DIDA BOŽA OŽUJAK
DUKAT ČOKOLADNO MLIJEKO

UK: Sainsbury's želi dosegnuti višu razinu

Svijet

12.02.2024.

Nova trogodišnja strategija stavlja u fokus rast tržišnog udjela, lojalnost i maloprodajne medijske mogućnosti kao i program uštede od milijardu funti.

Piše: Sebastian Rennack

Sainsbury's, drugi trgovac mješovitom robom u Ujedinjenom Kraljevstvu, nastoji ojačati svoju tržišnu poziciju u vrijeme kada njemački diskonti Lidl i Aldi iz mjeseca u mjesec bilježe dvoznamenkasti rast prodaje. Pod motom 'Next Level Sainsbury's', prodavač više formata obvezao se na trogodišnju strategiju koja sadrži osam ključnih ciljeva. Kako bi mogli proširiti svoj tržišni udio, jedan od glavnih fokusa je na razvoju Nectar platforme vjernosti i maloprodajnih medijskih mogućnosti. Sainsbury's također ima za cilj smanjiti troškove za milijardu britanskih funti kako bi oslobodio financijska sredstva za, između ostalog, nadogradnju svoje tehnološke platforme i automatizaciju procesa.

Sainsbury's se učinkovito suprotstavio brzom širenju Aldija (Jug) i Lidla u Ujedinjenom Kraljevstvu. Taj trgovac jedini je od bivše britanske 'velike četvorke' trgovaca mješovitom robom koji je zadržao svoju tržišnu poziciju od početka inflacije. Prema Kantar World Panelu, Sainsbury’s je od siječnja 2022. do siječnja 2024. bio jedini prodavač punog asortimana koji je povećao svoj tržišni udio za 0,1%, s 15,6% na 15,7%. Svi ostali britanski operateri supermarketa doživjeli su pad položaja (vidi grafikon). Pad kupovne moći potrošače je masovno otjerao u zagrljaj Lidla i Aldija. Obojica su ostvarila velike dobitke u tržišnom udjelu u tom razdoblju, pri čemu je Aldi porastao za 1,5 postotnih bodova, sa 7,8% na 9,3%, a Lidl mu je za petama - porastao je za 1,3 postotna boda, sa 6,2% na 7,5%.

Istraživanje kupaca pokazuje da je cijena trenutačno od najveće važnosti za britanskog potrošača pogođenog inflacijom. No čini se da su cijene na policama Sainsburyja daleko od konkurentnosti cijenama diskonta, iako Sainsbury usklađuje preko 550 svojih proizvoda s Aldijevim cijenama. Sainsbury's redovito dolazi na četvrto ili peto mjesto u mjesečnim usporedbama cijena sedam najvećih igrača u trgovini mješovitom robom i internetske trgovine Ocado, koje provodi britanska Udruga potrošača Which?.

Nisu nužno standardne cijene na policama, koje su inače osnova Which?-ovih usporedbi cijena, ono što je supermarketu dalo pozitivnu cjenovnu sliku. Upravo je Sainsburyjev digitalni program vjernosti „Nectar“ pokrenut u travnju prošle godine postao konkurentska prednost na tržištu. Kao što Tesco radi godinama sa svojim programom Clubcard, Nectar nudi ekskluzivne popuste na 6000 artikala za svojih 16 milijuna pretplatnika.

U posljednje dvije godine Sainsbury's je uložio više od 560 milijuna britanskih funti u svoje cijene. Za tekuću godinu trgovac je izdvojio dodatnih 220 milijuna britanskih funti. Kako bi financirao investiciju u cijenu, trgovac je rasprodavao imovinu koja mu nije bitna. U travnju prošle godine tvrtka je najavila prodaju neprehrambenog bannera Argos u Irskoj, a prije samo nekoliko tjedana njezin bankarski ogranak stavljen je na prodaju.

Bitan dio financiranja trentnog rata cijena bit će evolucija programa vjernosti i korištenje maloprodajnih medija. Analitičari procjenjuju potencijalni prihod od prodaje podataka o kupcima, generiranih programom kartica Nectar, proizvođačima televizora i robe široke potrošnje na oko 300 milijuna britanskih funti godišnje. U isto vrijeme Sainsbury planira ojačati svoju financijsku otpornost otkupom vlastitih dionica za 200 milijuna funti tijekom sljedeće financijske godine.

 

O AUTORU

Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, međunarodni maloprodajni analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećih njemačkih tjednih poslovnih novina za FMCG sektor. Također, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz Grupe i Metro Grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji.