IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Intervju
06.08.2021.

IKEA: Pravi lideri ulažu u inovacije

IKEA je globalno poznata kao vrlo dinamična kompanija koja svojim zaposlenicima, uz stalno obrazovanje, omogućuje i napredovanje u skladu s izraženim željama i mogućnostima.

Od početka ulaska na hrvatsko tržište, tvrtka IKEA bilježi stabilan rast i razvoj. Kako bi ostala predvodnica u sektoru, vjerna je svojoj viziji i putu inoviranja. Povodom uvođenja jedinstvenog sustava u logistici razgovarali smo s Vladimirom Matanovićem, menadžerom za protok robe u tvrtki IKEA Hrvatska.

Kako izgleda priča tvrtke IKEA u Hrvatskoj? Koje su se promjene dogodile u godinama nakon ulaska na hrvatsko tržište?

Raduje nas što su kupci u Hrvatskoj prepoznali našu strast prema životu kod kuće te dobro prihvatili našu poslovnu ideju, a to je pružiti širok asortiman dobro dizajniranih, funkcionalnih proizvoda po pristupačnim cijenama. Pokretanje internetske trgovine, prije nekoliko godina, donio je svojevrstan boom s izuzetno velikim postocima, pa čak i kad gledamo udjel online trgovine u ukupnoj prodaji koju je ostvarila IKEA Hrvatska.

Pandemija uzrokovana koronavirusom drugi je element koji je značajno utjecao na naš razvoj i bile su potrebne izuzetno velike prilagodbe kako bi se odgovorilo svim izazovima koji su stavljeni pred tvrtku IKEA Hrvatska – od privremenog zatvaranja robne kuće u Zagrebu, poremećaja u priljevu robe zbog ograničenja u svjetskom transportu, ograničenja broja fizičkih kupaca u samoj robnoj kući u Zagrebu, do drugog značajnog seljenja kupaca na našu online platformu i korištenja mogućnosti internetske kupnje. Iako se sedam godina aktivnog poslovanja ne čini dugačkim razdobljem, promjene koje su se događale, bilo lokalno ili globalno, izuzetno su značajne i zahtijevale su drastične prilagodbe cijele organizacije uz konstantno preispitivanje svih procesa kako bismo u konačnici ponudili najkvalitetnije usluge te i dalje osigurali zadovoljstvo kupaca na svim svojim kanalima.
Recite nam nešto više o sebi i svom putu unutar tvrtke IKEA.

Ekonomist sam po obrazovanju, a svoj poslovni put započeo sam u tvrtki ROX, u kojoj sam stekao i prva iskustva vezana uz organizaciju skladišta. Timu IKEA Hrvatska pridružio sam se 2014. godine, dakle u godini otvorenja robne kuće, na poslu za koji bi mnogi mogli pomisliti da nije vrijedan spomena – vozio sam viličar i brinuo o popunjenosti polica. Ali kad znate da bez popunjenih polica nema ni dobre prodaje, cijeli posao počnete drukčije shvaćati. IKEA je kadrovski vrlo „protočna“ tvrtka, bilo da se radi o horizontalnom ili vertikalnom napredovanju u karijerama. Ja sam upravo takav primjer.

Samo godinu nakon svog dolaska u tvrtku IKEA Hrvatska, postao sam specijalist za kvalitetu i sigurnost u logistici, odgovoran za kontrolu kvalitete robe koja ulazi u robnu kuću, kao i usklađivanje operacija sa sigurnosnim pravilima. Još jednu godinu poslije preuzeo sam dužnost voditelja tima za prijem robe, a time i odgovornost upravljanja timom od sedmero ljudi. Prije dvije godine postao sam menadžer za protok robe, odgovoran za organizaciju izlaza robe, transporta do šest IKEA dostavnih centara u Hrvatskoj (Dubrovnik, Osijek, Pula, Rijeka, Split, Zadar), automatizaciju i unaprjeđenje efikasnosti svih sustava u logističkom dijelu robne kuće IKEA Zagreb. Time sudjelujem i u upravljanju timom od 120 fantastičnih kolega, s kojima je užitak provoditi vrijeme i osmišljavati nove radne procese. I još uvijek me raduje povremeno sjesti za upravljač viličara.

Koliko je teško udovoljiti potrebama i očekivanjima kupaca danas? Kakvu ulogu tu ima logistika?

Principi održivog poslovanja već su godinama prioriteti kupaca da bi ostali privrženi nekom brendu, a mi smo i u tom području pioniri. Sirovine iz održivih izvora, pošten odnos prema zaposlenicima i dobavljačima, svekolika uključivost, smanjenje ugljičnog otiska, briga o otpadu, podrška socijalnom poduzetništvu i cijelim zajednicama u kojima poslujemo samo su neki od elemenata koji su uključeni u naše principe održivosti. No, ništa manje važna je i usluga koju nudimo kupcima, kao što je laka dostupnost proizvoda iz našeg asortimana. U Hrvatskoj trenutačno imamo jednu robnu kuću, a otvorili smo i šest dostavnih centara kako bismo svoju ponudu približili što većem broju ljudi. Na logistici je da to omogući.
Naša se uloga u vremenu interneta značajno intenzivirala, i da bismo postigli zacrtane rezultate, nužno je svakodnevno osuvremenjivanje – ljudima, znanjima, tehničkom opremljenošću… Upravo takvim izazovima nastojimo odgovoriti, a uvođenje Robotiziranog sustava za prikupljanje proizvoda jedan je od mogućih odgovora na to kako možemo učiniti kupce zadovoljnima – što brzinom, što učinkovitošću.

Kako internetska trgovina utječe na logistiku unutar vaše robne kuće?

Robne kuće IKEA – a pri tome mislim na robne kuće u cijelom svijetu – načelno nisu građene kao logistički centri niti skladišta u kojima čuvamo ogromne zalihe robe koju bismo mogli prema potrebama i željama kupaca mijenjati. Roba koju imamo stalno je na raspolaganju kupcima i najveći dio naših skladišta otvoren je te djeluju kao svojevrsni samoposlužni odjeli.

Uz to, velikim dijelom svoje kvadrature naše su robne kuće centri inspiracije – za što veći dio predmeta koji čine našu ponudu nastojalo se omogućiti da ih potencijalni kupci dožive taktilno i vizualno – da vide kako oni uistinu mogu kreirati specifične prostore i atmosfere. Internet mijenja takav pristup.
Iako smo uvijek bili svjesni kupaca koji preferiraju katalošku kupnju, pa možda i izbjegavaju sam odlazak u robne kuće, neupitno je da nova vremena donose brže procese, uopće brže životne stilove, u kojima višesatna razgledavanja i fizička prisutnost više nisu dominantni u mjeri u kojoj su nekad bili. Kupnja iz vlastitog doma putem jednostavnog, prijateljskog sučelja, mogućnost da se namještaj virtualno aplicira u vlastite stanove i istog trena promijeni mišljenje, potom brzina i kvaliteta dostave naručenih predmeta, kao i njihovo stavljanje u funkcionalnu uporabu, zahtijevaju od nas svakodnevne prilagodbe i izmjene u načinu kako je ustrojena logistička podrška samoj prodaji.

Voditelj ste projekta Robotiziranog sustava za prikupljanje proizvoda. Što je prethodilo uvođenju tog inovativnog sustava u vaše logističke operacije?

Ukratko rečeno – sve ranije navedeno. Mi stalno preispitujemo načine i procese rada te uvodimo inovacije. AutoStore, kako skraćeno zovemo robotizirano prikupljanje i pakiranje za sada tek manjih predmeta, odnosno otprilike polovice artikala koje imamo u ponudi, odraz je takvog pristupa. Naime, kako je rastao broj naših kupaca, a prvenstveno broj narudžbi, bilo online, bilo u samoj robnoj kući, logistika se našla pred dodatnim opterećenjem. Primjerice, udio proizvoda koje su IKEA zaposlenici prikupili u poslovnoj godini 2019. (1.9.2018. – 31.8.2019.) činio je 41% volumena naše prodaje.

To su trenuci u kojima ste prisiljeni razmisliti o tehnološkim inovacijama koje će rasteretiti postojeće zaposlenike, osigurati kvalitetnije radne procese, jamčiti veće zadovoljstvo klijenata, bilo kupaca ili dobavljača, i ukupno vas staviti na vodeće mjesto među inovatorima zbog kojih ćete i dalje ostati jednako primamljivi i novim zaposlenicima i novim kupcima. Smatram da je Robotizirani sustav za prikupljanje proizvoda upravo takva inovacija, a posebno me veseli što je baš robna kuća u Zagrebu izabrana da bude pionir projekta – ona je, naime, prva od 450 robnih kuća IKEA diljem svijeta u kojoj je implementiran taj sustav.

Koji su bili ciljevi tog projekta i koliko ste zadovoljni dosadašnjim rezultatima?

Skraćivanje vremena potrebnog za ispunjavanje narudžbi, olakšanje svakodnevnog poslovanja za sve IKEA djelatnike te još veće zadovoljstvo kupaca, osnovni su zadaci stavljeni pred projekt i tim Robotiziranog sustava za prikupljanje proizvoda. Možda će se nekome učiniti jednostavnim zadacima kada ih se ovako imenuje, no važno je znati da su u implementaciji Robotiziranog sustava za prikupljanje proizvoda, neposredno ili posredno, sudjelovali mnogi zaposlenici tvrtke IKEA Hrvatska, uz veliku podršku IKEA SEE, dakle regionalne IKEA organizacije koju čini pet tržišta – uz naše, to su Slovenija, Srbija, Rumunjska i Ukrajina. Spomenuo bih i partnere iz Italije i Švicarske, iz Swissloga, koji su pomogli u implementaciji sustava. Ono što bih istaknuo kao najvažniju prednost sustava jest da nismo trebali koristiti dodatan prostor jer je sustav izgrađen na galeriji visokoj četiri metra, koristeći prostor iznad jednog od naših područja aktivnosti.
Za sada smo uistinu zadovoljni postignutim, iako je ovo tek početak rada sustava čiji se puni potencijali tek trebaju razviti.

S kojim ste se izazovima susreli prilikom implementacije?

Najmanji izazov bilo je ljudstvo – IKEA djelatnici pokazali su izuzetnu zainteresiranost i spremnost na promjene, na što smo posebno ponosni. To je našim kupcima omogućilo da i u tjednima najintenzivnijih radova unutar same robne kuće, a koji nisu bili ni mali, ni na malom prostoru, niti na trenutak ne osjete zakinutost za bilo koju od naših usluga.

Recite nam nešto više o samom sustavu – kako funkcionira, koje su njegove prednosti?

Kao i svi dobri sustavi koje smo upoznali tijekom povijesti, on je odličan zato što je vrlo jednostavan. Riječ je novom ustroju skladištenja na visini od četiri metra iznad zemlje, ispod kojeg se može odvijati uobičajeno poslovanje. Umjesto standardnog horizontalnog slaganja predmeta, sustav koristi vertikalni princip skladištenja u spremnicima koje organizira robotizirani sustav prema unaprijed zadanim kriterijima. Sustavom se jednostavno kompjuterski upravlja, i za prikupljanje različitih predmeta IKEA djelatnici više ne moraju odlaziti u različite odjele robne kuće, već ih prikupljaju i pakiraju – da tako kažem – pritiskom na dugme.

Sustav je razvila švicarska tvrtka Swisslog, modificiran je u skladu s IKEA potrebama te uz njihovu suradnju i implementiran u Zagrebu. Riječ je o značajnom fizičkom rasterećenju IKEA djelatnika, velikim uštedama vremena potrebnog za prikupljanje i pakiranje narudžbi, a sve to bez dodatnih proširenja smještajnih i skladišnih kapaciteta robne kuće, u kojoj se na inovativan način iskoristio postojeći prostor. Rezultat svega je i značajno skraćivanje vremena u kojem naši kupci dobivaju svoje narudžbe.

IKEA Hrvatska prva je u svijetu koja je uvela taj sustav, koliko je to značajno za nas kao državu?

Nesumnjivo je da će uvođenje jednog takvog sustava i njegovo poznavanje biti dodatan vjetar u leđa osposobljenosti naših lokalnih kadrova te im još više otvoriti vrata IKEA svijeta. Znanje je najcjenjenija roba i imati stručnjake za određena područja cilj je svakoga društva. Ako smo tome imalo pridonijeli – a vjerujem da jesmo – evo još jednog razloga da se cijela IKEA osjeća ponosno i liderski.

S obzirom na to da novi sustav omogućuje logističke kapacitete bez limita, kakvi su vam planovi za budućnost?

Glavni cilj tvrtke IKEA je ostati lider u onome što danas najbolje zna i radi – a to je ponuditi dobro dizajniran namještaj i opremu za dom od kvalitetnih materijala, po što pristupačnijim cijenama, kako bi si ih moglo priuštiti što više ljudi. Cilj je to koji je davnih godina zacrtao Ingvar Kamprad, osnivač tvrtke IKEA, i sve što se radilo pod okriljem ovoga brenda u njegovih 77 godina postojanja bilo je podređeno ispunjavanju toga cilja. Robotizirani sustav za prikupljanje proizvoda samo je još jedan korak u tom smjeru.

Tekst je izašao u 96. InStrore magazinu.

-
Pripremila: Barbara Božić, barbara@b2bmedia.org