Slavica Kovačević, Junior CP Researcher, slavica.kovacevic@gfk.com
U fokusu ovog istraživanja je kupovina proizvoda za decu i bebe, u domaćinstvima u Srbiji u periodu od oktobra 2021. do marta 2022. godine. Analizom su obuhvaćene kategorije hrane za bebe, pelena i kozmetičkih proizvoda za bebe i decu.
Hranu za bebe je, u posmatranom šestomesečnom periodu, bar jednom kupilo 15% domaćinstava u Srbiji, uz prosečnu učestalost od četiri kupovina tokom celog perioda. U odnosu na isti period prethodne godine, zabeležen je i rast penetracije (ukupnog broja kupaca) kategorije i rast prosečne učestalosti (frekvencije) kupovine.
Analizom Panela domaćinstava u Srbiji je obuhvaćeno oko 16 brendova i trgovačkih marki hrane za bebe. Među njima, tri vodeća zauzimaju 67% vrednosnog učešća u kategoriji. Ti brendovi su, abecednim redosledom: Juvitana, Lino i Nutrino. Kao brend sa najvećom lojalnošću izdvaja se Juvitana sa 35%.
Kategorija hrane za bebe se najviše kupuje u drogerijama, koje generišu 26% vrednosti kategorije, praćene hipermarketima i supermarketima, koje zauzimaju po 15% odnosno 14% učešća, respektivno.
Vrednosno učešće proizvoda kupljenih na promociji je 28%, dok privatne marke čine svega 6% tržišne vrednosti.
U kategoriju kozmetike za bebe i decu spadaju: proizvodi za negu kože, koji doprinose 38% ukupnoj tržišnoj vrednosti, zatim kupke sa 23% učešća, šamponi sa 20% i sapuni sa 18% učešća. Proizvod ove kategorije je bar jednom kupilo 43% domaćinstava u Srbiji, pri čemu je zabeležen blagi pad penetracije u odnosu na isti period prethodne godine. Učestalost kupovine iznosi malo manje od tri puta, u posmatranom šestomesečnom periodu, odnosno u proseku jednom u dva meseca.
Od ukupne tržišne vrednosti ove kategorije, top tri brenda odnose 33%. To su abacedenim redosledom: Dečiji sapun, Kosili i Originalna Pavlovićeva mast.
Format koji generiše najveći udeo u vrednosti ove kategorije su drogerije, koji doprinose 31% ukupnoj vrednosti. Zatim slede supermarketi (15%) i minimarketi (13%). Tradicionalne prodavnice doprinose sa 11%, dok apoteke sa 9% učešća.
Učešće promocija je 30% za posmatranu kategoriju, dok trgovačke marke doprinose 9% od ukupne vrednosti.
Pelene za bebe, u posmatranom periodu, kupilo je svako deseto domaćinstvo u Srbiji. Frekvencija kupovine je pet puta.
Od ukupne tržišne vrednosti, top tri brenda odnose čak 65% vrednosti i to su abecednim redosledom: Babylove, Lupilu i Pampers. Brend sa najvišom lojalnošću je Pampers i ona iznosi 69%.
Dominantni trgovački format jesu drogerije, koje doprinose 36% ukupnoj generisanoj vrednosti ove kategorije. Zatim slede supermarketi i hpermarketi koji zajedno generišu 26% vrednosti i diskontni lanci sa 10%. Kao trgovac sa najvišom lojalnošću izdvaja se dm.
U kategoriji pelena za bebe, trgovačke marke čine 40% ukupne vrednosti. Takođe se izdvajaju promocije kao bitan faktor pri kupovini ove kategorije: svako treće pakovanje pelena kupljeno je na promociji.
O istraživanju GfK Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Adria regionu neprekidno traje duži niz godina (u Hrvatskoj od 2000. godine, u Srbiji od novembra 2002, a u BiH u periodu od 2004. do 2012. godine). U centru pažnje je merenje potrošnje oko 130 proizvodnih kategorija na reprezentativnom uzorku domaćinstava. Podaci se prikupljaju uz pomoć pametnog telefona i SmartScan mobilne aplikacije. Ova metodologija meri potrošnju robe široke potrošnje koja se konzumira u samom domaćinstvu i pokriva kupovinu u svim kanalima distribucije. Proizvodi koji se potroše van domaćinstva nisu predmet ovog istraživanja |
O GfK GfK je pouzdan izvor najznačajnijih informacija o tržištu i potrošačima, koji omogućavaju našim klijentima da donesu sveobuhvatnije odluke. Više od 10.000 eksperata u marketinškim istraživanjima kombinuje svoju strast sa 80 godina GfK iskustva u proučavanju podataka. Ovo omogućava GfK da poveže ključna globalna saznanja sa lokalnim specifičnostima u više od 100 zemalja. Koristeći inovativne tehnologije i naučni pristup, GfK pretvara obimne podatke u suštinske podatke, čime omogućava svojim klijentima da unaprede konkurentnost i obogate iskustva i izbor potrošača. |
.