zaposlenih, osobito onih koji su u direktnom kontaktu s kupcima, iz Vašeg iskustva, može pomoći ili odmoći u kreiranju imidža trgovca, u svijesti potrošača, kao mjesta dobre i ugodne kupovine?

Naravno da može. Iako ispred naše kompanije ponekad stoji pojedinac, iza nje uvijek stojimo svi mi zajedno, DIS tim koji čine svi zaposleni, i oni su nešto najvrjednije što DIS ima. Kad je počela krizna situacija s koronavirusom, DIS je među prvima proveo preventivne mjere, kako one koje su bile propisane tako i one koje nisu, a smatrali smo ih nužnima da bismo dodatno zaštitili zaposlene, što su oni itekako znali cijeniti i vratili nam predanim radom. Zahvalni smo svim zaposlenima i trudimo se da njihovo zadovoljstvo bude na visokom nivou, jer upravo oni svojim zalaganjem direktno utječu na rast i razvoj kompanije. Bez zadovoljnih zaposlenih, nijedno mjesto ne može biti dobro i ugodno za kupovinu.

Je li to jedan od razloga zbog kojeg ste potkraj prošle godine započeli talent program „DIS Vitezovi“, čiji je cilj motivirati i stimulirati najveće talente vaše kompanije?

Najbitnije je da kreirate radno okruženje koje stimulira i motivira, i da uložite u znanje zaposlenih. Zbog tog smo razloga potkraj prošle godine pokrenuli projekt „DIS Vitezovi“. Svi direktori sektora u kompaniji DIS imali su zadatak da nominiraju po jednog najboljeg radnika za taj projekt koji podrazumijeva niz aktivnosti i testova. Cilj je da za tri mjeseca, iz interne selekcije, dođemo do pet najboljih, koje ćemo pripremati za odgovornije pozicije u kompaniji. Njima ćemo pružiti dodatne obuke, mentorske programe i uključit ćemo ih u sve nove važne kompanijske projekte. Na taj način, kod svih sudionika projekta „DIS Vitezovi“ dobivamo dugoročno zadovoljstvo i veću produktivnost najboljih.

Iako ispred naše kompanije ponekad stoji pojedinac, iza nje uvijek stojimo svi mi zajedno, DIS tim koji čine svi zaposleni, i oni su nešto najvrjednije što DIS ima.

Dostupnost objekata još je jedan preduvjet za veći broj potrošača. Ni u kriznom razdoblju niste odustali od otvaranja novih objekata, tako da vaša maloprodajna mreža sada ima 37 trgovina. Imate li u planu s takvom praksom nastaviti i u ovoj godini?

Prošle smo godine otvorili šest novih objekata, a jedan smo zatvorili. Ove godine imamo plan otvoriti još šest novih objekata u drugom, trećem i četvrtom kvartalu, tako da nastavljamo s istom praksom kao i prošle godine.

Kao način širenja poslovanja, uzimate li u svojim poslovnim strategijama u obzir i mogućnost akvizicije nekog lanca? Imate li u planu neku takvu aktivnost u skorijem periodu?

Naravno da uzimamo u obzir. U planu nam je akvizicija jednog trgovačkog lanca i kad bude došlo vrijeme da o tome govorimo, obećavam vam da ćete imati ekskluzivu i prvi ćete objaviti tu vijest.

Najveći dio svoje karijere proveli ste u DIS-u, prelazeći stubu po stubu do funkcije generalnog direktora. Što smatrate svojim najvećim doprinosom uspjehu kompanije i što planirate, na tom osobnom planu, napraviti kako bi ona bila još uspješnija?

Svojim najvećim doprinosom smatram stvaranje timskog duha, koji je sad prisutan u kompaniji DIS i, prije svega, to što kompanija i procesi u njoj ne ovise više o pojedincu, nego isključivo o cijelom timu. Što se tiče osobnog plana, kako bi kompanija bila još uspješnija, planiram se dodatno usavršavati na više polja i uspješno upravljati promjenama, jer to je ključ uspjeha u idućem razdoblju za kompaniju koja planira akviziciju. Vrlo je bitna još jedna stvar, a to je pozitivna energija koja se mora održati i biti prisutna u timu, bez obzira na to je li situacija redovna ili krizna. Ako cijeli tim ima jasan cilj i pokrenut je pozitivnom energijom, uspjeh je zagarantiran.

Ivan Šuleić:Što se tiče osobnog plana, kako bi kompanija bila još uspješnija, planiram se dodatno usavršavati na više polja i uspješno upravljati promjenama, jer to je ključ uspjeha u idućem razdoblju za kompaniju koja planira akviziciju. Vrlo je bitna još jedna stvar, a to je pozitivna energija koja se mora održati i biti prisutna u timu, bez obzira na to je li situacija redovna ili krizna. Ako cijeli tim ima jasan cilj i pokrenut je pozitivnom energijom, uspjeh je zagarantiran.

Tekst je izašao u 96. InStore magazinu.

-
Razgovarala: Ana Filipović, ana@instore.rs