IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Intervju
28.09.2020.

regionalni intervju

„Štiti što je dobro™”

Veliki fokus stavlja se na dizajniranje i razvoj ambalaže koja je sačinjena od 100% obnovljivih materijala i mnogo truda i sredstava ulažemo u poboljšanje naše opreme – kako bismo poboljšali učinkovitost, smanjili potrošnju energije i otpadnih materijala.

Željko Samodol diplomirao je na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu 1998. godine. Poslovnu karijeru započeo je u kompaniji Unilever Hrvatska, gdje je proveo četiri godine, a u kompaniju Tetra Pak Hrvatska došao je 2002. godine. Od 2013. godine je na poziciji direktora kompanije Tetra Pak Hrvatska, a odnedavno je preuzeo i funkciju Business Development direktora za Istočnu Europu.

Možete li nam ukratko predstaviti kompaniju Tetra Pak?
Tetra Pak je vodeća svjetska kompanija za rješenja za preradu i pakiranje hrane. Potrošači diljem svijeta svakodnevno konzumiraju milijarde litara vode, mlijeka, sokova i druge tekuće hrane. Tvrtka Tetra Pak razvila je asortiman pakiranja kako bismo zaštitili i nutritivnu vrijednost i okus proizvoda unutar pakiranja. Zahvaljujući tehnologiji tvrtke Tetra Pak, pakiranje i distribucija tekućih i prehrambenih proizvoda znatno su olakšani. Blisko surađujući s našim kupcima i dobavljačima pružamo sigurne, inovativne i ekološki prihvatljive proizvode koji svakodnevno zadovoljavaju potrebe stotina milijuna ljudi u više od 160 zemalja svijeta.

S više od 25.000 zaposlenika diljem svijeta vjerujemo u društveno odgovorno vodstvo u industriji te održiv pristup poslovanju. Naš moto „Štiti što je dobro™” odražava našu viziju da učinimo prehrambene proizvode sigurnima i dostupnima, svugdje.

Za koje ste zemlje zaduženi i što sve podrazumijeva funkcija koju trenutačno obnašate – kako izgleda jedan Vaš poslovni dan?

Kao što sam spomenuo, obnašam funkciju Business Development direktora za regiju Istočne Europe koja obuhvaća 15 zemalja u istočnom dijelu Europe uključujući Hrvatsku, Poljsku, Mađarsku, Rumunjsku, Češku i Srbiju. To je široka i raznolika regija – i zemljopisno i kulturološki. Imamo 2 tvornice u regiji, 8 prodajnih ureda i surađujemo s više od 400 kupaca. Moja uloga u poslovnom razvoju, zajedno s mojim timom, jest prepoznati nove poslovne prilike i promovirati portfelj tvrtke Tetra Pak postojećim i novim kupcima. Moj prosječni radni dan uključuje mnogo poziva i sastanaka s kupcima i kolegama. U vremenima prije COVIDA-19 također je bilo mnogo putovanja koja su sada zamijenjena digitalnim sastancima kako bi se prilagodili novoj stvarnosti.

Kao društveno odgovorna kompanija radite svakodnevno na održivosti. Koja je prednost ambalaže izrađene od materijala biljnog porijekla koje proizvodite?

Održivost je u središtu poslovne strategije tvrtke Tetra Pak od našeg osnutka. Vizija našeg osnivača bila je stvoriti pakiranje koje će "uštedjeti više nego što košta". Prvo Tetra Pak pakiranje razvijeno je s ciljem smanjenja otpadnog materijala, poboljšanja učinkovitosti i distribucije te upotrebe najmanje moguće količine sirovina. Ti su principi još uvijek ugrađeni u razvoj naših proizvoda i posebno su vidljivi kada govorimo o pakiranjima izrađenima od materijala na biljnoj bazi.
Kada govorimo o klimatskim promjenama i ulozi koju pakiranje potencijalno može imati u tom kontekstu, moramo uzeti u obzir klimatski utjecaj materijala koji se koriste za proizvodnju ambalaže. Naša je ambicija da sva naša pakiranja budu izrađena od 100% obnovljivih materijala na biljnoj bazi koji imaju manji utjecaj na okoliš. Do danas smo postigli velik napredak u ostvarenju te ambicije.

U prosjeku, karton čini više od 70% Tetra Pak pakiranja, a izrađen je od drvenih vlakana koja potječu iz certificiranih šuma kojima se odgovorno upravlja, čime se osigurava njihov daljnji rast. 2011. godine bili smo prvi koji su izrađivali čepove na biljnoj bazi, napravljene od šećerne trske, čime smo zamijenili plastiku na fosilnoj osnovi. A 2015. godine predstavili smo Tetra Rex® Plant, prvo kartonsko pakiranje za napitke u svijetu izrađeno u potpunosti od obnovljivih ambalažnih materijala. To znači smanjenje emisije CO2 za oko 35% u usporedbi sa standardnim Tetra Rex® pakiranjem. Konačno, u srpnju 2019. godine postali smo prva tvrtka za proizvodnju kartonske ambalaže u Europi koja je pokrenula proizvodnju papirnatih slamki.

Osim što koristimo materijale na biljnoj bazi za proizvodnju ambalaže, intenzivno ulažemo i u recikliranje i ponovnu upotrebu recikliranih materijala, čime radimo na ostvarenju istinske kružne ekonomije s niskim ugljičnim otiskom.

Prvo Tetra Pak pakiranje razvijeno je s ciljem smanjenja otpadnog materijala, poboljšanja učinkovitosti i distribucije te upotrebe najmanje moguće količine sirovina. Ti su principi još uvijek ugrađeni u razvoj naših proizvoda i posebno su vidljivi kada govorimo o pakiranjima izrađenima od materijala na biljnoj bazi.

Za koje sve kategorije u FMCG-u nudite pakiranja?
Proizvođačima hrane i pića Tetra Pak nudi rješenja za preradu, pakiranje i distribuciju za široku paletu proizvoda, uključujući mliječne i tekuće mliječne proizvode, alternativne mliječne proizvode, negazirane sokove i nektare, vino i alkoholna pića te vodu.

Usto, neprestano radimo na proširenju portfelja proizvoda koji se krajnjim potrošačima mogu ponuditi u Tetra Pak ambalaži. Prvenstveno, tu je voda – najvažnija tekućina na svijetu i globalni proizvod u stalnom razvoju. Sve više globalnih proizvođača flaširane vode okreće se Tetra Pak ambalaži, uključujući naše kupce iz regije, što osigurava ekološki bolje i praktičnije rješenje za krajnje potrošače. Osim za tekuće proizvode, nudimo i ambalažu prilagođenu različitim kategorijama hrane, uključujući povrće – npr. rajčicu ili grah, namaze, juhe, umake, pa čak i dječju hranu te hranu za kućne ljubimce.

Zaključno, kartonsko pakiranje predstavlja dobar izbor ambalaže i bolje rješenje od alternativnih mogućnosti pakiranja. Naša se pakiranja također mogu reciklirati te tako pridonose kružnoj ekonomiji s niskim ugljičnim otiskom.

Osim što koristimo materijale na biljnoj bazi za proizvodnju ambalaže, intenzivno ulažemo i u recikliranje i ponovnu upotrebu recikliranih materijala, čime radimo na ostvarenju istinske kružne ekonomije s niskim ugljičnim otiskom.

Koje materijale koristite u proizvodnji vaše ambalaže i koliko se sam materijal razlikuje ovisno o tome za koju kategoriju proizvodite (npr. mlijeko, sok, voda…)?

Naš je cilj da sva naša ambalaža bude proizvedena od 100% obnovljivih materijala. Naši kartoni već su izrađeni od materijala na biljnoj bazi te imaju znatno manji utjecaj na klimu i okoliš od ambalaže proizvedene od fosilnih ili mineralnih sirovina. Kao što sam rekao, Tetra Pak pakiranja sačinjena su od više od 70% kartona. Pakiranje se također sastoji od tankih slojeva plastike kako bi se spriječilo da vlaga ulazi i izlazi te da sadržaj ostane svjež. Plastika se koristi i za izradu čepova, zatvarača i slamki.

Što se tiče plastike, radimo na tome da sve materijale na uljnoj bazi zamijenimo obnovljivim alternativama i već izrađujemo čepove, zatvarače i zaštitni film od šećerne trske, kao i papirnate slamke. U unutrašnjosti naših aseptičnih kartona koristi se tanki sloj aluminija koji pruža vitalnu zaštitu od kisika i svjetla, mjesecima čuvajući pokvarljivu hranu bez hlađenja. Iako se taj sloj primjenjuje u minimalnoj količini, kontinuirano ulažemo kako bismo ga učinili što tanjim, istražujući druge alternativne materijale za zaštitu.

Tetra Pak izrađuje tri vrste ambalaže: aseptičnu i rashlađenu ambalažu te Tetra Recart®, prvo kartonsko pakiranje na tržištu koje je omogućilo sterilizaciju hrane česticama unutar kartonskog pakiranja. Tetra Recart idealan je za hranu poput povrća, rajčica, gotovih jela, juha kao i hrane za kućne ljubimce, a nudi alternativu limenkama, staklenkama i vrećicama. S obzirom na sastav, sva ambalaža izrađena je od kartona i plastike uz dodatak aluminija kod aseptične i ambalaže Tetra Recart.

Koliki su udio vaših kupaca proizvođači s brandovima, a koliki trgovci s PL asortimanom?

Naši direktni kupci u Hrvatskoj gotovo su isključivo proizvođači finalnih proizvoda, koji uz svoje brandove proizvode i robne trgovačke marke (PL). Tetra Pak je proizvođač kompletnih rješenja u industriji procesiranja i pakiranja hrane, a u ovom trenutku na hrvatskom tržištu nije praksa da su trgovački lanci ujedno i proizvođači finalnih proizvoda u kategorijama tekuće hrane. Tako da možemo reći da su trgovci naši indirektni kupci jer koriste Tetra Pak ambalažu za svoje brandove.

Gdje se nalazi proizvodnja za ovaj dio Europe?

U regiji Istočne Europe imamo dvije tvornice za ambalažni materijal: u Srbiji i Mađarskoj. U regiji imamo i tvornicu za proizvodnju opreme za preradu u Poljskoj. Osim njih, postoji niz Tetra Pak tvornica diljem Europe koje opskrbljuju naše kupce u Europi i svijetu.

Koliko kompanija ulaže u R&D? U posljednje vrijeme uz održivost dosta ulažete i u sam dizajn i privlačnost proizvoda…

Značajan postotak našeg budžeta na godišnjoj se razini usmjeruje u istraživanje i razvoj. Veliki fokus stavlja se na dizajniranje i razvoj ambalaže koja je sačinjena od 100% obnovljivih materijala. To za nas znači širenje upotrebe plastike na biljnoj bazi i pronalaženje drugih alternativnih zaštitnih materijala koji će zamijeniti plastiku i vrlo tanki sloj aluminija koji je trenutačno neophodan za zaštitu hrane. Istovremeno mnogo truda i sredstava ulaže se u poboljšanje naše opreme – kako za pakiranje, tako i za procesiranje – kako bismo poboljšali učinkovitost, smanjili potrošnju energije i otpadnih materijala.

Na čemu trenutačno radite, možemo li uskoro očekivati neke revolucionarne promjene i novosti vezane za ambalažu koju proizvodite?
Usredotočujemo se na dva glavna područja u budućem razdoblju. Prvo je održivost i razvoj proizvoda i rješenja sa smanjenim utjecajem na okoliš. To uključuje naš održivi portfelj ambalaže koji sam već spomenuo, ali se odnosi i na poboljšanje opreme za pakiranje i procesiranje kako bi se maksimizirala učinkovitost, minimizirali otpadni materijali te smanjila potrošnja i otpad.

Istodobno naša rješenja prilagođavamo četvrtoj industrijskoj revoluciji u kojoj su digitalizacija, povezanost i automatizacija ključ budućeg razvoja. Razvijamo digitalna rješenja koja unaprjeđuju sigurnost hrane i kvalitetu proizvoda te održavanje opreme u tvornicama naših kupaca. Također, implementiramo i digitalna rješenja za naša pakiranja, poput aplikacija QR koda koje omogućuju sljedivost pakiranja, kao i aktiviranje promotivnih aktivnosti.

Koliko je na vaše poslovanje utjecao COVID-19?

Izbijanje pandemije bolesti COVID-19 bio je događaj bez presedana širom svijeta. Mnoga su poduzeća ili bila prisiljena ili su odlučila zatvoriti svoje poslovanje. Za Tetra Pak to nije bila opcija. U vrijeme pandemije misija tvrtke Tetra Pak da "učini hranu sigurnom i dostupnom svuda" bila je relevantnija nego ikad prije. Kao bitan dio lanca vrijednosti hrane, zatvaranje tvornica i usporavanje poslovanja uzrokovali bi ozbiljne poremećaje u opskrbi hranom i pićima u cijeloj regiji i šire. Imali smo odgovornost prema zajednicama koje ovise o nama da nastavimo djelovati unatoč izazovnim okolnostima.
Prilikom održavanja proizvodnje prvi nam je prioritet bio zaštita ljudi počevši od naših zaposlenika. Bili smo jedna od prvih tvrtki na svijetu koja je zajedno s našim partnerima već u siječnju i početkom veljače implementirala protokole vezane za COVID-19 u svim našim objektima. Dok su se mnoge druge tvornice zatvorile tijekom razdoblja karantene i dok se poslovanje usporavalo, mi smo povećali brzinu i volumen proizvodnje.

U vrijeme pandemije misija tvrtke Tetra Pak da "učini hranu sigurnom i dostupnom svuda" bila je relevantnija nego ikad prije. Kao bitan dio lanca vrijednosti hrane, zatvaranje tvornica i usporavanje poslovanja uzrokovali bi ozbiljne poremećaje u opskrbi hranom i pićima u cijeloj regiji i šire. Imali smo odgovornost prema zajednicama koje ovise o nama da nastavimo djelovati unatoč izazovnim okolnostima.

Koja je Vaša poruka proizvođačima iz FMCG sektora? Možete li navesti koje su to komparativne prednosti koje im nudite s obzirom na vašu konkurenciju i ostale proizvođače drugih ambalaža od različitih materijala? Zašto odabrati upravo vaše pakiranje?

Kartonsko pakiranje je dobar izbor ambalaže i bolje rješenje u mnogim prehrambenim kategorijama od alternativnih mogućnosti pakiranja. Kartonska ambalaža za napitke ima snažne ekološke prednosti. Budući da je izrađena uglavnom od obnovljivih materijala, kartonska ambalaža za napitke ima mali utjecaj na okoliš. Štoviše, zbog svog oblika i male težine, u usporedbi s drugim ambalažnim materijalom, ona je lakša i jednostavnija za transport, čime se povećava učinkovitost prijevoza. Naša se pakiranja također mogu reciklirati i pridonose kružnoj ekonomiji s niskim ugljičnim otiskom. Konačno, naš se asortiman ambalaže sastoji od širokog raspona oblika i veličina, nudeći mogućnosti za sve potrebe kupaca i preferencije potrošača.

Ovaj tekst izašao je u 87. InStore magazinu.

Pročitajte arhivu InStore magazina kako bi se informirali o sličnim vijestima.

Primajte prvi najnovije vijesti iz FMCG sektora.

-
Pripremila: Jelena Domović, jelena@b2bmedia.org