Automatizacija i umjetna inteligencija mijenjaju maloprodaju brže nego ikada.
Tomislav Peras iz PIS-a objašnjava kako tehnologija može pomoći trgovcima da smanje troškove, riješe izazove nedostatka radne snage i istovremeno unaprijede iskustvo kupaca. (podnaslov)
Pripremila: Jelena Lazarić, jelena@b2bmedia.org

Tomislav je rođen u Zagrebu 1981. godine. Sretan je suprug i otac jedne djevojčice, ljubitelj tenisa i rada na sebi. Po struci je inženjer, završio je Fakultet strojarstva i brodogradnje, smjer automatizacija i robotika. Profesionalni put započeo je u međunarodnoj tvrtki kao voditelj prodaje, a kasnije ga nastavio kao komercijalni direktor u domaćoj kompaniji. Nakon nekoliko godina prihvatio je poziciju country managera za stranu tvrtku s predstavništvom u Zagrebu.
U PIS je došao prije više od deset godina kao voditelj prodaje i marketinga. Danas je direktor tog odjela, a tijekom tog razdoblja završio je i EMBA program na Cotrugli Business Schoolu. Gledajući unatrag, kaže da je to bilo izrazito dinamično desetljeće – s puno projekata, ali i puno osobnog i profesionalnog rasta.
Tvrtka PIS poznata je kao jedan od vodećih pružatelja IT rješenja za maloprodaju, distribuciju i FMCG sektor. Možete li nam ukratko predstaviti koje sve segmente pokrivate i koje biste projekte istaknuli kao najznačajnije u posljednje vrijeme?
PIS već više od 35 godina razvija i implementira rješenja koja povezuju sve ključne segmente poslovanja u FMCG sektoru – od vlastitog softvera i hardverskih sustava do tehničke podrške i napredne integracije.
Od aktualnih projekata ističemo isporuku kompletne POS opreme za Lidl BiH i MOL Sloveniju, kao i tehničku podršku za Studenac, gdje svakodnevno osiguravamo neometan rad velikog broja maloprodajnih lokacija.
U razvoju je i nova generacija našeg IPIS softvera, s integriranim AI komponentama koje omogućuju pametnije preporuke, bržu obradu podataka i veću razinu automatizacije.
Paralelno pripremamo funkcionalnosti vezane za nadolazeću fiskalizaciju 2.0, kako bismo svim korisnicima pravovremeno osigurali stabilnu i zakonodavno usklađenu podršku.
Osim toga, razvijamo i vlastitu hibridnu blagajnu – rješenje koje objedinjuje klasičnu POS funkcionalnost i samonaplatu (SCO), pojednostavljujući kupovinu krajnjim korisnicima i podižući operativnu učinkovitost trgovaca.
S obzirom na snažnu digitalizaciju trgovine i FMCG industrije, koje su ključne potrebe i izazovi s kojima se danas susreću trgovci i proizvođači? Na koji način PIS svojim rješenjima pomaže u njihovom rješavanju?
Najveći izazov, uz tržišnu neizvjesnost, svakako je nedostatak radne snage – kako u maloprodaji, tako i u logistici. Upravo zato se sve više ulaže u automatizaciju i digitalizaciju procesa.
Zato na ovogodišnjem FMCG Retail Summitu predstavljamo koncept autonomnih trgovina – prodajnih mjesta koja mogu raditi potpuno bez osoblja ili u hibridnom modelu. Takva rješenja pomažu trgovcima da smanje troškove, povećaju učinkovitost i kupcima omoguće dostupnost 24/7.
| Autonomne trgovine nisu budućnost – one su sadašnjost. Kupci žele dostupnost 24/7, a trgovci traže načine kako osigurati učinkovitost i smanjiti troškove. Naš je zadatak omogućiti da tehnologija bude saveznik, ne zamjena za ljude. |
U posljednje vrijeme sve se više govori o integraciji podataka, analitici i personalizaciji kupovnog iskustva. Kako PIS pomaže svojim klijentima u prikupljanju i korištenju podataka za bolje donošenje poslovnih odluka?
PIS-ova rješenja pomažu trgovcima da svoje poslovanje vode na temelju podataka, a ne pretpostavki. Naš IPIS+ POS sustav integrira se s Loyalty programima, čime omogućuje kreiranje personaliziranih ponuda i akcija prema stvarnim navikama kupaca.
Uz to, IPIS+ Promet i MIS BI alati daju detaljne analize prodaje i prometa, dok Partron ESL digitalne etikete automatski prikazuju nove cijene i akcije u trgovinama – brzo, precizno i bez pogrešaka.
Možete li nam otkriti neka inovativna rješenja ili tehnološke novitete koje ste nedavno implementirali kod partnera iz FMCG sektora, a koji su dali mjerljive rezultate?
Nedavno smo implementirali niz inovativnih rješenja koja omogućuju veću mobilnost, učinkovitost i kontrolu. Među njima su mobile POS i mobile back-office rješenja, cloud POS (idealan za autonomne trgovine) te centralni cloud back office, koji pojednostavljuje upravljanje mrežom trgovina.
Također, koristimo performing i monitoring sustave koji omogućuju praćenje performansi i dokazivanje stvarnih rezultata, što partnerima donosi transparentnost i bolju kontrolu ulaganja.
Koliko su po vašem iskustvu hrvatski trgovci i proizvođači spremni ulagati u digitalnu transformaciju i što ih najčešće motivira da naprave taj korak?
Hrvatski trgovci su sve svjesniji važnosti digitalizacije, ali tempo ulaganja se razlikuje. Veći trgovci aktivno prate globalne trendove i često su pioniri u implementaciji novih tehnologija. Manji trgovci, s druge strane, prate njihove rezultate – obično se odlučuju na ulaganja kada vide da nova rješenja donose stvarne uštede i operativna poboljšanja.
Ipak, trend je jasan: digitalna transformacija više nije pitanje „hoće li”, nego „kada”.
Kakva je uloga suradnje između IT partnera poput PIS-a i samih trgovaca u budućnosti – postaje li tehnologija presudan alat za konkurentnost?
Tehnologija je već odavno presudan alat za konkurentnost – ali i za efikasnost. Uloga PIS-a je upravo u tome da kroz partnerstvo i suradnju s trgovcima razvija rješenja koja im omogućuju održivi rast i prilagodbu tržišnim promjenama.
Ne vidimo sebe samo kao dobavljača, već kao tehnološkog partnera koji zajedno s klijentima gradi njihov uspjeh.
Na ovogodišnjem 10. FMCG Retail Summitu bit ćete jedan od govornika. Možete li nam otkriti o čemu ste pričali i što ste željeli poručiti sudionicima? Što osobno očekujete od FMCG Retail Summita i zašto smatrate da je važno da se cijela industrija okuplja na jednom mjestu?
Na ovogodišnjem FMCG Retail Summitu govorio sam o trendovima autonomnih trgovina – trgovina koje mogu raditi svaki dan, 24 sata dnevno, s naglaskom na aktualne europske prakse, zakonske izazove i primjenjiva rješenja za hrvatsko tržište.
Cilj mi je bio pokazati da automatizacija ne znači nužno gubitak ljudskog faktora, već da pametna tehnologija može olakšati posao, smanjiti troškove i poboljšati iskustvo kupaca.
Za kraj, koji bi bio vaš poziv čitateljima InStore magazina i svima iz FMCG sektora – zašto se isplati doći 4. studenoga na FMCG Retail Summit?
FMCG Retail Summit uvijek je sjajna prilika za razmjenu iskustava, upoznavanje trendova i druženje s kolegama iz industrije. Ove godine smo svjedočili najvećem broj sudionika do sada i temama koje su iznimno aktualne.
Zato – ako želite čuti, naučiti i povezati se s najboljima u branši – dođite i sljedeće godine!


