Autor: Kantar TMG Insights
Istraživanje o navikama potrošača u kupovini proizvoda za zaštitu od sunca obuhvatilo je 500 ispitanika, koji reprezentuju punoletnu populaciju, i realizovano je onlajn, u periodu od 23. do 27. marta 2022. godine.
Da li koriste proizvode sa zaštitnim faktorom?
Većina ispitanika (87%), navodi da bar nekad koristi proizvode sa zaštitnim faktorom - najčešće prilikom sunčanja (54%). Tek svaki deseti ove proizvode koristi redovno tokom cele godine, najviše u Beogradu (18%). Među nekorisnicima se izdvajaju stanovnici ruralnih naselja, gde skoro petina uopšte ne koristi ove proizvode.
Žene su redovniji korisnici nego muškarci: 18% ih koristi tokom cele godine (samo 2% muškaraca). Takođe, 32% žena (12% muškaraca) ih koristi tokom većeg dela godine, na proleće i leto. Sa druge strane, većina (65%) muškaraca ove proizvode najčešće koriste samo u sezoni, kada se sunčaju.
Mlađi, starosti do 29 godina, su takođe skloniji redovnijoj upotrebi, posebno tokom leta i proleća (31%). Stariji od 50 godina ove proizvode najčešće koriste kada se sunčaju.
Prema istraživanju, 23% ispitanika koristi i proizvode za brže potamnjivanje (žene 30%, muškarci 15%).
Proizvode za negu nakon sunčanja koristi 76% ispitanika, što može da ukazuje na značaj ove nege, ali i na generalizovanu percepciju ili primenu, bez mnogo specijalizacije (bilo šta može da bude nega).
Gde se informišu o proizvodima za zaštitu od sunca?
Informisanje je najčešće na licu mesta, u drogerijama i apotekama. Slede preporuke prijatelja ili porodice. Onlajn kanali komunikacije su takođe bitni, posebno društvene mreže i sajtovi proizvođača.
Žene znatno češće traže informacije onlajn, na društvenim mrežama (52% naspram 33%), foruma i blogova (32% naspram 18% muškaraca). Sa druge strane, četvrtina muškaraca (25%) kao izvor informisanja navodi i televiziju (naspram 15% žena).
Regionalno, izdvajaju se stanovnici centralno-zapadne Srbije koji se češće informišu u apotekama (65%) i onlajn putem foruma i blogova (36%). Razlike, takođe, postoje i u odnosu na tip naselja, stanovnici urbanih naselja se češće informišu u drogerijama (67%), dok su u ruralnim sredinama češće apoteke (60%).
Koji zaštitni faktor najčešće biraju?
U pogledu zaštitnog faktora, preovlađuje „zlatna sredina“. SPF 30 je najčešći izbor za 44% ispitanika (48% žena). SPF 50+, i SPF 10-30 je izbor za svakog četvrtog, odnosno petog potrošača.
Muškarcima je znatno češće nego ženama svejedno koji će SPF odabrati (15% naspram 4% žena).
Gde najčešće kupuju proizvode za zaštitu od sunca?
Drogerije su glavno mesto kupovine proizvoda za zaštitu od sunca, za 57% potrošača, a slede apoteke (24%), uz razlike prema polu ili tipu naselja.
Više od 60% žena obavlja kupovinu u drogerijama, dok se muškarci češće odlučuju za kupovinu u apotekama (32%) i prodavnicama mešovite robe velikih formata (12%). Stanovnici urbanih sredina (65%) kupovinu češće obavljaju u drogerijama, dok stanovnici ruralnih sredina češće kupuju u apotekama (31%) i lokalnim prodavnicama (14%).
Koji su im brendovi omiljeni?
Nivea je omiljena marka za gotovo 40% ispitanika, a slede Carrroten (15%), Eucerin (12%) i Balea (8%). Kao omiljeni, navode se i ostali brendovi kao što su Vichy ili La Roche, mada znatno ređe (4%). U kategoriji razne druge, prva po učestalosti je Velnea (oko 2%, što je ipak dosta manje u odnosu na konkurentski brend Balea).
Primetne su razlike u polu: Nivea je omiljena čak polovini muškaraca, i tek 26% žena. Omiljene marke su generalno raznovrsnije kod žena, koje češće pominju i druge brendove kao što su Carroten (19% naspram 10%) ili Vichy (4% naspram 0,4% kod muškaraca).
Koje sve marke koriste?
I kada je u pitanju korišćenje, Nivea ostaje na prvom mestu i ubedljivo najčešće se pominje (64% slučajeva). Slede Eucerin, Carroten i Balea, koje su podjednako česte (skoro svaki treći). Na listi prvih pet je i Avon, koji je bio slično rangiran i po pitanju omiljenosti.
I ovoga puta, muškarci znatno češće pominju Niveu (78% naspram 53% žena). Žene, sa druge strane, imaju širu i raznovrsniju listu korišćenih brendova i češće navode Carroten (36%), Sebamed (15%), Pronasol (15%), Bioderma (13%), ili La Roche (11%).
Regionalno, u Vojvodini se izdvajaju Nivea (74%) i Avon (30%), a u centralno-zapadnoj Srbiji Šaljićev Pronasol (20%). Avon se više koristi u ruralnim sredinama (25% naspram 16% u urbanim), što moguće odražava prepoznatu pogodnost ovog načina kupovine za potrošače van gradskih sredina.
Većina potrošača u Srbiji proizvode za zaštitu od sunca koristi sezonski, prilikom sunčanja. Ipak, ni redovnija upotreba nije zanemarljiva. S obzirom na to da naše istraživanje pokazuje da 72% ispitanika planira turističko putovanje tokom 2022. godine, i da gotovo polovina planira more (i sunčanje), može da se očekuje da će interesovanje za ove proizvode biti intenzivno u narednom periodu. Pored mesta prodaje (drogerija i apoteka), ključni kanali su onlajn (društvene mreže i sajtovi proizvođača), ali i lične preporuke. Žene i mlađe generacije su otvoreniji za različite uticaje (upotreba tokom cele godine, raznovrsniji brendovi, onlajn kanali i obilje informacija koje donose). Muškarcima odgovara drugačiji pristup, jer su manje otvoreni i više opredeljeni, skloniji selekciji, praktičnosti i jednostavnosti (sezonalnost, tradicionalniji kanali informisanja, omiljeni brend). Iako na našem tržištu jasno dominira Nivea (kao tradicionalni, čak i više „muški“ brend), polako se pozicioniraju i drugi, medicinski ili brendovi prodajnih lanaca.
O kompaniji Kantar, TMG Insights Kantar je vodeća svetska kompanija za istraživanja, saznanja i konsalting (www.kantar.com). Pokriva više od 90 tržišta, a predstavnik za Srbiju i Crnu Goru je TMG Insights, sa sedištem u Beogradu. Za dodatne informacije, pišite na: office@kantartns-rs.com |