Dugogodišnji rad u jednoj kompaniji mogao bi postati rutina, ali u mojoj karijeri to zaista nije slučaj. Svaki put kad sam osjetio da prelazim u zonu komfora, postavljao sam si nove ciljeve i znanje proširivao u drugim sektorima kompanije.
Prije svega želim Vam zahvaliti na pozivu za razgovor! Izuzetna mi je čast i zadovoljstvo govoriti za magazin koji radi na promociji FMCG sektora i koji svima nama koji smo dio tog lanca olakšava da dođemo do pravovremenih i relevantnih informacija, lijepo je krenuo intervju g. Vujošević.
Nakon završenog studija na Ekonomskom fakultetu Univerziteta u Beogradu, gospodin Staven Vujošević 2002. godine karijeru je započeo u revizorskoj kompaniji, jednoj od „velike četvorke“, gdje je imao priliku raditi na raznim revizorskim i due diligence (advisory) projektima u zemlji i inozemstvu. Tu je imao priliku steći nova iskustva, radne navike i raditi u međunarodnom okruženju. Poslovni ga je put dalje odveo u bankarski sektor, u kojem je posvetio razumijevanju financijskih kontrola i izvještavanju.
Brzo je shvatio da njegovom interesu i temperamentu najviše odgovara rad u FMCG industriji i imao je veliku sreću da 2008. godine postane dio obitelji Kraft Foodsa, iz kojega je 2012. nastao Mondelēz International. Kako kaže g. Vujošević, kad se osvrne na tih 12 godina provedenih u Kraft Foodsu i sada u Mondelēz Internationalu, svaka je bila posebna i puna prilika za razvoj i daljnje usavršavanje, kako njega tako i njegovih kolega.
S obzirom na to da se velik dio Vaše karijere veže uz Mondelēz, možete li nam reći koje su prednosti ili pak mane rada u istoj multinacionalnoj kompaniji kroz godine?
Rad u Mondelēz Internationalu pružio mi je jedinstvenu priliku da radim s brandovima koji su omiljeni i poznati širom svijeta, Milke, Orea i TUC ili Halls bombona i žvakaćih guma, da budem dio sjajnog međunarodnog tima u kojem se njeguje i potiče dijeljenje znanja, inkluzija i različitost.
Posebno bih napomenuo i mogućnost stjecanja znanja i iskustva iz različitih područja poslovanja kompanije i rada na različitim tržištima. Uza sve to, način rada postavljen je tako da pruža stalne prilike za usavršavanje i napredovanje, kroz obuke, mentorski rad i kroz savladavanje novih poslovnih izazova. Kad to kažem mislim i na prilike za razvoj u okviru različitih sektora i projekata, što vas i potiče da hrabro iskoračite iz komforne zone, uz punu podršku svojih kolega na svim razinama.
Sve me to jako ispunjava, osobito zato što sam kao menadžer konstantno u prilici da svojim kolegama pomažem u njihovu profesionalnom razvoju.
Dugogodišnji rad u jednoj kompaniji mogao bi postati rutina, ali u mojoj karijeri to zaista nije slučaj. Svaki put kad sam osjetio da prelazim u zonu komfora, postavljao sam si nove ciljeve i znanje proširivao u drugim sektorima kompanije. Mondelēz International pruža vam tu mogućnost i podržava takve odluke, što je meni i pomoglo da s mjesta menadžera za financije, prijeđem u sektor Planiranja kategorije čokolade, zatim i u Prodaju, gdje sam promijenio nekoliko pozicija i vodio različita tržišta.
Zacijelo je velika stvar, ali i velik izazov raditi s globalno uspješnim brandovima? Vjerojatno u svakom kutku svijeta svi znaju za Milku, zar ne?
Brandovi kompanije Mondelēz Int. prisutni su u više od 150 zemalja i mi u svom portfelju imamo velike globalne brandove kao što su Milka i Cadbury čokolade, Oreo, BelVita i TUC biskviti, Halls žvakaće gume i bombone, ali i lokalne dragulje, kako ih mi volimo zvati. Naravno da je velika stvar biti na liderskoj poziciji, ali to je ujedno i velika odgovornost.
Naša je misija jasna, a to je da predvodimo budućnost u sektoru grickalica nudeći u pravom trenutku pravi izbor grickalica napravljenih na ispravan način. Velik je izazov biti na visini tog zadatka.
Kad kažem grickalica, mislim na sve što se konzumira između obroka, što i pokazuje koliko je misija važna, osobito danas kad se prilika za grickanje povećala, i to osobito za nove generacije.
U Hrvatskoj se osim Milke izdvaja i brand Oreo, što i ne čudi, jer Oreo spada u jedan od najvećih biskvitnih brandova na svijetu. To je zapravo najprodavaniji biskvit u 21. stoljeću na cijelom svijetu, koji na tržištu Hrvatske ima jako dobru prepoznatljivost.
Koje su Vaše odgovornosti na funkciji koju trenutačno obnašate?
Na poziciji Sector County Managera West East Adriatic Markets zadužen sam da sa strane prodaje izvršim strategijsko i dugoročno planiranje, kao i provođenje poslovne i marketinške strategije koja će osigurati rast i razvoj naših kategorija i brandova.
Za to je nužno i operativno odlučivanje i monitoring izvršenja postavljenih ciljeva kompanije na ovim tržištima, razvoj i ostvarivanje trade marketing strategije. I za kraj, ono što je najvažnije, a to je kreiranje i održavanje odnosa s ključnim partnerima kompanije.
Također, vodim brigu o poštovanju kompanijskih politika i procedura, kao i o tome da kompanija posluje na društveno odgovoran način.
Sve to bilo bi neostvarivo da nemam tim ljudi koji dijeli moju strast za stalnim napretkom kompanije i dobrobiti naših potrošača, a sve to u atmosferi u kojoj se osjećaju slobodno da iskažu svoje mišljenje i rade ono u čemu su najbolji.
Za koja ste sve tržišta zaduženi? Možete li za svako tržište istaknuti neke specifičnosti?
Zadužen sam za tržišta Hrvatske i Slovenije. U okviru istočno-jadranske regije, to su vrlo razvijena tržišta, na kojima poslujemo s velikim retail kompanijama, jakim distributerima, kao i s diskonterima koji su unijeli nov način poslovanja. Riječ je o dinamičnim tržištima, koja su otvorena za trendove koji dolaze iz Zapadne Europe. Potrošači na tim tržištima imaju vrlo razvijenu svijest, žele dobiti dobru vrijednost za svoj novac i jako vode računa o kvaliteti namirnica koje kupuju.
Važno je napomenuti da su ovdje potrošači digitalno osviješteni, informirani i lojalni brandovima koji su zadobili njihovo povjerenje.
Ima li svaka zemlja poneki brand ili proizvod koji je ondje omiljeniji i prodavaniji nego u drugim zemljama?
Brand Milka generalno je u cijeloj regiji već godinama na vrhu liste omiljenih brandova, ujedno i najprodavanijih. U Hrvatskoj se osim Milke izdvaja i brand Oreo, što i ne čudi, jer Oreo spada u jedan od najvećih biskvitnih brandova na svijetu. To je zapravo najprodavaniji biskvit u 21. stoljeću na cijelom svijetu, koji na tržištu Hrvatske ima jako dobru prepoznatljivost.
Važno je da su inovacije i novine koje donosimo i kod naših drugih brandova, kao što su Milka biskviti, Barni, BelVita, Tuc i Halls (u segmentu žvakaćih guma i bombona), uvijek prepoznati od naših potrošača koji nam pokazuju želju da probaju nešto novo i drukčije.
S trgovačkim lancima i s distributerima imamo sjajnu suradnju. To je partnerski odnos u kojem zajedno radimo na unaprjeđenju naših kategorija i na tome da kupcima ponudimo dodatnu vrijednost. Taj odnos građen je godinama, i veliki timovi posvećenih ljudi s obje strane pažljivo osmišljavaju svaki idući potez. Ponosan sam na našu suradnju i na sve što smo postigli dosad, kao i na budućnost koju ćemo zajedno graditi.
Imate li Vi omiljeni proizvod iz vašeg asortimana? Moj je Milka Oreo :D.
Milka Oreo spaja dva iskonska branda, tako da nisam iznenađen Vašim izborom.
Što se mene tiče, još od djetinjstva Milka Noisette moj je omiljeni okus čokolade i jako sam mu vjeran, ali uživam i u inovacijama koje stalno uvodimo u naš portfelj. Ako već niste, obavezno probajte Milka Strawberry Cheescake!
U posljednje vrijeme uvijek uza se imam Halls žvakaće gume i bombone, i neki BelVita ili TUC biskvit za boost energije. Za posebne prilike biram, naravno, Milka praline ili Milka Moments, ovisno o raspoloženju.
Koliko se vaši proizvodi prodaju redovito, a koliki su promocijski pritisci na proizvode iz vašeg portfelja?
Promocije koje nudimo dio su važnosti inovacija, ulaganja u naše marke i naše potrošače. Osim popusta, lojalni kupci nagrađuju se i poklonima prilikom kupnje, a takve akcije u Hrvatskoj i Sloveniji imaju vrlo dobar utjecaj. Na taj način želimo uljepšati posebne prigode i biti dio svakodnevnih malih rituala koji život čine ljepšim.
Koliko je izazovno raditi s toliko facinga?
U tome vidim priliku, prije negoli izazov. Raznoliki portfelj i visoka prepoznatljivost brandova nude nam mogućnost da budemo vidljivi i dostupni na policama.
Razvoj naših kategorija brižljivo se planira, i konstantno smo posvećeni unaprjeđenju provedbe u prodavaonicama. Pri svemu tome, imamo agilan pristup, prilagođavamo se zahtjevima potrošača, kupaca i okolnostima. Široki portfelj daje nam prostor za to, kao i konstantno ulaganje u istraživanje i razvoj, tako da neprestano dolazimo do novih inovacija na tržištu i razvijamo kategorije i tržište na kojem djelujemo.
Koji je vaš proizvod must have na policama trgovačkih lanaca?
Postoji lista proizvoda koja je must have na policama trgovačkih lanaca. Ta lista se kreira u suradnji s našim partnerima i prilagođava formatima prodavaonica i potrebama potrošača, tako da neće biti ista u tradicionalnim trgovinama i u hipermarketima. Ali recimo da su, što se branda Milka primjerice tiče, tu uvijek Milka Alpine, Noisette, Wholenuts i Oreo. Naši potrošači jednostavno vole konzumirati navedene proizvode u različitim prilikama, u različita doba dana, i to objašnjava zašto baš ti proizvodi.
Raznoliki portfelj i visoka prepoznatljivost brandova nude nam mogućnost da budemo vidljivi i dostupni na policama. Razvoj naših kategorija brižljivo se planira, i konstantno smo posvećeni unaprjeđenju provedbe u prodavaonicama.
Mondelēz je društveno odgovorna kompanija i do 2025. prelazi na obnovljive izvore kakaa prema programu održivosti Cocoa Life. Možete li nam ponešto reći o društveno odgovornom poslovanju kompanije Mondelēz?
Društvena odgovornost kompanija i svakog pojedinca ponaosob tema je koja je posljednjih mjeseci dobila novu dimenziju aktualnosti. Kompanija Mondelēz International nedavno je izdala priopćenje da će donirati 15 milijuna dolara financijske i in kind pomoći društvenim zajednicama s ciljem da se pomogne očuvanje kritične stabilnosti lanca opskrbe hranom i pruže hitna sredstva za smanjivanje posljedica krize izazvane Covidom-19. U samoj osnovi kompanije Mondelēz je da radi ono što je ispravno za društvene zajednice i ljude i ta donacija predstavlja naš doprinos značajnom poslu koji naši partneri u lokalnim zajednicama obavljaju na osiguravanju pomoći ljudima kojima je najpotrebnija. To je primjer odgovora kompanije Mondelēz na trenutačnu krizu.
Dugoročno imamo jasne ciljeve i provodimo konkretne akcije za očuvanje planeta: do 2025. će se 100% naših pakiranja moći reciklirati, smanjit ćemo potrošnju vode u proizvodnim pogonima za 10%, smanjit ćemo emisiju ugljikova dioksida, 100% kakaa nabavljat ćemo iz održivog razvoja i smanjit ćemo prehrambeni otpad uz pomoć inovativnih proizvodnih tehnologija.
Ključne sirovine za naš sektor, a to su kakao i pšenica, nabavljaju se iz inovativnih programa održive proizvodnje kompanije Mondelēz. Cocoa Life globalni je program za održivi razvoj proizvodnje kakaa koji za cilj ima transformirati sektor proizvodnje kakaa. Program je osnovan 2012. godine i do 2022. kroz njega će biti investirano 400 milijuna dolara s ciljem da osnaži najmanje 200.000 kakao farmera i utječe na poboljšanje uvjeta života milijun ljudi u šest područja u kojima se kakao uzgaja. Harmony je europski program kompanije Mondelēz International namijenjen održivom uzgoju pšenice. Cilj nam je da se godišnja proizvodnja pšenice prema održivim uvjetima poveća na više od 280.000 tona do 2022. godine i da obuhvati proizvodnju 100% Mondelēzovih europskih brandova biskvita.
Možete li nam nešto reći i o kampanji Prave Milka kravice koja je trenutačno aktualna?
Kampanja Prave Milka kravice pokrenuta je početkom godine i vrlo sam ponosan na to što je kompanija odlučila tim putem podignuti svijest potrošača o porijeklu sastojaka koje koristimo u proizvodnji. Iza branda Milka stoji tim koji čvrsto vjeruje da malo nježnosti može napraviti veliku razliku. To je razlog zbog kojega se mlijeko za čokolade Milka nabavlja s otprilike 800 malih obiteljskih farmi u srcu Alpa, iz Austrije i Njemačke, a te farme imaju u prosjeku 60 krava po farmeru i dijele naše vrijednosti o načinu proizvodnje mlijeka. Kravice se slobodno kreću po pašnjacima, uživaju u prelijepoj prirodi svakog dana, farmeri se pažljivo brinu o njima, a mi vjerujemo da sve to pridonosi tome da čokolada Milka bude tako nježna i ukusna. Prave Milka kravice postale su zvijezde pakiranja čokolada Milka i na neko vrijeme zamijenile poznatu lila kravicu.
Konstantno se informiramo o navikama potrošača i proširujemo saznanja o njihovim potrebama, da bismo bili u stanju na pravi način odgovoriti na njih i ispuniti svrhu našeg poslovanja – a to je Snacking made right.
Toblerone je dobio halal certifikat, imaju li i neki drugi vaši proizvodi poznate certifikate?
Mondelēz International posvećen je zadovoljavanju potreba i sklonosti naših potrošača, koje mogu varirati od tržišta do tržišta. Mi uzimamo u obzir različite potrebe potrošača i tržišta, uključujući zahtjeve kao što su košer ili halal, i smatramo dobrom prilikom odlučivanje o tome što ponuditi potrošačima na određenom tržištu. Mondelēz proizvodi sigurne i visokokvalitetne proizvode, temeljene na potrebama i željama potrošača, uključujući mnoge koji su halal certificirani na određenim tržištima/zemljama. Na nekim tržištima obvezan je pravni zahtjev ili industrijski običaj da se proizvodi certificiraju i označe kao halal.
Doznali smo da ste posebno talentirani kad su u pitanju ljudi i timovi s kojima radite, da je vaš stil vrlo karizmatičan i da ste obožavani manager? Koja je tajna Vašeg uspjeha?
Hvala na komplimentu, drago mi je ako ste tu informaciju dobili od mojih kolega. Kao što sam već napomenuo, u kompaniji Mondelēz osobno sam uvijek imao prilike za profesionalni razvoj. Smatram da je moja dužnost da jednake prilike omogućim članovima mog tima, da ih podržim u njihovim dugoročnim karijernim ciljevima i da im pomognem da ostvare balans između dnevnih obaveza i tih ciljeva. Transparentan sam u komunikaciji i uvijek dostupan, kolege su navikle da od mene dobiju iskren feedback. To je među nama stvorilo atmosferu povjerenja, ne ustručavamo se iskazati svoje mišljenje, podijeliti očekivanja i razgovarati o izazovima na koje nailazimo.
U osnovama vrijednosti kompanije Mondelēz jest da radimo ono što je ispravno, da tretiramo svakog pojedinca s pažnjom i poštujemo njegov integritet, i da razvoj zaposlenih bude naš prioritet. To su ujedno i vrijednosti u koje duboko vjerujem, tako da mi ih nije bilo teško primijeniti u svom svakodnevnom radu.
Kompanija Mondelēz International nedavno je izdala priopćenje da će donirati 15 milijuna dolara financijske i in kind pomoći društvenim zajednicama s ciljem da se pomogne očuvanje kritične stabilnosti lanca opskrbe hranom i pruže hitna sredstva za smanjivanje posljedica krize izazvane Covidom-19.
Što nam donosi budućnost u industriji u kojoj je kompanija Mondelēz International zapravo jedan od kreatora trendova? Otkrijte nam neki zanimljiv detalj…
Kao globalni lider u segmentu grickalica, veliku pažnju pridajemo ulozi koju konzumiranje grickalica ima u životu naših potrošača. Ta se uloga ne ograničava samo na zadovoljavanje prehrambenih potreba, već utječe i na naše dnevne navike, rituale, pa čak i na osjećaj pripadnosti određenoj kulturi i na izgrađivanje vlastitog identiteta. U 2018. smo napravili iskorak tako što smo lansirali novu strategiju poslovnog rasta i definirali i objavili našu misiju, a to je da predvodimo budućnost u segmentu grickalica. Konstantno se informiramo o navikama potrošača i proširujemo saznanja o njihovim potrebama, da bismo bili u stanju na pravi način odgovoriti na njih i ispuniti svrhu našeg poslovanja – a to je Snacking made right.
Da bismo dublje razumjeli ulogu koju snacking ima u životima naših potrošača širom svijeta, krajem prošle godine angažirali smo nezavisnu agenciju za ispitivanje potrošača. Istraživanje je potvrdilo ono što smo oduvijek znali – a to je da s rastom naših svakodnevnih obaveza, raste i potreba da se tradicionalni obroci zamijene s više manjih obroka tijekom dana. Potrošači sve više posežu za manjim zalogajima da bi nahranili svoj um, tijelo i dušu. Grickalice su postale tako važan dio naših dnevnih prehrambenih navika da 61% nas kaže da ne možemo zamisliti svoj dan bez njih. Potrošači smatraju da postoji vrijeme i mjesto za zdrav obrok kao i za onaj koji nam pruža zadovoljstvo. Zbog toga mi radimo na tome da naš rastući portfelj globalnih i lokalnih brandova zadovolji potrebe naših potrošača i ponudi prave grickalice napravljene na ispravan način u pravom trenutku.
Imate li poruku za čitatelje InStore magazina?
Želio bih zahvaliti čitateljima magazina Instore na njihovom interesu za brandove i rad Mondelēz Internationala, poželjeti im svaki uspjeh na osobnoj i profesionalnoj razini i podijeliti s njima da planiramo kontinuirano slijediti njihove konzumne potrebe i navike, te razvijati naš portfelj temeljen na tome. Mi smo tu zbog njih, kako bismo ispunili njihove potrebe i omogućili im da svakodnevno uživaju u našim ukusnim proizvodima.
Intervju je izašao u digitalnom izdanju 83. InStore magazina na str. 22. - 25.