Summi1
Summit2

Focus: U top 50 oglašavanih brendova, čak 31 domaći

PROIZVEDENO U SRBIJI 2022

Analize

09.11.2022

Od totala bruto oglašivačke vrednosti, koju ima Top 31 domaći brend u segmentu prehrane, domaći brendovi najviše dominiraju u kategoriji „Meso i mesne prerađevine“ sa skoro 23% udela. Kategorija „Slatkiši i slane grickalice“ je sa 12,8% na drugom mestu u ovoj godini, dok su na trećem „Mlečni proizvodi – bela linija“ sa 11,6%

Autor: Melani Cipot, Focus Research South East, Predstavništvo Beograd 

Promotivne aktivnosti domaćih brendova u lifletima najvećih FMCG trgovca kažu da domaći brendovi imaju velik uticaj na srpskom tržištu. Pogotovo u segmentu prehrane, gde sa dobrim pozicioniranjem i veličinom samih objava, stvaraju visoke bruto oglašivačke vrednosti.   

Slika 1: U ovoj godini oglašavalo se više od 2.500 brendova (bez privatnih robni marki). U top 50 brendova po bruto oglašivačkoj vrednosti, u periodu januar – jul 2022. godine, nalazi se čak 31 domaći brend. Njihov vrednosni udeo, od totala svih oglašavanih brendova, je visokih 27%. Ostatak udela od 12% nosi 19 globalnih/regionalnih brendova koji se nalaze među top 50 oglašavanih. Dakle top 50 brendova ima udeo od skoro 40% bruto oglašivačke vrednosti u segmentu prehrane. 

Slika 2: Na FMCG listi najzastupljenijih domaćih srpskih brendova, u oglašavanju u lifletima, za prvih sedam meseci 2022. u poređenju sa istim periodom prethodne godine, došlo je do promene. Na samom vrhu, u segmentu prehrane, nalazi se Carnex, koji je „izgurao“ brend Moja kravica sa prvog mesta u poređenju sa istim periodom prošle godine. Bruto vrednost oglašavanja u lifetima najviše je porasla brendu Mlekara Šabac, više od 120% u poređenju sa prvih sedam meseci 2021. godine.

Slika 3: Od totala bruto oglašivačke vrednosti, koju ima Top 31 domaći brend u segmentu prehrane, domaći brendovi najviše dominiraju u kategoriji „Meso i mesne prerađevine“ sa skoro 23% udela. Kategorija „Slatkiši i slane grickalice“ je sa 12,8% na drugom mestu u ovoj godini, dok su na trećem „Mlečni proizvodi – bela linija“ sa 11,6%. U prvih sedam meseci ove godine, u poređenju sa prethodnim godinama, struktura udela kategorija je ostala na istom.

Slika 4: Više od 500 domaćih i ostalih brendova se oglašavalo u segmentu prehrane na prvoj stranici, koja ima najveću bruto oglašivačku vrednost u lifletu. Od domaćih brendova, već treću godinu zaredom i samo još uvećava svoj vrednosni udeo – nalazi se brend Plazma, koji u prvih sedam meseci ove godine ima 4,2% udela u segmentu prehrane oglašavane na prvoj stranici. U top 15 domaćih brendova nalazi se najviše predstavnika iz kategorije „Alkoholna pića“. Svoj udeo na naslovnoj strani, u poređenju sa prethodnim godinama, najviše je uvećao brend Neoplanta. 

Slika 5: Potrošačke cene hrane su i u Srbiji porasle. Pogledajmo promene za najviše oglašavane proizvode na prvoj stranici od vrednosno 15 najjačih domaćih brendova sa naslovne stranice lifleta. Prosečne cene se odnose na (single-pack) za period januar-jul 2022. godine u poređenju sa 2021. Korpa ovih 15 proizvoda je, u proseku, skuplja za 9,4% u odnosu na isti period prethodne godine. Prosek popusta na redovne cene se od 15,9% u 2021. uvećao na 18,3% u 2022. godini.

Focus Research je jedna od vodećih agencija u Evropi koja se bavi ispitivanjem tržišta i savetovanjem. Svojim klijentima već više od 25 godina u 35 evropskih zemalja prosleđuje podatke, sistemska i programska rešenja za obradu podataka. Udeli se temelje na GAV - bruto oglašivačka vrednost. Veću vrednost imaju objave koje su pozicionirane na prvoj strani, sa većom slikom i u lecima sa visokim bruto dometom. Rezultat je, naravno, taj da time doprinose većem kvalitetu promocije jer su one vidljivije potrošaču, i samim tim ostavljaju veći efekat na njega.