DR OETKER STUDENI
KERMAN

INTERVJU: Pioneers at heart for the goods of generations

MARKO MINTAS, PREDSJEDNIK UPRAVE HENKEL ADRIA I COUNTRY MANAGER HRVATSKA

Intervju

23.11.2022

Održivost je duboko ukorijenjena u DNK naše kompanije i sastavni je dio našeg poslovanja. Zajedno sa strateškim prioritetima kao što su inovacije i digitalizacija, održivost je u srcu naše Agende za svrsishodni rast

Pripremila: Jelena Lazarić, jelena@b2bmedia.org
 

Poslovni put g. Mintasa kreće iz Odjela prodaje za hrvatsko tržište pa je na samim počecima krenuo u Key Account Management odjelu. Posljednje dvije godine je bio član uprave te Generalni Direktor Laundry&Home Care poslovne jedinice za tržište Ukrajine. To je za njega bilo izuzetno i izazovno iskustvo. Tržište je koje se konstanto razvija, stope rasta su dvoznamenkaste te je agilnost i brzina cijelog tržišta na značajno višem nivou nego na našim tržištima. Druga bitna stavka je vezana uz vođenje poslovanja u kriznim situacijama. Prije odlaska u Ukrajinu bio je zadužen kao prokurist i komercijalni direktor u Hrvatskoj i Sloveniji. Dodatno radno iskustvo, osim gore navedenog, je bio rad u Austriji, u međunarodnoj središnjici Henkela za Centralno - Istočnu Europu. Iz Austrije su se vodila tržišta poput Turske, Rusije, zemalja centralne Azije pa do zemalja u klasičnom smislu CEE poput Poljske, Baltičkih zemalja i Ukrajine. U Beču je bio zadužen za različite sfere internacionalnog marketinga i prodaje - ukupno gotovo 3 godine u dva navrata. Između dva odlaska u CEE središnjicu, također je lokalno bio zadužen za prodajne, trade marketing i category management odjele. S listopadom 2022., postao je Predsjednik Uprave Henkel Adria, direktor društva Henkel Croatia te i Country Manager za Consumer Brands asortiman koji uključuje Laundry, Home and Beauty Care robne marke.

 

Nedavno su se u Henkelu spojile dvije globalne poslovne jedinica Sredstva za pranje i čišćenje u domaćinstvu i Beauty Care u jednu novu poslovnu jedinicu Henkel Consumer Brands. Možete li nam reći koji je bio cilj spajanja i kako to za sada funkcionira?

Cilj je stvoriti snažnu potrošačku platformu za više kategorija koje nam omogućuju kako najbolje služiti svim našim kupcima kao jedan tim, upravo na svim dodirnim točkama. To je važan strateški korak za nas, jer pod jednim krovom dovodimo jake globalne brendove i vodeće svjetske tržišne kategorije. Kombiniramo talente iz obje poslovne jedinice i možemo iskoristiti ključne strateške teme kao što su inovacije, održivost i digitalizacija za dobrobit naših kupaca i potrošača. Kompanija Henkel je već dugi niz godina prisutna u regiji Adria, koji obuhvaća Hrvatsku, Sloveniju i Bosnu i Hercegovinu. 

Održivost nam je velika smjernica, kako vrijednosti tako i strategije. Tu sam sretan i ponosan da smo jedna od najodrživijih kompanija, kako u proizvodnji i materijalima tako i u proizvodima. Ostaje temelj i smjernica, ne samo u onome što radimo već i u komunikaciji, kako prema krajnjim potrošačima te u komunikaciji s poslovnim partnerima. Očekujemo da svi s kojima imamo suradnju imaju jasne korake u smjeru održivosti.

 

Kako u Henkelu dolazite do inovacije i koju biste posebno naglasili, kako i na koji način je utjecala na vaše poslovanje?

Imamo snažan plan inovacija za 2023. godinu te ćemo u prvom kvartalu predstaviti različite novitete kod naših najsnažnijih robnih marki.

 

Svi danas pričaju o društveno odgovornom poslovanju, što ste vi u Henkelu vezano za DOP implementirali u posljednje vrijeme ili ste pak ponosni na nešto što već duže ima utjecaj na zajednicu, okoliš i poslovanje?

Održivost je duboko ukorijenjena u DNK naše kompanije i sastavni je dio našeg poslovanja. Zajedno sa strateškim prioritetima kao što su inovacije i digitalizacija, održivost je u srcu naše Agende za svrsishodni rast. Početkom ove godine smo predstavili Henkelov Strateški okvir za ostvarenje ambicije održivog poslovanja 2030+, koji se oslanja na našu Strategiju održivosti definiranu prije više od deset godina. Ovaj okvir obuhvaća sve naše akcije za dostizanje ciljeva održivog razvoja. Fokusiramo se na mjere za ublažavanje klimatskih promena, funkcionalnu kružnu ekonomiju i zaštitu prirode i bioraznolikosti, u isto vrijeme isporučujući našim kupcima i potrošačima sigurna i najbolja rješenja za proizvode i tehnologije. Kroz društveno odgovorne projekte zalažemo se za društveni napredak i pružamo pomoć u izvanrednim situacijama. 

 

Današnja vremena sa sobom donose nove tehnologije i sve veću digitalizaciju, što ste sve u Henkelu što se tiče digitalizacije uveli ili provodite?

U Henkelu smatramo da digital vještine su temeljne vještine apsolutno svakog zaposlenika, ne samo zaposlenika orijentiranih prema tom djelokrugu posla. Sukladno tome imamo izrazito visok broj različitih digital upskillinga, digital edukacija te uvođenje novih načina rada koji uspješno povećavaju digitalne vještine naših timova.

Kao jedan zanimljiv projekt bih naveo, Paperless projekt koji je započeo naš Odjel Financija i to 2020 god. na razini Hrvatske i Slovenije te se uspješno preslikao na ostale zemlje Europe, a nastavit će kontinuirano djelovati i dalje, sve do trenutka dok ne dostignemo paper free cilj u pojedinoj zemlji, što ponajviše ovisi o zakonskoj regulativi. Papir se prožima kroz sve aspekte poslovanja i kako bismo olakšali pojedine procedure s kojima se susrećemo na svakodnevnoj razini, neke od provedenih inicijativa su sljedeće: digitalno potpisivanje ugovora i ostalih dokumenata, slanje i primanje e-računa, prikupljanje dostavne dokumente isključivo u elektronskom obliku, obrađivanje putnih troškova elektronskim putem, digitalizacija Henkel shopa te povezivanje računovodstvenog sustava s elektronski zaprimljenom dokumentacijom, kako bi se olakšala daljnja obrada podataka. 

Tijekom 2022. godine je također provedena Paperless kampanja koje se sastoji od nekolicine  videa s korisnim savjetima kako ostvariti uštede u papiru prilikom svakodnevnog obavljanja posla. Danas možemo reći da na razini Hrvatske i Slovenije ostvarujemo uštede od 300.000 papira godišnje, a očekujemo da će u narednom razdoblju taj broj i više rasti. Uz digitalizaciju, to smo povezali s našom vrijednošću održivog razvoja te smo dobrovoljno odlučili "vratiti prirodi ono dano", kroz samu sadnju drveća. Mi smo ostvarili svoj doprinos sadnjom 100 stabala na području Novske te time sudjelovali i u sklopu akcije "Zasadi stablo, ne budi panj", koja se svake godine održava na razini cijele Hrvatske. 

 

Iz Vaše perspektive, koji su glavni tehnološki trendovi u maloprodaji?

Generalno gledajući, glavni trend je ecommerce koji će se dodatno ubrzavati s razvojem cijelog ekosistema u Hrvatskoj. Tu smatram da je izrazito visok potencijal, ecommerce ima izrazito visok potencijal, pogotovo kada usporedimo razvoj u odnosu na druga tržišta. Dodatno bih naveo i tehnološke trendove u lancima opskrbe, kako proizvodnje tako skladištenju te transportu.

 

Možete li usporediti ukrajinsko i hrvatsko tržište? Što mislite da bi od takvog velikog tržišta odlično funkcioniralo kod nas?

Ukrajinsko tržište je značajno dinamičnije te je fokusirano na rast, na razvoj dok s druge strane je hrvatsko tržište značajno stabilnije i generalno su manje stope rasta. To je posljedica toga da je ukrajinsko tržište pravo tržište u razvoju gdje krajnji potrošači prihvaćaju nove kategorije koje su u Hrvatskoj već dobro zastupljene. Jednostavno su zemlje u različitim stupnjevima razvoja maloprodaje. S druge strane, rekao bih da je maloprodaja u Ukrajini agilnija, brže se adaptira i uvodi nove trendove. Konkretno na primjer, ecommerce u Ukrajini je jedan od najrazvijenijih u Europi te smatram da hrvatski ecommerce će trebati dugi niz godina da dostigne taj nivo. Druga krajnost je da je tzv. Traditional trade tržište, koje u Hrvatskoj sve manje postoji u pravom smislu riječi, u Ukrajini prilično prisutno i to kao open markets gdje individualni poduzetnici prodaju proizvode i po komadu (npr. Persil Discs po komadu, ne po pakiranju) ako je potrebno. Od ukrajinskog tržišta bi hrvatsko tržište konkretno moglo preuzeti agilnost, fokus na inovacije te snažan fokus na ecommerce. Također širina asortimana u Ukrajini je značajno veća po mojoj subjektivnoj procjeni, krajnji potrošač ima veći izbor proizvoda.

 

Koliki vam konkurencija PL-a utječe na poslovanje? U kojim kategorijama smatrate da nemate konkurenciju?

Naše robne marke imaju superiorne inovacije, mi pružamo poznate robne marke koje imaju snažnu učinkovitost i visoku stopu održivosti. To su dvije ključne stavke koje nas razlikuju od drugih proizvoda. Dodatno, naše aktivnosti s kojima djelujemo za lokalnu zajednicu, to je dodana vrijednost koju stvaramo, bilo kroz humanitarne akcije, donacije ili održivost – skupa s našim poslovnim partnerima u maloprodaji. Gdje smo lokalno prisutni, dajemo veliku podršku lokalnoj zajednici gdje djelujemo. U svakoj kategoriji imamo konkurenciju i to podržavamo, svaka konkurencija nas čini sve zajedno boljima, agilnijima i više fokusiranima kako pružiti maksimalnu vrijednost za naše krajnje potrošače.

 

Kako i na koji način komunicirate sa svojim kupcima i potrošačima?

Henkel u Hrvatskoj i dalje stvara i pruža najbolje inovacije našim krajnjim potrošačima, snažan je poslovni strateški partner te moderan, odgovoran i atraktivan poslodavac gdje imamo i privlačimo najbolji kadar u Hrvatskoj.  Kroz društveno odgovorne projekte zalažemo se za društveni napredak i pružamo pomoć u izvanrednim situacijama. Glavne smjernice našeg poslovanja su u skladu sa našom svrhom Pioneers at heart for the goods of generations, kao i s Henkel vrijednostima koje u centar stavljaju kupce, potrošače ali i naše zaposlene bez kojih se ne može zamisliti uspjeh naše tvrtke. U izazovnim vremenima,  posebnu pažnju poklanjamo poslovnim partnerima i krajnjim potrošačima. Važna nam je eksterna i strateška orijentiranost s našim partnerima, biti blizu tržišta, pružanje proizvoda s najboljim inovacijama te dodanom vrijednošću za hrvatske krajnje potrošače kao i za potrošače u svim zemljama u regiji. Naši proizvodi imaju visok stupanj tehnologije te naši krajnji potrošači zapravo mogu uštedjeti kroz pravilnu uporabu naših proizvoda. Tipa pranje na nižim temperaturama kod strojnog pranja rublja ili strojnog pranja posuđa. Ili jednostavno prelaskom s ručnog pranja posuđa na češće strojno pranje. S obzirom da su naši proizvodi best-in-class, pružaju veću učinkovitost u odnosu na druge konkurente proizvode što opet stvara značajnu dodatnu vrijednost. 

 

Koji su vam planovi što se tiče strategije i nekih noviteta koji nam stižu do kraja ove godine ili neki veliki planovi za 2023.

Naš Strateški okvir predviđa do 2030. godine postati klimatski pozitivna kompanija. Kada je proizvodnja u pitanju težimo smanjiti svoj ugljični otisak za 65 posto do 2025. godine. Henkel je aktivno posvećen izgradnji prave cirkularne ekonomije i posvećeni smo tome u svakom segmentu našeg poslovanja. Resursi moraju ostati što duže u ekonomskom ciklusu i važno je da se kompanije i institucije udruže u rješavanju ovog pitanja. Jedan od istaknutih ciljeva je da se do 2025. 100 posto Henkelovih ambalaža reciklira ili ponovo iskoristi. Na kraju 2021. godine udio je već bio oko 86 posto.