DR OETKER STUDENI
KERMAN

L'Oréal Adria-Balkan: Pozitivno djelujemo i na potrošače i na planet

Regionalni intervju

Intervju

26.11.2020


Ana McMahon, General Manager – Consumer Products Division, L'Oréal Adria-Balkan

Moj je moto: Učiti i stjecati nova iskustva. Koliko je god moguće, zato što vam to omogućuje nove izazove.

Ana McMahon: Došla sam ovdje da učim o područjima poslovanja koja prije nisam znala, ali također sam došla prenijeti znanje. Što ste zreliji u karijeri, što postajete stariji, sve se više okrećete od toga da izvršavate zadatke prema tome da budete učitelj i razvijate ljude. To je najvjerojatnije uloga u kojoj imam najviše mogućnosti pridonijeti svojim timovima i svom osobnom razvoju, zato što je ovo jedno sasvim drukčije okruženje od onog u kojem sam radila prije. Tako da mislim da je to najveća nagrada za mene. Zato što su mi korijeni ovdje, više nego u bilo kojoj drugoj ulozi, želim da uspijemo zajedno.

Naša sugovornica, Ana McMahon, porijeklom je iz Srbije, a studij je završavala u SAD-u, gdje je i ostala živjeti i raditi. Godine 1992. otišla je na fakultet, kemičarka je po zanimanju, ali se na postdiplomskom studiju prebacila na marketing i marketinška istraživanja. Kombinirajući ta svoja znanja, počela je raditi u kompaniji Information Resources Inc. za PepsiCo, potom je 11 godina radila za Unilever u Chicagu, Londonu i Tokiju, nakon čega je prešla u L’Oreal. Godine 2014. pridružila se kompaniji u SAD-u, u međunarodnom marketinškom odjelu Garniera u New Yorku, gdje je provela oko godinu dana, a zatim se pridružila odjelu za profesionalne proizvode, radeći Redken, oko tri godine, također zadužena za međunarodno tržište. Prošle se godine pridružila kompaniji u regiji Adria-Balkan, gdje je pozvana da sudjeluje u internoj transformaciji i vodi Odjel proizvoda masovne potrošnje.

U Srbiju ste se vratili 2019. godine. Kako je do toga došlo, nakon što ste više od dva desetljeća proveli u SAD-u?

Kompanija je započela internu transformaciju u regiji Adria-Balkan, i meni je povjeren zadatak da preuzmem, odnosno vodim Odjel proizvoda masovne potrošnje, ujedno i najveći odjel u našem sustavu u čijem sastavu na našim tržištima posluju brandovi L'Oreal Paris, Garnier, Maybelline, NYX Professional Makeup, Mixa i Essie. Pod Adria-Balkan hub spadaju sve zemlje bivše Jugoslavije, plus Bugarska i Albanija, i moja pozicija podrazumijeva upravljanje Odjelom na svim tim tržištima. Prvo smo postavili ambicije da bolje odgovorimo potrebama naših potrošača i unaprijedimo partnerstva s klijentima da zajedno razvijamo kategorije ljepote. Sada smo u drugoj fazi u kojoj se krećemo u smjeru usvajanja prilagođenih ponašanja i načina rada koji će nas dovesti do postavljenih ciljeva. U trećoj fazi, koja je pred nama, vidjet će se plodovi našeg rada i moći ćemo još bolje pomoći potrošačima da ostvare svoje snove i aspiracije prema ljepoti. A, dok se to ne dogodi, ostajem ovdje.

Je li Vam se bilo teško prilagoditi okruženju i suradnicima? Koliko ste zadovoljni suradnjom s timovima koje vodite i gdje pronalazite motivaciju za rad?

Moram biti iskrena i reći da sam bila malo zabrinuta kad sam došla ovdje na svoju novu poziciju. S obzirom na to da dolazim iz jednog vrlo „američkog“ pristupa, nisam znala kako će ljudi prihvatiti i mene i moj način rada, temeljen više na kolaborativnom pristupu nego na hijerarhiji. Iako sam ovdje odrasla, kao osoba sam se oblikovala poslije u SAD-u, a to su dva različita pristupa životu i poslu. Jedna od najljepših stvari koja mi se ovdje dogodila jest da sam relativno brzo po dolasku uočila iskre u očima ljudi i otvorenost k promjenama. Vidjela sam drukčiju vrstu vibracija u timu, energiju, i to je ono što me pokreće.
Također, vjerujem da će talenti koje ovdje imamo sve više i češće biti prepoznavani. Tu sam, prije svega, zato da razvijem posao na profitabilan i održiv način, ali moja je osobna misija pobrinuti se da naš hub postane odredište za naše globalne talente iz Grupe, kako bi mogli iz drugih zemalja doći ovdje i učiti, jer su ovdje ljudi vrlo inovativni, a onda nastaviti karijeru u L’Orealu. S druge strane, voljela bih i da izvozimo više naših talenata odavde na globalne pozicije u Grupi, zato što imamo sjajne zaposlenike, kojima je samo potrebno da ih netko malo „pogura“.

S kakvim se sve izazovima susrećete na dnevnoj razini i na koje ih načine prevladavate?

Znate, ljudi nekada misle da su ova tržišta dosta slična, a ona su ustvari vrlo različita. I ono što i dalje predstavlja izazov na svakodnevnoj razini jest da se razumiju potrošači, dinamika tržišta, motivacija klijenata u svim državama, kako bismo mogli skrojiti naše ponude, odnosno cjelokupan način poslovanja na ovim tržištima. I to su neki svakodnevni izazovi s kojima se susrećem. S druge strane, sigurna sam da je svakome tko radi s više tržišta izazov i to kako osigurati da svoju misiju i viziju podijeli svim tim tržištima, kada fizički nije na njima prisutan svaki dan. To nije nimalo lako, upravo zbog te fizičke distance. Taj se izazov trudim prevladati tako što pokušavam što više vremena provoditi uz svoje timove, u posljednje vrijeme barem virtualno.

Spomenuli ste razlike među potrošačima na Balkanu. Recite nam kako se to odražava na rad kompanije?

U očima onoga tko ova tržišta promatra s distance, to je sve Balkan. Ali, onome tko stvari vidi iznutra, to su vrlo različita tržišta. Da biste mogli odgovoriti na potrebe svih žena i muškaraca na svim našim tržištima, prije svega, morate ih razumjeti. Mnogo je teže razumjeti ljudi koji na površini izgledaju slično, ali koje, gledano dublje, pokreću različite stvari i motivacije. Kad pogledate našu regiju, aspiracije prema ljepoti vrlo su različite, kad pogledate također, tipove kože, kose… Što znači da su fizičke osobine, isto tako kao i emotivna određenja, prilično različita.

Dakle, riječ je o razumijevanju svih tih ljudi, i moramo biti uvjereni da im služimo na najbolji mogući način s našim globalnim proizvodima, brandovima. Moramo biti sigurni da u njima postoji i onaj finalni lokalni zaokret, koji će naše proizvode učiniti prihvatljivima na svim ovim tržištima. Naša kompanija u regiji posluje kao hub i na nama je da pronađemo način kako da otvorimo oči za te detalje kako bismo dobili taj zaokret i kako bismo služili potrebama ljudi na različitim tržištima.

U kojoj je mjeri COVID-19 kriza promijenila Vašu svakodnevnu rutinu i način rada?

Od početka krize, prva stvar koju smo učinili kao L’Oreal grupa jest da smo jamčili sigurnost naših zaposlenika, kao i njihovih radnih mjesta, jer smo željeli biti sigurni da će sve nastaviti teći glatko, koliko je to moguće. Rekla bih da smo pokazali visok stupanj prilagodljivosti jer smo bili u stanju nastaviti s operacijama i vrlo brzo smo se prebacili u digitalnu sferu. Još jedna stvar koju smo učinili, budući da smo bili ograničeni i nismo mogli posjećivati naše klijente, iskoristili smo vrijeme da promijenimo pristup naših zaposlenika. Tako da je bilo divno vidjeti da su se prodajni timovi, budući da se nisu mogli fizički nalaziti s klijentima, posvećivali e-trgovini. Također, dosta radimo na tome da naši zaposlenici nastave s treninzima i obukama, preko e-učenja i obrazovanja. To su neke osnovne stvari na razini kompanije.

Kada govorim o osobnim izazovima, moram reći da se taj proces odvijao kroz faze. Prva se faza ogledala u tome kako da osiguram da sve funkcionira, budući da smo se našli u stanju panike. Kada ste u jednom takvom stanju, vi morate biti ti koji ste jaki i prvo što sam učinila jest to da sam smirila situaciju. Druga je faza bila shvatiti da je COVID-19 sada ovdje, da neće tek tako nestati, i vidjeti na koji način trebamo organizirati stvari da bi one počele, odnosno nastavile funkcionirati. Nakon toga, sljedeća faza bila je kako se prilagoditi novom normalnom – jedna je stvar bila shvatiti kako da sve funkcionira, a druga da je ovo sada novo normalno i da moramo vidjeti kako ćemo ići dalje. Najveći izazov za mene bio je to što nisam mogla biti blizu svojim timovima. Ja volim biti s ljudima, vidjeti ih, razgovarati s njima, jer vjerujem da kad smo zajedno, kreiramo najbolja rješenja.

Kako se trenutačna situacija odražava na poslovanje kompanije?

Kineski znak za krizu označava istovremeno rizik i mogućnost. Bilo je teško svima, naročito tijekom potpunog zatvaranja, ali ova nas je situacija navela na to da kopamo čak i dublje, u smislu razumijevanja naših potrošača i toga kako da se kao kompanija prilagodimo novom normalnom u kojem ćemo živjeti. I to vidim kao mogućnost. Svi znamo da e-trgovina u našoj regiji nije razvijena kao na ostalim tržištima u zapadnom svijetu. Smatram da je COVID-19 bio okidač za razvoj e-trgovine na ovim prostorima, i zaista se nadam da ćemo zajedno, sa svim partnerima, na svim tržištima, nastaviti ulagati u taj kanal prodaje na Balkanu, jer se to jednostavno mora dogoditi.

Također, voljela bih ukazati na još nekoliko stvari, kad je riječ o poslovanju. Ljepota odnosno proizvodi za ljepotu možda nisu nužni, ali u vrijeme krize došle su do izražaja neke lijepe stvari koje su ljude činile sretnijima u teškim trenucima. Neke od naših kategorija dosta su pretrpjele, što je i logično, kao na primjer, šminka. Ali, udovoljavanje sebi i posvećivanje pažnje nekim sitnim ritualima, kao što su stavljanje maske za lice ili maske za kosu, došlo je do izražaja u ovom razdoblju, tako da su te kategorije porasle. Na taj način, došlo je do neke vrste balansa.

Voljela bih da izvozimo više naših talenata odavde na globalne pozicije u Grupi, zato što imamo sjajne zaposlenike, kojima je samo potrebno da ih netko malo „pogura“.

U protekla dva desetljeća uloga kompanija drastično se promijenila i mnoge od njih su u svoje poslovanje uključile politiku održivog razvoja. Jedna od vodećih nesumnjivo je i L'Oreal, koji je potkraj lipnja predstavio nove ciljeve održivog razvoja do 2030. Recite nam nešto o njima?

Ova je godina bila poziv za buđenje našem planetu. Efekti COVID-19 krize i alarmantna upozorenja u vezi s klimatskim promjenama, zahtijevaju hitnu i odvažnu reakciju svih kompanija širom svijeta. Kao kompanija za ljepotu broj 1 u svijetu, imamo dužnost voditi industriju prema održivijoj budućnosti. Prvu fazu te transformacije započeli smo prije mnogo godina, a formalizirali smo naše napore 2013. pod programom Dijelimo ljepotu sa svima (Sharing beauty with all) i postavili smo vrlo ambiciozne ciljeve za redukciju emisije CO2 i smanjenje otpada i korištenje voda do 2020. Do 2019., ne samo da smo ispunili najveći dio tih ciljeva, nego smo ih i nadmašili. Smanjili smo emisiju ugljikova dioksida za 78%, dok smo, s druge strane, povećali proizvodnju za 37%. I to je povećanje postignuto na znatno održiviji način. Ali, kao što mi uvijek kažemo, to nije dovoljno. Svijet se nastavlja mijenjati i naše je djelovanje čak i važnije nego prije.

Stoga smo objavili novu platformu održivosti "L'Oreal za budućnost" (L’Oreal for the future), s vrlo odvažnim ambicijama do 2030. Što se tiče tih ciljeva, ukazala bih na tri stvari. Prije svega, potrebna je transformacija nas samih i poštovanje principa „planetarnih granica“. Mislim da su se svi znanstvenici složili da prelazimo takozvane planetarne granice, tako da smo mi implementirali novi interni program transformacije, s mjerama za ograničenje našeg utjecaja. „Planetarne granice“ jedan su znanstveni koncept, certificirana metodologija, koja precizno određuje koliko kojih resursa koristimo i gdje smo prešli granice, a gdje još uvijek nismo. I to je ono što naš program izdvaja od drugih. Ciljeve koje se mi trudimo ispuniti, nismo postavljali sami, već su to znanstveni ciljevi. Zatim, unaprjeđujemo naš poslovni ekosustav pomažući mu prelazak u održiviji svijet. U vezi s tim, postavili smo vrlo specifične ciljeve uključivši naše klijente, dobavljače i potrošače u taj proces transformacije.

I na kraju, pridonosimo rješavanju svjetskih izazova time što podržavamo hitne društvene i ekološke potrebe. Za rješavanje globalnih posljedica prouzrokovanih pandemijom bolesti COVID-19 namijenili smo iznos od 150 milijuna eura, od čega je 50 milijuna eura za pomoć visoko ranjivim grupama žena, a 100 milijuna eura bit će investirano u istraživanje utjecaja klimatskih promjena, financiranje projekata obnove oštećenih prirodnih vodenih i šumskih ekosustava i projekata u vezi s kružnim gospodarstvom.

Spomenuli ste i taj aspekt podrške ženama. Godinama unatrag podržavate i žene u znanosti. Odakle dolazi takva posvećenost?

Podrška ženama u znanosti i dalje je jedan od naših ključnih filantropskih projekata. Usprkos brojnim poboljšanjima, žene i dalje predstavljaju samo 30% istraživača na globalnoj razini. Njihov rad nije prepoznat u onoj mjeri u kojoj, možda, zaslužuje. Samo 3% Nobelovih nagrada za znanost dodijeljeno je ženama, a samo 11% viših istraživača u Europi su žene. To znači da na tom polju ima još dosta posla. Naša posvećenost toj temi se nastavlja, ne usporava se. Kroz globalni program L'Oreal-UNESCO "Za žene u znanosti" nastavit ćemo investirati u podršku ženama istraživačima, dajući im mogućnost da se razvijaju, kako bismo pridonijeli balansu. Ove godine obilježavamo i 10 godina provođenja tog programa u Srbiji. Ali, nažalost, zbog čitave ove situacije nećemo moći organizirati svečanu dodjelu nagrada najboljim mladim znanstvenicama i ceremoniju povodom godišnjice. Naravno, to ne znači da stipendije neće biti dodijeljene. Naprotiv, program se nastavlja, sve ostaje kako je bilo. U tijeku je izbor, objavit ćemo imena dobitnica do kraja godine, i odmah nakon toga otvaramo i novi ciklus programa, odnosno natječaja u Srbiji.

Prema Vašem mišljenju, kakve smo pouke, i u životu i u poslu, mogli izvući iz trenutačne krize?

Svakako ih ima, i ja sam to nazvala “pozitivna strana Covida-19,” jer su neke divne stvari proizašle iz toga što smo bili prisiljeni da se drukčije ponašamo i radimo u ovoj situaciji. Ono što je meni posebno uočljivo jest to da smo svi odjednom počeli mnogo bolje upravljati svojim vremenom i vremenom naših suradnika, klijenata, partnera. Druga stvar, ja dolazim iz SAD-a, gdje je fleksibilno radno vrijeme i rad od kuće nešto sasvim normalno. Međutim, ovdje na našim prostorima to nije bio slučaj. Sviđa mi se što je ova situacija srušila postojeće dogme o radu od kuće. Sada se nadam da će to biti mnogo prihvatljiviji model i da će ljudi koristiti tu mogućnost i kad izađemo iz krize, u većoj mjeri. Ponekad je potrebno da vas nešto pogura kako biste napravili neku promjenu, koja inače, prirodno ne bi došla. Još dvije stvari – upoznali smo se i kao ljudi, a to je nešto vrlo lijepo, jer do sada smo bili kolege, i naučili smo cijeniti male stvari u životu.

Jednaki se napori poduzimaju da iznenadite i oduševite ženu u Skoplju, kao i ženu u Kansas Cityju. Za mene, obje su podjednako važne.

Tekst je izašao u 89. InStore magazinu.