IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Intervju
16.07.2019.

Zvonko Popović, vlasnik i direktor, Kanaan d.o.o.

Uspješna priča hrvatskog poduzetnika koji spaja tradiciju i inovacije

U 28 godina poslovanja Kanaan d.o.o. razvio se u respektabilnu tvrtku s više od 100 zaposlenih radnika i širokim asortimanom snack proizvoda postavši tako vodeći proizvođač snacka u Hrvatskoj.Naglasak je navažnosti zadovoljenja potreba kupaca proizvodima visoke kvalitete i povoljne cijene!

Možete li nam se ukratko predstaviti, kako je tekao Vaš poduzetnički poslovni put?

Tvrtka je osnovana 1990. godine u mom rodnom selu Radikovci, pokraj Donjeg Miholjca. Počeli smo s proizvodnjom tjestenine, tj. 50 kilograma tjestenine dnevno. Nakon toga smo proizvodnju proširili na jedan dio flipsa, i to velikog flipsa. Prije desetak godina smo ušli u proizvodnju čipsa i proširili asortiman na flips, čips i kokice. U posljednje dvije godine uveli smo dvije nove grupe artikala a to su rice snack i popcorn snack, tj. healthy snack i kettle čips. Za healthy snack sada pripremamo nove kreativne projekte.

Riječ je o posebnoj kategoriji snacka za čiju smo proizvodnju s novom kupljenom opremom ušli u premium segment proizvodnje.

Što je utjecalo na to da krenete s tjesteninom pa nastavite s flipsom?

Širenjem prostora u kojem sam počeo proizvoditi proširio sam i mogućnosti, te počeo ulaziti i u ove druge segmente. Od 90. godine do danas Kanaan posluje pod istim imenom, a kvaliteta koju danas imamo svakako je na zavidnoj razini.

Kako izgleda jedan dan u Vašem životu s obzirom na sve odgovornosti i poslovne obaveze?

Prije sam radio svakodnevno, cijeli dan. Danas isto tako provodim mnogo vremena u tvrtki, no više sam koncentriran na ideje, inovacije i kalkulacije. Svoju ulogu koristim kao podršku radnicima, kupcima i partnerima. Nisam opterećen, zadovoljan sam i zbog toga sam u mogućnosti kvalitetno iskoristiti vrijeme koje provodim na poslu. Više sam vezan za strateške odluke u tvrtki. Hoće li se investirati ili neće, do koje razine i u kojem smjeru će se tvrtka razvijati itd.

Prije sam bio više vezan za operativni dio posla. Zapravo sav taj rad u operativi donio mi je uspjeh i sposobnost da danas mogu sagledati kompletnu dinamiku posla i koncentrirati se na strategiju. Volio bih da sam to mogao oduvijek, ali nisam jer svaki početak je težak, pogotovo kada se kreće od nule. Tada čovjek mora zapostaviti i privatni život. Zato sam danas sretan čovjek jer se uz posao mogu posvetiti obitelji i dragim ljudima.

Danas ste najveći proizvođač flipsa i čipsa u Hrvatskoj i uspješno poslujete. Koju poslovnu odluku ili odluke smatrate ključnima u izgradnji stabilnog i zdravog poslovanja poput Vašega?

Vjerujem da je ključno to što sam se odlučio za proizvodnju robnih marki dovoljno rano. Dok su konkurenti na taj dio gledali s podsmijehom, mi smo rasli iz godine u godinu. Rasli tehnološki, rasli u broju ljudi i napredovali u svim segmentima. Kako sam studirao poduzetništvo na postdiplomskom studiju u Osijeku, znam da su čak neki od profesora govorili da trebamo razviti svoj brand i kako je to jedini put koji daje uspješan rezultat. Ja nisam tako razmišljao. Moja je filozofija bila napraviti najbolji proizvod na tržištu, ali cjenovno konkurentan. Stalno sam govorio da moramo cjenovno konkurirati, a uporno dizati kvalitetu. S ponosom mogu reći da radimo znatno veće količine od zanimljivih i dobro poznatih brandova.

Kako ste se odlučili za naziv kompanije Kanaan (Obećana zemlja)?

Tada, 90-ih godina, postojala je težnja za osamostaljenjem. Želio sam naziv tvrtke koji bi bio vezan uz poljoprivredu i proizvodnju, odnosno vezan uz Slavoniju. Ideja je bila možda da bude Slavonac, no jedan prijatelj mi je dao ideju da bude Kanaan, kao obećana zemlja, što smo povezali s kvalitetom proizvoda. Dobro smo odabrali, kao i obećana zemlja, smatram da smo obećana kompanija.

Koji je kapacitet vaše proizvodnje? Koliko je vaše proizvodnje za uvoz, a koliko za izvoz? Koja su vaša izvozna tržišta?

Za ovu godinu ćemo imati oko 6200 – 6300 tona gotovih proizvoda. Iduće godine planiramo ići na 7000 tona. Što se tiče odnosa branda i PL-a, PL čini kod nas velik dio, ali ne do te razine da bi to moglo biti problematično za brand. S tim da je dosta interesantno da smo se u posljednje vrijeme poprilično okrenuli izvozu. Takav način rada – da koristimo gotovo 50% domaće tržište, a 50% imamo izvoza, osigurao nam je stabilnost.

Kada pogledamo hrvatsko tržište, žao nam je što je dio populacije, potencijalnih korisnika naših proizvoda, otišao u inozemstvo. To su direktni potrošači. Posebno za naš proizvod kettlechips (hand cooked chips). Mlada populacija od 25 do 40 godina najveći je potrošač te vrste čipsa. Mi smo se okrenuli izvozu i tu ostvarujemo oko 50% prihoda. Na mađarskom tržištu smo jako dobri, a također u regiji, Bosni i Hercegovini, Srbiji i Makedoniji. Za ostatak Europe imamo otvorene projekte i dobre temelje.

Imate li dovoljno domaćeg krumpira za proizvodnju?

Proizvodimo krumpir za naše potrebe na domaćem tržištu. Ove ćemo godine proizvesti oko 18.000 tona na poljima Slavonije i Međimurja i sve će biti prerađeno u Hrvatskoj, a iduće godine planiramo proizvodnju više od 20.000 tona.

Gdje sve u regiji imate proizvodnju? U kojim ste sve zemljama prisutni?

Prije smo radili u Makedoniji, no pogon sam doslovno poklonio. Nisam mogao jamčiti za tvrtku koja nema kontrolu nad proizvodnjom. Uza svu dinamiku tržišta i poslovanja, cilj je težiti stabilnosti jednog i drugog, tako da je sve koncentrirano jedino ovdje u Donjem Miholjcu.

Koje ste investicije imali kroz godine (skladište, proizvodni pogoni, robotizacija…)?

Unatrag pet godina svake godine investiramo oko dva do tri milijuna eura. Recimo da smo u posljednjih pet godina investirali oko 12-13 milijuna eura. Ukupno je unatrag 10 godina investirano oko 20 milijuna eura u Kanaan. Dosta investiramo, a tijekom ove godine planiramo investicije u vrijednosti 3 milijuna eura i to je ono zbog čega će pogon biti na jednoj sasvim drugoj razini.

Asortiman proizvoda Vaše tvrtke čini više od dvadeset vrsta snack proizvoda. Među njima su najznačajniji Hand cooked chips, Rice snack i Popcorn snack, premiumsnack proizvodi s kojima je Kanaan prvi na tržištu u regiji, a za njihovu proizvodnju Kanaan posjeduje jedan od najsuvremenijih pogona. Koliko to tvrtki otvara nove prilike i vrata na nova tržišta?

Imamo liniju kapaciteta 800 kilograma čipsa na sat, također imamo staru liniju kapaciteta 300 kg čipsa na sat, te novu tehnologiju, a to je linija za hand cooked čips. To je linija od 350 kg, jedna od najboljih linija tvrtke Heath and Control, a druga je proizvod Food Designa. I jedna i druga su američka oprema. Bitno je istaknuti da smo na toj liniji, koja je stara 4 godine, instalirali opremu kojom konkuriramo najboljim pogonima.

Imamo uređaj za smanjenje razine akrilamida u proizvodu, zatim optički sorter za guljeni krumpir. Na prijemu krumpira također radimo preko optičkih sortera, taj dio ne radimo ručno. Pakiranje proizvoda obavljamo na TNA pakirnici, do 150 vrećica u minuti, a za slaganje vrećica u kutije koristimo robote tvrtke Blue Print, s kojom ove godine ulazimo u kupnju dvaju novih robota, tako da će sva pakiranja biti pokrivena robotima.

Uz razvoj vlastitog branda, Kanaan velik dio proizvodnje odrađuje za privatne marke te surađuje s mnogo partnera. Možete li navesti s kime sve surađujete u Hrvatskoj, regiji i svijetu?

Lidl, Spar, Metro, Billa, Kaufland, Penny, Konzum, Plodine, Dis… samo su neki od lanaca s kojima surađujemo. Suradnja katkad bude izazov na početku, no vrlo brzo shvatimo potrebe svojih kupaca i partnera, koordiniramo se i imamo dobra iskustva.

Koliko imate zaposlenih? Koliki vam je izazov u pronalasku zaposlenika?U koliko se smjena radi?

Po meni, danas su zaposlenici najveća i najvrjednija stavka u svakoj tvornici. Tako je bilo i prije, ali je bilo manje vidljivo zato što je bilo dovoljno radne snage na tržištu pa se taj dio transfera mogao obavljati relativno brzo. Danas je mnogo teže pronaći zamjenu za dobrog čovjeka. Dakle, postoji problem s radnom snagom. Mi smo prije tri godine ušli u proces nabave robota. Tada su svi govorili da to nije racionalno i da nema smisla jer to ljudi odrađuju bez problema. Prije dvije godine smo završili kupnju robota od spomenute nizozemske tvrtke.

Danas ne možemo ni zamisliti proizvodnju flipsa bez robota. Naša proizvodnja flipsa funkcionira tako da je na cijeloj liniji, od početka linije do kutije koja dolazi u skladište, sve automatizirano. Mnoge će tvrtke, koje tek sada kreću s robotizacijom, trebati neko vrijeme za uhodavanje. Drago nam je što smo taj dio mi već odradili. Radimo 24/7 i Kanaan će s oko 100 zaposlenih s punim radnim vremenom ove godine ostvariti oko 135 milijuna prihoda, a cilj nam je s istim brojem zaposlenih postići 150 milijuna iduće godine.

Kakva Vam je strategija komuniciranja s B2B kupcima?

Danas je vrlo malo poslovne komunikacije. Radi se preko aukcija, cijena ima veliku ulogu, a onaj tko dobije posao mora znati koju razinu kvalitete mora imati. Svi veliki trgovački lanci manje-više imaju svoje aukcije. Vi se prijavljujete, ili ste u zelenom ili ste u crvenom. Dobijete posao na godinu dana i odradite ga. Moja je misao vodilja da moramo imati najbolje tehnološki opremljen pogon i da možemo proizvoditi najpovoljnije od svih. Vrlo jednostavno. Sve drugo je nevažno. Naročito u PL-u. Tko ima brand, to je nešto drugo, ali pogotovo s ciljem probijanja granica i širenjem izvoza, moramo ponuditi visoku kvalitetu za konkurentnu cijenu, a to i radimo. Tako smo zadovoljni i kupac i mi, a potrebe kupaca su nam glavni motivator.

Moja je misao vodilja da moramo imati najbolje tehnološki opremljen pogon i da možemo proizvoditi najpovoljnije od svih. Vrlo jednostavno.

Prošle godine Tectus – Institut za ambalažu i tiskarstvo, dodijelio je tvrtki Kanaan nagradu CROPAK za najbolji dizajn ambalaže i tiskarskog proizvoda koja se dodjeljuje najboljim dizajnerskim rješenjima, ne samo u Hrvatskoj već i u zemljama regije, za dizajn rice i popcorn snacka. Što za Vas znači nagrada poput te?

Veseli kada netko prepozna da ste nešto dobro napravili. Mi smo htjeli napraviti lijepo i vizualno prihvatljivo rješenje. Smatram da smo u zajedničkom radu s kolegicom koja je iscrtala dizajn postigli odličan rezultat.

Koji je Vaš najdraži proizvod?

Regionalno smo po flipsu broj jedan, specifičan je i radimo ga na drukčiji način u usporedbi s ostalima. Većina koristi soju kao zamjenu za kikiriki te koriste malo arome i malo kikirikija. Mi uzimamo sirovi kikiriki, ovdje ga pržimo, meljemo i od tog kikirikija radimo premaz kojim premazujemo flips. Radimo s kukuruznom krupicom i nema dodataka, a postotak kikirikija nam je izuzetno velik. Ponosni smo na to što smo dobili nagradu Odabrale mame za najbolji flips u Hrvatskoj.

Kod čipsa ne odobravam kemikalije za izbljeđivanje krumpira, ne želim uništiti okus krumpira, bitniji mi je okus od izgleda. Kada govorimo o čipsu, trenutačno proizvod broj jedan svakako je kettle chips.

Zašto je kettle čips skuplji?

Zato što se netko dosjetio kako vratiti onaj okus iz prošlosti. Nakon rezalice nema ispiranja šećera i škroba, nego se direktno prži u fritezi. Tada dobijete pravi okus čipsa – mi smo se vratili korijenima. U konačnici naš je čips prirodniji i neću to mijenjati. Ako stoji ime Kanaan, stoji i odgovarajuća kvaliteta. Ako već dobro radimo i dobro zarađujemo, podijelimo to zadovoljstvo obostrano. I kupac i ja.

Danas svi govore o društveno odgovornom poslovanju. Koje su Vaše aktivnosti na tom polju?

U konačnici mi smo jedini hrvatski proizvođač. Trudimo se zaposliti lokalne ljude i omogućiti im da mogu primjereno živjeti i raditi te da možemo plasirati ovoliku količinu kvalitetnih proizvoda, tj. da imamo dobar odnos cijene i kvalitete. Kad se netko veže uz nas kao proizvođača, želimo da zna da će u većini slučajeva dobiti jako dobar proizvod. Na proizvodnju robnih marki gleda se kao na proizvodnju robe niže kvalitete, no to se ne smije tako rangirati jer tvrdim da je, primjerice, Lidlova robna marka bolja od mnogih brandova.

Mi mnogo investiramo u opremu. Ovo je četvrta godina kako imamo istu liniju, i nakon četiri godine već razmišljam o tome da je promijenim, dok neki čak desetke godina i dalje rade na istoj opremi. Naravno da se na novoj liniji dobije proizvod koji sadrži manje ulja, slobodnih masnih kiselina i akrilamida. Neki se parametri ne mogu postići na starim linijama. Investirali smo u uređaj za mjerenje akrilamida i svakodnevno pratimo ispravnost. Jedni smo od rijetkih u prehrambenoj industriji koji imaju x-ray na kraju proizvodnje kako bismo provjerili ima li stranih tijela u kutijama. Također, nikada nismo kasnili s plaćanjem dobavljačima niti bili u blokadi.

Sve što sam posvetio ovoj tvrtki projicira se kroz zadovoljstvo mojih radnika, kupaca i partnera. Njihovo je zadovoljstvo i moje, a sva ulaganja u tehnologiju i procese projiciraju se kroz kvalitetu i okuse Kanaanovih proizvoda. Sa sjetom gledam na prošla vremena, no fokusiran sam na budućnost i s radošću čekam vrijeme koje dolazi i ono što sa sobom donosi.

Imate li poruku za čitatelje InStore magazina?

Želim im poručiti da budu ustrajni u svojim poslovnim namjerama, da rade proaktivno i moralno, bili trgovci ili kupci. Rad se isplati, a kvaliteta se ne smije umanjivati radi nekih drugih interesa. Također, poručujem da ćemo mi kao proizvođač i dalje jamčiti svojim imenom omjer cijene i kvalitete kroz naš i Vaše brandove.

Pozivam sve vaše čitatelje da 22. 10. 2019. dođu na 5. FMCG Retail Summit gdje će imati priliku čuti i Kanaanovu uspješnu priču iz prve ruke.

Na konferenciji će se analizirati najnoviji trendovi u FMCG industriji, govorit će se o razvijanju novih proizvoda i inovacijama, novim pristupima na maloprodajnom tržištu, modelima poslovanja i konceptima uretailu. Vidimo se!

-
Jelena Domović, jelena@b2bmedia.org