Usklađivanje poslovne strategije s dugoročnom vizijom, te definiranje poslovnih ciljeva u skladu s ciljevima održivog razvoja, neminovno dovodi do poslovnog uspjeha tvrtke.
Društveno odgovorno poslovanje zadnjih nekoliko godina postaje sve važnije zbog rastućeg pritiska na poduzeća da smanje svoj negativan utjecaj na okoliš i pozitivno djeluju na društvo. Kako bi se to ostvarilo, društvenu je odgovornost potrebno sustavno implementirati u poslovne strategije poduzeća. Potrebno je usvojiti načela odgovornog poslovanja i održivosti, i osigurati da se ista načela poštuju kroz sve aspekte poslovanja, što dovodi posljedično i do održivosti same tvrtke.
Poduzećima je na raspolaganju niz dokumenata i inicijativa koje osiguravaju okvir za odgovorno djelovanje. Jedan primjer je UN Global Compact, najveća svjetska inicijativa za korporativnu odgovornost i održivi razvoj, koja broji preko 13000 članica diljem svijeta, a koja tvrtkama pruža iznimno važne alate, treninge, edukacije i smjernice za postizanje korporativne održivosti.
Dok inovacije, filantropija ili javno zagovaranje mogu imati pozitivne učinke, te aktivnosti mogu također stvoriti negativne učinke ukoliko tvrtka zanemari svoje odgovornosti vezane uz ljudska prava, rad, okoliš i borbu protiv korupcije. Zbog toga je vrlo važan integrirani pristup. Takav pristup daju načela UN Global Compacta, koja obuhvaćaju upravo ova četiri područja, a koja su proizašla iz Opće deklaracije o ljudskim pravima, Deklaracije Međunarodne organizacije rada o temeljnim načelima i pravima na radu, Deklaracije o okolišu i razvoju iz Ria i Konvencije Ujedinjenih naroda protiv korupcije. Integriranjem Deset načela UN Global Compacta u strategije, politike i procedure, te uspostavljanjem kulture integriteta, tvrtke ne samo da podupiru svoje osnovne odgovornosti prema ljudima i zajednici, već postavljaju čvrste temelje za dugoročni uspjeh.
Nakon zasjedanja Opće skupštine UN-a 25. rujna 2015. godine, i usvajanja programa za održivi razvoj, odgovorno poslovanje postalo je imperativ za sve tvrtke, bez obzira na njihovu veličinu, sektor ili tržište na kojem posluju, ukoliko žele opstati i ostati konkurentne. U središtu programa “Mijenjajmo svoj svijet: Agenda za održivi razvoj do 2030.”, koji je na spomenutoj sjednici u New Yorku prihvatilo 193 zemalja članica Ujedinjenih naroda, 17 je ciljeva, tzv. Sustainable Development Goals (SDGs).
Ciljevi održivog razvoja obuhvaćaju široki raspon izazova i međusobno povezanih gospodarskih, društvenih i ekoloških aspekata održivog razvoja. Univerzalno su primjenjivi i uzajamno povezani, te zahtijevaju od svih dionika društva da preuzmu odgovornost i pridonesu rješavanju tih izazova, pri čemu se posebno ističe važna uloga poslovnog sektora.
U današnje vrijeme, kada potrošači i investitori sve više zahtijevaju od tvrtki da preuzmu odgovornost i pridonesu rješavanju izazova kojima se suočava naš planet i njegovi stanovnici, Ciljevi održivog razvoja nužno moraju biti u fokusu svake tvrtke i svakog sektora. Naglasak je na je partnerstvu i uključivanju svih sektora gospodarstva i društva kako bismo napredovali prema svijetu u kakvom želimo živjeti. Povezujući lokalno poslovanje s globalnim prioritetima, usklađujući svoje poslovanje prema ciljevima održivosti, tvrtka ima brojne i višestruke koristi – od novih budućih poslovnih prilika, preko jačanja odnosa s dionicima i partnerima, do stabilizacije društva i tržišta te sklapanja novih partnerstava temeljenih na zajedničkom jeziku i zajedničkom cilju.
Odakle krenuti? Svaka tvrtka kreće od same sebe, pri čemu je ključno hrabro vodstvo s vizijom dugoročnog uspjeha. Usklađivanje poslovne strategije s dugoročnom vizijom, te definiranje poslovnih ciljeva u skladu s ciljevima održivog razvoja, neminovno dovodi do (novog) poslovnog uspjeha tvrtke.
Kroz čitav proces poslovanja potrebno je propitkivati se i voditi načelima društvene odgovornosti, od definiranja područja najvećeg (negativnog) učinka i rizika, do valoriziranja proizvoda i usluga prema njihovom utjecaju na ljude, okoliš i zajednicu.
Potrebno je postavljati si pitanja kao što su:
Podržavaju li naši proizvodi i usluge globalne ciljeve na način koji je usklađen s načelima odgovornog poslovanja?
Podržavaju li naši poslovni modeli i operacije globalne ciljeve sukladno načelima odgovornog poslovanja?
Podržavaju li naše interakcije sa zajednicom, dionicima i potrošačima globalne ciljeve u skladu s načelima o ljudskim pravima, radu, okolišu i borbi protiv korupcije?
Vodimo li računa da svojim aktivnostima ne nanosimo štetu lokalnoj zajednici, okolišu i radnicima?
Naime, kako bi dodatno potaknula integrirani pristup društveno odgovornom poslovanju u Hrvatskoj i napredak prema ciljevima održivog razvoja, Hrvatska udruga poslodavaca, osim što je nositelj UN-ove inicijative za održivi razvoj u Hrvatskoj, dodjeljuje godišnje nagrade za primjere dobre prakse društveno odgovornog poslovanja, te na taj način širi primjenu održivih principa poslovanja od kojih dugoročno koristi imaju kako tvrtke tako i zajednice, što je u interesu svih dionika društva.
Prošle je godine dodijeljeno ukupno osam nagrada u kategorijama malih, srednjih i velikih tvrtki te u četiri područja: briga za okoliš, briga za zaposlenike, briga za zajednicu te promicanje društveno odgovornog poslovanja unutar dobavljačkog lanca tvrtke.
Veliku nagradu HUP-a za društveno odgovorno poslovanje, koja se dodjeljuje tvrtki koja najdosljednije primjenjuje politike DOP-a u svom poslovanju, 2018. godine osvojila je tvrtka Heineken Hrvatska za tri projekta: Hrvatski ječam za Karlovačko pivo, Zeleno poslovanje kompanije Heineken Hrvatska te Briga o zajednici u kojoj poslujemo.
Svojim je odgovornim poslovanjem tvrtka Heineken Hrvatska, između ostalog, smanjila emisiju CO2 na 6,2 kg/hl, a od kraja 2016. u pivovari u Karlovcu koristi samo zelenu električnu energiju (ZelEn), dobivenu isključivo iz obnovljivih izvora. Za proizvodnju Karlovačkog piva koristi 100% hrvatski ječam, a zadnjih devet godina potrošnju vode smanjila je za 40%. U istom je razdoblju smanjila i količinu nerecikliranog industrijskog otpada za 86%.
Tvrtka je uključena u sponzorstva najvažnijih lokalnih događaja te donacije kroz koje podržava projekte i aktivnosti koji doprinose boljoj kvaliteti života u Karlovcu i Karlovačkoj županiji, kao što su infrastrukturni radovi i uređenje javnih površina za sportske aktivnosti na otvorenom, uređenje zajedničkih prostorija (društvenih domova) ili prostorija udruga/društava koji djeluju u četvrtima, te uređenje šetnica/zajedničkih javnih prostora.
Radujemo se ovogodišnjem natječaju i novim projektima i praksama društveno odgovornog poslovanja proizvođača i trgovaca iz FMCG sektora.