Zagrebačko-osječki Gideon Brothers razvio je autonomne logističke robote opremljene revolucionarnom vizualnom percepcijom koji omogućuju da se ionako deficitarni radnici oslobode dijela repetitivnih i napornih zadataka.
Član uprave za inovacije u jednoj velikoj europskoj korporaciji za potrošačke proizvode kazao nam je kako se žele riješiti viličara jer su opasni, zauzimaju puno mjesta i teško je naći radnike koji bi njima upravljali, otkriva nam Milan Račić, glavni direktor za rast i suosnivač Gideon Brothersa, zagrebačko-osječke tvrtke koja proizvodi potpuno autonomne logističke robote. Njihov prvi komercijalni proizvod je robot za prijenos tereta do 800 kg na paletama, koji je već u upotrebi u Tokiću, a uskoro slijede i novi domaći i inozemni projekti.
Gideon Brothers jedna je od samo tri tvrtke u svijetu, te jedina u Europi, koja razvija autonomnu tehnologiju s navigacijom baziranom na vizualnoj percepciji, kombinirajući stereoskopske kamere i duboko učenje. Ta Gideonova Advanced Visual Perception autonomija osigurava daleko širi raspon scenarija korištenja od konkurencije zbogjednostavnog razloga – bolji su u lokalizaciji i navigaciji od standardnih rješenja koja se baziraju samo na LiDAR senzorima (laserski „radari“).
S Milanom Račićem, jednim od govornika na Supply Chain Summitu koji će se uskoro održati u Zagrebu, razgovarali smo o važnosti automatizacije i digitalizacije logističkih i intra-logističkih operacija i prilikama koje donose autonomni mobilni roboti.
Mogu li roboti već danas zamijeniti radnika u skladištu?
Naš robot ne zamjenjuje ljude u skladištu, nego samo preuzima neke od najdosadnijih i najtežih zadataka. Ni viličari nisu zamijenili ljude u skladištu, nego su samo promijenili opis posla skladišnog radnika i učinili taj posao neusporedivo lakšim.
Roboti su alat i treba ih promatrati kao i svaku drugu novu tehnologiju koja donosi koristi, bilo kroz povećanje kapaciteta bilo kroz kontrolu troškova. Kompanija koja ulaže u novu tehnologiju podiže svoju konkurentnost, opstaje na tržištu, širi svoje poslovanje i tako osigurava zapošljavanje u budućnosti!
Kakav će utjecaj uvođenje robota imati na zaposlenost?
Ne zaboravite da su skladištari deficitarno zanimanje ne samo u razvijenim zemljama, nego i u Hrvatskoj. Prošle su godine skladišni radnici bili treće najtraženije zanimanje prema podacima portala Moj posao. Manjak se osjeća na svim razinama – prema podacima DHL-a iz 2017., na šest otvorenih radnih natječaja u supply chainu, dolazi samo jedna prijava.
Štoviše, u logistici je toliki nedostatak radne snage da kompanije koje ne budu ulagale u robote i drugu tehnologiju koja omogućava automatizaciju, sigurno neće moći pratiti rastuću potražnju. Ako neće moći odgovarati na tržišnu potražnju, sasvim je jasno da im je i opstanak ugrožen jer će ih konkurencija pregaziti.
Kojim se kompanijama najviše isplati ulagati u skladišne robote? Svakako nije riječ o jeftinom ulaganju.
Zapravo, kad bolje pogledate operativne troškove u svakoj tipičnoj kompaniji u kojoj supply chain ovisi o logističkim i distribucijskim operacijama, vidjet ćete da roboti imaju smisla u svakom standardnom skladištu i u branšama s niskim maržama.
Za početak, i pojednostavljeni izračun za naš Robot as a Service model mjesečnog najma pokazuje da je on za neke od razvijenijih europskih zemalja 69-76% jeftiniji od viličara i radnika u tri smjene.
Pritom valja uzeti u obzir i prosječni trošak za popunjavanje praznog mjesta u skladištu.
Stvarni podaci koje dobivamo iz hrvatskih kompanija pokazuju da godišnja fluktuacija radnika doseže i do 40%, a popunjavanje slobodnog radnog mjesta stoji i do tri mjesečne plaće. To još ne uzima u obzir izgubljene prihode ili druge neizravne troškove koji proizlaze iz toga što ne radite punim kapacitetom.
Ono što Gideon Brothers nudi jest rješenje za taj vrlo konkretan poslovni problem. Robot preuzima dio posla – onog fizički najtežeg i najdosadnijeg – zahvaljujući čemu se radnici mogu posvetiti složenijim poslovima, a uz povećano zadovoljstvo, smanjuje broj odlazaka.
Koliko je uvođenje autonomnih mobilnih robota prisutno kao trend?
Prodaja kolaborativnih robota na globalnoj razini trenutačno eksponencijalno raste i, ako gledamo sadašnji trenutak u inovacijskom ciklusu, tržište vrlo brzo prolazi kroz fazu early adoptera. Po mnogim analitičarima, prijelomni se trenutak već dogodio. Recimo, analitička kuća Tractica nedavno je prognozirala da će prodaja komercijalnih robota skočiti sa 194.000 u 2018. na 938.000 jedinica 2022. godine, što je CAGR od oko 50%.