IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Intervju
22.05.2020.

Orbico

Tko nauči raditi logistiku u Hrvatskoj, spreman je raditi bilo gdje na svijetu !

Intervju je izašao u 84. InStore magazinu

Smatram kako je potrebno detaljno sagledati sve aspekte poslovanja i sukladno tome formirati pravu strategiju s jasnim koracima i scenarijima. Fleksibilnost i spremnost na promjene ključni su u ovom trenutku.

Marin Luketić rođen je 1990. u Karlovcu. Trenutačno živi u malenome mjestu Bariloviću, u blizini Karlovca. Završio je Prirodoslovno-matematički fakultet, smjer Fizika 2016. godine, a od 2020. ponovno je student započevši e-leadership MBA studij u sklopu POU Algebra. Poslovni je put započeo u Tele2 Hrvatska 2009. godine kao student u Odjelu poslovne prodaje.

U Tele2 je proveo sedam lijepih godina radeći uz studij u raznim odjelima i na raznim pozicijama od prodaje, preko kontrolinga, do formalnog zaposlenja u product i hardware odjelu, gdje se bavio logističkim i poslovnim procesima u okviru prodajnog tima. Poslovni je put nastavio 2016. godine u Orbicu na poziciji zamjenika voditelja Logistike, a od 2018. preuzeo je vođenje Odjela logistike.

Možete li nam opisati poslovne aktivnosti koje opisuju Vaš radni dan?

Moram priznati kako mi je radni dan vrlo dinamičan, teško ga je opisati jer se prioriteti i aktivnosti mijenjaju iz sata u sat. Kad vodite tim od 260 zaposlenika stalno se nešto događa, dan možete započeti u uredu, a završiti u automobilu vraćajući se s jedne od Orbicovih skladišnih lokacija. Puno je tu komunikacije i koordinacije s timom unutar odjela kako bi brzo i kvalitetno rješavali izazove, no isto tako i s drugim odjelima tvrtke i s poslovnim partnerima kojima pružamo logističke usluge. Volim biti u dodiru sa stvarnom operacijom i vidjeti stvari iz prve ruke, tako da dio dana svakako provodim u distributivnom centru, no i u automobilu u vožnji do naših skladišnih lokacija.

Koji biste projekt na kojem ste radili izdvojili kao najizazovniji i zbog čega?

Kao najizazovniji projekt izdvojio bih implementaciju logističke usluge za jednog mobilnog operatera u najintenzivnijem razdoblju godine za njihovo poslovanje. Sam tajming projekta bio je izrazito osjetljiv, a projekt vrlo zahtjevan, uz puno nepoznanica. Cijeli tim radio je i 16 sati dnevno, vikendima i praznicima, s puno uspona i padova, no uz velik trud i međusobnu podršku projekt je uspješno realiziran. Mogu reći da je cijeli tim iz projekta vrlo mnogo naučio i izašao jači.

Orbico je pokrenuo pilot-projekt uvođenja kolaborativnih autonomnih mobilnih robota Gideon Brothersa, hrvatske tvrtke za robotiku i umjetnu inteligenciju. Kakav je Vaš pogled na to partnerstvo?

Još 2017. započeli smo razgovore s timom Gideon Brothersa, predstavili su nam svoje ideje, rješenja za skladišne operacije te tražili mišljenje i podršku. Projekt nam se činio vrlo privlačan i zanimljiv te smo se odlučili dati podršku i biti dio pilot-projekta. Gideon Brothers ima izrazito mlad, sposoban i ambiciozan tim, s mnogo dobrih ideja i rješenja. Tri su osnovna problema u skladišnom poslovanju, prijevoz robe od točke A do točke B, premještaj robe s regalnih pozicija i na njih te samo pikiranje robe. Tim Gideon Brothersa riješio je prvi problem, druga dva su nešto zahtjevnija i tu očekujemo prava rješenja s njihove strane. Projekt je u početnoj fazi, no zadovoljan sam smjerom u kojem se partnerstvo razvija.

Najizazovniji projekt izdvojio bih implementaciju logističke usluge za jednog mobilnog operatera. Cijeli tim radio je i 16 sati dnevno, vikendima i praznicima, s puno uspona i padova, no uz velik trud i međusobnu podršku projekt je uspješno realiziran. Mogu reći da je cijeli tim iz projekta vrlo mnogo naučio i izašao jači.

Imate li još nekih noviteta kojima ste optimizirali i unaprijedili svoje poslovanje?

Konstantno radimo na optimizaciji i unapređenju poslovanja. U današnje vrijeme nema kvalitetne logistike bez kvalitetnih IT rješenja i dobre suradnje s IT odjelom i vanjskim partnerima. Unutar Orbica imamo izrazito kvalitetan tim developera i IT stručnjaka koji u suradnji s timom logistike na tjednoj razini razvijaju nova i kvalitetna rješenja koja skraćuju postojeće procese. Uz IT bitan je dobar odnos s vanjskim partnerima i moram priznati da sam vrlo zadovoljan s oba aspekta.

Orbico posluje u dvadeset zemalja, pa imate veliku koncentraciju znanja s obzirom na broj tržišta i primjenjivanje najboljih praksi za pojedina tržišta. Kako ta znanja primjenjujete na našem tržištu?

U pravu ste, prisutni smo u 20 zemalja, i tu postoji velika koncentracija znanja na grupnom nivou. Na godišnjoj razini organiziramo logističku konferenciju na kojoj se razmjenjuju iskustva, prezentiraju najbolja rješenja pojedinih zemalja te dijeli znanje između zemalja i pojedinih kompanija. Također koristimo i zajednički share point, gdje također razmjenjujemo iskustva, kontakte i primjenu novih tehnologija. Postoji i grupna praksa pod nazivom Najbolja ideja, gdje svaka od lokalnih organizacija nominira neke od realiziranih projekata koji se onda evaluiraju i prezentiraju kao primjer dobre prakse na godišnjoj konferenciji grupacije. Moram priznati da se redovito čujem s kolegama i da kultura razmjene informacija i iskustava stvarno živi i u praksi.

Po čemu je hrvatsko tržište specifično? Možete li nam navesti neke razlike i specifičnosti u Adriatic regiji ili pak na nekom od europskih tržišta?

Sam oblik Hrvatske je specifičan, a kad uz to uzmete u obzir i sezonalni efekt, možemo reći kako je Hrvatska logistički izrazito zahtjevna. U šali često kažemo: tko nauči raditi logistiku u Hrvatskoj, spreman je raditi bilo gdje na svijetu. Hrvatska je uz sam operativni aspekt i administrativno zahtjevna. Većina gradova i općina ima određena vremena u kojima je moguće odraditi dostavu, a potrebno je ishoditi i posebne dozvole, što zahtijeva dodatne resurse odnosno vrijeme koje u konačnici poskupljuje i samu operaciju. Neka su tržišta logistički jednostavnija, poput Slovenije i Slovačke, a neka logistički zahtjevnija, popust Poljske i Hrvatske. Svako od tržišta ima svoje specifikume…
U zemljama u kojima smo prisutni postoji velika koncentracija znanja. Na godišnjoj razini organiziramo logističku konferenciju na kojoj se razmjenjuju iskustva, prezentiraju najbolja rješenja pojedinih zemalja te dijeli znanje između zemalja i pojedinih kompanija.

S obzirom na to da je trenutačno velika potražnja, a pojavljuju se i problemi vezani uz zalihe, što smatrate ključnim u takvim trenucima?

Kao i uvijek, ključno se brzo prilagođavati situaciji na tržištu, pravovremeno planirati zalihe i prilagođavati resurse samoj situaciji. Možemo reći kako je situacija s protokom roba zadovoljavajuća i kako se stvari u ovom trenutku nesmetano odvijaju. Bilo je manjih operativnih problema s transportnim segmentom zbog nejasnih pravila i raznih ograničenja, no situacija je brzo stabilizirana tako da lanac opskrbe trenutačno nesmetano funkcionira.

Koji je Vaš savjet u ovim izazovnim danima kako bi se poslovanje nastavilo u što pozitivnijem smjeru?

Uvijek ljudi trebaju biti na prvome mjestu. Mi smo se brzo organizirali i prilagodili operaciju novonastaloj situaciji, uz obavezno korištenje maskica, rukavica i sredstava za dezinfekciju, rad u dvije smjene prilagodili smo radu u tri smjene s razmacima između smjena kako bismo minimizirali mogućnost zaraze između timova i zaštitili naše djelatnike.

Također, ograničili smo kontakt naših djelatnika s vanjskim transporterima i uveli stroga pravila ponašanja u samom krugu distributivnog centra i ostalih skladišnih i poslovnih objekata. Formiran je i backup tim za sve segmente poslovanja kako bismo održali kontinuitet same operacije. Smatram kako je potrebno detaljno sagledati sve aspekte poslovanja i sukladno tome formirati pravu strategiju s jasnim koracima i scenarijima. Fleksibilnost i spremnost na promjene ključni su u ovom trenutku.

Kakva je trenutačna situacija s vašim redovnim poslovanjem s obzirom na koronavirus i zatvorene granice?

Redovno poslovanje nesmetano se odvija zahvaljujući brzoj i pravovremenoj reakciji. Dotok robe odvija se nesmetano uz manja kašnjenja, što je potpuno normalno i prihvatljivo za ovu situaciju, dok je lokalna operacija jednostavnija u segmentu prijevoza, no sporija kod same isporuke robe zbog pojačanih mjera opreza.

Kakva je trenutačno distribucija unutar Hrvatske? Postoje li neke velike razlike s obzirom na situaciju u vašem poslovanju, logistici i transportu robe?
Distribucija se trenutačno odvija nesmetano uz pojačane mjere opreza. Brza transformacija osigurala nam je siguran i kvalitetan kontinuitet naše operacije. Najveće su razlike vidljive u segmentu dostave, gdje smo i mi i kupci fokusirani na poštovanje pravila i održavanje distance, uz administraciju vezanu za propusnice, što nam uzima nešto više vremena prilikom dostave, dok u skladišnom segmentu nema velikih razlika.

Imate li poruku za čitatelje InStore magazina?

Čuvajte sebe i obitelj, ostanite pozitivni, pandemija će proći, a onda nas čekaju novi izazovi.

Uvijek ljudi trebaju biti na prvome mjestu. Mi smo se brzo organizirali i prilagodili operaciju novonastaloj situaciji, uz obavezno korištenje maskica, rukavica i sredstava za dezinfekciju, rad u dvije smjene prilagodili smo radu u tri smjene s razmacima između smjena kako bismo minimizirali mogućnost zaraze između timova i zaštitili naše djelatnike.

Ovaj tekst možete naći u digitalnom izdanju 84. InStore magazina na str. 26. i 27.

-
Pripremila: Jelena Domović, jelena@b2bmedia.org