IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Tehnologije
30.04.2021.

PERSPEKTIVE ZA 2021. GODINU U CEE REGIJI

IGD: Budućnost maloprodaje

Tekst je izašao u 93. InStore magazinu.

Covid-19 i dalje ostaje dominantni faktor koji utječe na poslovanje prehrambenih proizvoda u srednjoj i istočnoj Europi (CEE). U ovom članku, Amin Alkhatib, viši analitičar za maloprodaju u IGD-u, sažima oblikovanje tržišta, analizira pet trendova za 2021. godinu, a zatim ističe četiri najbolja tržišta u regiji.

OBLIK TRŽIŠTA KAO ODGOVOR NA COVID-19

Moderni maloprodajni trgovci ulažu u trgovine kako bi osigurali sigurnije okruženje za kupce. Oni, također, prilagođavaju asortiman kako bi osigurali relevantnost za potrebe lokalnih kupaca suočene s karantenom.

Online povećava svoju penetraciju na tržište, a retaileri i dalje ulažu velika sredstva u taj kanal. Partnerstva s tvrtkama za dostavu hrane postaju sve popularnija, kao što i potrošnja u domu/kućanstvu i dalje raste.

Hipermarketi će i dalje gubiti udio u cijeloj CEE regiji jer se značaj tog formata za kupce smanjio zbog dugoročnih društvenih ograničenja.

PET TRENDOVA ZA 2021. GODINU

1. Kupci preferiraju mrežni kanal

Kupci se sve više prebacuju na online kanal, zbog pogodnosti koje u vrijeme Covida-19 nudi taj kanal. Online kupnja postaje sve dostupnija za većinu kupaca u CEE regiji jer trgovci otvaraju vlastite e-trgovine ili proširuju svoje mogućnosti udruživanjem s trećim stranama u pružanju usluge.

Online kanal bilježi rast između 2020. i 2022., na štetu drugih kanala za prodaju prehrambenih proizvoda, poput hipermarketa.
Fokus: Foodpanda, Rumunjska

Foodpanda je pokrenula vlastitu konceptualnu trgovinu Pandamart. Online kupci mogu robu naručiti izravno putem platforme i primiti dostavu za manje od 30 minuta.

2. Online trgovci prehrambenim proizvodima poboljšavaju dostupnost i profitabilnost

Novi čisti e-igrači, poput trgovine Rohlik, proširuju spektar usluga koje nude na tržištima na kojima su etablirani, ali proširuju se i na nova – Njemačku, Poljsku i Rumunjsku.

Istodobno, višekanalni trgovci, poput ruskog X5 s formatima Perekrestok i Magnit, povećavaju svoju prisutnost na online kanalu. X5 je povećao raspon usluga, dodajući ekspresne isporuke do krajnjeg kupca putem vlastite dostavne službe Okolo.

Diskonteri, poput Lidla i Aldija, nisu se htjeli previše aktivirati online, jer nisu taj kanal smatrali dovoljno profitabilnim. Međutim, s velikom promjenom potreba kupaca i povećanjem opsega prodaje, online kanal i njima je već postao privlačan.
Fokus: Rohlik, Češka i Mađarska

Nakon što se 2019. godine proširio u Mađarsku, češki trgovac Rohlik, koji se isključivo bavi online trgovinom prehrambenim proizvodima, planira ući u Njemačku, Austriju i Rumunjsku do 2023.

3. Trgovci ulažu u digitalna rješenja za višekanalne ponude

Mnogi trgovci na malo, uključujući i prethodno tome nesklone diskontere, testiraju ili uvode digitalna rješenja i tehnologije u trgovinama kako bi poboljšali učinkovitost poslovanja i smanjili troškove za sebe i za svoje kupce. Aktivnosti koje poduzimaju kreću se od rješenja u opskrbnom lancu do poboljšanih rješenja za plaćanja u trgovini.

Ostali trgovci grade koncepte koji prodiru u druga strateška područja, poput održivosti ili poboljšanja razumijevanja potreba i motivacije kupaca, kroz poboljšane maloprodajne ekosustave.
Fokus: Magnit, Rusija

Magnit razvija vlastiti maloprodajni ekosustav uvođenjem super aplikacije Magnit Pay. Aplikacija kombinira nekoliko usluga, poput online naručivanja i kartice lojalnosti, kako bi prikupila dodatne podatke i uvid u potrebe kupaca.

4. Trgovci surađuju s operaterima za dostavu hrane

Pandemija Covida-19 povećala je tempo potrošnje kupaca na online kanalu. To je dodatno pojačano sve većom konkurentnošću trgovaca prehrambenim proizvodima koji posluju isključivo putem interneta.

Trgovci koji posluju preko više formata također su bilježili sve veći udio prodaje u online kanalu. Međutim, za mnoge od njih ograničena količinska prodaja i utjecaj koji online kupnja ima na marže i dalje predstavljaju izazov.

Usluga je postala izvodljivija u partnerstvu s etabliranim tvrtkama dostave hrane do krajnje destinacije. Suradnja s outsourcing tvrtkama omogućuje retailerima da poboljšaju svoje online marže i pomaže trgovcima koji posluju preko više formata da saznaju više o tome što njihovi kupci žele.
Fokus: Kaufland, Češka, Rumunjska i Poljska

Kaufland surađuje s tvrtkama Glovo i Everly u Poljskoj i na drugim tržištima, kao i s Košík.cz u Češkoj. Te usluge pomažu Kauflandu da proširi zemljopisni doseg svog online kanala.

5. Hipermarketi gube tržišni udio u CEE regiji

Unatoč tome što su se tjedne kupnje ili misije "velike kupnje" vratile kao rezultat pandemije, kupci se odlučuju za odlazak u kupovinu rjeđe, ali u većem opsegu, kako bi kontakt s drugim ljudima smanjili na najmanju mjeru. Kao posljedica toga, format hipermarketa zabilježio je pad prodaje na mnogim tržištima u 2020. godini.

Ostati relevantan za potrebe kupaca izazov je za kanal hipermarketa; konsolidiranjem i ulaganjem, ponuda se može učiniti privlačnijom.
Fokus: Tesco, Poljska

Trgovine velikih formata lanca Tesco uglavnom su prodane Kauflandu. Međutim, kanal će se smanjiti nakon akvizicije Neta i većina trgovina Tesca bit će pretvorena u diskontne trgovine.

KLJUČNA ZBIVANJA NA ČETIRI VODEĆA TRŽIŠTA U REGIJI

Rusija

Vodeći trgovci ulažu u digitalnu transformaciju svog poslovanja. Povećava se tržišni udio online trgovine hranom, kao posljedica toga što trgovci ili pokreću ili šire taj kanal. Ostvareno je manje spajanja i preuzimanja, jer su se najveći trgovci usredotočili na vlastite poslovne performanse.

Poljska

Novi porezni zakon, koji je na snagu stupio u siječnju 2021., stroži je za najveće trgovce, s mjesečnim prihodom većim od 17 milijuna PLN (4,6 milijuna USD). Udio moderne maloprodaje na tržištu dosegnut će 75% do 2022. Diskonti i convenience trgovine najviše će pridonijeti povećanju prodaje između 2020. i 2022. godine.

Turska

Vlada planira ograničiti prodaju neke neprehrambene robe u trgovinama malog formata kako bi podržala manje trgovce. Plan je da se dio prodajnog prostora koristi za proizvode lokalnih ili malih proizvođača. Maloprodaja prehrambenih proizvoda online raste kao rezultat širenja novih tržišnih igrača.

Rumunjska

Vodeći trgovci na malo razvijaju svoju online prisutnost kroz suradnju s tvrtkama za dostavu hrane ili razvijaju vlastite usluge.

O autoru
Amin Alkhatib – Senior Retail Analyst at IGD

Amin provides insight on retailers’ strategies and market trends in Central and Eastern Europe. He delivers forecasts and insight on CEE retailers and looks in-depth at the hypermarket channel.

Tekst je izašao u 93. InStore magazinu.

-
Autor: Amin Alkhatib – Senior Retail Analyst at IGD