Tajna dugovječnosti kompanija svodi se gotovo uvijek na ljude, posebno na one koji su ispred svoga vremena i koji mogu inspirirati svojom vizijom i snagom. Ali, isto tako pojedinac sam za sebe nikada ne može uspjeti ako nije okružen ljudima koji s njim dijele i žive taj san.
KOTANYI je danas multinacionalni brend, a prije 140 godina bio je to samo jedan čovjek s vizijom u koju vjeruju već generacije i nastavljaju ono što je on započeo. O povijesti kompanije, aktualnim trendovima, utjecajima krize i predviđanjima i planovima, razgovarali smo s Lidijom Drobac, direktoricom Kotanyija Hrvatska.
Recite nam nešto više o sebi, svojoj karijeri i profesionalnom putu?
Činjenica je da imam 36 godina radnog iskustva, a da mnogi moji sugovornici nemaju još niti toliko godina života. No, bez obzira na godine, još uvijek osjećam ljubav i volju za posao koji radim. Važno je ne izgubiti motivaciju i entuzijazam za nove izazove, a najvažnije od svega je biti okružen ljudima koje volite i koji vole vas. Kada to imate, onda ništa nije teško i veselite se svakom novom danu.
O mom privatnom životu ukratko – brak, dvoje djece, sin 27 i kći 24 godine, a profesionalni put uvijek je bio vezan uz njemačko govorno područje, 10 godina BASF, 3 godine SCHWARTAU, 23 godine KOTANYI, i sve uvijek izgradnja od samih početaka.
S obzirom na činjenicu da Kotanyi ove godine slavi veliku 140. obljetnicu poslovanja, biste li nam ispričali priču iza brenda, odnosno dugovječnosti Kotanyija?
Iskrenost i posvećenost radu, vjera u uspjeh i ljude, sve se svodi na one najvažnije životne postulate. Kada na čelu kompanije imate takvog čovjeka u kojeg vjerujete, kojeg poštujete i koji poštuje vas, onda ćete sve učiniti da ga ne razočarate.
Gospodin Erwin Kotanyi četvrta je generacija obitelji Kotanyi i kompanija je još uvijek u 100%-tnom obiteljskom vlasništvu. Temelje koje je postavio njegov pradjed Janos Kotanyi davne 1881. godine nisu uspjela srušiti ni dva svjetska rata, niti sve ekonomske krize, kao ni u današnje vrijeme poznatija embarga i pandemije. Velika je stvar imati utabanu stazu, ali potrebna je odlučnost i hrabrost da biste kročili novim i neistraženim putevima. Upravo ta hrabrost izdvaja ljude od uspjeha ili neuspjeha. Erwin Kotanyi imao je hrabrost i viziju prije 30 godina i krenuo je u osvajanje istočnoeuropskog tržišta. Slično kao i njegov prethodnik koji je iz Segedina 1881. krenuo prema Beču, tako se taj put u obratnom smjeru godinama kasnije pokazao kao najbolji mogući potez.
Koje su misija i vizija tvrtke? Jesu li se mijenjale tijekom povijesti?
Objediniti individualnost, raznolikost i užitak – temeljne su ideje koje marka KOTANYI utjelovljuje već 140 godina. SPICE UP MY LIFE – nova KOTANYI krilatica „Želim začiniti život” zapravo prati brend od samih početaka.
Inzistiranje na vrhunskoj kvaliteti, odlučnost kad je u pitanju održivost, inovativnost, kako bi se mogle pratiti promjene ili kako bismo bili ti koji stvaraju trendove. Važno je da uvijek učimo, ne samo od profesionalnih kuhara nego i od mladih bloggera, influencera ili hobby kuhara kojima ne nedostaje kreativnosti i koji se vrlo hrabro upuštaju u istraživanja recepata i okusa. Danas je sve dostupno.
Možete li istaknuti nekoliko glavnih događaja u povijesti i razvoju kompanije?
a prvom je mjestu, naravno, PAPRIKA kojom je Janos Kotanyi još davne 1881. godine osvojio carski dvor u Austriji.
Već 1920. godine izvozio je svoje proizvode u metropole kao što su Budimpešta, Berlin, München, Boston i New York.
Godine 1981., točno 100 godina nakon osnutka kompanije, vodstvo preuzima Erwin Kotanyi i od tada kreće ekspanzija izvan granica Austrije.
Inovacije kao što su MJEŠAVINE ZAČINA iz 80-ih godina prošlog stoljeća ili KOTANYI MLINAC s početka ovog stoljeća obilježile su razvoj kompanije i postavile KOTANYI na vodeće mjesto proizvođača začina u gotovo svim zemljama u kojima je brend prisutan.
Na kojim ste sve tržištima prisutni i kojim proizvodnim kapacitetima raspolažete?
KOTANYI je danas prisutan u 20 europskih zemalja i još toliko u ostatku svijeta.
Proizvodi se i pakira 4500 raznih vrsta začina, začinskog bilja te mješavina začina na velikom broju jezika te u raznim pakiranjima. Kotányi ima 36 vrhunskih, tehnološki najmodernijih, proizvodnih pogona. Ukupna proizvodna površina obuhvaća oko 16.000m², a na logistiku otpada oko 5700m².
Kako biste opisali poziciju Kotanyija u Hrvatskoj s obzirom na veliku konkurenciju?
KOTANYI je prije 23 godine došao na hrvatsko tržište. Tada je ime KOTANYI bilo poznato u dijelu Zagrebačke regije i nešto malo u Slavoniji jer se dosta išlo u shopping u Graz i u pogranična mađarska područja, ali u ostatku Hrvatske brend je bio potpuno nepoznat. Najveća konkurencija i dan-danas je zapravo navika i način kuhanja. Međutim, zahvaljujući trendovima, dijelom i onima koje je postavio KOTANYI, te navike se polako mijenjaju pa se tako na našim jelovnicima i obiteljskim okupljanjima znaju naći jela iz cijelog svijeta.
Tržišna pozicija KOTANYIJA u Hrvatskoj je odlična, već godinama smo na vrhu u segmentu MONO začina, Začinskog bilja, Klasičnih začina, prvi u segmentu MLINACA i BOČICA, vodeću poziciju imamo također u segmentu MJEŠAVINA ZAČINA.
Dokle god je konkurencija zdrava, takav je i razvoj tržišta. Istina je na kraju da je najlakše doći do vrha, a da je najteže tamo se održati jer je to jako mali prostor i svi bi htjeli biti na tome mjestu. Kada promatrate tržište s te pozicije, opasnost predstavljaju, naravno, oni koji su se najviše približili vašem položaju, ali nikada ne smijete zanemariti one koji su tek krenuli. Danas je svakome svaka informacija u svakom trenutku dostupna. Svi su važni i od svih se može nešto naučiti, a samo oni koji uče brže od drugih mogu napredovati. Vrijeme kao da ubrzava svoj tempo, bombardirani smo neprekidno raznim informacijama, nitko više nije otok, postajemo sve više svjesni toga da plovimo svi zajedno u jednom brodu. Prvenstveno zbog te povezanosti i ovisnosti, više nego ikada konkurenciju trebamo uvažavati, pratiti i učiti jedni od drugih.
Kako je kriza uzrokovana Covidom-19 utjecala na poslovanje Kotanyija? Jeste li uspješno odgovorili na sve izraženiju potrebu pripreme obroka kod kuće?
Najbolji opis riječi KRIZA dolazi iz Kine, jer se njihova riječ sastoji od dva simbola: prvi znači VRIJEME OPASNOSTI, a drugi VRIJEME MOGUĆNOSTI.
Upravo tako smo se i mi postavili HRABRO, ali OPREZNO. Morali smo se prilagoditi novim uvjetima i to smo vrlo brzo i uspješno odradili. U posljednjih godinu dana imamo skoro najbolje rezultate po istraživanjima NIELSENA, učvrstili smo našu poziciju na tržištu, prioritete smo samo malo drukčije usmjerili, možda malo lakše i brže nego u velikim globalnim kompanijama, i u toj fleksibilnosti sigurno je bila naša prednost.
Jedan dio gubitaka iz sektora gastronomije smo uspjeli nadoknaditi u retailu, ali dio gubitaka od loše ljetne turističke sezone nismo uspjeli kompenzirati.
Imamo iznenađujuće dobar početak ove godine i možemo zaključiti da je priprema obroka kod kuće pridonijela tome, jer tko je jednom probao KOTANYI začine, sigurno im se opet vratio. Kvaliteta je u tome odlučujuća, a biranje vrhunskih sirovina garancija je najboljih okusa i mirisa koji će se u konačnici širiti iz kuhinja.
S obzirom na Vaše bogato iskustvo unutar kategorije začina, možete li nam reći kako su se mijenjale preferencije korisnika kroz vrijeme te kako je to utjecalo na vašu poslovnu strategiju?
Prije 20-ak godina jela su se uglavnom začinjavala nekim od univerzalnih začina na način 1 žlica takve mješavine u jelo i sve je riješeno. Takav način kuhanja nije bio uobičajen samo u domaćinstvima već i u velikom dijelu gastronomije. U tržišnim udjelima taj segment je nekada imao više od 50% od ukupne kategorije.
Vremenom su se promijenile navike, sve više se razmišlja o održivosti, o zdravlju. KOTANYI je već odavno iz svih svojih mješavina začina izbacio umjetne arome, konzervanse i pojačivače okusa. Posebna se pažnja pridaje nabavci sirovina, regijama iz kojih dolaze začini, sterilizaciji, svježini, kontrolama unutar kompanije, ali i izvan nje u nezavisnim laboratorijima.
Već samom širinom ponude začina iz cijelog svijeta, KOTANYI je unio promjene i kreativnost u naše tradicionalne i često konzervativne kuhinje. Prije 20 godina nitko nije niti znao za kurkumu, himalajsku sol, a đumbir ili muškatni oraščić samo su rijetki koristili. Danas su to jedni od najvažnijih artikala.
KOTANYI Mlinac potpuno je promijenio način korištenja PAPRA pa danas velik broj potrošača zna razliku između svježe mljevenog papra i onog već tako pakiranog i samljevenog.
Unutar kategorije najbrže rastući segmenti su ZAČINSKO BILJE i KLASIČNI ZAČINI, razvijaju se i novi trendovi unutar segmenta ZDRAVE HRANE, BIO PROIZVODA, pa sve do začina za koktele, internacionalnu kuhinju, pripremu kolača i slastica.
Naša strategija prati sve navedene trendove, razvijaju se novi proizvodi, svake godine dolazimo na tržište s velikim brojem inovacija i po tome smo sigurno prepoznati.
Što nas očekuje u nadolazećem periodu u kategoriji začina? Kakve trendove očekujete?
Dijelom sam već odgovorila na to pitanje, ali sigurno je da još uvijek ima prostora za razne novosti. Trendovi će zacijelo ići u smjeru zdravlja i održivosti, a kuhanje kod kuće dijelom će ostati i nakon što završi ova pandemija. Poznati trendovi tipa: fair food, nature food, clean food, ethic food, fast good, new snacking, new breakfast, veganmania, re-use food, zero waste, free from, urban farming pa sve do spiritual ili sensual food ili healthy hedonism nisu ništa više od onog iskonskog i jednostavnog uživanja u hrani, druženja s obitelji ili prijateljima, stvaranje nekih zajedničkih sjećanja, izmjenjivanja recepata, priča, kuhanja i nekih novih okusa.
Važno je biti svjestan te konačne jednostavnosti i tome se u potpunosti iskreno posvetiti.
Možemo li očekivati inovacije u vidu novih proizvoda?
Naravno da će KOTANYI uvijek dolaziti na tržište s nekim novim i zanimljivim proizvodima.
Međutim, ovu godinu smo posvetili našoj velikoj obljetnici – 140 godina poslovanja i tome u čast bit će proveden RELAUNCH kompletnog asortimana. Koliko je važna sirovina, toliko je važno i PAKIRANJE jer ono čuva kvalitetu te, naravno, mora privući i krajnjeg potrošača svojom atraktivnošću na polici.
Novo pakiranje bit će u fokusu i zbog naše posvećenosti ODRŽIVOSTI OKOLIŠA te shvaćanju toga koliko ovisimo o prirodi i ona o nama.
Mi smo ti koji moramo raditi na tome da je zaštitimo i, ako je moguće, da obnovimo ono što je uništeno. Samo na taj način, svi zajedno, produžit ćemo život na ovom planetu i učiniti ga ljepšim za buduće generacije. Svatko samo treba učiniti svoj dio. Možda nam se to čini malo i beznačajno, ali kada bismo svi postupali odgovorno i kada bismo barem pokrenuli takav način razmišljanja, već bi i to bio jedan veliki kvalitetni pomak za budućnost.
KOTANYI uz svoje veliko 140-godišnje iskustvo ŽELI ZAČINITI ŽIVOT, unijeti INSPIRACIJU i KREATIVNOST u kuhinje diljem svijeta. Prihvatiti inovacije, prilagoditi se, ali uvijek ostati svoj, ne izgubiti INDIVIDUALNOST, kročiti hrabro dalje znajući jako dobro da se i nakon 140 godina itekako ima što naučiti!
Tekst je izašao u 93. InStore magazinu.