Napisao: Sebastian Rennack, međunarodni maloprodajni analitičar
Ahold Delhaize završio je 2023. godinu sa značajnim padom neto dobiti. Kako izvještava trgovac, neto prodaja, uključujući operacije u Europi i SAD-u, porasla je za 3,8% pri stalnim tečajevima na 88,7 milijardi eura prošle godine. To uključuje online prodaju, koja je porasla za 6,1% na godišnjoj razini na 9 milijardi eura.
Osnovni operativni prihod pao je za 1,2% pri stalnim tečajevima na 3,6 milijardi eura. To je dovelo do smanjenja temeljne operativne marže s 4,3% na 4,1% na razini grupe. Neto dobit smanjila se za 24,9% na 1,9 milijardi eura u usporedbi s prethodnom godinom, što je rezultiralo maržom neto dobiti od 2,1% u usporedbi s 2,9% u prethodnoj godini. Trošak prodaje online trgovine FreshDirect, dodatno smanjenje prisutnosti u SAD-u, kao i restrukturiranje Delhaizea u Belgiji, bili su jednokratni učinci koji su dodatno opteretili poslovanje tvrtke.
Gledajući unaprijed do 2024., Ahold Delhaize cilja na osnovnu operativnu maržu od 4% ili više, a očekuje se da će program "Save to our Customers" generirati uštedu od 1 milijarde eura, za koju se očekuje da će nadoknaditi inflaciju troškova i plaća, kao i negativan utjecaj na marže zbog povećane online prodaje.
Što se tiče očekivane zarade, trgovac je ponudio oprezniji izgled. Predviđa se da će prodaja FreshDirecta u Sjedinjenim Državama ove godine smanjiti prodaju u SAD-u za 600 milijuna USD (više od 550 milijuna EUR). U isto vrijeme, transakcija bi trebala pridonijeti "skromnom povećanju marže" u SAD-u, prema tvrtki. U Europi je Albert Heijn zaustavio prodaju duhana od početka siječnja, što bi trebalo negativno utjecati na europsku prodaju za dva do tri postotna boda.
U pozivu ulagačima, financijska direktorica Aholda Delhaizea Jolanda Poots-Bijl istaknula je ulogu poslovanja u srednjoj i jugoistočnoj Europi (CSEE) kao "značajnog diferencijatora za rast" u budućnosti. Kao primjer je navela češkog maloprodajnog bannera trgovca - Albert, koji je 2023. ostvario uzastopni usporedivi rast osmu godinu zaredom. Veliki utjecaj na Aholdovo CSEE poslovanje imat će očekivano zatvaranje akvizicije lokalnog trgovca Profi u Rumunjskoj od strane Aholdovog lokalnog bannera Mega Image u drugoj polovici ove godine. Očekuje se da će ugovor ne samo pokrenuti prisutnost trgovca na maloprodajnom tržištu broj 1 u Rumunjskoj, već će također doprinijeti oko 2,5 milijardi eura neto prihoda, prema vlastitim izračunima (vidi grafikon).
Kada posao bude dovršen, Ahold Delhaize će putem lokalnih maloprodajnih bannera u CSEE, Češkoj, Rumunjskoj i Srbiji biti među 3 najbolja nacionalna trgovca. S procijenjenom prosječnom neto dobiti od oko 3,4% (kao u 2022.) u sve tri zemlje, regija CSEE do sada je uspjela ostvariti stabilne rezultate unatoč povećanom napretku diskonta u proteklim godinama. Povećana prisutnost u Rumunjskoj mogla bi dodatno povećati potencijal Aholda Delhaizea za još veću profitabilnost u budućnosti.
O AUTORU
Sebastian Rennack je osnivač Aletos Retail Advisory, međunarodni maloprodajni analitičar i bivši međunarodni dopisnik Lebensmittel Zeitunga, vodećih njemačkih tjednih poslovnih novina za FMCG sektor. Također, ima veliko praktično iskustvo u industriji kao bivši član međunarodnih timova za operacije Schwarz Grupe i Metro Grupe u Poljskoj, Ukrajini i Rusiji.