IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Intervju
30.07.2020.

regionalni intervju

Vašu regiju priznajem kao područje gastronomske tradicije

Tekst je izašao u 86. InStore magazinu

Vrijeme našeg razgovora s direktorom poduzeća koje je jedan od najpoznatijih proizvođača ulja na svijetu, odabrali smo vrlo brižljivo jer Monini upravo ove godine slavi stogodišnjicu postojanja. U pitanju je proizvođač čije proizvode zacijelo koriste i mnogi od vas, a godine 1920. u Spoletu ga je na noge postavio djed i imenjak našega gosta, Zefferina Moninija, inače nekada odličnog skijaša.

Poduzeće ima sjedište u talijanskoj pokrajini Umbrija, a sa svojim je proizvodima prisutno na svim kontinentima. Godišnji prihodi Moninija iznose 157 milijuna eura, a zaposlenih u obiteljskom poduzeću ima više od stotinu. Slogan Moninija glasi Una spremuta di olive, što bismo doslovno mogli prevesti kao Sok od maslina.

Za Monini je 2020. godina posebno važna jer poduzeće slavi okruglih 100 godina postojanja. Što Vama osobno znači taj veličanstveni jubilej?

Stogodišnjica znači veliku prekretnicu koja nas sve u poduzeću čini ponosnima. Prilika je to za pogled u povijest, a istodobno prilika za planiranje bliske budućnosti s novim ambicijama. To je stvarno posebna godina koja nas je inspirirala i za izdavanje biografije s naslovom Il Secolo Monini. An Italian story of passion and enterprise (op.a.: Stoljeće Moninija. Talijanska priča o strasti i poduzeću), koju je napisala i pripremila novinarka i umjetnička kritičarka Beba Marsano. Uz to, planiramo novu komunikacijsku kampanju s televizijskim oglasom.

Vratimo se u povijest i krenimo redom. Kako se 1920. u Spoletu rodila ideja o proizvodnji maslinova ulja? Možete li nas ukratko povesti kroz vrijeme razvoja?

Intuiciju za specijalizaciju u proizvodnji i marketingu ekstra djevičanskoga maslinova ulja imao je moj djed Zefferino, utemeljitelj poduzeća. Tada je ekstra djevičansko ulje bilo rezervirano samo za privilegiranu elitu. Od samog je početka njegova ideja bila povezana s time da maslinovo ulje prodaje izvan naše regije i da ga predstavi na novim odredištima, gdje ga još nisu poznavali ni upotrebljavali. Prvi je startao s idejom plasiranja ulja u 5-litarskoj limenoj ambalaži. Ljubav i strast prema ulju te velika doza odlučnosti vodila nas je do toga da smo i dandanas jedan od najvažnijih čimbenika u kategoriji maslinova ulja, s proizvodnjom od 30 milijuna litara godišnje.

Teško možemo zaobići pitanje o trenutačnoj svjetskoj krizi. Kako se u Moniniju nosite s izazovom "korone" i kakve ste preventivne mjere uveli?

U tih nekoliko teških mjeseci uspjeli smo postići dobru potražnju, stalno smo proizvodili i brinuli se za svoje potrošače. Naša regija, Umbrija, bila je jedna od najmanje pogođenih, a mogu reći da smo u Moniniju to krizno razdoblje shvatili itekako ozbiljno. Naš je prioritet zdravlje naših radnika i zato smo na početku pandemije osnovali u Moniniju skupinu za reagiranje na krizne situacije s ciljem stalnog praćenja stanja i usvajanja svih potrebnih mjera opreza i njihova stalnog ažuriranja u skladu s uputama zdravstvenih tijela.

Monini je niz godina išao putem društveno odgovornog poslovanja i bio je prvo poduzeće u svojoj kategoriji koje je dobilo certifikat EPD (Environmental Product Declaration, Ekološka deklaracija proizvoda). Što Vi osobno podrazumijevate pod riječi “održivost” i kakvi su sljedeći ciljevi Vašeg poduzeća oko te misije?

Društvena odgovornost, odnosno održivost za mene znači usmjeravanje pozornosti prema nekom određenom cilju, brigu o kvaliteti proizvoda i njegov razvoj u skladu s potrebama okoliša, društva i gospodarstva u cjelini. S tim u vezi radimo na projektu za sljedećih desetak godina, Plan održivosti 2020. – 2030., koji ćemo predstaviti javnosti u idućim mjesecima.

I nakon stotinu godina stvaranja tradicije, poduzeće je još uvijek u rukama obitelji Monini. Koliko značenje to ima za Vas?

Vrlo veliko značenje i na to gledam s velikim ponosom. Monini je jedan od stvarno rijetkih proizvođača maslinova ulja u Italiji čiji su vlasnici još uvijek članovi obitelji.

Izvoz predstavlja 44% ukupnog prihoda poduzeća od prodaje. Koje su zemlje/tržišta najvažnija za Monini i gdje je jadranska regija u tom mozaiku? Primjećujete li promijenjene trendove u potrošnji ekstra djevičanskog maslinova ulja u Srbiji? Primjerice, u Hrvatskoj je njegova upotreba već postala dio njihove kulinarske tradicije. Što je sa Slovenijom?

Monini je već prisutan u više od 60 država svijeta. Najvažnija tržišta poduzeća su: Švicarska, Rusija i Poljska. U posljednjih nekoliko godina jako raste potrošnja naših proizvoda u Francuskoj, Australiji, Austriji, Njemačkoj i Nizozemskoj. Regija Adria, tj. Balkanski poluotok, za nas ima vrlo posebno značenje. Tu smo prisutni više od 20 godina i – zahvaljujući dugogodišnjoj suradnji s našim lokalnim partnerima – Monini je dandanas jedna od referentnih robnih marki u regiji.

U Srbiji su iza nas godine ulaganja u brand, ali i u svijest o zdravstvenim koristima ekstra djevičanskoga maslinova ulja, koje su dovele do eksponencijalnog povećanja potrošnje. Hrvatska je država koja i sama proizvodi ekstra djevičansko maslinovo ulje. Sposobnost tamošnjih kupaca da prepoznaju kvalitetu ekstra djevičanskog maslinova ulja uvelike nam je pomagala u nastojanju da povećamo prodaju. U Sloveniji je Monini bio jedan od prvih proizvođača koji je uložio u širenje znanja o ekstra djevičanskom maslinovu ulju, kako kroz medije tako i putem degustacija u trgovinama. Sve zajedno pridonijelo je naglašavanju zdravstvenih prednosti konzumiranja maslinova ulja. Spomenute države, svaka sa svojim posebnostima, imaju visok stupanj tradicije i gastronomske kulture, pa ekstra djevičansko maslinovo ulje predstavlja važan dio tog sadržaja.

Za Monini je kvaliteta proizvoda iznimno važna. Je li istina da i danas, nakon svih tih godina, svakodnevno sami provjeravate sirovine?

Da, to je istina. Zajedno s timom stručnjaka osobno kušam sva ekstra djevičanska maslinova ulja kako bismo odabrali doista najbolje uzorke i kako bismo kupcima mogli jamčiti stalnu kvalitetu.

Da bismo dobili odlično ekstra djevičansko maslinovo ulje koje zaslužuje oznaku Monini, naše je poduzeće koje se bavi sirovinama uvelo stroge selektivne postupke koji zahtijevaju temeljito poznavanje strojeva za prešanje i dobavljača te preciznu kontrolu ulja. To nam uspijeva uz pomoć kemijskih i organoleptičkih analiza.

Poznati ste kao ljubitelj dobra maslinova ulja. Možete li iz portfelja vaših proizvoda izdvojiti neko koje Vam je posebno drago?

Svaki proizvod s oznakom Monini ima svoje posebnosti i značajke, a ja smatram da našu umjetnost proizvodnje ulja najbolje odražava proizvod GranFruttato. Kako bismo mogli proizvesti ovo 100-postotno talijansko ekstra djevičansko maslinovo ulje, odabiremo samo ulje maslina koje su brane u posljednji trenutak prije optimalne zrelosti. Istini za volju, iz njih poteče manja količina ulja, ali zato je njihov sadržaj mnogo bogatiji antioksidansima i polifenolima, što konačnom proizvodu daje tipičnu aromu i ugodan miris.

Monini je nedavno osvojio novu prestižnu međunarodnu nagradu u liniji Monocultivar za ulja Coratina i Frantoio, koja su uvrštena na TOP100 EVOOLEUM listu najboljih ulja ove godine. Možete li reći nekoliko riječi o projektu Monocultivar?

Svi proizvodi iz linije Monocultivar koji su na međunarodnim natjecanjima osvojili najrazličitije nagrade samo su dodatni dokaz da je riječ o proizvodima izvrsne kvalitete od ekološki istovrsnih maslina sa 100%-tnim talijanskim porijeklom. Sve nabrojeno donosi nepogrešive karakteristike i okus. Nagrada koju ste spomenuli odnosi se na monokultivar Coratina i ne samo da je među najboljih sto na svijetu, nego je čak i među elitnih prvih deset ulja na svijetu i jedno od tri najbolja ekološki proizvedena ulja!

Svi koraci, od izbora sirovina do proizvodnje, slijede specifične smjernice. Proces pratimo toliko precizno da svako stablo masline ima sljedivost, a svaka vrsta ulja potvrđena je DNK istraživanjem. Naši radnici beru masline u ranu zoru i potom ih prevoze kamionima, na temperaturi između 5 i 7 °C , direktno u pogon Frantoio del Poggiolo Monini. Ondje masline prerađujemo posebnim postupkom, ovisno o vrsti masline i ovisno o stupnju njihove zrelosti.

Frantoio del Poggiolo Monini je, dakle, vaš glavni pogon za proizvodnju?

Frantoio del Poggiolo je multifunkcionalni centar u kojem obavljamo vrlo važan dio našeg poslovanja. S jedne strane, posvećeni smo traganju za odličnim ekstra djevičanskim maslinovim uljem, a s druge, želimo proširiti svoje znanje. Naši nasadi maslina rasprostiru se na tri brežuljka u dolini Spoleto, a u njima uzgajamo 5500 starih stabala maslina i još 1500 novozasađenih stabala. Ukupno, naši se maslinici prostiru na oko 25 hektara. Ondje proizvodimo ekstra djevičansko maslinovo ulje D. O. P. Umbria.

Poduzeće Monini vodi već treća generacija. Što nude sljedeće generacije i kakvi su Vaši planovi i želje za budućnost?

Četvrtu generaciju obitelji predstavlja petero djece, moja djeca: Giuseppe (31), Maria Sole (28) i Maria Eugenia (26), zatim djeca moje sestre Marie Flore, po imenu Carolina (32) i Tommaso (26).

U poduzeću su aktivni Tommaso, Maria Sole i Giuseppe, a svatko je zadužen za drugu zonu: Tommaso za poljoprivredni segment, kći vodi brigu o izvozu, a moj najstariji sin nadzire dio posla koji se odnosi na sirovine. I preostala dva mlađa člana planiramo uskoro uključiti u posao. Njihova će zadaća biti da nastave sve što smo stvarali u posljednjih 100 godina, ljubav i strast za proizvodnju ekstra djevičanskog maslinova ulja.

Možete li za kraj još ponešto reći o Vašem kraju i vezi Moninija s područjem u kojem se rodio taj brand? Naime, primijetili smo da je Monini sponzor brojnim događajima u Spoletu i okolici…

Čvrsta je veza s našim krajem u kojem se i rodilo poduzeće Monini, i ta povezanost oduvijek je naš prioritet. Sponzorstva su povezana sa širokim spektrom, od kulture u kojoj podupiremo Festival dei Due Mondi (op.a.: Festival dvaju svjetova) u Spoletu, umjetničku manifestaciju koja se održava svake godine u lipnju i srpnju i poznata je u cijelome svijetu, pa sve do sporta, gdje kao sponzor pomažemo odbojkaškoj ekipi.

U ova dramatična vremena naša je povezanost s tom okolinom još jača, pa se to iskazalo i kroz pomoć gradskoj bolnici. Poklonili smo joj aparate i zaštitnu opremu za liječnike i medicinske sestre koji su bili u prvim redovima borbe protiv pandemije. Kao što sam rekao, na sreću, ona je u Umbriji bila ograničena.

Da bismo dobili odlično ekstra djevičansko maslinovo ulje koje zaslužuje oznaku Monini, naše je poduzeće koje se bavi sirovinama uvelo stroge selektivne postupke koji zahtijevaju temeljito poznavanje strojeva za prešanje i dobavljača te preciznu kontrolu ulja. To nam uspijeva uz pomoć kemijskih i organoleptičkih analiza.

Tekst je izašao u 86. InStore magazinu.

-
Autor: Marko Hrastar marko.hrastar@instore.si