DR OETKER STUDENI
KERMAN

Zajedništvo je sada najvažnije

Intervju iz regije: BIH

Intervju

20.04.2020

Petar Ćorluka, vlasnik kompanije Violeta d.o.o.

U posljednjih nekoliko mjeseci dok se svijet, susjedne države i BiH bore s pandemijom korona virusa, proizvodnja robe domaćih kompanija radi punim kapacitetom. U proizvodnim pogonima nema odmora. Kompanija Violeta užurbanim tempom nastoji osigurati da bh. tržište ni jednog trenutka ne osjeti paniku, strah i nestašicu higijenskih proizvoda zbog novonastale situacije. Proizvodnja je pojačana, a snabdijevanje uredno. U vrijeme kad na malo stvari možemo utjecati, svijetle primjere treba posebno isticati. Jedan takav je gospodin Petar Ćorluka, već tri desetljeća uspješno upravlja svojom kompanijom, a njegova spremnost da pomogne drugima je sve veća i na tome mu posebno čestitamo. Od ranije poznati po društvenoj odgovornosti prema zajednici, i ovaj put odlučili su pokazati veliko srce i pomoći zdravstvenom sistemu BiH. O donaciji vrijednoj 400.000 KM i poslovanju u izvanrednim okolnostima pročitajte u nastavku.

Svjedoci situacije u kojoj smo se iznenada našli, počeli smo tražiti svijetle primjere poslovanja i više nego ikad postali svjesni važnosti domaće proizvodnje. Od početka krize uzrokovane Covid-19, Vaša kompanija s vama na čelu ulijevala je povjerenje. U kakvoj vas je situaciji zatekla pandemija?

Kao i svi drugi, ostali smo iznenađeni, ali ne i nespremni. Brzo smo reagirali, poduzete su najviše mjere prevencije kako bi se zaštitilo zdravlje i sigurnost radnika i proizvodnja se odvija kontinuirano, bez zastoja, prema planiranom rasporedu. Nadam se da će se tako i nastaviti. Smatram da je u ovim trenucima domaća proizvodnja jako važna. Važno je da imamo neometan pristup robi široke potrošnje.

Je li vas iznenadila panična potražnja za toaletnim papirom ne samo kod nas nego i u cijelom svijetu?

U svijesti čovjeka je da će se za vrijeme neke nepredviđene situacije opskrbiti proizvodima koje svakodnevno koristi. Bilo je za očekivati da će porasti potražnja za toaletnim papirom. Na početku epidemije prodaja je jako porasla, ali već sad se smanjuje jer su se ljudi opskrbili potrebnim proizvodima za neki duži period. Svakako se radi o umjetnoj prodaji koja će se u narednom periodu izbalansirati kad se situacija krene vraćati u normalu.

Sirovine su ključne za proizvodnju, kakva je situacija u Violeti i možemo li biti sigurni u redovno snabdijevanje bh. tržišta vašim proizvodima?

Naš poseban fokus je na dobavi sirovina, te organizaciju kontinuirane logistike za dovoz istih. Nakon toga, važno nam je da roba dođe do kupaca, da ispoštujemo rokove i da nemamo neisporuke. Dostupnost Violeta proizvoda nije upitna i građani ne trebaju biti zabrinuti.

Imali ste upite i s drugih tržišta za vaše proizvode, koliko izvozite i kakva vam je poslovna politika u izvanrednim situacijama poput ove?

Imali smo dosta upita vezano za izvoz higijenski proizvoda u posljednje vrijeme. Naš prioritet je zadovoljiti potrebe naših redovnih tržišta prvenstveno onih gdje imamo vlastitu proizvodnju. Na domaćem tržištu imamo vjerne potrošače koji su prepoznali našu kvalitetu i logično je da su nam oni na prvom mjestu.

Jeste li pojačali proizvodne kapacitete ili uposlili dodatne radnike?

Proizvodni kapaciteti su na početku pandemije bili povećani. I ranije se proizvodnja odvijala u 3 smjene što je i nastavljeno. Većina pogona je automatizirana i robotizirana te su svi kapaciteti popunjeni i proizvodnja je usmjerena na potrebe zadovoljavanja tržišta. S obzirom na to da je na početku pandemije potražnja za higijenskim proizvodima bila jako uvećana, kapaciteti su morali biti do kraja popunjeni. Brzo smo reagirali i uspjeli ispuniti očekivanja tržišta.

Način na koji vraćate društvu i zajednici u kojoj poslujete oduševio je mnoge. Potrošači su postali i vaši veliki simpatizeri, posebno nakon niza humanih akcija koje ste napravili. Nećemo nabrajati sve, osvrnut ćemo se samo na najznačajniju: 6 respiratora i medicinska oprema u vrijednosti od 400.000 maraka. Recite nam kako je tekla nabava i jeste li nailazili na određene prepreke, jer je potražnja za ovom robom u cijelom svijetu ogromna?

Tako je, kupili smo 6 respiratora i medicinsku zaštitnu opremu kako bi pomogli zdravstvu BiH u trenutnom stanju; s ciljem zaštite osoblja i pacijenata u borbi s epidemijom korona virusa. Sam proces nabave je bio drugačiji jer smo robu naručili iz Kine od dobavljača s kojima inače ne surađujemo i s obzirom na vrijednost naručene robe rizik je bio jako velik. Naravno, kontaktirali smo i proizvođače medicinske opreme iz Europe, ali rok isporuke robe je bio kolovoz; što je nama bio dugačak period.

Zbog toga smo naručili robu iz Kine, kako bismo je dobili što prije i kako bi pomogli zdravstvenom sustavu. S obzirom na to da su brojne transportne linije otkazane i cijene transporta su porasle i za nekoliko puta, isporuka je bila otežana. Na svu sreću, oprema je stigla u subotu, 18. travnja. Cijela novonastala situacija zahtijeva da se pomogne društvu, zajedništvo je sada najvažnije.

Kome i kako ćete podijeliti ovu vrijednu donaciju?

Donacija će se raspodijeliti u 38 medicinskih ustanova u BIH, uglavnom u bolnicama. Cilj nam je bio da veći dio zdravstvenih ustanova dobije neku količinu opreme, ona je sada svima potrebna.

Sačuvali ste tržište i bh. građane od nestašice higijenskih potrepština, očekujete li kad sve ovo prođe, da će naši građani znati cijeniti i da će na policama tražiti proizvode i proizvođače koji su pomogli u nepredvidivim okolnostima?

Veći dio tržišta je uvijek svjestan koje bitne faktore i odlike ima domaća proizvodnja. No, dane situacije i vanjski utjecaji mogu svakako samo pojačati i još više izoštriti sliku koja stavlja naglasak na domaće proizvode. Trenutna situacija je dobar primjer koji se može primijeniti kasnije u društvu za sve domaće resurse i proizvodnje.

Jedan od najboljih razloga za potaknutu kupovinu domaćih proizvoda su visoko kvalitetni proizvodi i usluge. Bitno je da potrošač zna što kupuje i da bude zadovoljan kvalitetom, čime stječete vjernog kupca i potrošača. U svakom slučaju potrebno je osigurati konkurentnost kvalitetom i cijenom. Na svijest građana može utjecati i država tako da više promovira domaće proizvode. Nakon cijele ove situacije, mislim da su građani ipak uvidjeli važnost domaćeg gospodarstva, domaće proizvodnje koja osigurava dostupnost velikog broja robe u trenucima kad nismo u mogućnosti zbog više sile uvoziti sa stranih tržišta ta ista dobra.

Što vi mislite da bi entitetske i državna vlada i lideri naravno, trebali napraviti kako bi poslodavcima olakšali trenutnu situaciju? Što je po Vama način da se spasi privreda i radna mjesta ili bar ublaži njen pad?

Ako gledamo cjelokupnu situaciju, ekonomija je već osjetila posljedice Covida-19. Najviše se trenutno stanje odražava na primjeru namjenskih industrija čija roba potrošačima sada nije prioritet da bi je kupili. Vjerujem da će se odgovorni u državi ponašati u skladu sa situacijom i da će poduzeti sve mjere kako bi se maksimalno smanjile posljedice na gospodarstvo. Smatram da bi se posebno brzo trebale donijeti odluke za pomoć malim poduzetnicima/obrtnicima koji su prisiljeni trenutno zatvoriti svoje objekte. Većina njih nema sredstava za servisiranje obveza u ovim trenucima kad ne rade i nemaju prihoda. Prethodno navedeno dovodi do otpuštanja radnika i zato je potrebno što prije poduzeti mjere za pomoć.

Možete li dati savjet kompanijama koje se teže snalaze u ovim situacijama kako da uspješno upravljaju brandovima u doba krize, kao što je ova izazvana korona virusom?

Za svaku kriznu situaciju osnovni element je upravljanje zadanim izazovima te sposobnost razvijanja poslovne strategije unatoč nepovoljnim uvjetima. S novonastalom situacijom ne možemo predvidjeti daljnji razvoj događaja i ukupne posljedice, no možemo sagledati i razviti plan u organiziranju lanca opskrbe te odnosa s kupcima, distributerima i potrošačima. Što prije shvatimo da moramo prilagoditi uvjete i mjere poslovanja, bit će jednostavnije vratiti se u normalne uvjete funkcioniranja i upravljanja poslom.

U svim industrijama u narednom periodu ostat će oni koji budu nudili dodatnu vrijednost i koji se budu diferencirali od konkurencije, a zato je potrebno poznavati krajnjeg kupca, njegove potrebe, izazove i kanale komunikacije. Teško i pomalo nezahvalno pitanje, ali što vi kao izvrstan lider i poduzetnik pretpostavljate, kakva nas "poslovna" budućnost očekuje?

Mislim da će se prave posljedice trenutne situacije osjetiti tek na jesen, u 9. i 10.mjesecu kad se sve ovo, nadam se, završi. Potrebno je da vladajući što prije reagiraju s konkretnim mjerama koje će donijeti dobro cijelom gospodarstvu kako bi se po završetku cijele situacije svi mogli krenuti s radom. Ako na vrijeme reagiramo, imamo velike mogućnosti da ublažimo posljedice. Zajedničkim i ustrajnim trudom, radom, uz poštivanje preventivnih mjera struke možemo brzo nadići trenutnu situaciju.