Kaufland pruža podršku domaćim slovačkim proizvođačima. Izvješća iz industrije pokazuju opći pad udjela domaćih proizvoda na policama velikih trgovačkih lanaca. Zakonodavci su više puta raspravljali o obveznim kvotama za domaću hranu.
Autor: Sebastian Rennack, međunarodni analitičar maloprodaje
Kaufland u Slovačkoj ističe suradnju s lokalnim proizvođačima. Prema riječima Richarda Bendíka, direktora nabave i marketinga Kauflanda Slovačka, suradnja sa slovačkim dobavljačima igra ključnu ulogu u poslovnoj strategiji tvrtke.
Tu tvrdnju Kaufland potkrepljuje rezultatima nedavnog istraživanja GfK YouGov prema kojem ovaj trgovački lanac već osmu godinu zaredom ima najveći udio slovačkih proizvoda među svim trgovačkim lancima u zemlji. Suprotno općem trendu u branši, Kaufland ističe kako je za dva postotna boda povećao udio domaćih proizvoda na svojim policama. Istraživanje je provedeno diljem zemlje u 360 trgovina različitih trgovačkih lanaca u 32 kategorije u srpnju 2024. godine.
Lokalni proizvodi su posebno istaknuti na rafu
Kaufland u komunikaciji s kupcima također ističe domaće proizvode. Pod sloganom „Domaći proizvodi iz prve ruke – od proizvođača do stola“, aktualni tjedni letak sadrži dvije stranice posvećene regionalnom asortimanu. Još 2018. godine trgovački lanac pokrenuo je domaću privatnu robnu marku pod nazivom "Z lásky k tradicionii" (Za ljubav prema tradiciji) koja trenutno uključuje više od 60 proizvoda, navodi se na stranicama trgovačke tvrtke.
Potpora domaćim proizvođačima ključno je političko pitanje u Slovačkoj. Studija tržišta koju je provela Slovačka gospodarska komora za hranu (PKS), također ovog ljeta, donosi drugačije zaključke: prema istraživanju Go4insighta, prosječni nacionalni udio slovačke hrane na policama u 2024. pao je za 0,6 postotnih bodova na 41 . 2% u odnosu na 2023. godinu, što je drugi uzastopni pad. Prema udruzi iz ove branše, domaći trgovački lanci prednjače kada je u pitanju slovački asortiman, a Coop Slovensko ima 55 posto udjela, trgovački lanac Fresh 51 posto, a CBA 46 posto. Slijede međunarodni trgovački lanci Kaufland i Tesco s 42 posto, dok supermarket Billa i diskonter Lidl imaju 41 posto, odnosno 29 posto.
"Koliko smo slovačkih proizvoda prodali prošli mjesec" – natpis na ulazu u trgovinu Kaufland
Političari su više puta pokušavali utjecati na strane trgovačke lance kako bi slovački proizvodi bili više na policama. Ovog proljeća, slovački ministar poljoprivrede Richard Takáč najavio je planove da se od trgovačkih lanaca zahtijeva da na svojim policama imaju određeni minimalni udio slovačke hrane.
Pokušaji uvođenja kvota za domaće proizvođače hrane nisu novost u srednjoj Europi. Češki parlament usvojio je 2021. amandman na Zakon o hrani prema kojem trgovci s prodajnom površinom većom od 400 četvornih metara moraju na policama imati najmanje 55% domaćih robnih marki. Između 2017. i 2020. veliki trgovački lanci u Rumunjskoj morali su ponuditi najmanje 51% svježih proizvoda od nacionalnih, regionalnih ili lokalnih dobavljača. Obje ove mjere ukinuli su nadležni nacionalni zakonodavci nakon intervencije Europske komisije.