Smatram kako se pošten i korektan odnos prema svim zaposlenicima uvijek vrati kroz poslovne rezultate. Od svakog zaposlenika očekujemo najveću moguću razinu profesionalnosti i osobnog integriteta. Imamo velike zahtjeve, ali isto tako mnogo dajemo zauzvrat.
Siniša Trbojević, osim početka u konzultantskim vodama, može reći da je njegova profesionalna karijera gotovo u potpunosti vezana uz duhanski biznis. Godine 2010. JTI je i službeno otvorio ured u Zagrebu, a Siniša je postao direktor za hrvatsko i bosansko-hercegovačko tržište. Bio je na čelu maloga i agilnog tima koji je, unatoč velikim izazovima koji su tada vladali na tržištu, uspio pozicionirati te približiti proizvode JTI-ja odraslim pušačima u Hrvatskoj.
Nekoliko godina poslije kompanija ga je imenovala direktorom i slovenske podružnice u Ljubljani. Kad ga netko upita o prebivalištu, u šali voli reći da ionako živi na autocesti koja spaja dva grada jer na njoj ionako provodi veliki dio svoga vremena, osim u sadašnjim iznimnim okolnostima izazvanim pandemijom koronavirusa.
Japan Tobacco International ove je godine po sedmi put postao nositelj certifikata Poslodavac Partner i na tome vam čestitamo. Možete li nam reći u čemu ste tako dobri kad je riječ o ljudskim potencijalima? Na što ste posebno ponosni?
Japan Tobacco International je kompanija u kojoj ljudi vole i žele raditi. To je osnova svega i zbog toga postižemo visoke rezultate na svim nezavisnim procjenama. Nagrađujemo inicijative i ideje zaposlenika, a kao japanska tvrtka organizirani smo prema načelima Kaizen poslovne filozofije koja u doslovnom prijevodu označava kontinuirano i svakodnevno napredovanje. Svaki zaposlenik koji ima dobru i kvalitetnu ideju ima priliku i za njeno ostvarenje putem adekvatnog mentorstva i dodjeljivanja sredstava za njenu realizaciju. Naime, već dulji niz godina kompanija podržava BITL projekt (Bring the Idea to Life) unutar kojega svaki zaposlenik može komunicirati i ostvarivati svoje ideje koje pridonose poslovanju kompanije.
Isto tako, pružamo priliku za profesionalno usavršavanje i napredovanje svakog zaposlenika, uz različite druge beneficije.
Kao voditelj timova u Hrvatskoj i Sloveniji trudim se pridonositi stvaranju pozitivne i ugodne radne atmosfere jer smatram kako se pošten i korektan odnos prema svim zaposlenicima uvijek vrati kroz poslovne rezultate. Od svakog zaposlenika očekujemo najveću moguću razinu profesionalnosti i osobnog integriteta. Imamo velike zahtjeve, ali isto tako mnogo dajemo zauzvrat.
Također, nedavno smo započeli s projektom Make it Bright, svojevrsnim pripravničkim izazovom za studente hrvatskih fakulteta. JTI mladim profesionalcima može ponuditi izgradnju karijere u međunarodnom okruženju, i to u kompaniji koja je među najboljim poslodavcima u svijetu. Već sada, iako projekt još nije okončan, mogu reći da je privukao vrlo talentirane pojedince s vrlo inovativnim i bogatim idejama.
Možete li nam navesti sličnosti i različitosti tržišta za koja ste zaduženi?
Svako tržište ima svoje specifičnosti, kao i sličnosti s ostalim tržištima. Riječ je o susjednim zemljama sa sličnim trendovima kad je riječ o potrošnji duhanskih proizvoda.
Također, oba su tržišta zemlje članice Europske unije s implementiranom vrlo strogom regulativom kad su u pitanju duhanski proizvodi.
Turizam svakako snažno utječe na prodaju duhanskih proizvoda u Hrvatskoj, ali je manje poznato da od toga korist ima i Slovenija. Naime, i u toj zemlji nezanemariv dio prodaje otpada na tzv. tranzitne turiste i druge putnike koji prije odlaska u zapadnoeuropske zemlje kupuju duhanske proizvode u Sloveniji.
Ono što je pak ogroman problem u Hrvatskoj, dok u Sloveniji nije toliko izražen, jest nezakonita trgovina duhanskim proizvodima. Hrvatska ima dugu kopnenu granicu sa zemljama koje nisu članice Europske unije i nemaju toliko visoko porezno i trošarinsko opterećenje na duhanske proizvode. Naglim i visokim podizanjem trošarina povećava se potrošnja nelegalnih proizvoda iz trećih zemalja zbog čega je na gubitku legalna industrija, ali i državni proračun.
Koliko su za vas bitan kanal male trgovine i kiosci, a koliko HoReCa kanal?
Svakako su nam jako bitni i to su naši dugoročni poslovni partneri. Svih ovih godina upravo su mali trgovci i HoReCa objekti bili ključan kanal za naš rast. Odnos smo gradili godinama te i sad imamo partnere s kojima poslujemo od našeg dolaska na hrvatsko tržište.
U Hrvatskoj već godinama imamo donacijski program i sustavno pomažemo ugroženim društvenim skupinama, poput beskućnika ili umirovljenika koji se nalaze unutar sustava socijalne skrbi, a po izbijanju pandemije donirali smo Hrvatskom crvenom križu sredstva za borbu protiv koronavirusa.
Koliki vam je izazov nemogućnost komuniciranja i oglašavanja vaših proizvodima B2C?
Prije svega, duhanski proizvodi po svojim značajkama jesu proizvodi u odnosu na koje trebaju postojati ograničenja u oglašavanju. No, Hrvatska je u brojnim mjerama otišla dalje od nekih europskih zemalja. Primjerice, vrlo je ograničavajući faktor to što se duhanski proizvodi čak ne smiju držati vidljivima na prodajnim mjestima. U takvoj je situaciji vrlo izazovno lansiranje novih proizvoda na tržištu.
Koliki udio vašeg asortimana zauzimaju cigarete, a koliki rezani duhan?
U našem je portfelju veći udio cigareta. Posljednjih smo godina proširili asortiman i mogu reći da na tržištu imamo kvalitetan portfelj cigareta koji čine isključivo renomirani međunarodni brandovi. Uz Camel i Winston, naše perjanice i najpopularnije brandove na hrvatskom tržištu, tu su i Benson & Hedges kao najkvalitetnija cigareta u nešto nižem cjenovnom segmentu te Sobranie koja potrošačima donosi dašak luksuza u premium segmentu.
Bogat asortiman cigareta ne znači da zanemarujemo rezani duhan. Naprotiv, u tom smo segmentu praktički tržišni lideri.
Tijekom ožujka lansirali smo i novu marku rezanog duhana, Amber Leaf, koja je inače najprodavaniji duhan u Zapadnoj Europi. Sve su aktivnosti provedene uz poštivanje mjera koje su nadležna tijela propisala; prilagodili smo se radu od kuće uz intenzivnu online komunikaciju, a rad na terenu provodimo uz punu zaštitnu opremu.
Koji vam je proizvod trenutačno u fokusu?
Najveći fokus trenutačno stavljamo na uspješno tržišno pozicioniranje Benson & Hedges, poznatog branda cigareta koji je nastao davne 1873. godine. Taj brand je beskompromisno posvećen ideji da stil, okus i kvaliteta pripadaju svima. Lansirali smo ga prošle godine i, unatoč korona krizi, vjerujem da ćemo s njim ostvariti dobre rezultate.
Uz Benson & Hedges, također smo u ožujku ove godine proširili Camel obitelj i obogatili ponudu na tržištu u Fat Slims formatu lansiranjem dviju novih cigareta: Camel Compact i Camel Compact Blue.
Želimo ostvariti kvalitetan dijalog s nadležnim tijelima jer vjerujemo da od takvog pristupa koristi mogu imati svi – potrošači, proizvođači te državni proračun koji značajno ovisi o trošarinama na duhanske proizvode.
Gdje nabavljate sirovinu i na kojoj se lokaciji nalaze proizvodni pogoni za naša tržišta?
JTI je istinski međunarodna kompanija s velikim brojem tvornica diljem svijeta. Proizvodi na naše tržište stižu iz nekoliko tvornica smještenih unutar zemalja Europske unije.
U odnosu na otkup duhana kao sirovine, kompanija sa svojim partnerima, primarnim proizvođačima, razvija dugoročne partnerske odnose, a uvijek bira proizvođače čija sirovina zadovoljava visoke JTI-jeve standarde kvalitete.
JT Group prepoznata je kao svjetski lider u borbi protiv klimatskih promjena i u održivom upravljanju vodama? Koje aktivnosti provodite u Hrvatskoj i Sloveniji kad je riječ o DOP-u i održivosti?
Da, u veljači ove godine prepoznati smo kao svjetski lider u održivom upravljanju vodama. Prvi smo put, na globalnoj razini, uspjeli doći na tzv. A-listu ugledne međunarodne neprofitne organizacije CDP, a ista organizacija pohvalila nas je i za doprinos sprečavanju klimatskih promjena. JTI ima kontinuiran holistički pristup održivosti na svim tržištima na kojima posluje.
U Hrvatskoj već godinama imamo donacijski program i sustavno pomažemo ugroženim društvenim skupinama, poput beskućnika ili umirovljenika koji se nalaze unutar sustava socijalne skrbi, a po izbijanju pandemije donirali smo Hrvatskom crvenom križu sredstva za borbu protiv koronavirusa.
Kako se nosite s porastom poreznog opterećenja u Hrvatskoj (trošarine i PDV)?
Uvijek ističemo kako su stabilnost i predvidljivost ključne za poslovanje, a toga u našoj industriji nema bez trošarinskog kalendara, odnosno plana porasta trošarina.
U okolnostima kad se nosimo sa specifičnom situacijom uzrokovanom pandemijom koja je zacijelo utjecala i utječe na kupovnu moć velikog broja pojedinaca, smatramo da ne bi bilo oportuno povećanje trošarina koje bi zasigurno dalo poticaj rastu nezakonite trgovine duhanskih proizvoda.
Također, smatramo kako bi bilo koje povećanje trošarina trebalo biti provedeno u više malih koraka, prema planu koji bi bio najavljen nekoliko godina unaprijed.
Želimo ostvariti kvalitetan dijalog s nadležnim tijelima jer vjerujemo da od takvog pristupa koristi mogu imati svi – potrošači, proizvođači te državni proračun koji značajno ovisi o trošarinama na duhanske proizvode.
Na koji se način borite s ilegalnom trgovinom?
Nezakonita trgovina duhanskih proizvoda značajan je problem u Hrvatskoj. Uz prodaju cigareta sa stranim markicama, zatim prodaju nekontroliranog i neprovjerenog rezanog duhana, u posljednje se vrijeme pojavljuju i cigarete nepoznatih brandova, bez ikakvih markica, koje su isključivo proizvedene za nezakonitu prodaju (tzv. Illicit whites). JTI je sa svoje strane poduzeo korake da pomogne Vladi RH, a naročito Carini, da uz pomoć specijalnih pasa i vozila spriječi ulazak nelegalnih proizvoda i štetu za proračun.
Nezakonita trgovina je i najsnažniji argument za postupno, predvidljivo i plansko povećanje trošarina na duhanske proizvode u budućnosti.
Naši su brandovi sve prepoznatljiviji i dostupniji, iako postoji dosta prostora za rast. Unatoč pandemiji, očekujemo da ćemo do kraja godine uspjeti uspostaviti suradnju s novim partnerima u maloprodaji te nastavak uzlaznog trenda.
Koji su vam planovi za budućnost? Kako trenutačno stojite na hrvatskom i slovenskom tržištu?
U Sloveniji je JTI duže prisutan, a naši su brandovi među vodećima na tržištu. U Hrvatskoj smo pak proteklih godina stvorili dobre temelje za dugoročnu prisutnost. Do ove izvanredne situacije i pandemije imali smo mnogo razloga za zadovoljstvo. Naši su brandovi sve prepoznatljiviji i dostupniji, iako postoji dosta prostora za rast.
Unatoč pandemiji, očekujemo da ćemo do kraja godine uspjeti uspostaviti suradnju s novim partnerima u maloprodaji te nastavak uzlaznog trenda.