DR OETKER STUDENI
KERMAN

Nestlé -poduzetnički način razmišljanja

Intervju

24.09.2020

Laurentiu-Florin Dimitriu, generalni direktor za Hrvatsku, Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu

Ukupno gledajući zadovoljni smo rezultatima u Hrvatskoj, što smo postigli prisutnošću u čak sedam kategorija, praćenjem zdravih trendova te suradnjom s trgovinskim partnerima putem tradicionalnih i online kanala.

Laurentiu-Florin Dimitriu karijeru je započeo 1993. godine po stjecanju diplome na Politehničkom sveučilištu u Bukureštu, i to kao inženjer u tvornici. Nakon toga radio je sam za DHL i Nestlé distributera u Rumunjskoj. Velika prekretnica za njega bio je trenutak tranzicije iz inženjerstva u sektor prodaje i menadžmenta, prelazak iz lokalnog u multinacionalno poslovno okruženje.

U Hrvatsku je došao prije gotovo godinu i pol, kad je s pozicije izvršnog direktora prodaje za rumunjsko tržište prešao na trenutačnu poziciju. Ono što sa zadovoljstvom može istaknuti jest da su se on i supruga, ali i njihova dva psa, odlično prilagodili ovdašnjem načinu života. Hrvatska je prekrasna zemlja, a posebno su nas oduševile prirodne ljepote – more, planine, grad s puno zelenila i prekrasnih parkova.

Za koje ste sve zemlje zaduženi i što ukratko obuhvaćaju Vaše obaveze? Kako izgleda jedan Vaš poslovni dan?

Kao generalni direktor za Hrvatsku, Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu zadužen sam za nadzor nad cjelokupnim poslovanjem kompanije, što uključuje i razvoj novih vizija i smjerova poslovanja te kreiranje i motiviranje radnih timova.

Nastojim biti aktivan od ranog jutra – dan započinjem rekreacijom na kućnom biciklu, a prvu jutarnju kavu ispijam čitajući dnevne poslovne izvještaje. Nakon toga slijede i sastanci s menadžerskim timovima iz svih triju zemalja. Na svakodnevnom rasporedu su i interna komunikacija sa zaposlenicima o aktualnim temama te radni sastanci s predstavnicima upravljačkog tima. Dan nastojim završiti šetnjom centrom Zagreba ili odlaskom na Sljeme.

S obzirom na Vaše devetnaestogodišnje iskustvo u Nestlé Rumunjska, možete li povući paralele s hrvatskim tržištem te spomenuti neke sličnosti i razlike?

Ubrzanom razvoju rumunjskog tržišta znatno je pogodovao dolazak velikih međunarodnih kompanija kao što su Carrefour, Delhaize, Kaufland, Lidl, Cora, Rewe i Metro, ranih 2000-tih, koje su svojim iskustvom s razvijenijih tržišta znatno utjecale na razvoj kategorija, a posredno oblikovale i moj pristup razvijanju odnosa s potrošačima. S druge strane, hrvatsko tržište obilježili su snažniji lokalni igrači. Ono što bih istaknuo kao sličnosti su snažna kultura konzumacije kave te udio moderne trgovine od 70 posto, što je odlična prilika za razmjenjivanje iskustava između obiju zemalja u svim kanalima prodaje.

Postoje li neke sličnosti i razlike koje ste uočili između tržišta u Sloveniji i BiH u odnosu na hrvatsko tržište?

Velik utjecaj na naš portfelj čine navike potrošača u pojedinim zemljama. Njih oblikuje čitav niz faktora – od razlika u kupovnoj moći, utjecaja različitih tržišta (potrošači u Sloveniji okrenuti su zapadnim zemljama kao što su Austrija i Njemačka, BiH tržište je tradicionalnije, dok je hrvatsko tržište kombinacija zapadnjačkog i tradicionalnog utjecaja). Primjerice, unutar kategorije kave imamo različite fokuse po zemljama – u Sloveniji je fokus na Nescafé Dolce Gusto, u Hrvatskoj na Nescafé Gold i Classic, a u BiH na Nescafé 3u1.
Tu su i koncentracija maloprodaje i udio moderne trgovine, koja u Sloveniji čini 90 posto, u Hrvatskoj 70, a u BiH 55 posto, kao i utjecaj turističke sezone na asortiman i fizičku distribuciju.

Za nas ne postoje male trgovine – uspjeh na tržištu ne postiže se na nacionalnom nivou nego grad po grad, regija po regija, otok po otok.
Koje sve kategorije imate ovdje u Hrvatskoj i koji brandove biste izdvojili kao bitne za naše tržište? Hoćete li možda otvarati neke nove kategorije?

U Hrvatskoj smo prisutni u sedam kategorija – instant-kave, kulinarskih i konditorskih proizvoda, hrane za djecu, žitarica, hrane za kućne ljubimce i HoReCa kanalu. Neprekidno pratimo i nove trendove koji se kreću u smjeru zdravlja, brige za okoliš te sve veće važnosti okusa. U "novom normalnom" sve je prisutnije konzumiranje obroka i kave kod kuće, stoga smo lansirali nove okuse Nescafé Dolce Gusto i najnovije, STARBUCKS. U kulinarskom segmentu nedavno smo predstavili MAGGI univerzalni začin jelima – Magija okusa s prirodnim sastojcima te THOMY majoneze s uljima avokada i konoplje, a posebno me veseli što ćemo se i u budućnosti sve više okretati zdravijoj hrani baziranoj na biljnim alternativama.

Kako poslujete s trgovačkim lancima? Koliko na vaše poslovanje utječe okrupnjavanje trgovačkih lanaca, koliko je to za vašu prodaju pozitivno ili negativno? Kako poslujete s malim trgovinama? Imate li poruku za trgovce?

Imamo snažno poslovanje koje kontinuirano razvijamo zajedno s trgovačkim lancima i grupacijama kroz razvijanje kategorija i poticanje na isto. U tom smislu smo jedna od inovativnijih kompanija. Uz pomoć našeg distributera Alce i ovog smo ljeta ostvarili odličnu suradnju s lokalnim partnerima, koji su i u iznimno zahtjevnoj godini bili otvoreni za zajedničko pronalaženje rješenja. Za nas ne postoje male trgovine – uspjeh na tržištu ne postiže se na nacionalnom nivou nego grad po grad, regija po regija, otok po otok.

Što mislite o novopridošlom lancu na našem tržištu Eurospinu? Imaju li vaše proizvode na svojim policama?

Kao diskont, Eurospin se fokusira na svoju privatnu etiketu te ne kupuje brandove od dobavljača. To je njihova strategija i mi je poštujemo.

Najnovija inovacija nam je alternativa mesu tune, u tom smjeru ide asortiman koji ćemo nuditi lokalnim potrošačima. Nedavno smo predstavili i inovacije u MAGGI i THOMY portfelju, nove KIT KAT Gold i KIT KAT Ruby čokoladice, a velika je novost i STARBUCKS, za koji ne sumnjamo da će osvojiti tržište, jer su Hrvati poznati kao veliki kavoljupci.

Situacija s COVIDOM-19 nikoga nije zaobišla. Koliko ste morali mijenjati procedure unutar kompanije te kako se ta situacija odrazila na prodaju? Jeste li možda primijetili neke velike razlike u povećanju ili smanjenju potrošnje nekih vaših proizvoda?

Globalna pandemija navela nas je na prilagodbu načina rada prema načelima SAS (Safety, Action, Solidarity) strategije. Ona podrazumijeva sigurnost naših zaposlenika, kupaca i poslovnih partnera kroz osiguravanje uvjeta za rad od kuće i poštovanje sigurnosnih mjera. Osigurali smo redovnu opskrbu potrošača svojim proizvodima kroz čvrsto povezivanje s lancem nabave, tvornicama te predstavnicima vlada, a solidarnost prema lokalnoj zajednici iskazali smo kroz brojne donacije i suradnju s Crvenim križem.
Što se tiče poslovanja, u prvoj polovici godine zabilježili smo pozitivne rezultate u segmentu kulinarskih proizvoda, kave i hrane za kućne ljubimce te pad u kategorijama čokolade i HoReCa. Ukupno gledajući, zadovoljni smo rezultatima u Hrvatskoj, što smo postigli prisutnošću u čak sedam kategorija, praćenjem zdravih trendova te suradnjom s trgovinskim partnerima putem tradicionalnih i online kanala.

Koliko je za vas bitan HoReCa sektor i koliko ste zadovoljni sezonom koja je, s obzirom na situaciju, ipak bolja nego što je itko mogao i zamisliti?

Najteže razdoblje za HoReCa sektor bilo je između ožujka i svibnja, stoga smo zahvalni hrvatskoj vladi što je uspjela reagirati na vrijeme i provođenjem zdravstvenih mjera omogućila početak turističke sezone u lipnju. Na taj smo način, unatoč padu broja turista, u srpnju i kolovozu uspjeli zabilježiti rezultate jednake prošlogodišnjima u istom razdoblju.

Gledajući u budućnost, od velike je važnosti osigurati podršku industriji kave, što se u Hrvatskoj može postići kroz ukidanje posebnog poreza na kavu. Na tome radimo od kraja prošle godine uz potporu HUP-a, unutar kojeg smo sudjelovali u osnivanju Koordinacije proizvođača, prerađivača i distributera kave. Podsjećam da taj porez ima još samo pet država-članica EU.

Kao najveća prehrambena kompanija imate i tu odgovornost da mnogo ulažete u R&D, možete li istaknuti neke posljednje novitete i trendove koje ste kreirali?

Posebno se veselim što svoju ponudu sve više obogaćujemo asortimanom za vegetarijance i fleksiterijance s proizvodima na biljnoj bazi. Najnovija inovacija nam je alternativa mesu tune, u tom smjeru ide asortiman koji ćemo nuditi lokalnim potrošačima. Nedavno smo predstavili i inovacije u MAGGI i THOMY portfelju, nove KIT KAT Gold i KIT KAT Ruby čokoladice, a velika je novost i STARBUCKS, za koji ne sumnjamo da će osvojiti tržište, jer su Hrvati poznati kao veliki kavoljupci.

Na glasu ste i kao društveno odgovorna kompanija s brojnim projektima. Koja su vam dva-tri projekta trenutačno najvažnija?

Nestlé vrijednosti ukorijenjene su u odnosu prema sebi, zajednici i okolišu. Stoga se snažno fokusiramo na podršku lokalnoj zajednici kroz projekte kao što je Vrtim Zdravi Film, koji ove godine obilježava desetu obljetnicu provođenja u osnovnim školama, a koji se bavi temama pravilne prehrane i redovite tjelesne aktivnosti. Temu održivog razvoja obuhvatili smo kroz našu aktualnu edukativnu kampanju namijenjenu milenijalcima Biraj zeleno, a tijekom srpnja organizirali smo i virtualnu radionicu za odabrane studente iz Hrvatske, Srbije, Bugarske i Rumunjske, na kojoj su slušali predavanja Nestlé stručnjaka iz različitih područja poslovanja od marketinga, prodaje, lanca nabave, financija, planiranja ponude i potražnje do ljudskih resursa i komunikacija.

U Hrvatskoj smo uglavnom prepoznati po kavama i čokoladama, ali mi smo daleko više od toga. Želimo predstaviti lokalnoj zajednici tko smo kao kompanija, što radimo i koje vrijednosti zastupamo, a najbolji partner za to su upravo mediji. Pred nama je mnogo posla, novih projekata i izazova za koje se nadam da ćemo uspješno podijeliti s lokalnom zajednicom.

Poznato je, također, da ulažete u svoje zaposlenike…

U „novom normalnom“ mnogo toga smo preselili online, no naši standardi poslovanja i brige za zaposlenike ostali su isti. Tijekom posljednjih mjeseci proveli smo nekoliko online programa edukacije zaposlenika s naglaskom na teme kao što je e-poslovanje te radionice iz segmenta upravljanja stresom, kako bi se svi što lakše nosili s novonastalim okolnostima i zadržali pozitivnu radnu atmosferu. Iznimno mi je drago što su povratne informacije odlične i što stvaramo dodatnu vrijednost i za naše zaposlenike.

U posljednjih godinu i pol dana više ste se otvorili medijima, iza vas su dvije press-konferencije, jedna u vašem uredu u Zagrebu, a druga virtualna s obzirom na COVID-19, što je izvrsno za nas medije. Što vas je potaknulo da se tako otvorite?

U Hrvatskoj smo uglavnom prepoznati po kavama i čokoladama, ali mi smo daleko više od toga. Želimo predstaviti lokalnoj zajednici tko smo kao kompanija, što radimo i koje vrijednosti zastupamo, a najbolji partner za to su upravo mediji. Pred nama je mnogo posla, novih projekata i izazova za koje se nadam da ćemo uspješno podijeliti s lokalnom zajednicom.

Imate li poruku za čitatelje InStore magazina?

Da bismo u budućnosti ostali uspješni, moramo usvojiti ono što ja zovem SEM način razmišljanja – ponašati se kao start up uz poduzetnički način razmišljanja. To se može postići snažnim partnerstvom s trgovcima, stalnim inovacijama u portfelju te praćenjem potrošačkih trendova kroz razvijanje online poslovanja i kanala prodaje.

Intervju je izašao u 87. InStore magazinu.

Pročitajte arhivu InStore magazina kako bi se informirali o sličnim vijestima.

Primajte prvi najnovije vijesti iz FMCG sektora.