DR OETKER STUDENI
KERMAN

Fokus na „naviganje” kroz krizu

Intervju

30.07.2020

Marko Gross, direktor, Magdis

Kupac traži proizvod koji mu treba, kojem vjeruje i koji utječe na okruženje u kojem on živi – dakle, potiče razvoj lokalnog gospodarstva, ne šteti okolišu, nudi odličnu kvalitetu za izvrsnu cijenu…

Marko Gross, predsjednik je Uprave Magdis grupe koju sačinjava tvrtka Magdis te tvrtka Neva koju je Magdis krajem 2018. godine preuzeo od Atlantic Grupe.
S obzirom na to da je Magdis obiteljska tvrtka koju je osnovao moj otac, mag. pharm. Srećko Gross nakon što je otišao iz Plive, usudio bih se reći da sam odrastao uz Magdis. Naime, tvrtka ove godine slavi svoj 27 rođendan te je od malo obiteljskog poduzetnika za savjetodavne i uslužne usluge u proizvodnji dodataka prehrani te kozmetici izrasla u vodećeg regionalnog proizvođača kozmetike. Tijekom godina, Magdis je svu dobit ulagao u razvoj i nadogradnju proizvodnje, usavršavao proizvodne procese po načelima farmaceutske proizvode te izgradio vlastite poslovne procese koji su mu omogućili poslovnu fleksibilnost. Ona je bila od ključnog značaja početkom 2010. godine, kada uslijed globalne gospodarske krize i hrvatsko tržište osjeti znatan pad potražnje za dodacima prehrani i specijaliziranom kozmetikom, a Magdis predstavlja tržištu novi brend, ali i trend u njezi tijela – Biobaza prirodnu kozmetiku farmaceutske kvalitete. Vizija razvoja brenda obuhvaćala je izvrsnu kvalitetu proizvoda, u modernom dizajnu, za fer cijenu.

Vrlo brzo, gotovo u tri godine, Biobaza se na hrvatskom tržištu etablirala kao uspješan brend, pokretač trenda prirodne kozmetike bez konzervansa, parabena, bojila, umjetnih mirisa… Uskoro su krenule i izvozne aktivnosti prema susjednim tržištima, ali i ponuda za akvizicijom Neve, koja se realizirala u jesen 2018. godine. Od tada, obje kompanije nastavljaju stabilan rast te šire portfelj svojih renomiranih proizvoda – Melema, Plidente, Rosala,…

Nažalost, veliki prodajni planovi, koji su se odnosili i na izvoz usporeni su globalnim širenjem koronavirusa koji je gotovo preko noći donio još jednu, puno težu gospodarsku neizvjesnost i krizu. No, kao i 2009. godine, razmišljamo jednako – kako krizu pretvoriti u priliku jer smo i dalje dovoljno mali da bi bili fleksibilni, a dovoljno veliki da znamo i možemo našim kupcima ponuditi proizvode koji im trebaju i uz koje se osjećaju sigurno, poput dezinfekcijskih sredstava visoko učinkovitog djelovanja na široki spektar mikroorganizama.

U kojim sve zemljama poslujete? Gdje je vaš proizvodni pogon i koji mu je kapacitet? Ima li prostora za proširenje obujma proizvodnje?

Trenutno imamo proizvodnju na tri lokacije – u Maloj Gorici, Brezju i Rakitju gdje nam se nalaze proizvodni pogoni za kozmetiku i dodatke prehrani. S akvizicijom Neve jedan od prioriteta nam je bio optimizirati poslovne procese pa tako i proizvodnju kako bi povećali učinkovitost i smanjili troškove. Morali smo biti vrlo brzi u donošenju operativnih odluka, a to nam se sada isplatilo jer smo gotovo preko noći s kozmetičkih proizvoda prešli na proizvodnju sredstava za dezinfekciju koji se već više od 40 godina nalaze u našem portfelju i kojima kupac vjeruje, poput Asepsolete ili sredstava za kanal primarne medicinske zaštite, Clinic koje Magdis proizvodi zadnjih 25 godina. Naravno, s iskustvima koje imamo još od pandemije SARS virusa, a koji se također klasificira u koronaviruse, u ponudi imamo niz učinkovitih formulacija sa sastojcima koje potvrđuju i preporučuju međunarodne zdravstvene institucije i HZJZ, a koje smo iskoristili za proizvodnju dezinfekcije. No, osmislili smo i jedinstveni sustav za dezinfekciju hladnim orošavanjem – FDS-40, jedinstven na domaćem, ali i europskom tržištu, a za kojim postoji velika potražnja. Iako se susrećemo s velikim brojem problema uzrokovanih ovom krizom, ipak nastojimo ostati pozitivni i iskoristiti istu za poslovne prilike te razvoj novih, uspješnih projekata. Svakako, to znači i restrukturiranje unutar Grupacije te dodatne zahvate na optimizaciji proizvodnje, kao i cjelokupnog poslovanja.

Svakako bih apelirao na #ostanimoodgovorni ne samo prema zdravlju, nego i prema davanju prednosti domaćim proizvođačima i stvaranju poslovnih prilika za domaće gospodarstvenike s ciljem održavanja radnih mjesta, ali općenito održavanje gospodarstva. Tu ne apeliram samo na #kupumodomaće aktivnosti nego i na novoizabranu Vladu RH da nastavni s mjerama koji će omogućiti poduzetnicima da prebrode ovu krizu.

Od preuzimanja Neve je prošlo više od godinu dana, što možete reći kad se okrenete iza sebe, kakva je to odluka prema vama bila?

S punim pravom mogu reći da je to bila izvrsna odluka. Mislim da smo svi, a trenutno imamo više od 160 zaposlenika, uložili velike napore kako bi dvije kompanije neometano nastavile svoje poslovanje, a usporedno se upoznale, preselile urede, uskladile poslovne procese i protokole korporativne komunikacije. To nije nimalo lako niti jednostavno kada imate zadane ciljeve koje morate doseći jer banke, koje nas kreditno prate, očekuju realizaciju planove i našu potpunu odgovornost. No, mislim da smo sada, kada smo zajedno, puno kompetitivniji za upravljanje i manevriranje u ovim izazovnim vremenima. I Magdis i Neva 2019. godinu su završili s dobiti tako da je polazišna točka pozitivna i neopterećeno poslujemo dalje.

Što sve obuhvaća vaš asortiman kada uzmemo u obzir i Nevine brandove?

S Nevom smo dobili portfelj izuzetno cijenjenih brendova s dugogodišnjom tradicijom, poput Asepsolete, Dipterola, Melema, Plidente, Pitrodia, Rosala, Ralona… što nam je definitivno dalo poziciju najvećeg regionalnog proizvođača kozmetike. Tehnologija proizvodnje pasti za zube, balzama za usne i drugih nam je dala dodatnu mogućnost za akviziciju novih klijenata u segmentu uslužne proizvodnje, a iskustvo tima istraživanja i razvoja dodatna znanja koja su od neprocjenjive važnosti baš sada, u vrijeme Covid-19 pandemije.

Izvozite li? Koja su vam izvozna tržišta najveća? U kojoj zemlji imate dobre prodajne rezultate?

Trenutno izvozimo u sve zemlje regije, kao i u Bugarsku, Rumunjsku, Slovačku, Češku, Poljsku – tu govorim o izvozu naših kozmetičkih brendova. Privatne robne marke pak izvozimo kupcima od Kine do Ujedinjenih Arapskih Emirata pa sve do Španjolske i Sjedinjenih Američkih država. Izvoz nam je strateški prioritet.

Koliki udio vaše proizvodnje zauzima proizvodnja PL-a? Proizvodite li robne marke za neke trgovačke lance i koje?
Proizvodimo Orxy zubnu pastu za najveći lanac drogerija u UAE što je izuzetna odgovornost, ali i poslovna privilegija. No, ovisno o upitima za pojedine projekte – proizvodimo i za domaće, regionalne lance.

Kakva je vaša suradnja s trgovačkim lancima i drogerijama u Hrvatskoj, a kakva u regiji?

Biobaza se distribuira po direktnom modelu – dakle, imamo direktan odnos sa svim kupcima kako na hrvatskom tako i na stranim tržištima dok Nevu distribuira naš partner – Atlantic trade Zagreb. I s jednima i drugima imamo izvrsne odnose i mogu reći da ovakav model odlično funkcionira.

Kako posluje vaš webshop? Koliki udio prodaje zauzima online? Prodajete li na webshopu i ostale brandove osim Biobaze?

Biobaza web shop je još u povojima s obzirom na to da je distribucija u Hrvatskoj vrlo uspješna, ali i u susjednim zemljama. Web shop odlično funkcionira za kupce iz zemalja EU koji naše proizvode probaju dok turistički borave tijekom ljeta na Jadranu i zaljube se pojedini proizvod pa žele probati sve. No, s trendom koji je pokrenuo Covid-19, a to je rast on-line potrošne u ogromnim postocima, vidimo i povećanje potražnje na našem webu jer se ljudi osjećaju sigurnije u svojim domovima, a opet se ne žele odreći omiljenih kozmetičkih proizvoda. Tako da sada drugačije gledamo na web trgovinu i svakako ćemo i u nju uložiti više strateškog promišljanja kako bi iskustvo kupovine bilo ugodno za krajnjeg kupca.

Prepoznati ste po brandu Biobaza. Po čemu smatrate da se ovaj brand razlikuje od ostalih iz tog segmenta?

Biobaza je posebna po tome što već godina drži izvrsnu kvalitetu, inovator je u pojedinim kategorijama njege lica i tijela, a definitivno jedan od lidera u prirodnim preparatima za sunčanje. Kao što sam već spomenuo, inovativne prirodne formulacije, farmaceutska kvaliteta te izvrstan omjer cijene i kvalitete ključ su Biobaza uspjeha, a tome mogu još dodati iskreni marketing, ulaganje u odnos s krajnjim kupcem, društveno odgovorno poslovanje kroz razne projekte s ciljem pomaganja lokalnoj zajednici. I još izuzetno važna stavka – svi Biobaza proizvodi testirani su na našoj koži, a ne na životinjama. Naime, u razvojnim procesima, voditelji projekata osobno su uključeni u testiranje proizvoda kako bi sa 100% sigurnošću mogli jamčiti za kvalitetu onoga što se nudi kupcima.

Bio kozmetika je vaš zaštitni znak. Koliki je izazov proizvesti danas takve proizvode?

Biobaza je prirodna kozmetika, pojedini proizvodi imaju europski priznate Ecocert sastojke, no nismo bio kozmetika. Ova kriza nam je ponajviše otežala dobavu kvalitetnih sirovina koje su zapele na putu iz Italije, Njemačke, Španjolske… Tu nije bilo većih kompromisa, jednostavno smo morali čekati da se firme otvore te da pojedini sastojci dođu k nama. Sukladno tome, kasnili su i neki noviteti no kako ove godine sve kasni tako smo u biti na vrijeme predstavili novu liniju za pripremu kože za plažu, Biobaza Beach Body, kao i novitete u kolekciji sunčalica, Biobaza Sun. S druge strane, kapitalizirali smo od strateških odluka da prioritet na nekim projektima damo domaćim proizvođačima i partnerima pa smo tako neometano nastavili proizvodnju Biobaza Home čistilica i Univerzalnog dezinficijensa za kojim je narasla potražnja te na tim temeljima ćemo uskoro tržištu ponuditi paletu novih sredstava za dezinfekciju površina, ali i kože ruku.

Svi Biobaza proizvodi testirani su na našoj koži, a ne na životinjama. Naime, u razvojnim procesima, voditelji projekata osobno su uključeni u testiranje proizvoda kako bi sa 100% sigurnošću mogli jamčiti za kvalitetu onoga što se nudi kupcima.

Koliki su Hrvati osviješteni kada je u pitanju prirodna kozmetika?

Od 2010. kada je Biobaza predstavljena tržištu došlo je do velike ekspanzije kategorije prirodne kozmetike pa su čak i globalni brendovi donijeli strateške odluke neke linije proizvoda ili čak cijele brendove predstaviti tržištu po predznakom prirodne kozmetike. Kupac je izuzetno educiran, zna čitati ambalažu i INCI sastav te postaviti prava pitanja. Netransparentno ponašanje proizvođača kupac kažnjava, a jednom kada izgubite njegovo povjerenje teško ga je povratiti.

U kojem smjeru se kreću kozmetički trendovi? Možete li vi za sebe reći da ste nositelj nekog trenda u ovoj našoj regiji? Gdje se vi vidite u budućnosti?

Trendovi su bili vrlo brzi, kozmetika je bila poput mode, za svaku sezonu se nudilo nešto novo. No, korona kriza je vratila postavke na početak i sada, na globalnoj razini, prepoznajemo trend «odgovorne kozmetike». Kupac traži proizvod koji mu treba, kojem vjeruje i koji utječe na okruženje u kojem on živi – dakle, potiče razvoj lokalnog gospodarstva, ne šteti okolišu, nudi odličnu kvalitetu za izvrsnu cijenu… To je filozofija kojom se mi vodimo od naših početaka i nastavit ćemo graditi našu poslovnu priču na istoj jer vidimo da je to jedini ispravni put za budućnost u ovako nestabilnim vremenima.

Jeste li zadovoljni s prodajnim rezultatima prošle godine?

Jako smo zadovoljni jer smo konsolidirano, tvrtka Magdis i Neva, ostvarili rast prodaje od 7%.

Da li je COVID 19 utjecao na vaše poslovanje? Na koji način je tekla proizvodnja u tim mjesecima i kakva je bila prodaja? Kako ste se prilagodili novonastaloj situaciji?

Morali smo biti jako brzi i odlučni. Početkom ožujka korona se pojavila u susjednoj Italiji, a mi smo tada povećali proizvodnju dezinfekcijskih sredstava s ciljem izvoza. Gotovo nismo niti završili s kompletiranjem lagera kada je došao 19. ožujka i Hrvatska se našla u «lock down» fazi. Preko noći smo se morali reorganizirati, ne samo fizičko poslovanje na tri lokacije, nego i portfelj proizvoda, nabavu zamjenske ambalaže jer je naša ostala u karanteni na brodu na Malti, zaključana kod partnera u Italiji, na stroju kod kolega u Sloveniji… Preko noći je nestalo alkohola, cijena istog se udvostručila, a ako ste željeli nabaviti veće količine na domaćem tržištu morali ste doslovno stati u red i čekati. Tu smo, uz pomoć naših domaćih kooperanata uspjeli doskočiti različitim problemima te snabdjeti tržište Asepsoletama, Biobaza Home Univerzalnim dezinficijensima, Clinic alkoholnim dezinficijensima te usporedno razviti novi portfelj Clinic proizvoda pa tako i FDS-40 sustav, koji sada koriste renomirane hotelske grupacije, ACI, Fina FDS, dječji vrtići Grada Zagreba i brojni drugi kupci kojima je sigurnost i zdravlje njihovih djelatnika, korisnika, gostiju ili kupaca na provom mjestu. Oni, kao i mi, vidimo da je takvo ulaganje u sigurno dezinfekciju jedan veliki plus u poslovanju jer, primjerice, Hotel Tamaris iz Tučepa ima popunjenost 70% jer su svojim gostima transparentno predstqavili kako čiste i dezinficiraju hotelske prostore s našim FDS-40 sustavom, što su ovi pozitivno shvatili te nisu otkazali dolazak iz skandinavskih zemalja, Njemačke, Austrije…

Što vam je trenutno u fokusu? Imate li možda neki novitet na vidiku?

U fokusu nam je održati poslovanje normalnim, realizirati planove na bilo koji način kako bi što više očuvali radna mjesta te kreirali nove poslovne prilike. Trenutno radimo usporedno na dezinfekcijskim sredstvima, posebice na FDS-40 sustavu za koji imamo brojne upite, te redovnom asortimanu. FDS-40 sustav ima veliki potencijal prema izvoznim tržištima što nas izuzetno veseli jer je ovo 100% proizvod i jedna kvalitetna inovacija. Naime, FDS-40 stroj raspršuje čestice od 5 mikrona do 4 metra visine, a takve sitne čestice lebde i do 4 sata u zraku te u potpunosti dezinficiraju prostor. U stroj se ulijeva naš bezalkoholni, neotrovni dezinficijens koji je siguran za upotrebu u prisutnosti ljudi, djece i životinja te se on raspršuje po zraku, ali i po raznim vrstama površina jer nije abrazivan niti korozivan. Za takvu dezinfekciju treba svega par minuta, a njeni rezultati su izuzetni. Nije potrebno brisati niti ispirati površine. To je nešto što nam trenutno predstavlja strateški prioritet.

Imate li možda u planu uskoro neke nove akvizicije?

Svi poslovni savjetnici, kao i literatura, a i moji kolege, članovi uprave na ovo bi vam pitanje odgovorili vrlo jednostavno – za vrijeme krize prvo se obustavljaju kapitalna ulaganja, a s njima i moguće akvizicije, strateški se preraspodjeljuju sredstva za marketinške aktivnosti, optimiziraju se troškovi… Tako da smo mi trenutno fokusirani na sigurno navigiranje kroz krizu, bez puno rizika i poslovnih izlaganja.

Imate li poruku za čitatelje InStore magazina?

Svakako bih apelirao na #ostanimoodgovorni ne samo prema zdravlju, nego i prema davanju prednosti domaćim proizvođačima i stvaranju poslovnih prilika za domaće gospodarstvenike s ciljem održavanja radnih mjesta, ali općenito održavanje gospodarstva. Tu ne apeliram samo na #kupumodomaće aktivnosti nego i na novoizabranu Vladu RH da nastavni s mjerama koji će omogućiti poduzetnicima da prebrode ovu krizu.

Trendovi su bili vrlo brzi, kozmetika je bila poput mode, za svaku sezonu se nudilo nešto novo. No, korona kriza je vratila postavke na početak i sada, na globalnoj razini, prepoznajemo trend «odgovorne kozmetike».

Tekst je izašao u 86. InStore magazinu.