DR OETKER STUDENI
KERMAN

Mind Lab: 15 savjeta kako učinkovito raditi od kuće

Aktualno

Inovacije

17.04.2020

Pandemija virusa COVID-19 većinu je hrvatskih (pa i svjetskih) kompanija prisilila na drastičnu promjenu načina obavljanja posla. Rad od kuće, oblik poslovanja oko kojeg su se do jučer “lomila koplja”, danas je odjednom postao nova svakodnevica.

Raditi od doma ponekad nije nimalo lako, posebice ako smo navikli da svakoga dana putujemo do svog ureda. Dom poistovjećujemo s obitelji, kućanskim obvezama i slobodnim vremenom, zbog čega je vrlo lako izgubiti radni fokus i “skliznuti” u neke aktivnosti kojima ćemo, ruku na srce, samo potratiti vrijeme. Kako onda tih osam, devet ili koliko već sati biti produktivan unutar vlastita četiri zida?

1. Ustanite u standardno vrijeme kao i inače

Rad od kuće sa sobom nosi puno veću fleksibilnost u radnom vremenu – što ponekad uključuje i sam trenutak kada počinjemo s radom. Ako nemamo šefa ili kolege kojima se trebamo javiti odmah u devet ujutro, vrlo je lako planirani početak rada malčice odgoditi jer bismo ostali još malo spavati ili izležavati se u krevetu.

Nastojte odoljeti tom porivu, koliko god bio privlačan – ako išta, zbog sebe. U periodu kad radimo od doma jako je važno sačuvati radne navike koje smo stekli, a jutarnje buđenje je jedna od najosnovnijih!

2. Odradite svoj uobičajeni jutarnji ritual

Mi ljudi smo bića navika, a jutarnji rituali nam dokazano pomažu da se uspješno pripremimo za nadolazeći dan. Tuširanje, doručak, kratka fizička aktivnost – vi znate svoju dobitnu kombinaciju za početak dana. Samo zato što radite od kuće ne znači da biste svoje jutarnje rituale trebali preskakati.

3. Obucite se kao da idete na posao

Kada kažemo “rad od kuće”, jedna od prvih asocijacija je “rad u pidžami ili kućnom ogrtaču”. Da, rad od doma nam zaista pruža taj luksuz, što ne znači da je to ispravan odabir. Pidžame i kućnu odjeću naš mozak poistovjećuje s opuštanjem i slobodnim vremenom. Ta veza je u našem mozgu toliko jaka da je de facto puno teže fokusirati se na rad kada nosimo takvu vrstu odjeće.

Naravno, to ne znači da trebate oblačiti odijela i kravate dok ste kod kuće. Traperice, košulja ili polo majica bit će dovoljni da vas “setiraju” u radni mod.

4. Odredite mjesto s kojeg ćete raditi

Kada radimo od doma, samo okruženje doma nam otežava koncentraciju i fokus. Tada nam se kuhanje ručka ili peglanje veša odjednom mogu činiti najzanimljivijim aktivnostima na svijetu – samo da se ne trebamo posvetiti našem standardnom poslu.

Kao što na svom radnom mjestu zasigurno imate mjesto za rad koje je baš vaše, zbog čega ne biste istu stvar napravili i u vašem stanu – barem dok vam je on privremeni ured. Naime, kada stalno radimo s jedne te iste lokacije, naš je mozak vrlo brzo počne poistovjećivati s radom. Nakon toga, dovoljno je samo doći na tu lokaciju da se naš mozak “prebaci” u radni način. Stoga, najidealnije bi bilo kada biste imali odvojenu sobu ili barem stol koji ćete koristiti samo za rad – i ni za što drugo.

5. Izbjegavajte ležanje u krevetu

Svatko od nas je barem jednom radio na laptopu iz udobnosti svog kreveta. Međutim, dugoročnim prakticiranjem rada iz udobnosti vlastitog kreveta ipak radimo više štete nego koristi. Što se događa? Radeći dok ležimo s vremenom krevet počinjemo poistovjećivati s mjestom za rad umjesto kao mjesto na kojem spavamo. Posljedično, možemo imati velikih poteškoća s usnivanjem kada dođe vrijeme za spavanje i općenito kvalitetnom sna.

Zapamtite – najbolje je kada krevet koristimo isključivo za spavanje!

6. Reorganizirajte svoje kućanstvo

Samo zato što radimo od doma ne znači da više nemamo svojih privatnih obveza – djeca, kućni ljubimci i kućanske obveze i dalje su tu. Kada nam vlastiti dom postane (privremeni) ured, članovi naših obitelji puno nam lakše prekidaju prijeko potrebnu koncentraciju za rad.

Da se to ne bi događalo, dogovorite se sa svojim ukućanima o preraspodijeli kućanskih poslova – tko će napraviti koji dio posla i (do) kada. Svakako ih informirajte kada ste dostupni za njih, a kada je vaš fokus ipak potrebniji na poslu. Možda će već jedan dobar par slušalica biti dovoljan da se “odmaknete” od svega i fokusirate na rad.

7. Odredite vrijeme za rad i vrijeme za odmor
Ovaj savjet vrijedi kako za rad od kuće, tako i za uoičajen rad u uredu. Mi ljudi nismo strojevi i rijetko tko može “odguliti” osmosatni radni dan bez pauze. Zbog toga je jako važno odrediti vrijeme kada radimo, a i vrijeme kada se odmaramo. Najbolja je kombinacija da periode od sat do sat i pol posla “razbijemo” kratkom 15-20-minutnom pauzom.

8. Budite i dalje u kontaktu s drugima
Za to iskoristite mogućnost tehnologije – samo zato što smo fizički udaljeni jedni od drugih ne znači da se ne možemo čuti ili vidjeti. Skype, WhatsApp poziv ili Facetime – opcija je zaista pregršt. Ne samo da je važno održavati kontakte s kolegama radi svakodnevnog posla, već nam razgovor s drugima pomaže u borbi protiv izolacije i osjećaja usamljenosti.

9. Distraktore smanjite na minimum
Kada nismo u uredu, imamo puno veću slobodu koristiti naš mobitel ili gledati televizor dok radimo. Ako išta, nema nikakvog šefa da nas u tome kontrolira! Ako vam je glavom prošla misao da ćete jednostavno “multitaskati” između svog posla i društvenih mreža, varate se. Svaki prekid u radu može nam narušiti našu koncentraciju čak za sljedećih 25 minuta!
Kada radimo, onda radimo – i najbolje da tada ugasimo svoj e-mail preglednik i notifikacije na mobitelu.

10. Znajte kad ste u danu najproduktivniji
Je li to jutro? Kasno popodne? Možda navečer? Rad od kuće pruža malo više fleksibilnosti da posao prilagodite svom vlastitom ritmu.

11. Koristite aplikacije
Također jedan od savjeta koji vrijedi kako za ured, tako i van ureda. Radeći remote može biti puno teže uspostaviti kvalitetnu organizaciju posla i koordinaciju među ostalim kolegama. U tom vam slučaju razne aplikacije mogu priskočiti u pomoć!
Za upravljanje radnim zadacima možete isprobati aplikacije kao što su Asana, Basecamp, Trello i Freedcamp. Za učinkovito upravljanje vremenom slobodno testirajte Harvest, RescueTime ili Toggl.

12. I dalje poštujte svoje radno vrijeme
Radeći od doma vrlo se lako “prekine” ona jasna granica između posla i privatnog – jer smo stalno na “privatnom” terenu. Nije onda rijetkost da ostanemo za laptopom do kasno navečer, potpuno gubeći pojam o vremenu. Samo zato što radimo od doma ne znači da se trebamo “ubijati” od posla. I u tim je situacijama važno znati kada gasimo laptop i posvećujemo se svojim najmilijima. Kad ste gotovi, gotovi ste!

13. Slobodno se nagradite!
Psiholozi su još davno otkrili koliki utjecaj nagrade imaju na naše ponašanje i motivaciju. A rad od kuće za nekoga može biti vrlo izazovan, da ne kažem i težak. Zbog čega se ne biste nagradili nakon uspješno odrađenog radnog dana – makar to značilo da niste ni izašli iz stana!

14. Izađite u šetnju
Samo zato što se preporučuje da periodu pandemije koronavirusa većinu vremena budemo u zatvorenom, ne znači da je izlazak iz kuće zabranjen. Naprotiv, možemo šetati i uživati u sunčanom vremenu dokle god se ne grupiramo u velike skupine, držimo razmak jedni od drugih i redovito dezinficiramo ruke.
Boravak na svježem zraku ima puno benefita za našu radnu produktivnost. Ako ste “zapeli” pišući neki izvještaj i riječi nikako ne “izlaze” iz vaše glave, možda je sve što vam treba – jedna kratka šetnja.

15. Pripazite na svoju cyber sigurnost
U slučaju da pri radu od doma koristite osobni laptop ili ostale elektroničke uređaje, a posebice ako vam je pojam cyber sigurnosti velika nepoznanica, obratite se za pomoć pouzdanom izvoru koji vam može dati koristan savjet u tom području.