Kompanija Voli koja je osnovana 1995. godine, prošle godine je dobila nagradu za najveći broj zaposlenih, za najveći prihod u kategoriji maloprodaje i najveće priznanje za najbrže rastuću firmu prema parametrima koji su analizirani iz prethodne tri godine u Crnoj Gori.
Kompaniju Voli osnovali ste iz vlastitih sredstava. Počeli ste s jednim objektom i šest zaposlenih. Koliko ih Voli broji danas i koliko imate objekata?
Danas, nakon četvrtine vijeka postojanja, Voli broji 2300 zaposlenih, 73 maloprodajne jedinice, distribuciju, logističko otkupni centar i poljoprivredno imanje u blizini Ulcinja. U vezi tog imanja, u 2017. ste za 700.000 eura odnosno investicijom od 2,379.000 eura zakupili poljoprivredno zemljište u državnom vlasništvu na lokaciji Šas u općini Ulcinj na površini 70 hektara za 15 g. i mogućih dodatnih 15 g. Već ste privremeno završili i ubirete plodove.O kakvim je količinama tu riječ?
U 2019 godini, proizvedeno je I plasirano preko 450 tona poljoprivrednih proizvoda, a u ovoj godini očekujemo da ćemo proizvesti 2500 tona. U pitanju povrtne kulture čija je potreba na tržištu veoma izražena. Pored plasmana proizvoda kroz vlastiti lanac maloprodaje nastavljen je izvoz iceberg salate za Srbiju. Otpočeli smo proizvodnju motivirani željom da ponudimo potrošačima povrće i voće koji su tretirani minimalnom količinom pesticida i čiji miris i okus vraća u ona lijepa vremena kada prilikom uzgoja izgled proizvoda nije bio osnovni kriterij.
Tijekom ljetne turističke sezone, bili smo prinuđeni uvoziti čak i proizvode koji se tradicionalno uzgajaju na našem podneblju.Trudimo se širiti proizvodni asortiman, ali vodimo računa o tome da ne ugrozimo male proizvođače.
Godine 2009. od EBRD-a dobili ste kredit od 4,2 milijuna eura? Kako ste tada iskoristili ta sredstva i jeste li i ranije koristili kredite banaka ili ste razvoj financirali iz vlastitih sredstava?
Sva kreditna podrška je od starta usmjerena na razvoj. Neću reći ništa novo, uspješni privrednici to dobro znaju, na putu uspjeha ulaganje u razvoj, ljudstvo i logistiku je imperativ. Tako se razvijala i naša kompanija i prije spomentue kreditne linije EBRD, bili smo korisnici i drugih kredita. Veoma odgovorno i analitično smo pristupali kreditiranju te uspjeli naći pravi balans.
Maloprodajno tržište u Crnoj Gori je i dalje dosta fragmentirano. Koji dio tržišta imaju Voli marketi?
Prednost našeg tržišta je u tome što je fragmentirano. Tržište je malo i konkurencija je veoma oštra. Zahvaljujući tome smo neprekidno motivirani da budemo što bolji. Voli marketi imaju tržišni udio oko 30%, što nas čini liderom na crnogorskom tržištu.
Što je to što biste istaknuli kao prednost Voli marketa u usporedbi s ostalima i zbog čega bi kupci trebali kupuovati u vašim trgovinama?
Potrošači su prepoznali naš napor da im pružimo najbolju ponudu i uslugu, a najpovoljnije cijene. Naš imperativ je pokazati poštovanje kupcu kroz brigu o kvaliteti proizvoda koje nudimo i kroz uslugu koju konstantno unaprijeđujemo. Naši kupci se kod nas osjećaju sigurno. Veoma vodimo računa o higijeni i osim eksternih imamo niz internih procedura i standarda održavanja higijene i brige o ispravnosti proizvoda. Sada, u ovom posebno izazovnom vremenu, provodimo ciklične i kontinuirane aktivnosti dezinfekcije i podigli smo kriterije na najviši nivo.
Jeste li ste primijetili da je kriza koronavirusa dovela do promjena u navikama potrošača i kako ste na njih reagirali?
Suočili smo se s naglim promjenama, kupci su što je dijelom recidiv nekih prošlih vremena, a djelom globalni fenomen,danima kupovali enormne količine određenih proizvoda. Primjetno je da racionaliziraju odlazak u kupovinu kako bi se manje izlagali riziku, ali je primjetan i pad potrošnje. Organizirali smo rad trgovina u skladu sa svim mjerama i trudimo se što efikasnije izaći u susret potrošačima. Osigurali smo kontinuitet u snabdijevanju, bez obzira na sve izazove.
Ovom prilikom zahvaljujem uvaženim poslovnim partnerima gospodi Miruku Grbešiću, Marku Pipuniću, Miodragu Kostiću, Božidaru Kostiću i Miroslavu Miškoviću za pomoć u snabdijevanju osnovnim životnim namirnicama. Kada je izostao uvoz s tržišta na koja smo tradicionalno usmjereni, osigurali smo ga s alternativnih tržišta. U periodu porasta troškova transporta, omogućili smo čak i nižu cijenu za određen broj osnovnih životnih namirnica. Pripremamo i pokretanje narudžbi preko online platforme i nove vidove usluge, u skladu s praksom razvijenih europskih tržišta.
Koje sve formate trgovina imate i u kojim gradovima?
Volijev maloprodajni lanac broji 73 marketa, rasprostranjeni su širom Crne Gore, tj u svim gradovima. Objekti su koncipirani u kroz tri formata- mali, srednji i veliki, a pored premium poslovnica imamo i trgovine low cost koncepta, pod brandom Naš diskont. U pripremi su tri nova objekta, trgovački centar u Danilovgradu, hipermarket na ulazu u Podgoricu iz kontinentalnog dijela i na putu koji povezuje Bar i Podgoricu.
Pored maloprodaje Voli se bavi i distribucijom. Recite nam nešto o asortimanu koji zastupate i samoj distribuciji, s obzirom na to da su uključeni i proizvodi iz Srbije, Hrvatske, BiH, S.Makedonije. Radite li i sa Slovenijom i što? Također, bavite se i veleprodajom. Koliko imate veleprodajnih objekata, tko se u njima snabdijeva, razlikuje li se ponuda od maloprodaje? Dostavljate li robu kupcima?
Naša distributivna djelatnost je otpočela 2004.godine zastupništvom Carnexa. Sada su u našem portfoliju regionalni lideri u proizvodnji hrane, kao što je Pionir, Vital, Kraš, , Vindija, Cekin i Vindon, Zott, Beretta i mnogi drugi.
Djelatnost realiziramo kroz naša dva logistička centra, a osim toga imamo i HORECA centar. Ponuda naše veleprodaje i distribucije se ne razlikuje, kupci su nam ujedno i konkurenti u maloprodajnom sektoru. U logističko otkupnom centru se realizira otkup i plasman poljoprivrednih proizvoda iz naše proizvodnje I otkupa. Kada je u pitanju Slovenija, surađujemo s firmom Smeh, u dijelu opremanja marketa.
Kakvu suradnju imate s domaćim proizvođačima? Na koje probleme najčešće nailazite?
Na žalost, još uvijek nemamo dovoljan broj domaćih proizvođača, generalno su svedeni na dio kategorija kao što je suhomesnati i mliječni program, voće, povrće, proizvodnja meda i vina. Cilj nam je da u policama Voli marketa bude što veći broj domaćih proizvoda i kod nas su zastupljeni svi domaći proizvodi koji to kvalitetom zaslužuju.
Mišljenja sam da oni i dalje nisu dovoljno okrenuti ka unaprijeđenju plasmana svojih proizvoda s aspekta kontinuirane kvalitete i kvantitete, aktivnijeg marketinga, suvremenijeg pristupa marketinškim alatima. Ipak, ima crnogorskih proizvođača koji funkcioniraju na način na koji to rade najsuvremeniji inozemni proizvodni sistemi i njihovi proizvodi zahvaljujući tome se mogu naći I izvan granica naše zemlje.
Što je generalno najveća prepreka vašem poslovanju na crnogorskom tržištu koje je malo I namjeravate li prijeći granice. Možda u koju od susjednih zemalja?
Imali smo razvojnih planova koji su išli u tom smjeru, ali je zbog situacije s koronom, njihovo odlaganje neizbježno.
Kako I da li na vrijeme podmirujete svoje obaveze prema dobavljačima?
Da, sve svoje obaveze redovno podmirujemo.
S kojim se poteškoćama najčešće srećete u ‘komunikaciji’ s lokalnim proizvođačima i koliko vam je važan kratak lanac od do potrošača?
S posebnom pažnjom ostvarujemo suradnju s lokalnim, malim proizvođačima. Možemo se pohvaliti da gotovo 1000 poljoprivrednih proizvođača ostvaruje plasman kroz naš otkupni centar. Ono što je do sada bio izazov je kontinuitet isporuke i oscilacije u kvaliteti. Siguran sam da se polako, ali sigurno, dobro napreduje i da se sve bolje razumijemo i usuglašavamo. Veoma nam je važno da markete snabdijevamo svježim , domaćim proizvodom, koji zahtjeva manji vremenski period od njive do stola.
Kako ocjenjujete trenutnu situaciju u FMCG sektoru u Crnoj Gori? Kolika vam je konkurencija malih trgovaca i kolika je razlika u usporedbi s ostalim zemljama u okruženju što se tiče konkurencije u maloprodaji?
U Crnoj Gori tradicionalne trgovine imaju i dalje veliki značaj, mislim da je veoma slično u okruženju, što se tiče konkurentnosti, postotak sudjelovanja govori o tome.
Veliki ste obožavatelj košarke i glavni sponzor prvaka Crne Gore Budućnost Volija. Kako vidite tu suradnju i općenito sponzoriranje i suradnju sporta i biznisa?
Veoma sam ponosan na tu suradnju jer je pokazala da predanim radom, energijom i zajedničkim naporima, možemo dostići sve zacrtane ciljeve. Budućnost Voli je ponos Crne Gore, naš ambassador u europskim sportskim krugovima. Osim podrške naše kompanije, Klub se oslanja na podršku našeg upravnog odbora koji čine predstavnici najuspješnijih crnogorskih kompanija, kao i internacionalnih koje posluju kod nas. Za nas je Budućnost Voli, naš abaligaški šampion I njegova škola košarke, ostvarenje zajedničke želje da doprinesemo društvenoj zajednici I promoviramo kulturu sportskog načina života i brige o mladim naraštajima.
Kako vidite dalji razvoj kompanije u Crnoj Gori i kakav je vaš komentar događanja koji slijede ako kod vas uđu novi igrači poput sve popularnijih diskontera koji već preuzimaju velik dio kolača u Sloveniji, Hrvatskoj, a poslije ulaska Lidla i u Srbiji?
Mislim da je naše tržište zbog skromnih formata neatraktivno za velike igrače. U svakom slučaju, ponašat ćemo se kao I do sada, dat ćemo sve od sebe da se s konkurencijom izborimo kvalitetom, brzim reakcijama I efikasnošću u svim segmentima poslovanja.
-