Vinarija sa stoljetnom tradicijom krenula je putem modernizacije, pri čemu uspješno balansira između očuvanja naslijeđa i enoloških inovacija.
Karlo Kramar, direktor i vlasnik tvrtke Podrum Štrigova d.o.o., završio je Ekonomski fakultet u Varaždinu, nakon čega je započeo svoj poslovni put. Prve poslovne korake napravio je u TP Varaždinu, tvrtki koja se bavila maloprodajom robe široke potrošnje, gdje je radio na poslovima nabave robe, a kasnije i kontrole poslovanja. Nakon promjene vlasničke strukture u Podrumu Štrigova, prešao je u tu tvrtku i preuzeo odgovornost za revitalizaciju i obnovu poslovanja.
Podrum Štrigova poznat je po svojoj dugoj tradiciji. Kako uspijevate spojiti tradiciju s modernim pristupima u proizvodnji vina?
Osnivanjem Podruma Štrigova još davne 1963. godine počela je ozbiljna proizvodnja vina na sjeveru Hrvatske, a vinarija se unatoč brojnim promjenama uspjela zadržati do dan danas, te smo najveća vinarija sjeverne Hrvatske. Prije točno pet godina došlo je do vjerojatno najvećeg zaokreta u poslovanju vinarije gdje je od nekadašnjeg „kombinata“ AGROMEĐIMURJA d.d. vlasništvo preuzela varaždinska poduzetnička obitelj Kišiček te se ozbiljno posvetila promjeni u pristupu proizvodnji vina.
Moderniziran je kompletan podrum, cijela proizvodna linija, a počelo se i s obnovom/sadnjom novih nasada. Uz nove i svježe enološke ideje, sve je to postupno dovelo do stvaranja ponude vrhunskih vina kakva vinarija danas s ponosom širi tržištem. Dugo se isprobavalo, mijenjalo razne tehnike i slušalo savjete s raznih strana, da bi nakon četiri godine konačno bili spremni za rebranding, zadržavajući naglasak na temeljima koje je ova vinarija stvarala u dosadašnjih pedeset godina postojanja.
Kako ste se prilagodili promjenama u vinskoj industriji u Hrvatskoj, posebno s obzirom na sve veći interes za autohtone sorte grožđa?
Što se autohtonih sorata tiče mi imamo svoj pušipel, koji na međimurskim padinama izuzetno dobro uspijeva, umjereno je aromatičan i sve više prepoznat kod vinskih ljubitelja. Vrlo smo ponosni i na naš sauvignon koji prima nagrade na svim natjecanjima na kojima smo sudjelovali. Dakle, treba biti svjestan mogućnosti terroira na kojem grožđe raste i maksimalno ga iskoristiti. Vjerujem da u tome uspijevamo i kod muškata i traminca, ali i drugih sorti.
Upravo u tom pristupu spajamo i tu tradiciju i moderna načela enološke proizvodnje. Osim toga tradicija je vidljiva i u našem imenu – pitate se zašto St. Jerome? Vjerojatno za to ne znate, no naš slavljeni svetac po mnogim je povijesnim zapisima rođen u mjestu Stridon, a to je današnja Štrigova.
Koji su vam najveći izazovi u vođenju vinograda i vinarije u Međimurju, regiji koja se sve više prepoznaje kao važna vinska destinacija?
Najveći su izazovi bili modernizirati vinariju i obnoviti nasade. Utrošili smo mnogo truda i vremena, ali i novca, da bismo se danas mogli ponositi ovakvom vinskom kapljicom. No svi ti koraci bili su potrebni da dignemo kvalitetu vina na vrhunsku razinu. Kad smo bili zadovoljni postignutom kvalitetom, odlučili smo se i na kompletni rebranding, a sve to rezultiralo je današnjim vinima St. Jerome.
Kako gledate na budućnost hrvatske vinske scene, posebno u kontekstu konkurencije na međunarodnom tržištu?
U svakom slučaju planiramo nastaviti smjerom kojim smo krenuli, a to je proizvodnja laganih, svježih aromatičnih vina. U tome smo se pronašli, a primijetili smo i da tržite dobro reagira na naše sorte. Proizvodimo izvrstan sauvignon, zeleni silvanac, chardonnay, prekrasne muškate – muškat žuti i muškat ottonel koji u Međimurju razvijaju odličnu aromatičnost i punoću, zlatnim Decanterom nagrađivani traminac – koji, vjerujem, ne moram dodatno hvaliti, ali i tradicionalne sorte poput graševine, rajnskog rizlinga koji oduševljava znalce svojom svježinom.
Što se međunarodnog tržišta tiče, Hrvatska postaje sve zanimljivija vinska regija. U budućnosti ćemo svakako napraviti i taj iskorak, no najprije se želimo dokazati na domaćem tržištu koje nas je izvrsno prihvatilo.
Možete li podijeliti s nama neke od planova za širenje ili inovacije koje imate za Podrum Štrigova u idućim godinama?
Plan je nastaviti u smjeru u kojem smo započeli jer su naši potrošači to prepoznali. Želimo nastaviti njegovati postignutu kvalitetu jer zaista u nju vjerujemo, zato svu energiju i ljubav prenosimo u naša vina. Inovacije pratimo svakodnevno, no vjerujem da smo pronašli idealni recept najprije za dobro grožđe – jer svi znamo da priča počinje upravo u vinogradu, a kasnije i izvrsno vino.
Koliko vam je važno educirati potrošače o vinima koja proizvodite? Na koji način to radite i kako planirate razvijati tu edukaciju?
Kako smo tek krenuli na tržište, naša priča tek počinje. Tek otkrivamo položaje na kojima uzgajamo vina, primamo grupe turista i znatiželjnika u našu vinariju u Štrigovi te im širom otvaramo vrata ne samo podruma već i svih drugih faza proizvodnje, nemamo tajni i potpuno smo otvoreni i željni da nas što veći broj vinskih ljubitelja upozna i zavoli naše proizvode. Aktivni smo i u vinskoj udruzi Bregovita Hrvatska koja gotovo tjedno provodi razne vinske radionice diljem Hrvatske i tako upoznaje vinsku publiku s našim sortama i vinima.
Kako ekološki trendovi i održiva poljoprivreda utječu na vaše poslovanje? Imate li planove za povećanje održivosti u vašoj proizvodnji?
Mišljenja smo da je ekologija svakako budućnost poljoprivrede, no na ekološki način proizvodnje mora se prelaziti postupno i dobro planirano s obzirom na izazove koje pred nas stavlja priroda svake godine.
Kakvu ulogu igra turizam u vašem poslovanju? Koje aktivnosti ili ponude pružate turistima koji posjećuju vaš podrum?
Kako sam i rekao, u vinariji ugošćujemo najavljene goste i grupe turista, ali i slučajne prolaznike znatiželjnike. Kad čuju našu priču i vide velike podrume u kojima sada lagano vriju razne vinske sorte, oduševe se, a još i više nakon što kušaju vino u našoj Štrigovi. Bez turizma ne možemo, a niti turizam Štrigove nije zamisliv bez vina. Rado sudjelujemo u lokalnim manifestacijama Urbanovom, Danima otvorenih podruma i drugima, te i na taj način širimo glas o nama i družimo se s budućim kupcima.
Koji Vam je osobno najdraži trenutak u procesu proizvodnje vina, od vinograda do buteljiranja?
Najdraže mi je vidjeti kako se vina razvijaju neposredno nakon berbe, jer baš tada se donose velike odluke i stvaraju velika vina. No još više volim vidjeti kako drugi uživaju u njima.
Kakva je Vaša vizija za Podrum Štrigova u budućnosti? Gdje vidite tvrtku za pet ili deset godina?
Vizija je da postanemo lider vinarstva Bregovite Hrvatske. Imamo kapacitete za to, a sada i znanja da to postignemo. Samo kad pogledamo unatrag na napredak koji smo ostvarili u posljednjih pet godina, vjerujem da je cilj postavljen za sljedećih pet godina opravdan i ostvariv, te se radujemo svim izazovima na tom putu.