Autor: Smart Plus Research
Kakve su navike građana Srbije prilikom korišćenja flaširane vode i vode generalno? Koliki je prosečan dnevni unos? Koje sve vrste koriste? Kada su nam flaširane vode izbor? Samo su neka pitanja za građane Srbije, koje je agencija Smart Plus Research iz Beograda postavila tokom februara 2021. godine. Razgovarali smo sa 1.000 ispitanika, a uzorak je reprezentativan prema polu, godinama, regionu u kome žive.
Koliko vode popijemo?
Postoji mnogo različitih mišljenja o tome koliko vode treba piti svaki dan. Mnogi autoriteti iz oblasti ishrane obično preporučuju osam čaša vode, što je oko dva litra vode dnevno. Rezultati pokazuju da mi te preporuke uglavnom i pratimo - na dnevnom nivou polovina populacije popije 1,5 do dva litra vode. Više od dve litre dnevno popije 12% (17% ispitanika 40-49 godina), dok petina popije manje od litre. Oko trećine populacije (29%) nije zadovoljno dnevnim unosom vode, želeli bi više, naročito ispitanici iz Beograda (41%). U tome mogu pomoći aplikacije koje služe kao podsetnik za unošenje vode, koje već koristi 4% populacije, a čak 10% Beograđana. Petina ispitanika ovu mogućnost smatra dobrom idejom, pogotovo mlađi od 40 godina.
Koju vodu pijemo - gazirana voda
Gazirane vode koristi 75% populacije, bar ponekada, a 60% bar jednom mesečno. Muškarci češće biraju ove vode nego žene, dok svega 45% mesečnih korisnika ima među starijima od 60 godina. Gazirana voda se koristi kod kuće i u kafićima/restoranima, uz jelo. U odnosu na korišćenje, nešto je više kupaca ovih voda, 80%, i to naročito među ženama.
Više od polovine navodi da najčešće kupuje pakovanje od 1,5l, trećina bira dvolitarsko pakovanje, a 11% najčešće bira male flašice od 0,5l.
Knjaz Milioš, Minaqua, Vrnjci, Mivela i Heba su brendovi koji se često mogu naći u korpama onih koje ove vode i kupuju. Knjaz Miloš je manje izbor u istočnoj i južnoj Srbiji u odnosu na ostale regione, dok je Heba, uz Bivodu, u tom regionu dominantan izbor. Minaqua se češće može pronaći u domovima u Vojvodini i zapadnoj Srbiji i Šumadiji, kao i tamo gde su naši najstariji sugrađani, stariji od 60 godina. Ukus i uverenje o dobrom kvalitetu su glavni razlozi zašto se određene marke gaziranih voda biraju. Imajući u vidu da muškarci više navode konzumaciju gaziranih voda uz alkohol, ne čudi što više navode i nivo gaziranosti kao važan kriterijum u svojim izborima. Kupci Knjaz Miloša navode i tradiciju i naviku kao čest razlog, za Minaqua, Vrnjci, Bivoda se pored toga navodi i povoljna cena. Čini se da je komunikacija urodila plodom, obzirom da se Donat i Mivela kupuju zbog zdravstvenih problema, odnosno povoljnog uticaja na neke tegobe.
Negazirane i vode sa ukusom
Skoro 80% populacije koristi negazirane vode bar ponekad, dok je 25% korisnika voda sa ukusom. Obe vrste voda, više od ostalih starosnih grupa, konzumiraju mladi. Negaziranu vodu pije čak 92% ispitanika između 18 i 29 godina i 87% uzrasta od 30 do 39 godina, odnosno 54% i 47% vode sa ukusima.
Ove vode se najčešće konzumiraju kod kuće ili u šetnji (mlađi u većem procentu od starijih), te na poslu, i u kafićima (češće navođeno u Vojvodini). Ove vode se koriste i na treninzima, što je aktivnost češća među mladima, te ne čudi da oni najviše i navode ovu situaciju.
Što se kupovine tiče, čini se da oni koji piju i kupuju, naročito imajući u vidu da se vode sa ukusom najčešće i mogu kupiti samo u pakovanju koje se odmah pije (0,5l ili 0,75l flašice), a da 1/3 najčešće kupuje negazirane vode u malim pakovanjima, i čak 60% ispitanika do 29 godina. S druge strane, najstariji ispitanici, kao i ispitanici iz Vojvodine više od ostalih kupuju balone od pet ili više litara, a Beograđani više od ostalih kupuju pakete vode.
Rosa i Aqua Viva su dominantni izbor, slede Voda Voda, Prolom, Jana i Vrnjci. Kao i kod gaziranih voda, postoje razlike među regionima – Rosa je češće izbor u južnoj i istočnoj Srbiji (a manje u zapadnoj Srbiji i Šumadiji), Aqua Viva u zapadnoj Srbiji i Šumadiji, a Jazak u Vojvodini. Janu češće biraju najmlađi, a Prolom je pak češće izbor starijih sugrađana i muškaraca. Kada su u pitanju razlozi konzumiranja određenog brenda najvažniji je ukus, bez obzira na konkretan izbor, te vera u kvalitet i dobra dostupnost. Beograđani više od ostalih navode i praktičnost pakovanja. Kupci Vode Vrnjci, Jazak, Odmenjska i PL-ova svoj izbor objašnjavaju i povoljnom cenom. Prolom voda se ističe svojim povoljnim uticajem na zdravlje. Što se voda sa ukusom tiče korisnici navode da su najčešći izbori Aqua Viva i Jana (češće su izbor žena) i da ih prvenstveno kupuju zbog ukusa koji im se dopada.