IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Intervju
12.05.2022.

Hrvatski potrošači sve više kupuju online

Paralelno sa smanjenjem „straha“ od online kupovine, jačaju sve veća očekivanja e-kupaca

O razvoju hrvatskog modnog tržišta, dolasku međunarodnih igrača i poziciji lokalnih e-trgovaca, kao i o pozitivnim i negativnim trendovima koji će obilježiti modnu e-trgovinu u 2022. godini, razgovarali smo s Magdalenom Vasev, direktoricom tvrtke GLAMI za Hrvatsku i Sloveniju. GLAMI kao modna tražilica posluje na 17 tržišta, od kojih je jedno i hrvatsko, a kupcima olakšava potragu za više od 850 000 proizvoda.

Modna tražilica GLAMI prisutna je na hrvatskom tržištu već neko vrijeme. Jeste li zadovoljni s dosadašnjim postignutim rezultatima, odnosno jeste li ispunili postavljene ciljeve?

Jako smo zadovoljni s razvojem hrvatskog tržišta. Trenutno u našem katalogu imamo više od 850 000 proizvoda od gotovo 4 000 brendova. Razvoj ponude nastojimo razvijati paralelno s rastom modne e-trgovine u Hrvatskoj. Dobra vijest je da je hrvatska e-trgovina u posljednjih nekoliko godina pokazala značajan rast, ponajviše potaknut modnom vertikalom.

Možete li izdvojiti neke pozitivne primjere svoje prisutnosti na hrvatskom tržištu koje možda niste susreli na drugim tržištima?

Nije baš moguće izdvojiti takav primjer, ali smatramo da je to jako dobro. Zašto? Iako svaka zemlja ima svoje specifičnosti i stoga primjenjujemo različite strategije i prilagođavamo im se, ipak uspijevamo nadzirati rast sesija, broja narudžbi i bruto vrijednosti robe. S velikim zadovoljstvom možemo reći da je takva situacija čak i u balkanskim zemljama čija je mreža e-trgovina još uvijek u razvoju, uključujući Hrvatsku.

U razdoblju pandemije e-trgovina je doživjela veliku ekspanziju. Jeste li primijetili veći interes kupaca za tražilicu u Hrvatskoj?

Naravno! Motivacija modnih dućana da digitaliziraju svoj katalog i unaprijede put online kupnje doista je prerasla svoj potencijal od početka pandemije. Mi, kao modna tražilica broj 1, također smo učinili mnogo na poboljšanju korisničkog iskustva, posebno u ovom razdoblju, kako bismo zadovoljili rast potražnje. Brojke također pokazuju da se sve više kupaca oslanja na GLAMI kao polaznu točku za svoju sljedeću modnu kupnju. Ovaj trend se nastavlja i nakon 2020. godine – broj narudžbi putem našeg kataloga tijekom 2021. porastao je za gotovo 15 posto u odnosu na 2020. godinu.

Kakva je po tom pitanju bila situacija na ostalim tržištima na kojima posluje GLAMI?

Svaka zemlja ima svoje specifičnosti, a mi smo vrlo fleksibilni i prilagodljivi kada su u pitanju potrebe e-trgovina i kupaca. Trenutno poslujemo u 17 različitih zemalja i drago nam je što možemo reći da vidimo veliki interes za dodatnim razvojem suradnji, kao i za privlačenje novih kupaca kroz različite kanale u svakoj od njih. Tijekom posljednjih nekoliko godina primijetili smo kako su tradicionalne fizičke trgovine uključile i druge prodajne kanale u svoje poslovanje. Stoga su, pokušavajući razviti svoju online prisutnost, otkrili važnost marketinga performansi te se okreću različitim digitalnim kanalima promocije. I mi u GLAMI-ju koristimo različite kanale promocije proizvoda naših partnera te se na taj način uspijevamo približiti dobrom udjelu novih korisnika.

U svom godišnjem izvješću objavili ste pregled hrvatskog modnog tržišta u prošloj godini. Što biste izdvojili kao pozitivne aspekte razvoja modne e-trgovine u našoj zemlji?

Jedan od najpozitivnijih aspekata našeg izvješća „Pregled godine“ je da modna e-trgovina nastavlja rasti čak i nakon najizazovnije godine 2020. – za gotovo 25 posto! Ljudi u Hrvatskoj imaju sve više povjerenja u online kupovinu, što dokazuje i činjenica da online kupnja ima 23,3 posto udjela u ukupnoj vrijednosti modnog sektora. Naše izvješće prikazuje i druge vrijedne činjenice iz prethodne godine, kao što su najuspješniji mjeseci u godini, najjače kategorije (i one kojima to nije dobro išlo) te drugi izazovi koji bi našu industriju mogli čekati u 2022. godini. Možete preuzeti izvješće besplatno putem ove poveznice.

Kakva je situacija u Hrvatskoj u odnosu na druge zemlje po pitanju razvoja modne e-trgovine?

Mnogi međunarodni pružatelji usluga ulaze na tržište i za očekivati je kako će se taj trend nastaviti. To utječe na razvoj vertikale modne e-trgovine, što pak vrši pritisak na lokalne ponuđače da traže i prošire svoj set digitalnih promotivnih kanala. Iako izazovno, ovo je vrlo dobar pokretač za lokalne e-trgovine da razviju svoje digitalne kanale i rade na rastu online prisutnosti.

Inflacija je sveprisutna tema. Kako će modna e-trgovina utjecati ili je već pogođena ovim negativnim trendom?

Prosječna vrijednost narudžbe u GLAMI-ju u 2021. godini porasla je za 10 posto u odnosu na 2020. Jedan od čimbenika koji se može uzeti u obzir je inflacija. Svakako možemo očekivati ​​rast inflacije u tekućoj 2022. godini jer većina igrača povećava cijene. Neka istraživanja pokazuju da cijene odjeće na e-trgovinama mogu rasti i do 15 posto na godišnjoj razini.

Kao stručnjaci za e-trgovinu, predviđate i trendove koji će biti prisutni ove godine. Koji su onda trendovi koji će obilježiti modnu e-trgovinu i možemo li govoriti o tome što je potaknulo nastanak takvih trendova?

S ulaskom generacije Z u radno aktivni status te njihovim prisustvom na popisu kupaca, navike potrošača se mijenjaju, što znači da će “strah” od kupnje nečega putem interneta polako prestati postojati. Možemo očekivati ​​veću želju za traženjem novog artikla na internetu, jaču kupovnu impulzivnost i manju preferenciju za kupovinu u trgovini. Ali također – manje strpljenja krajnjeg kupca. Zato personalizacija koju pokreće umjetna inteligencija, odnosno AI i strojno učenje, postaje sve potrebnija za vertikalu modne e-trgovine. Oblikuje korisničko iskustvo tako da bude učinkovitije isključivanjem irelevantnih proizvoda i predviđanjem što bi bila najprikladnija preporuka za gledatelja. Mi u GLAMI-ju shvaćamo važnost personalizacije i zato imamo svoj vlastiti alat. Neprestano radimo na njegovom razvoju i uzbuđeni smo što vidimo njegov rast.

Više o modnoj tražilici GLAMI. Kako posjetitelji s vašom tražilicom mogu pronaći željene proizvode?

Lakše nego ikad. Bez obzira tražite li nešto općenitije, poput "haljine" ili vrlo specifičnog modela tenisica, umjesto listanja po desecima internetskih stranica, možete koristiti naš katalog. Nakon što upišete ključnu riječ u našu tražilicu, pojavit će se popis svih odgovarajućih stavki u našem katalogu. Od tog trenutka možete filtrirati pretraživanje prema vrsti, boji, stilu ili mnogim drugim specifičnijim filtrima. Nakon što pronađete željeni proizvod, možete vidjeti više detalja o njemu, pa čak i njegovu trenutnu cijenu i dostupnost u svojoj veličini! Zatim, sve što trebate učiniti je kliknuti na gumb "Idi u trgovinu" i bit ćete preusmjereni na internetsku stranicu trgovine koja ima taj artikl kako biste ga mogli kupiti.

Kako poboljšati svoje alate za pretraživanje i što to u konačnici znači za korisnike?

Neprestano radimo na poboljšanju našeg kataloga dubinskom kategorizacijom i personalizacijom. Naša umjetna inteligencija uči više sa svakim novim korisnikom, predlažući stavke na temelju prethodnih pretraživanja, stavke dodane na popis želja i korisničkih preferencija. Također potičemo naše partnere da nam pruže detaljan i čist pregled proizvoda. Savjetujemo im da dodaju što više informacija o proizvodu - veličine, boje, materijali, više fotografija, dobrih opisa itd. Ova vrsta podataka ima veliki utjecaj na stopu konverzije i težimo našim krajnjim korisnicima pružiti sve informacije o proizvodu koji im je potreban prije preusmjeravanja na stranicu web shopa.

Za kraj, možete li govoriti o svojim planovima daljnjeg razvoja GLAMI-ja kao modne tražilice?

Radimo na proširenju našeg portfelja proizvoda dodavanjem više dobavljača našoj partnerskoj mreži. Iako je količina važna, brinemo i o kvaliteti našeg kataloga, što znači da ga težimo diverzificirati i ponuditi više proizvoda iz lokalnih e-trgovina u Hrvatskoj. To je vrlo važno jer želimo osigurati da svaki korisnik pronađe ono što traži, pa čak i otkrije nešto novo. Kao što sam ranije spomenula, fokusirani smo na personalizaciju. Naš mehanizam za preporuke redovito se poboljšava i možemo vidjeti kako relevantnije preporuke pozitivno utječu na stopu konverzije. Uz to, možete očekivati ​​širok izbor artikala, dobro kategoriziran pregled proizvoda te relevantne točne informacije koje se često ažuriraju.

-