Svijet kakav želimo vidjeti sutra započinje načinom na koji danas vodimo poslovanje.
Kako bi potaknuli pozitivne promjene za ljude i planet, u Marsu kontinuirano rade na inovacijama: od zamjene plastične ambalaže ekološki prihvatljivim odnosno eco-friendly materijalima, preko unaprjeđenja globalnog istraživanja vezanog uz ključne izazove na području sigurnosti hrane pa do razmatranja gdje i kako kupuju potrebne sirovine.
U Marsu konstantno inovirate kako biste potaknuli pozitivne promjene za ljude i planet u cjelini. Možete li nam ukratko predstaviti vaš SIGP?
Godine 2017. pokrenuli smo program „Plan održivosti kroz generacije“ koji predstavlja vodič kako da rastemo na način koji je dobar za ljude, planet i naše poslovanje. Kroz plan želimo pomoći rješavanju najvećih globalnih prijetnji definiranih u ciljevima Ujedinjenih naroda o održivom razvoju. Klimatske promjene, siromaštvo i nestašica prirodnih resursa najveći su svjetski problemi s kojima se suočavamo u poslovanju i kao društvo u cjelini. Ovaj se plan usredotočuje na tri međusobno povezana područja koja smatramo bitnim pokretačima održivog razvoja i gdje Mars može najviše pridonijeti njihovu rješavanju: Zdrav planet, Prosperitet ljudi i Brigu o dobrobiti.
Objavili ste rezultate aktivnosti za 2019. godinu u tom segmentu, možete li nas upoznati s njima?
Za sva tri spomenuta područja postavili smo jasne ciljeve u definiranim vremenskim okvirima. Ovdje bih istaknula jedan od naših ključnih stupova – „Zdrav planet“, kojim tvrtka nastoji unaprijediti svoj utjecaj na okoliš, i to ne samo optimizirajući svoje izravno poslovanje, nego mijenjajući čitav lanac vrijednosti – od farmi preko tvornica do obiteljskih stolova.
Tu smo već ostvarili zamjetne rezultate: smanjili smo korištenje vode za gotovo 20 posto, uklonili PVC iz ambalaže, a za naše proizvodne pogone u SAD-u, Ujedinjenom Kraljevstvu, Meksiku i Belgiji koristimo isključivo solarnu energiju i energiju vjetra.
Sve to ne bi bilo moguće bez naših zaposlenika, koji su zapravo pokretačka snaga mnogih projekata. Istodobno, pandemija Covida-19 dodatno je naglasila važnost ravnoteže između posla i osobnog života, kao i dobrobiti zaposlenika – kako fizičke tako i emocionalne. Tijekom 2019. pokrenuli smo Mars Be Well koji stavlja naglasak na zdravu radnu kulturu pomažući našim radnim mjestima da implementiraju 10 ključnih kriterija zdravog radnog mjesta. U regiji UBBAI, čiji je Hrvatska dio, provodimo projekt koji uključuje well-being ambasadore. To su entuzijastični ljudi koji organiziraju različite aktivnosti, kao što su, npr., online joga, jutarnje vježbanje, petomjesečni izazov broja napravljenih koraka ili čak čitanje knjiga djeci zaposlenika kako bi oni mogli uhvatiti trenutak za sebe.
Fokusiramo li se isključivo na jedan od ciljeva, odnosno zdrav planet, koje biste aktivnosti i postignuća tu istaknuli?
Na tom području cilj nam je smanjiti utjecaj na okoliš u skladu s onim što znanost navodi nužnim kako bismo planet održali zdravim. Kao što sam spomenula, za svako od područja imamo navedene, možemo reći, ključne momente te rok do kojeg bismo ih željeli ostvariti.
Tako smo 2019. pokrenuli globalnu klimatsku inicijativu #ObećanjePlaneti koja za cilj ima pomoći u zaštiti planeta i usmjeriti napore u borbi protiv klimatskih promjena. Inicijativa prati ulaganje tvrtke Mars prema dugoročnom programu „Plan održivosti kroz generacije" i obavezu daljnjeg smanjenja emisije plinova iz neposrednog poslovanja. To je u skladu s najambicioznijim ciljem Pariškog sporazuma o klimatskim promjenama: ograničenje globalnog zatopljenja na ispod 1,5 °C. Potičemo i pozivamo pojedince da se uključe u inicijativu. Svaka, pa i najmanja promjena na bolje je bitna, bilo da se radi o tome da ne koristite jednokratne plastične vrećice ili odabirete ići do posla biciklom umjesto automobilom.
Marsov plan također uključuje nastojanje da se smanji ukupna emisija stakleničkih plinova kroz naš lanac poslovanja za 27% do 2025., odnosno 67% do 2050. godine.
Već sam spomenula kako smo u 2019. na globalnoj razini smanjili potrošnju vode. Međutim, cilj nam je eliminirati neodrživo korištenje vode u našem lancu poslovanja, a do 2025. godine planiramo ostvariti 50 postotno smanjenje.
Proteklih nekoliko godina postigli smo važan napredak, ostvarujući cilj da nemamo otpad koji šaljemo na deponije iz naših postrojenja. Nadalje, cilj nam je postići da se 100% plastične ambalaže ponovno koristi, reciklira ili kompostira, a do 2025. planiramo smanjiti potrošnju sirove/djevičanske plastike za 25%.
Već sada 90% ukupne ambalaže tvrtke Mars moguće je reciklirati.
Sve više tvrtki, pa tako i vaša, vodi borbu s problemom plastike u proizvodnji. Kako rješavate taj problem?
Moram naglasiti kako ambalaža igra važnu ulogu u tome da naši proizvodi zadovolje najviše standarde vezane uz kvalitetu i sigurnost hrane. Ona pomaže zadržati svježinu naših proizvoda, ali i kupcima pruža korisne informacije poput onih o prehrambenim vrijednostima i preporučenim porcijama. Isto tako pogodna je i pomaže diferencirati naše brendove. Zapravo trebamo zadržati sve pogodnosti koje pruža istovremeno tražeći način da osiguramo da naša ambalaža bude dio kružnoga gospodarstva.
Razmišljamo o našem pristupu jer vjerujemo kako ne postoji održiv proizvod u neodrživoj ambalaži, i to činimo smanjujući ambalažu koju ne trebamo, redizajnom ambalaže koja nam je potrebna za kružnost gospodarstva te investiramo u tzv. zatvaranje petlje.
Tako, na primjer, evaluiramo sve formate naše ambalaže i razmišljamo o dizajnu kako bi se mogla reciklirati i ponovno iskoristiti. To uključuje zamjenu formata ambalaže koju je teško reciklirati – primjerice, ambalažu koja koristi više materijala u jednom formatu pakiranja. Na primjer, uklonili smo polistirenski prozor s kutije za rižu BEN’S ORIGINAL™, čineći ih kartonom koji se u potpunosti može reciklirati, na 13 tržišta. A u Francuskoj smo lansirali M & M’s® vrećicu koja je dizajnirana tako da se može reciklirati smanjivanjem više slojeva ambalaže potrebnih za proizvodnju na jedan sloj.
Problem plastičnog otpada je ogroman. I sama sam imala priliku sudjelovati u projektu u Indiji vezanom uz Single use plastiku kroz naš Mars Ambassador Program (MAP).
Taj program svim zaposlenicima omogućava da se prema vlastitim afinitetima prijave i odu na zadatak s partnerskim NGO-om, specijaliziranim za određeno područje. Zaposlenik bi trebao imati neko specifično znanje i vještinu, tako da NGO-u može pomoći u njegovoj misiji, a istovremeno dodatno učiti o problemu. U mom slučaju, radili smo na kampanji vezanoj uz edukaciju u školama i fakultetima. Projekti su različiti: od rada na plantažama kakaa i riže, do čišćenja obale te programa pomoći ugroženim životinjama. Svaka i najmanja pomoć je važna.
U konačnici, čak i kad je ambalaža osmišljena kako bi se mogla reciklirati, ponovno iskoristiti ili kompostirati, to se može učiniti samo uz pomoć potrošača, prikupljanja, sustava sortiranja i infrastrukture.
S obzirom na to da je tema ovog broja pakiranje, zanimljiv je vaš cilj da razvijete ponovno iskoristivu, odnosno eco-friendly ambalažu. Možete li nam reći nešto više o tome?
Uz već spomenuti pristup, mogu navesti nekoliko primjera. Naime, tražimo načine za zamjenu plastike drugim materijalima, poput papira, koji se više mogu reciklirati. Na primjer, 2019. godine smo na tržištu Ujedinjenog Kraljevstva predstavili MALTESERS® Truffle Treat ambalažu u kojoj se proizvod transportira od tvornice do prodajnog mjesta, tako da se sada u potpunosti može reciklirati. Čak su i stalci važni. Naime, redizajnom i promjenom materijala stalaka kod WHISKAS® posuda za poslastice za mačke, eliminirali smo 76 tona plastike.
Također, uklanjamo upotrebu problematičnih materijala poput PVC-a u svim formatima ambalaže i postigli smo velik napredak. Iz svoga smo poslovanja uklonili gotovo 3000 tona PVC ambalaže i PVC sada predstavlja manje od 0,5% našeg portfelja. Naporno radimo na uklanjanju preostalih vrlo malih količina do kraja 2021. godine.
Kakve aktivnosti u tom segmentu planirate u idućim godinama?
Iako smo do sada puno postigli i dalje radimo na daljnjim istraživanjima i sudjelujemo u radu različitih inicijativa. Mars Advanced Research Institute (MARI) istražuje razvoj novih materijala koji potrošačima osiguravaju sigurnost i funkcionalnost hrane, istovremeno omogućujući kružno gospodarstvo. To uključuje istraživanje biorazgradivih i kompostabilnih materijala za pakiranje iz našeg portfelja, poput omota veganske GALAXY® čokoladice koji je moguće kompostirati, a koji je predstavljen u Ujedinjenom Kraljevstvu. Kroz MARI, također smo dio Corporate Compost Leadership Councila i inicijative Redefining Flexible Films.
Tekst je izašao u 91. InStore magazinu.