Autor: Smart Plus Research
Mnoga jela koja volimo da konzumiramo ne bi bila ista kada u njima ne bi bilo različitih sosova ili dresinga. Kvalitetno pripremljen dresing običnu zelenu salatu sa piletinom pretvara u iskustvo dostojno jednog Cezara. Da li građani Srbije sosove i prelive radije kupuju gotove, spremljene ili ih prave kod kuće? Koji sosovi se konzumiraju, a šta se najviše koristi i kupuje kad su u pitanju dresinzi? Postoji li razlika između muškaraca i žena, regiona? Ovo su neka od pitanja na koja smo odgovorili, pitajući građane Srbije o njihovim navikama kupovine i korišćenja sosova i dresinga/preliva. Agencija Smart Plus Research iz Beograda ovom temom bavila se tokom jula 2024. godine. Razgovarali smo sa 1.000 ispitanika, a uzorak je reprezenativan prema polu, godinama i regionu u kome žive.
Ko i koliko često koristi sosove i dresinge za salate?
Stanovnici Srbije podeljeni su kada je u pitanju korišćenje sosova, poput pesto, tartar i soja sosa ili preliva za salate, poput balzamiko preliva. U ukupnoj populaciji Srbije, 46% su korisnici sosova, dok je nešto manje korisnika dresinga (38%). Obe vrste dodatka koristi trećina populacije, dok 48% njih ipak ne konzumira ni jedno ni drugo.
Korisnici sosova češće su ženskog pola (52%), uzrasta od 25 do 34 godina (64%) ili 35-44 (61%), stanovnici sa istoka i juga Srbije (61%) i visokoobrazovani (62%). Sosovi se u ishrani koriste uglavnom tek ponekad (46%) ili retko (44%), dok ih tek 11% korisnika konzumira često kao deo obroka. Korisnici dresinga su, takođe, češće žene (45%), stanovnici od 30 do 39 godina (52%), stanovnici istočne i južne Srbije (50%) i visokoobrazovani (52%). Oni koji koriste prelive za salate, to čine retko (45%) ili ponekad (43%).
Koje vrste sosova i preliva za salate su omiljene?
Najviše korisnika preliva i sosova koristi tartar sos (48%), kombinaciju maslinovog ulja, limuna i soli da začini svoja jela (44%), tzaziki (36%) i chilli sos (35%). Ovi sosovi i prelivi se i najčešće kupuju, pa tako 42% kupuje tartar sos (42%), 31% kupuje chilli, a 28% tzaziki sos. S druge strane, 56% korisnika sosova i preliva iste ponekad priprema i kod kuće, a najčešće su to kombinacija maslinovog ulja, limuna i soli (52%), tartar sos (22%), tzaziki (17%) i cezar preliv (13%).
Postoje razlike u korišćenju sosova i preliva za salate na osnovu pola, starosti i regiona, pri čemu oni koji češće koriste određene proizvode, takođe češće kupuju iste.
Muškarci su češće ljubitelji chilli sosa (43%), kao i korisnici uzrasta od 45 do 54 godine (46%). Sa druge strane, žene preferiraju kombinaciju maslinovog ulja, limuna i soli (48%). Korisnici uzrasta od 35 do 44 godina češće od ostalih konzumiraju tzaziki sos (50%) i soja sos (40%), dok se mladi od 18 do 24 godina češće od ostalih opredeljuju za burger preliv (34%).
Kada su u pitanju regionalne razlike, ispostavlja se da se u domaćinstvima na zapadu Srbije češće nego u drugim regionima koristi tartar sos (59%). Sa druge strane, stanovnici Istočne i Južne Srbije više od ostalih preferiraju tzaziki (51%) i miks maslinovog ulja, limuna i soli (54%), dok je u Vojvodini posebno zastupljeno korišćenje soja sosa (40%).
Ideje za dodatak sosova i dresinga
Sve sosove i prelive za salate, nezavisno od vrste, korisnici najčešće dodaju u svoje obroke nekoliko puta mesečno, dok se češće od toga konzumira jedino mešavina maslinovog ulja, limuna i soli.
Od sosova i preliva se uz meso ili burger najčešće koriste burger preliv (75%), preliv sa renom (63%), tartar sos (56%), mexicana preliv (48%) chilli sos (46%) i tzaziki (42%). Kao dresing za salatu najčešće se bira balzamiko preliv (65%), maslinovo ulje, limun i so (61%) cezar preliv (49%) i basilico sos (39%). Pesto ala Genovese (77%), Pesto Roso (63%) i Pesto Ricotta e noci (52%) najčešće se koriste kao prelivi za paste, dok se preliv sa senfom bira za obrok sa viršlama/kobasicama (59%), a soja sos za pripremu jela azijske ili meksičke kuhinje (37%).
Kada smo pitali korisnike sosova i dresinga koja je tajna dobre salate od kupusa, najčešći odgovor bio je da je za dobru kupus salatu neophodan odgovarajući odnos sirćeta, ulja i soli (66%), dok je 46% njih naglasilo značaj toga da sitno narendani kupus odstoji neko vreme pre serviranja, a 41% istakao je značaj vrste kupusa - da je najbolje da to bude mladi zeleni ili jesenji beli kupus.
Gde se kupuju sosovi i dresinzi?
Sosovi i dresinzi najčešće se kupuju u Maxi prodavnicama (55%), pogotovo u glavnom gradu (68%), zatim u Idea (36%) i Lidl prodavnicama (32%), u kojima češće kupuju kupci sa istoka i juga Srbije (49% i 43%). Korisnici iz Vojvodine ove proizvode češće od ostalih kupuju u Univerexport objektima (47%), što je i uobičajeno s obzirom na manju zastupljenost ovog lanca u drugim delovima Srbije.
Najpoznatije marke sosova i dresinga za salate jesu Dijamant (69%), Polimark (66%) i Thomy (62%), dok je značajan broj korisnika čuo i za Vital (48%), Gurman (45%), Heinz (41%) i Barilla (38%). Za Dijamant je čulo značajno više korisnika sosova i dresinga starijih od 65 godina (65%), dok je među mladima uzrasta od 25-34 godine posebno poznat brend Thomy (71%). Barila je poznatija u uzrasnoj grupi od 45 do 54 godine (48%), a Heinz među korisnicima uzrasta od 35 do 44 godina. Poznatost zavisi i od regiona, te su tako Heinz (53%), Danubius (31%) i Baresa (27%) sosovi i prelivi poznatiji među Vojvođanima, a Polimark (85%) i Gurman (62%) među stanovnicima istočne i južne Srbije.
Najpoznatije marke ujedno su i najkupovanije, te 45% kupuje Polimark sosove i dresinge, 45% Dijamant i 34% Thomy proizvode, dok se nešto ređe kupuju Vital (20%), Heinz (18%) i Gurman proizvodi (17%). Dijamant proizvode češće kupuju kupci stariji od 65 godina, dok se na istoku i jugu zemlje više kupuje Polimark (64%), a u Vojvodini Barilla (23%) sosovi i dresinzi.
Kupci pri odabiru proizvoda najčešće vode računa o tome da im se dopada ukus, što je najčešći razlog za kupovinu skoro svih sosova i preliva, uključujući i najčešće kupovane Polimark (53%), Dijamant (57%) i Thomy sosove i prelive (57%). Među prva tri razloga za odabir sva tri brenda nalazi se i to da im je marka poznata, dok za Thomy (45%) i Dijamant (40%) proizvode važi i to da kupci imaju poverenja u kvalitet njihovih proizvoda, a za Polimark je presudnije to što je veoma dostupan (44%). Jedine marke koje se češće biraju zbog drugih razloga nego zbog zadovoljavajućeg ukusa jesu dmBio proizvodi, za koje kupci veruju da su kvalitetni (47%), dok se zbog povoljne cene kupuju KANIA (49%) i Delhaize (47%) sosovi i prelivi.