IN STORE  in your country  
HRVATSKA
Vodič kroz kategoriju
04.11.2020.

Pet trendova oblikuje mliječnu industriju 2020. godine

Klasik u moderna vremena

Tekst je izašao u 88. InStore magazinu.

Globalna mliječna industrija mora uzeti u obzir potrebe potrošača za brzim obrocima i onima koji imaju pozitivan utjecaj na zdravlje, a sve kako bi konkurirala biljnim i laboratorijskim alternativama.

Zbog promjena u ponašanju potrošača globalna mljekarska industrija mora brzo inovirati i ići ukorak s potrebama užurbanog konzumenta. Koji su trendovi oblikovali ovu godinu i što je još pred nama?

Sofisticirano grickanje

Promjenjivi životni stil potrošača često uključuje i odluku da posegnu za malim obrocima, a upravo to uvjetuje potrebu za inovativnim, zdravim međuobrokom koji mogu konzumirati „u hodu“. Prema istraživanju Statista, čak 35% odraslih u Ujedinjenom Kraljevstvu preskače barem jedan obrok zbog praktičnosti, ali i pomanjkanja raspoloživog vremena. Ta je promjena u ponašanju konzumenata ponukala etablirana imena poput Kraft Heinza i Danonea da prošire svoj portfelj i ponude guilt-free praktične verzije mliječnih proizvoda.

Praktičnost, vrijeme i okus – ključni su faktori na koje se mliječna industrija fokusira. Često tako da tradicionalna pakiranja zamjenjuje kartonskom ambalažom manje gramaže ili proizvodnjom zdravih proteinskih pločica. Unutar tržišnog izvještaja koji je objavio Mordor Intelligence, globalno tržište mliječnih međuobroka u prognoziranom razdoblju od 2020. do 2024. bilježit će godišnji rast od 5,14%.

Izbaciti mlijeko?

Sve veći broj konzumenata teži ka zdravijim alternativama. Tomu u prilog ide i izvještaj Innova marketinga prema kojemu broj kupaca kojima je zdravlje misao vodilja rapidno raste. Tako čak 32% spomenutih kupaca naginje mliječnim alternativama samo zato što su, navodno, zdravije, a 27% ispitanih kaže da to čine kako bi uveli raznolikost u prehranu. Također, izvještaj je pokazao kako su ključna populacija mlađe dobne skupine koje mliječne proizvode zamjenjuju alternativama zbog povećane svijesti o dobrobiti životinja i utjecaja na okoliš.

Mliječna je industrija duboko pogođena rastom biljnih alternativa, a taj će se trend nastaviti i u 2020. godini inovacijama teksture, sastojcima i nutritivnom vrijednošću.

Police su već prenapučene mliječnim alternativama, i to u širokom rasponu mlijeka od orašastih plodova, zobenih mlijeka, kokosovih, rižinih, sezamovih mlijeka, mlijeka od banane i, po novom, mlijeka od graška. Međutim, Kantha Shelke, stručna članica američkog Instituta prehrambenih tehnologija, vjeruje kako će još više sjemenki i oraha ući u konkurenciju. Evidentno je da se sve više mliječnih alternativa širi policama kroz sve kategorije globalne mliječne industrije s alternativama desertima, tučenom vrhnju, sirevima i smoothiejima.
Konzumenti postaju sve educiraniji o zdravstvenim koristima zobi, kao i održivosti sastojaka te njihovoj certificiranosti. Upravo zato, jedna od najpopularnijih mliječnih alternativa koja će doživjeti globalni rast su proizvodi na bazi zobi poput hladno prešane kave, namaza i čokoladnih poslastica.

Akceleracija inovativnosti

Zbog spomenutog porasta alternativnih mliječnih proizvoda koji pune police, glavni je izazov mainstream konkurenata ponuditi nove, visokokvalitetne inovacije koje će pružiti zadovoljstvo svim skupinama potrošača. Primjerice, milenijalci su u potrazi za novim, avanturističkim okusima poput slanih i začinjenih umaka od jogurta, aromatiziranog maslaca i sladoleda s alkoholom. Osim novih okusa, potrošači traže i poboljšanu teksturu koja stvara ugodno iskustvo i pruža veći osjećaj prepuštanja. Studija Innova Market Insightsa otkrila je kako je kod prosječno 45% američkih, kao i britanskih potrošača tekstura presudna kod kupnje hrane i pića, dok ih 68% dijeli mišljenje da tekstura pridonosi zanimljivijem prehrambenom iskustvu.

Uzmemo li za primjer globalno tržište sladoleda, možemo vidjeti kako ono dobro kapitalizira potražnju potrošača za inovativnim okusima, teksturom i vrhunskim niskokaloričnim zdravstvenim alternativama. Brandovi sladoleda inoviraju u skladu s trendovima u zdravlju i wellnessu. Također, ekološki su svjesniji, što je nužno za održavanje snažne pozicije na tržištu. Kako ulazimo u novo desetljeće, potrošači bi trebali očekivati širok spektar inovacija, od neobičnih kombinacija okusa i funkcionalnih sastojaka do niskokaloričnih opcija, onih biljnih, ali i bez laktoze.

Fermentacija i zdravlje

Svijest potrošača o zdravlju crijeva nastavlja rasti 2020. godine, a ljudi se sve više informiraju o važnosti zdravih, funkcionalnih crijeva i o tome kako to može utjecati na njihovu ukupnu dobrobit. Kako bi postigli optimalno zdravlje crijeva, znanstvenici predlažu da jedete više mliječnih proizvoda bogatih probioticima, vlaknima i prebioticima koji se mogu naći u fermentiranim mliječnim proizvodima kao što su kefir, mlijeko, sir i jogurt. Studija The Nutrition Societyja iz 2017. godine pokazala je kako zdravstvene prednosti fermentiranih mliječnih napitaka poput kefira uključuju poboljšanu probavu, protuupalno djelovanje i stimulaciju antioksidansa koji mogu pomoći u prevenciji bolesti.

Kefir se pojavio kao popularna opcija u mliječnom asortimanu. Kefir, lagano fermentirani mliječni napitak, s teksturom sličnom jogurtu, ali rjeđom, ima snažan zdravstveni profil. Naime, obiluje visokim razinama vitamina B12 i B1, tiamina, kalcija, folata i vitamina K2 te poboljšava zdravlje i probavu. Kefir zadovoljava sklonost potrošača prema manje slatkim, kiselkastim i gorkim okusima, jer raste zabrinutost zbog unosa šećera. Očekuje se da će više brandova preuzimati i razvijati proizvode koji sadrže kefir.

Kako 2020. godina odmiče, možemo očekivati da ćemo svjedočiti značajnom zamahu u proizvodnji fermentiranih mliječnih proizvoda zbog spomenutog pozitivnog utjecaja na zdravlje crijeva.

Prema podacima Mordor Intelligencea, predviđa se kako će godišnja stopa rasta između 2019. i 2029. godine za spomenutu kategoriju iznositi 9%. Tržište prebiotičkih sastojaka sve je priznatije diljem svijeta te prisiljava kompanije na preispitivanje trenutačnih profila vlastitih prehrambenih proizvoda, kao i na inoviranje koje će potrošačima osigurati korisne probiotike. S obzirom na predstavljene podatke, moglo bi se tvrditi da su proizvodi za zdravlje crijeva sada najbrže rastući trend u mljekarstvu.

Transformacija tehnologije

Korištenje tehnologije u proizvodnji mliječnih proizvoda uvelike će se razviti tijekom sljedećeg desetljeća jer svjetska mliječna industrija nastoji poboljšati učinkovitost, smanjiti troškove i udovoljiti standardima korporativne društvene odgovornosti. Trenutačne tehnologije koje su se već pojavile u poticanju proizvodnje mlijeka i upravljanja stadima uključuju upotrebu dronova za nadgledanje zemljišta i krava, tehnologiju ogrlica za procjenu zdravlja i razine proizvodnje krava, prepoznavanje lica i robotsku opremu za mužnju krava, koja ne samo da muze, nego pere, masira i hrani krave.

Naposljetku, trend koji je trenutačno u ranoj fazi, ali je iz dana u dan sve veći, jesu mliječni proizvodi stvoreni u laboratorijima. Tom tehnologijom u laboratoriju će se proizvoditi prozračni proteini za upotrebu u tekućim mliječnim proizvodima i mliječnim prerađevinama poput jogurta i sira. Dodatak mliječnih proteina stvorenih u laboratoriju mogao bi biti visoko cijenjen među potrošačima koji su oprezni i prema dobrobiti životinja i prema svom utjecaju na okoliš. Međutim, mliječni proizvodi koji dolaze iz laboratorija i dalje se suočavaju s nekoliko izazova, uključujući sposobnost oponašanja okusa i teksture konvencionalnih mliječnih proizvoda.

Trend koji je trenutačno u ranoj fazi, ali je iz dana u dan sve veći, jesu mliječni proizvodi stvoreni u laboratorijima.

Tekst je izašao u 88. InStore magazinu.

-
Pripremila: redakcija InStore magazina, urednistvo@b2bmedia.org