Nakon nekoliko godina stalnog rasta uvoza vode, u Bosni i Hecegovini prošle je godine zabilježen pad uvoza za više od 25 milijuna KM (oko 12,7 mil. eura) u odnosu na prethodnu godinu. Kako kažu ekonomisti, sigurno je da je pandemija koronavirusa ugasila žeđ građana Bosne i Hercegovine za inozemnom vodom, pišu Nezavisne novine.
Naime, prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje BiH, tijekom 2020. godine u BiH je uvezena voda vrijedna više od 146 milijuna maraka (oko 74,6 mil. eura), dok je u 2019. godini uvoz vode bio vrijedan oko 171 milijun KM (oko 87 mil. eura).
Kada je riječ o uvozu, Bosna i Hercegovina najviše vode već godinama kupuje u Srbiji, Hrvatskoj, Sloveniji, na Kosovu i u Italiji. S druge strane, izvoz vode iz BiH bilježi daleko skromnije brojke.
Prisiljeni na racionalno trošenje
“Izvoz je prošle godine vrijedio 51,417.605 KM (oko 26 mil. eura)”, potvrdili su iz Uprave za indirektno oporezivanje. Nakon Hrvatske, BiH najviše vode izvozi u Crnu Goru, koja je također veliki uvoznik vode, dok je proizvodnja vrlo mala. Da je pandemija izazvana koronavirusom glavni uzrok pada uvoza vode smatra Igor Gavran, ekonomski analitičar.
“S pandemijom je došlo do poremećaja u transportu i opskrbi BiH tržišta većinom uvoznih proizvoda, što se odnosi i na vodu. Usto, pandemija je prouzročila veliki pad broja turista, a time i potražnje, a od stranih gostiju se očekuje da velikim dijelom biraju upravo inozemne brendove vode koji su im poznati”, kaže Gavran . On dodaje da je pad prometa u ugostiteljstvu također pridonio smanjenju potrošnje flaširane vode.
“Pandemija je donijela pad primanja i životnog standarda, što je većinu ljudi prisililo na racionalnije trošenje i smanjilo kupovinu neesencijalnih proizvoda. Budući da imamo pitku vodu u kućama i stanovima, flaširana voda nije nužna”, objašnjava Gavran.
Prema njegovim riječima, možda se pojavilo i ekonomsko rodoljublje te je veći broj kupaca poklonio povjerenje domaćim vodama. Vladimir Blagojević, glasnogovornik Privredne komore Republike Srpske, kaže da je poražavajući podatak o tome koliko novca daje BiH za uvoz vode.
Slaba promocija
“Prije svega zato što je riječ o proizvodu za kojeg imamo domaće kapacitete, te količinom i kvalitetom mogu ispuniti zahtjeve potrošača”, istaknuo je Blagojević. Prema njegovim riječima, nužno je dodatno utjecati na svijest potrošača i na značaj kupovine domaćih proizvoda.
“Potrošači se moraju okrenuti svom gospodarstvu, te navike koje su stjecali u pandemiji kupovinom domaćih proizvoda nastaviti i dalje”, ističe Blagojević.
Od dodaje kako je ključno da se i u sljedećem razdoblju nastavi trend smanjenja uvoza vode te da se BiH potrošači fokusiraju na domaću vodu.
Ali prema podacima Uprave za indirektno oporezivanje, BiH je i ove godine nastavila s izdvajanjem velikih sredstava za stranu vodu jer je u siječnju i veljači već uvezla vodu vrijednu 20,571.564 KM (10,5 mil. eura).
BiH je, inače, vodom najbogatija zemlja u regiji i spada među vodeće države u svijetu po količini i čistoći vode, ali se taj resurs slabo koristi. Stručnjaci često navode da je kvaliteta vode u BiH daleko ispred one uvozne.
Ekonomisti smatraju da uvoz vode može biti smanjen samo uz jaku podršku domaćim kompanijama. Jer domaćim kupcima privlačniji su inozemni proizvodi koji imaju zanimljiv marketing, unatoč činjenici što su domaći proizvodi možda i bolji.
“Premalo radimo na promociji naših proizvoda i zato treba pomoći domaćoj proizvodnji vode jer konkurencija iz inozemstva stalno radi na reklamama i to je njihov recept za osvajanje tržišta”, rekao je ekonomist Zoran Pavlović.
Izvor: Poslovni dnevnik
Nemoj propustiti više ni jednu vijest iz sektora.
Ovdje možeš pronaći što smo sve radili.