Unutar tvrtke Mars njegujemo kulturu test & learn, ne bojimo se neuspjeha i učimo na pogreškama. Najkritičnije je razviti agilnost i početi razmišljati o mogućim scenarijima i trendu utjecaja na našeg potrošača, kupca i partnere.
Mars je jedna od najvećih svjetskih kompanija s više od sto godina tradicije i nekim od najpoznatijih robnih marki na svijetu za ljude i kućne ljubimce. Kompanija ostvaruje neto prihode od prodaje više od 35 milijardi dolara i posluje u najraznovrsnijim globalnim kategorijama koje obuhvaćaju: njegu o kućnim ljubimcima, konditorske proizvode, prehrambene proizvode i napitke. U svom portfelju Mars ima čak 10 brandova od milijardu dolara među kojima su Snickers, Twix, M&M's, Pedigree i Whiskas, poznati i na našem tržištu. Sjedište kompanije nalazi se u McLeanu, Virginia (SAD), a kompanija posluje u više od 80 zemalja na 454 lokacije diljem svijeta i zapošljava više od 115.000 suradnika. Naša sugovornica Natalija Verbič ovogodišnja je govornica na FMCG Retail Summitu, a s njom smo razgovarali o kompaniji Mars Inc. i trenutačnom stanju na maloprodajnom tržištu.
Dugo ste karijeru gradili kroz kompaniju Wrigley, koja je sad dio multinacionalne kompanije Mars Inc. Koliko se načini rada i korporativna kultura razlikuju u te dvije tvrtke?
Godina 2016. bila je izuzetno značajna za nas kada smo dio kompanije Mars koji se odnosi na čokolade udružili s poslovanjem kompanije Wrigley u jedan segment – Mars Wrigley Confectionery i tako porasli još više. Obje tvrtke, Wrigley i Mars Inc,. globalne su kompanije s dugom tradicijom koje imaju razvijenu korporativnu kulturu, tako da nisam osjetila drastičnu razliku u smislu vrijednosti koje kompanije njeguju i načina komunikacije. Naravno, bilo je potrebno kratko razdoblje za usklađivanje procedura rada i prilagodbu na novu organizaciju poslovanja, ali u tome je pomoglo to što Mars ima snažne temeljne principe kojima smo se u tom procesu mogli voditi.
OKVIR: Naime, kompanija Mars, koja stoji iza svjetski poznatih brandova kao što su Snickers, Twix, M&M's, Orbit, Airwaves, Uncle Ben's, Pedigree i Whiskas, u obiteljskom je vlasništvu od svog osnutka, što je danas gledano više od sto godina tradicije. Iako je Mars izrastao u jednu od najvećih svjetskih kompanija, upravo privatno vlasništvo jedne obitelji omogućilo nam je da zadržimo naših osnovnih pet principa – kvalitetu, odgovornost, uzajamnost, učinkovitost i slobodu.
Ti principi ujedinjuju i usmjeravaju više od 115.000 poslovnih suradnika tvrtke Mars širom svijeta. Znam da zvuči kao ideologija, ali zaista težimo k tome da ih se pridržavamo svakoga dana. Oni nam služe kao kompas u donošenju poslovnih odluka i zajednički su svim suradnicima diljem svijeta bez obzira na jezik, kulturu i generaciju. Rezultat toga su jače veze s našim potrošačima, klijentima, poslovnim partnerima, zajednicama, ali i međusobne.
Koje biste promjene na globalnom maloprodajnom tržištu u nekoliko proteklih godina opisali kao najvažnije?
Globalno tržište u području maloprodaje mijenja se sve bržim tempom. Digitalna tehnologija diktira promjene na svim područjima, pa tako utječe i na način na koji kupuju potrošači.
Porast povezanih uređaja u proteklim godinama omogućio je kupcima doživljaj jednostavne kupnje na digitalnim platformama. Međutim, tehnologija utječe i na redovne prodavaonice, ne samo na internetsku kupnju. Nova tehnologija u retailu promijenila je način na koji kupci plaćaju i odlaze iz trgovine, što ima značajan utjecaj na impulsnu kupnju.
Urbanizacija i promjena načina života utječe na način na koji kupci kupuju, što rezultira manjim vremenom koje provodimo u prodavaonicama, odnosno, retailu. Maloprodaja kao kanal prilagođava se promjenama posvećujući više prostora gotovim proizvodima i primjećujemo porast broja specijaliziranih prodavaonica koje nude gotova jela i on the go proizvode.
S druge strane, veliki hipermarketi koriste činjenicu da su mlađe generacije stalno u potrazi za novim doživljajima i, shodno tome, unose zabavnu komponentu u trgovine čime se produžuje vrijeme koje potrošač provodi u shoppingu.
Koji su, prema Vašem mišljenju, glavni trendovi na europskom maloprodajnom tržištu i koliko brzo se mijenjaju? Što nas čeka u 2020. godini?
Promjene koje se događaju u maloprodaji na najvećim svjetskim tržištima dolaze i na manja tržišta, doduše, sporijim tempom, ali sigurno ih prate. Proteklih godina u Europi primjećujemo sve veće promjene u maloprodaji kada govorimo o usluzi i iskustvu kupnje, jer kupci koji prvenstveno traže vrijednost za novac okreću se prema diskonterima, a oni koji žele premium spremni su platiti više za uslugu i iskustvo. To će ubuduće još više utjecati na srednji format prodavaonica u maloprodaji. Istovremeno, i u Europi tehnologija stalno mijenja način na koji živimo, radimo i kupujemo. Preusmjeravanje na online kupnju raste eksponencijalnim tempom, samouslužne blagajne su već uobičajene i u najmanjim formatima trgovine. Kupci koriste mobilne uređaje dok kupuju i donose informirane odluke. U skoroj budućnosti personalizacija i prilagodba igrat će vitalnu ulogu u diverzifikaciji između retailera, a mobilni uređaji imat će još veći utjecaj u trgovinama.
Na koje ste se načine, kao multinacionalna kompanija, do sada prilagođavali promjenama?
Multinacionalna kompanija donosi velike prednosti i mogućnosti. Promjene na globalnim tržištima prvo se odraze na veća tržišta, s kojih dobivamo brojna istraživanja ponašanja potrošača i kupaca u maloprodaji. Unutar tvrtke Mars njegujemo kulturu test & learn, ne bojimo se neuspjeha i učimo na pogreškama. Iskustva s najvećih tržišta tada su čvrst temelj za manja tržišta jer se trendovi odvijaju sporijim tempom. Najkritičnije je razviti agilnost i početi razmišljati o mogućim scenarijima i trendu utjecaja na našeg potrošača, kupca i partnere.
Konkurentna prednost ipak dolazi ako unaprijed znate iskoristiti priliku i stvoriti okruženje u kojem ćete izazov promijeniti u priliku gdje će rezultat donijeti uzajamni dobitak za kupca, prodavača i proizvođača.
Multinacionalnim kompanijama katkad se pridaju negativne konotacije, kao da su globalizatori koji uništavaju lokalno. Kakav je Vaš pogled na to?
Kada govorimo o Marsu, težimo poslovanju koje je dugoročno ispravno, vodeći se načelom uzajamnosti kako bismo gradili win-win partnerstva od kojih svi uključeni ostvaruju dobrobit.
Duboko smo svjesni činjenice da ne možemo rasti i napredovati ako naš planet, ljudi i zajednica na koje se oslanjamo ne rastu zajedno s nama.
Klimatske promjene, siromaštvo, pretilost i nestašica prirodnih resursa najveći su globalni problemi s kojima se suočavamo u poslovanju, ali i kao društvo u cjelini.
Prihvaćajući svoju odgovornost i utjecaj koji imamo, u studenom 2017. godine ambiciozno smo pokrenuli Plan održivosti kroz generacije (Sustainable in a Generation Plan) gdje smo se kao kompanija obvezali uložiti milijardu dolara u sljedećih nekoliko godina kako bismo pomogli u rješavanju ovih problema.
Plan održivosti kroz generacije fokusiran je na tri međusobno povezana područja koja u Marsu smatramo važnim pokretačima održivog razvoja i gdje mislimo da kao kompanija možemo najviše pridonijeti rješenju: zdrav planet, prosperitet ljudi u našem lancu nabave, uz poštovanje ljudskih prava i podršku ženama da ostvare, ali i unaprijede svoje poslovanje, i povećanje blagostanja kroz napredak znanosti, inovacije i marketinga tako da pomognemo milijardama ljudi, njihovim obiteljima i ljubimcima da žive sretnijim i zdravijim životom. Spomenuta tri područja usko su povezana s tri UN-ova cilja održivog razvoja (UN Sustainable Development Goals) – climate action, no poverty, good health i well-being.
Naš plan nastao je kao rezultat dugogodišnjih istraživanja i praćenja ekološkog, socijalnog i ekonomskog utjecaja koje naša kompanija ima na planet i društvo u kojem živimo, o čemu smo uvijek vodili računa. Planom održivosti kroz generacije jasno smo definirali fokus našeg djelovanja i strategiju kako ga ostvariti.
Mnogo ulažete u društveno odgovorno poslovanje. Kako je ono implementirano u vaše svakodnevne aktivnosti?
Vodimo računa da u svakoj zemlji u kojoj smo prisutni poslujemo u skladu sa svojim zadanim principima, implementirajući najbolje prakse i ulaganja koja se odražavaju na lokalni, ali i globalni napredak.
Primjerice, Mars danas u 10 država kao što su Austrija, Belgija, Češka, Francuska, Litva, Poljska, Španjolska, UK, SAD i Meksiko nabavlja samo energiju iz obnovljivih izvora za svoje poslovanje. Toj se listi do 2020. godine priključuje i Australija.
Brojni su projekti koje lokalno iniciramo poput trenutačno aktualnog projekta povodom Svjetskog dana zaštite životinja koji se obilježava 4. listopada.
U Marsu tradicionalno obilježavamo tu obljetnicu, a ove ćemo godine u sklopu projekta izdvojiti dio svojih prihoda za pomoć napuštenim životinjama, odnosno, donaciju obroka u šest azila diljem Hrvatske, Slovenije i Bosne i Hercegovine.
Povrh toga, odradili smo i mnoge druge aktivnosti u regiji – Zubomobil s preventivnim stomatološkim pregledima djece u osnovnim školama, donacije stomatološkoj klinici, sakupljanje zimskih jakni i vođenje djece na ljetovanje socijalno ugroženih obitelji, ali i mnoge druge aktivnosti.
Što će naši posjetitelji moći čuti u Vašem izlaganju na FMCG Retail Summitu?
Na FMCG Retail Summitu govorit ću o tome kako je jedina konstanta s kojom se suočavamo promjena, koliko je važno biti agilan i kako suradnja može donijeti izvanredne rezultate i postignuća izvan granica očekivanja. Također ću govoriti o tome kako se pristup proteklih godina promijenio u pogledu potrošača, kupaca i prodajnih mjesta, kako globalni trendovi utječu na nas lokalno i što radimo kako bismo održali korak s promjenama.