Autor: Melani Cipot, Focus Research South East, Predstavništvo Beograd
Za InStore magazin smo obradili podatke iz lifleta FMCG trgovca na srpskom tržištu i pripremili analizu 2021. i 2020. godinu. Osnov je na kvalitativnom oglašavanju u lifletima za kategorije keksa i biskvita.
Prvi dijagram prikazuje vrednosni pokazatelj promotivnih aktivnosti za kategorije keksa u totalu segmenta Slatkiši&slane grickalice za 2021. godinu. Kategorije keksa i biskvita imale su zajedno skoro 30% udela u segmentu Slatkiši&slane grickalice. Od toga, najveći udeo - 17,9% imala je kategorija raznog tvrdog keksa (čajni, sendvič, domaći). Na drugom mestu su bile napolitanke, sa 6,5% udela. U kategorijama keksa i biskvita, u 2021. godini, zabeležili smo više od 10.000 objava, što je 12% više u poređenju sa prethodnom, 2020. godinom. Generalno gledano, segment Slatkiši&slane grickalice je na srpskom tržištu najviše oglašavan segment u Prehrani, u lifletima.
Drugi dijagram nam prikazuje prosečne, kao i maksimalne i minimalne, popuste za total, odnosno za sve kategorije keksa i biskvita, kao i za ostale kategorije Slatkiša&slanih grickalica, podeljeno na brendove i privatne robne marke. Za brendove, u 2021. godini, prosečni popust iznosio je 20%, dok je za privatne robne marke prosek bio 18%.
Treći dijagram nam prikazuje top proizvođače u kategoriji raznog keksa i biskvita, po bruto oglašivačkoj vrednosti. Na prvom mestu, po vrednosti oglašavanja u 2021. godini, je Jaffa Crvenka, čiji udeo je isti u poređenju sa prethodnom godinom. Na drugom mestu, sa takođe istim udelom kao u prethodnoj godini, je proizvođač Bambi sa 18%. Svoj udeo su povečali Mondelez i Swisslion. Privatne robne marke imale su, u toj kategoriji u 2021. godini, udeo od 8%. Više od 140 proizvođača, sa više od 240 brendova, se oglašavalo u kategorijama raznog keksa i biskvita.
Četvrti dijagram donosi prikaz oglašavanja Top proizvođača kod odabranih trgovaca, iz kojeg možemo da zaključimo da je to oglašavanje veoma različito. Najveći vrednosni udeo, više od 30%, imala je Jaffa Crvenka i to kod trgovaca Roda i Idea. Bambi je imao svoj najveći udeo kod Metroa i Tempa. Mondelez, sa 18%, kod Idee, Swisslion kod DIS-a, Štark sa 12% kod Arome, Žitoprerada sa 17% kod Gomexa, a Medela kod Metroa. Pionir ima udeo u rasponu od 3% do 8% kod raznih trgovaca. Privatne robne marke vrednosno je najbolje oglašavao Lidl, sa 98% udela od totala svih oglašavanih proizvoda u kategorijama raznog keksa i biskvita.
Focus Research je jedna od vodećih agencija u Evropi koja se bavi ispitivanjem tržišta i savetovanjem. Svojim klijentima već 25 godina, u 35 evropskih zemalja, prosleđuje podatke, sistemska i programska rešenja za obradu podataka. U Focusu se kontinuirano prate svi trendovi u oglašavanju, što se tiče regiona jugoistočne Evrope, najveća fokusiranost je na kvalitativnim i kvantitativnim analizama trgovačkih lifleta. Udeli se temelje na GAV - bruto oglašivačkoj vrednosti. Veću vrednost imaju objave koje su pozicionirane na prvoj strani, sa većom slikom i u lecima sa visokim bruto dometom. Rezultat je, naravno, taj da time doprinose većem kvalitetu promocije jer su one vidljivije potrošaču, i samim tim ostavljaju veći efekat na njega. |
Predstavništvo Beograd Focus Research South East Kontakt telefon: +381 61 135 01 26 e-mail: m.cipot@focusmr.com www.focusmr.com |