Globalna industrija ambalaže mogla bi se značajno promijeniti do 2030. godine. Evo što trebate znati da biste ostali konkurentni.
FMCG sektor prolazi kroz velike promjene u segmentu preferencija potrošača koje navode tvrtke koje se trude da usvoje nove tehnologije pakiranja kako bi poboljšale kvalitetu ambalaže i proizvođačima omogućile diferencijaciju proizvoda. Zabrinutost zbog higijenskih standarda pod utjecajem pandemije Covida-19 usmjerila je razmišljanja potrošača o zaštitnoj ulozi ambalaže. Pandemija je također naglasila vezu između našeg zdravlja i zdravlja planeta. Može li kvalitetna ambalaža, odnosno inovacije u pakiranju premostiti prepreke i ispuniti potrebu za higijenom i održivošću? Trenutačno je potreba za povećanim higijenskim standardima omekšala odnos potrošača prema uporabi plastične ambalaže. Istraživanja koja pokazuju sve veće učinke mikroplastike u okolišu održat će pitanja vezana uz taj materijal čvrsto u svijesti kupaca. U ovom trenutku na snazi dobiva ambalaža koja se može reciklirati i izrađena je od recikliranog materijala. Dakle, sada je vrijeme da tvrtke istraže kako inovirati u segmentu ambalaže kako bi smanjile emisije ugljikova dioksida.
Također, sve je uočljiviji zahtjev za očuvanjem hranjivih vrijednosti namirnica. Samim time tvrtke za proizvodnju ambalaže inoviraju kako bi sačuvale prehrambene proizvode. Primjerice, u svibnju 2020. godine u zatvorena pakiranja svježe rezanih proizvoda uvedena je nova tehnologija koja oslobađa antipatogeno sredstvo za zaštitu od bakterija, gljivica i virusa.
Tržište pakiranja, odnosno ambalaže u sektoru robe široke potrošnje procijenjeno je na 711,56 milijardi dolara u 2019. godini, a očekuje se da će dosegnuti 935,98 milijardi do 2025. godine, i to uz prosječnu godišnju stopu rasta od 4,6% u razdoblju od 2020. do 2025. godine.
Očekuje se da će segment pića imati najveći udio
Segment pića ima veliko potrošačko tržište, a podupire ga i okruženje visoke tehnološke povezanosti. Dobavljači se globalno fokusiraju na inovacije u ambalaži.
Očekuje se da će Sjeverna Amerika imati značajan udio
Snažna stopa rasta u industriji hrane i pića usmjerena prema potrošačima koji žive ubrzanim načinom života, kao i široka rasprostranjenost diskontera u cijeloj regiji pridonose rastu segmenta ambalaže u FMCG-u.
Natjecateljsko okružje
Na tržištu ambalaže u FMCG-u postoji potencijal za velike promjene u omjerima snaga glavnih igrača jer se otvaraju brojni novi putevi za diferencijaciju i usluge s dodanom vrijednosti. Te će promjene omogućiti tvrtkama da se prilagode specifičnijim segmentima tržišta, pa čak i da prilagode proizvode za pojedinačne kupce, što će dodatno poboljšati diferencijaciju i zadržavanje cijena. Kako tržište karakterizira koncentracija jedinstvenih brendova i novih igrača, čvrst omjer koncentracije prilično je visok.
Tijekom posljednjeg desetljeća globalna industrija ambalaže stalno je rasla potaknuta promjenama u izboru materijala, širenjem novih tržišta i promjenom dinamike vlasništva. Rast će se nastaviti i u desetljeću koje je pred nama, ali vjerojatni su jači pritisci i prijelomne promjene.
Pet glavnih trendova promijenit će igru u industriji ambalaže i podići razinu pakiranja u sljedećih pet do deset godina.
e-trgovina posvuda
Porast e-trgovine mogao bi snažno utjecati na veću zahtjevnost u odnosu na rješenja u segmentu pakiranja, i u smislu novih proizvoda kao i u inovacijama za isporuke u „posljednjoj milji“.
Promjena sklonosti potrošača
Zahtjevi potrošača za sve većom personalizacijom, praktičnosti, brigom o zdravlju kao i zahtjevi za boljom pristupačnosti vode prema lansiranju sve većeg broja SKU-a.
Smanjivanje marži u FMCG-u i maloprodaji
Daljnje smanjivanje marži za tvrtke u FMCG-u i trgovce u maloprodaji s pritiskom koji se vraća natrag do pretvarača, može pojačati prijetnju insolventnosti.
Održivost
Zahtjevi za održivošću rastu na svakom koraku lanca vrijednosti – sve većim aktivističkim nadzorom.
Digitalizacija i Internet stvari (IoT)
Digitalne aktivnosti koriste se kako za smanjenje troškova, tako i za sve veće postizanje konkurentske prednosti kod potrošača – primjerice, stvaranjem veće vrijednosti za kupca i uslugom integriranja tehnologije u pakiranje.
Priprema za te promjene zahtijeva nove načine razmišljanja o fokusu i tržišnom pristupu tvrtki za pakiranje.
Svake se godine na policama trgovina širom svijeta pojavi više od 30 tisuća različitih novih proizvoda, a više od 80% njih ostaje nevidljivo prosječnom potrošaču.
Upravo zato želja je svake tvrtke stvoriti ambalažu koja će se lako razlikovati od ostalih konkurenata pa tako danas brendovi u dizajnu svoje ambalaže imaju razne kombinacije materijala, boja i fontova. Također, prema nedavnom istraživanju, 38% kupaca odmah je spremno kupiti proizvod s jasnim informacijama o tome što se nalazi unutra. Otuda i trend otvorenosti proizvođača zbog kojeg sve češće na pakiranjima možete vidjeti popis svih sastojaka.
Glavne implikacije tih trendova u pakiranju razlikuju se ovisno o korištenom materijalu i s obzirom na to zahtijevat će specifične strategije za pojedine kanale. Unatoč porastu pritiska održivosti, kombinirana snaga atraktivnih svojstava plastike s obzirom na cijenu, automatizaciju i kvalitetu vjerojatno će podići važnost krutih i fleksibilnih plastičnih ambalaža, pod uvjetom da se poveća mogućnost njihova recikliranja.
Papir i karton i dalje će imati koristi od rasta e-trgovine i idealni su za integriranje digitalnih i IoT rješenja (pomoću kodova s brzim odzivom, radio-frekvencijskih ID-oznaka, itd.). Karton će vjerojatno proći kroz konvergencije primarnog i sekundarnog pakiranja, pomicanje fokusa ili povećanu upotrebu kad je riječ o dostavi u „posljednjoj milji“ (kao i plastika), kao i više lokalnih operacija radi povećanja agilnosti FMCG kompanija. Staklo i metal vode tešku bitku u ovom višekanalnom svijetu, ali njihova tradicionalna snaga i profili održivosti (mogućnost recikliranja i upotreba recikliranog sadržaja) i dalje nude načine za borbu na tržištu s drugim materijalima.
Najveći izazovi u pakiranju toaletno-kozmetičkih proizvoda su količina, raznolikost i ekologija. Kako bi se jednom takvom proizvodu osigurao vizualni identitet jedan je od velikih faktora naći adekvatnu ambalažu koja na kraju i formira taj proizvod kao gotovu cjelinu. U tom segmentu iznimno je važna ekološki prihvatljiva ambalaža. Ono što je najvažnije napomenuti kod ambalaže je edukacija krajnjeg korisnika o reciklaži svakog segmenta ambalaže. Ambalaža čini proizvod, ponekad i prodaje sam proizvod više nego što ga prodaje sama namjena proizvoda. Ali dobra ravnoteža od trenutka osmišljavanja proizvoda do stavljanja proizvoda na tržište rezultirat će uspjehom na tom velikom i zahtjevnom tržištu. – Krunoslav Tomić, CEO, ELEMENTUM VITAE d.o.o. (vlasnik brenda upakiraj.me)
Tekst je izašao u 91. InStore magazinu.