DR OETKER STUDENI
KERMAN

Kako održivo poslovati?

društveno odgovorno poslovanje

Analize

15.04.2019

Usklađivanje poslovne strategije s dugoročnom vizijom, te definiranje poslovnih ciljeva u skladu s ciljevima održivog razvoja, neminovno dovodi do poslovnog uspjeha tvrtke.

Društveno odgovorno poslovanje zadnjih nekoliko godina postaje sve važnije zbog rastućeg pritiska na poduzeća da smanje svoj negativan utjecaj na okoliš i pozitivno djeluju na društvo. Kako bi se to ostvarilo, društvenu je odgovornost potrebno sustavno implementirati u poslovne strategije poduzeća. Potrebno je usvojiti načela odgovornog poslovanja i održivosti, i osigurati da se ista načela poštuju kroz sve aspekte poslovanja, što dovodi posljedično i do održivosti same tvrtke.

Poduzećima je na raspolaganju niz dokumenata i inicijativa koje osiguravaju okvir za odgovorno djelovanje. Jedan primjer je UN Global Compact, najveća svjetska inicijativa za korporativnu odgovornost i održivi razvoj, koja broji preko 13000 članica diljem svijeta, a koja tvrtkama pruža iznimno važne alate, treninge, edukacije i smjernice za postizanje korporativne održivosti.

Korporativna održivost počinje sa sustavom vrijednosti i pristupom tvrtke koja posluje, u najmanju ruku, ispunjavajući temeljne odgovornosti u područjima ljudskih prava, rada, okoliša i borbe protiv korupcije. Odgovorna poduzeća pridržavaju se istih vrijednosti i načela gdje god su prisutni i znaju da dobre prakse u jednom području ne umanjuju štetu u drugom.

Dok inovacije, filantropija ili javno zagovaranje mogu imati pozitivne učinke, te aktivnosti mogu također stvoriti negativne učinke ukoliko tvrtka zanemari svoje odgovornosti vezane uz ljudska prava, rad, okoliš i borbu protiv korupcije. Zbog toga je vrlo važan integrirani pristup. Takav pristup daju načela UN Global Compacta, koja obuhvaćaju upravo ova četiri područja, a koja su proizašla iz Opće deklaracije o ljudskim pravima, Deklaracije Međunarodne organizacije rada o temeljnim načelima i pravima na radu, Deklaracije o okolišu i razvoju iz Ria i Konvencije Ujedinjenih naroda protiv korupcije. Integriranjem Deset načela UN Global Compacta u strategije, politike i procedure, te uspostavljanjem kulture integriteta, tvrtke ne samo da podupiru svoje osnovne odgovornosti prema ljudima i zajednici, već postavljaju čvrste temelje za dugoročni uspjeh.

Nakon zasjedanja Opće skupštine UN-a 25. rujna 2015. godine, i usvajanja programa za održivi razvoj, odgovorno poslovanje postalo je imperativ za sve tvrtke, bez obzira na njihovu veličinu, sektor ili tržište na kojem posluju, ukoliko žele opstati i ostati konkurentne. U središtu programa “Mijenjajmo svoj svijet: Agenda za održivi razvoj do 2030.”, koji je na spomenutoj sjednici u New Yorku prihvatilo 193 zemalja članica Ujedinjenih naroda, 17 je ciljeva, tzv. Sustainable Development Goals (SDGs).

Ciljevi održivog razvoja obuhvaćaju široki raspon izazova i međusobno povezanih gospodarskih, društvenih i ekoloških aspekata održivog razvoja. Univerzalno su primjenjivi i uzajamno povezani, te zahtijevaju od svih dionika društva da preuzmu odgovornost i pridonesu rješavanju tih izazova, pri čemu se posebno ističe važna uloga poslovnog sektora.

U današnje vrijeme, kada potrošači i investitori sve više zahtijevaju od tvrtki da preuzmu odgovornost i pridonesu rješavanju izazova kojima se suočava naš planet i njegovi stanovnici, Ciljevi održivog razvoja nužno moraju biti u fokusu svake tvrtke i svakog sektora. Naglasak je na je partnerstvu i uključivanju svih sektora gospodarstva i društva kako bismo napredovali prema svijetu u kakvom želimo živjeti. Povezujući lokalno poslovanje s globalnim prioritetima, usklađujući svoje poslovanje prema ciljevima održivosti, tvrtka ima brojne i višestruke koristi – od novih budućih poslovnih prilika, preko jačanja odnosa s dionicima i partnerima, do stabilizacije društva i tržišta te sklapanja novih partnerstava temeljenih na zajedničkom jeziku i zajedničkom cilju.

Odakle krenuti? Svaka tvrtka kreće od same sebe, pri čemu je ključno hrabro vodstvo s vizijom dugoročnog uspjeha. Usklađivanje poslovne strategije s dugoročnom vizijom, te definiranje poslovnih ciljeva u skladu s ciljevima održivog razvoja, neminovno dovodi do (novog) poslovnog uspjeha tvrtke.

Kroz čitav proces poslovanja potrebno je propitkivati se i voditi načelima društvene odgovornosti, od definiranja područja najvećeg (negativnog) učinka i rizika, do valoriziranja proizvoda i usluga prema njihovom utjecaju na ljude, okoliš i zajednicu.

Potrebno je postavljati si pitanja kao što su:
Podržavaju li naši proizvodi i usluge globalne ciljeve na način koji je usklađen s načelima odgovornog poslovanja?
Podržavaju li naši poslovni modeli i operacije globalne ciljeve sukladno načelima odgovornog poslovanja?
Podržavaju li naše interakcije sa zajednicom, dionicima i potrošačima globalne ciljeve u skladu s načelima o ljudskim pravima, radu, okolišu i borbi protiv korupcije?
Vodimo li računa da svojim aktivnostima ne nanosimo štetu lokalnoj zajednici, okolišu i radnicima?

Kreirajte politike i provodite prakse koje osjećaju vaši zaposlenici, klijenti, partneri i dionici - na svakom koraku. Učinkovitije koristite resurse i razmotrite alternativna rješenja u poslovanju i na taj način ostvarite neočekivanu dobit za tvrtku. Oblikujte svoje poslovne prioritete prema ciljevima održivog razvoja i načelima odgovornog poslovanja i tako ojačajte angažman kupaca, zaposlenika i drugih dionika. Komunicirajte svoja postignuća, objavljujte nefinancijska izvješća, izvješća o održivosti, izvješća o napretku, kako biste privukli investitore i nove klijente. I na kraju, prijavite svoje projekte za Nagradu Hrvatske udruge poslodavaca za primjere dobre prakse društveno odgovornog poslovanja i time učvrstite svoj položaj društveno odgovorne tvrtke u poslovnoj zajednici.

Naime, kako bi dodatno potaknula integrirani pristup društveno odgovornom poslovanju u Hrvatskoj i napredak prema ciljevima održivog razvoja, Hrvatska udruga poslodavaca, osim što je nositelj UN-ove inicijative za održivi razvoj u Hrvatskoj, dodjeljuje godišnje nagrade za primjere dobre prakse društveno odgovornog poslovanja, te na taj način širi primjenu održivih principa poslovanja od kojih dugoročno koristi imaju kako tvrtke tako i zajednice, što je u interesu svih dionika društva.

Prošle je godine dodijeljeno ukupno osam nagrada u kategorijama malih, srednjih i velikih tvrtki te u četiri područja: briga za okoliš, briga za zaposlenike, briga za zajednicu te promicanje društveno odgovornog poslovanja unutar dobavljačkog lanca tvrtke.

Veliku nagradu HUP-a za društveno odgovorno poslovanje, koja se dodjeljuje tvrtki koja najdosljednije primjenjuje politike DOP-a u svom poslovanju, 2018. godine osvojila je tvrtka Heineken Hrvatska za tri projekta: Hrvatski ječam za Karlovačko pivo, Zeleno poslovanje kompanije Heineken Hrvatska te Briga o zajednici u kojoj poslujemo.

Svojim je odgovornim poslovanjem tvrtka Heineken Hrvatska, između ostalog, smanjila emisiju CO2 na 6,2 kg/hl, a od kraja 2016. u pivovari u Karlovcu koristi samo zelenu električnu energiju (ZelEn), dobivenu isključivo iz obnovljivih izvora. Za proizvodnju Karlovačkog piva koristi 100% hrvatski ječam, a zadnjih devet godina potrošnju vode smanjila je za 40%. U istom je razdoblju smanjila i količinu nerecikliranog industrijskog otpada za 86%.

Tvrtka je uključena u sponzorstva najvažnijih lokalnih događaja te donacije kroz koje podržava projekte i aktivnosti koji doprinose boljoj kvaliteti života u Karlovcu i Karlovačkoj županiji, kao što su infrastrukturni radovi i uređenje javnih površina za sportske aktivnosti na otvorenom, uređenje zajedničkih prostorija (društvenih domova) ili prostorija udruga/društava koji djeluju u četvrtima, te uređenje šetnica/zajedničkih javnih prostora.
Radujemo se ovogodišnjem natječaju i novim projektima i praksama društveno odgovornog poslovanja proizvođača i trgovaca iz FMCG sektora.