Summi1
Summit2

GfK: Po proizvode za čišćenje domova u supermarkete i male radnje

Panel domaćinstava - Kupovina za potrošnju u domaćinstvima

Analize

25.03.2022

Skoro četiri od pet domaćinstava u Srbiji je, tokom posmatranog petomesečnog perioda, bar jednom kupilo neki od proizvoda iz asortimana za čišćenje u domaćinstvu, dok je prosečna učestalost kupovine nešto veća od tri puta

Autor: Dalibor Minić

U fokusu ovog istraživanja je kupovina sredstava za čišćenje u domaćinstvu, u periodu od januara do maja 2021. godine. Analizom su obuhvaćeni univerzalni proizvodi za čišćenje, proizvodi za čišćenje stakla, kuhinje, kupatila, odvoda, toaleta i dr.

Silom pandemijskih prilika, proleće 2020. godine su stanovnici Srbije mnogo više vremena provodili kod kuće, što se odrazilo između ostalog i na kupovine sredstava za čišćenje u domaćinstvu – zabeležen je vrednosni rast kategorije veći od 30% u odnosu na isti period 2019. godine. U velikoj meri, ovakvo kupovno ponašanje se zadržalo i u proleće 2021. godine, doduše nešto slabijim intenzitetom. S obzirom na to da je moguće da ćemo proleće 2022. godine dočekati bez restriktivnih mera, koje su važile prethodne dve godine, realno je očekivati da će se kupovine sredstava za čišćenje dodatno umanjiti, odnosno težiti povratku na pre-pandemijski nivo.

Skoro četiri od pet domaćinstava u Srbiji je, tokom posmatranog petomesečnog perioda, bar jednom kupilo neki od proizvoda iz asortimana za čišćenje u domaćinstvu, dok je prosečna učestalost kupovine nešto veća od tri puta. 

Od oko 150 brendova na tržištu, pet vodećih generiše skoro 40% vrednosti kategorije. Ovi brendovi su, abecednim redosledom: Ajax, Axel, Cif, Domestos, i W5. 

Lojalnost kupaca vodećem brendu na tržištu iznosi 26%, dok se kao marka sa najlojalnijim kupcima izdvaja W5. Trgovačke marke generišu skoro petinu vrednosti kategorije sredstava za čišćenje u domaćinstvu.

Proizvodi za čišćenje u domaćinstvu se najviše kupuju u supermarketima i tradicionalnim malim prodavnicama – ova dva maloprodajna formata generišu u zbiru više od 40% vrednosti prodaje kategorije. Sledeći po važnosti su minimarketi sa 18%, hipermarketi sa 14% i drogerije sa 13% vrednosnog učešća na tržištu, dok su se diskontni lanci približili cifri od 10% tržišnog učešća. Lanac kojem su, u posmatranom periodu, kupci sredstava za čišćenje bili najlojalniji je DIS.

O istraživanju
GfK Panel domaćinstava je standardizovano istraživanje koje u Adrija regionu neprekidno traje duži niz godina (u Hrvatskoj od 2000. godine, u Srbiji od novembra 2002. a u BiH u periodu od 2004. do 2012). U centru pažnje je merenje potrošnje oko 130 proizvodnih kategorija na reprezentativnom uzorku domaćinstava. Podaci se prikupljaju uz pomoć pametnog telefona i SmartScan mobilne aplikacije. Ova metodologija meri potrošnju robe široke potrošnje koja se konzumira u samom domaćinstvu i pokriva kupovinu u svim kanalima distribucije. Proizvodi koji se potroše van domaćinstva nisu predmet ovog istraživanja. 

 

O GfK 
GfK je pouzdan izvor najznačajnijih informacija o tržištu i potrošačima, koji omogućavaju našim klijentima da donesu sveobuhvatnije odluke. Više od 10.000 eksperata u marketinškim istraživanjima kombinuje svoju strast sa 80 godina GfK iskustva u proučavanju podataka. Ovo omogućava GfK da poveže ključna globalna saznanja sa lokalnim specifičnostima u više od 100 zemalja. Koristeći inovativne tehnologije i naučni pristup, GfK pretvara obimne podatke u suštinske podatke, čime omogućava svojim klijentima da unaprede konkurentnost i obogate iskustva i izbor potrošača.