DIDA BOŽA OŽUJAK
DUKAT ČOKOLADNO MLIJEKO

INTERVJU: Good for You, Good for the Planet 

LAURENTIU-FLORIN DIMITRIU, GENERALNI DIREKTOR KOMPANIJE NESTLÉ ZA HRVATSKU, SLOVENIJU I BOSNU I HERCEGOVINU 

Intervju

22.11.2023.

Više nego ikad stavljamo potrošača i društvo u središte svojeg poslovanja, a raznolikim portfeljem zadovoljavamo sve dobne skupine i potrebe potrošača. 

Laurentiu-Florin radi u Nestléu već 23 godine, od čega posljednjih 5 godina u Hrvatskoj, a  podrijetlom je iz Rumunjske. Po zanimanju je inženjer sa završenim magisterijem iz Poslovne administracije. Karijeru je započeo kao inženjer strojarstva 1993. godine, a zatim je počeo raditi u prodaji. 

Po dolasku u Nestlé, počeo je na poziciji voditelja Prodaje u Nestlé Rumunjska, a zatim je vodio njihovu profesionalnu diviziju (HoReCa kanale), kao i brend za kućne ljubimce Purina. Prije dolaska u Hrvatsku, radio je kao komercijalni direktor u Nestlé Rumunjska. 

U posljednjih 5 godina obnaša dužnost direktora za regiju Adriatic North (Hrvatska, Slovenija i BiH). Brzo sam se prilagodio hrvatskoj kulturi i ljepotama ove predivne zemlje. Od prvog sam dana impresioniran kvalitetno odrađenim poslom i profesionalizmom hrvatskih kolega, kao i njihovom odlučnošću da svakodnevno pobjeđuju na tržištu.

Možete li s nama podijeliti ključne informacije o poslovanju Nestléa u Hrvatskoj? Kako biste opisali trenutno stanje kompanije na hrvatskom tržištu?

Poslovanje kompanije Nestlé u Adriatic North regiji iznosi oko 100 milijuna švicarskih franaka godišnje, od čega 50% posto otpada na Nestlé u Hrvatskoj. U prvih 9 mjeseci, naš rast u Hrvatskoj iznosio je 12,9%. Prisutni smo u 7 kategorija (NESCAFÉ kava, pro­izvodi Thomy, MAGGI i Garden Gourmet brendova, hrana za kućne ljubimce Purina, slatkiši KitKat, After Eight, Nestlé žitarice za doručak, dječja prehrana Nan, Gerber, mliječni proizvodi Nesquik) s distribucijom u maloprodaji, HoReCa sektoru, trgovinama za kućne ljubimce i farmaceutskim kanalima. 

Dugoročna strategija vođena je našim predanim angažmanom na polju održivosti kako bismo dosegnuli nultu stopu emisije stakleničkih plinova, što uključuje održivo nabavljanje, reciklabilnu i višekratnu ambalažu, proizvodnju s korištenjem regenerativne energije i zero waste odlaganja, inovativne proizvode s niskim emisijama stakleničkih plinova, poput proizvoda biljnog podrijetla iz Garden Gourmet linije i inicijative poput #BirajZeleno za smanjenje otpada od hrane.

Više nego ikad stavljamo potrošača i društvo u središte svojeg poslovanja, a raznolikim portfeljem zadovoljavamo sve dobne skupine i potrebe potrošača. Istovremeno, kontinuirano ulažemo u doprinos zdravijem načinu života hrvatske djece putem našeg programa Nestlé For Healthier Kids, koji će ove godine obuhvatiti 23.000 nove djece. 

Naš globalni put prema nultoj stopi lokalno je u potpunosti prihvaćen putem inicijative #BirajZeleno i dodijeljenih sredstava s ciljem organiziranja bes­platnih, edukativnih radionica o važnoj temi emisija CO2 koje nastaju stvaranjem otpada od hrane i načinima na koje to možemo izbjeći. Imamo vrlo iskusan tim stručnjaka i visoko stručne kadrove, no rado dočekujemo mlade koji žele biti dijelom naše kompanije, učiti iz stvarnog okruženja, a mi istovremeno od njih crpimo svježe ideje. To je fokus naše plaćene ljetne prakse Nestlé Summer’s Cool koju provodimo već 12 godina, a ove godine bilo je uključeno čak 12 polaznika.

S kojim tržištem u regiji ili svijetu možete usporediti hrvatsko tržište? Možete li reći zašto i što iz toga možemo naučiti?

Glavne karakteristike hrvatskog tržišta su snažni lokalni trgovci i proizvođači usporedivi s ostalim zemljama Sjevernog Jadrana. Ako uspoređujemo s Rumunjskom, rumunjski maloprodajni lanci nisu među top-kupcima naših proizvoda. Međunarodni kupci u Hrvatskoj uglavnom su iz Njemačke ili Austrije, dok su u Rumunjskoj iz cijele EU (Njemačka, Francuska, Nizozemska). Put do uspjeha u Hrvatskoj je izgraditi snažne poslovne odnose s trgovcima koji žele surađivati, ne samo na razvoju poslovanja i privlačenju većeg broja potrošača, već i na održivosti kroz inicijative kao što je #BirajZeleno ili pak kroz neke druge segmente važne za lokalno hrvatsko društvo.

Možete li s nama podijeliti informacije o projektu Biraj zeleno: više ljubavi, manje otpada od hrane? Što za vas znači taj projekt?

Jedan od glavnih problema u Hrvatskoj, ali i u drugim europskim zemljama, je otpad od hrane koji je među najvećim proizvođačima stakleničkih plinova. Inicijativa #BirajZeleno počela je kao digitalna kampanja prije nekoliko godina, a sada s ponosom možemo reći da je evoluirala u inicijativu. Kontinuirani komunikacijski napori kompanije Nestlé i porast relevantnosti teme, pomogli su u pronalasku pokrovitelja, kao što su Ministarstvo znanosti i obrazovanja i Ministarstvo poljoprivrede. Pridružili su nam se i poslovni partneri poput Konzuma, vodećeg trgovačkog lanca u Hrvatskoj, obrazovnih institucija poput Veleučilišta Aspira i Ugostiteljsko-turističkog učilišta Zagreb. Na kraju, mi ne samo da govorimo o ovim izazovima, već i radimo na njihovom rješavanju – organizirali smo niz radionica posvećenih temi izbjegavanja otpada od hrane, a sve ih vode profesionalni kuhari, poput chefa Mate Jankovića.

Kako se nosite s izazovima i prilikama na hrvatskom tržištu? Koje su ključne strategije koje ćete primijeniti za postizanje rasta? 

Vjerujemo da je svaki izazov ujedno i prilika za napredak – i ne samo da vjerujemo, već i djelujemo u skladu s tim uvjerenjima. Ipak, ne možemo to učiniti sami i tu dolazi do izražaja snaga naših partnerstva. Radimo s maloprodajnim partnerima na zajedničkim poslovnim planovima za razvoj aktivacija koje će kupcima omogućiti najbolje iskustvo kupovine, odgovarajuće profilu i formatu prodajnog lanca s kojim surađujemo. 

Ako gledamo sa stajališta portfelja proizvoda, svakako su okus i kvaliteta pro­izvoda u fokusu naših inovacija, a sve više i održivost u smislu proizvodnje plant-based hrane ili kreiranje reciklabilne ambalaže. Da smo na pravom putu, pokazuje oduševljenje potrošača asortimanom Garden Gourmet i tek lansiranim asortimanom dječje hrane – Gerber.

Nestlé ima širok portfelj proizvoda. Kako planirate ojačati prisutnost i promovirati različite brendove kompanije na hrvatskom tržištu?

Kompanija Nestlé ima više od 150 godina prehrambenog naslijeđa i povijesti te nas to čini odgovornima da predvodimo ne samo prehrambeni, već i zdraviji prehrambeni program. Naša priča započela je proizvodnjom zamjenskog mlijeka za hranjenje novorođenčadi te je sve do danas hranjivost proizvoda naš kamen temeljac. Pandemija je promijenila navike potrošača, a sukladno tome planiramo ostati agilni i relevantni. Nastavljamo proizvoditi ukusnu hranu, širimo dostupnost proizvoda te integriramo održivost gdjegod je moguće kroz našu ponudu.

Možete li nam reći nešto više o društveno odgovornim inicijativama i održivosti u poslovanju Nestlé Hrvatska?

Vjerujemo da je održivost način života  i poslovanja, a ne trend. Trenutno u Hrvatskoj nemamo proizvodne operacije i ne možemo govoriti o aktivnostima plana proizvodnje (optimiziranje resursa u procesu proizvodnje ili korištenje zelene energije), ali to nas ne sprječava da budemo aktivni. Prvenstveno je to očito u proizvodima koje nudimo lokalno – Smarties bomboni dolaze u papirnatoj ambalaži koja se može u potpunosti reciklirati, a ove godine je lansirana i NESCAFÉ kava u pakiranju koje daje mogućnost ponovne upotrebe.

Još jedan važan čin je predvođenje lokalne agende održivosti, a mi smo to odabrali pokretanjem edukativne inicijative #BirajZeleno, koja se fokusira na važnu temu otpada od hrane. Započeta kao jedinstvena digitalna kampanja prije četiri godine, danas je stasala u pravu inicijativu koju podržavaju razne institucije, obrazovne organizacije i poslovni partneri. Hrvatski građani žele sve spomenuto, što je vidljivo u njihovoj interakciji s našim proizvodima i održivim inicijativama. To nam daje još više samopouzdanja da idemo dalje i budemo još bolji.

Kako vidite budućnost Nestlé Hrvatska i koji su vaši dugoročni planovi za razvoj kompanije na ovom tržištu?

Naša dugoročna strategija vođena je filozofijom „Good for You, Good for the Planet“. Nastavit ćemo isporučivati visokokvalitetnu, ukusnu, hranjivu i pristupačnu hranu koja je dobra i za okoliš. „Good for You“ odnosi se na naše putovanje ka smanjenju natrija, šećera i zasićenih masti, ciljano kontinuirani rast plant-based hrane i pića te osnaživanje potrošača da donose informiranije odluke o izboru hrane. „Good for the Planet“ dio filozofije znači da želimo postići put do nulte stope emisije stakleničkih plinova, ubrzati optimizaciju portfelja i pokrenuti brže, relevantne, utjecajne inovacije, biti vodeća kompanija u programima koji se bave temama klime, održivosti i prehrane. Usredotočit ćemo se na relevantne programe za lokalnu zajednicu kao što su Vrtim Zdravi Film čiji je cilj osnaživanje djece u usvajanju zdravih navika, #BirajZeleno koji u fokusu ima smanjivanje otpada od hrane te Nestlé Needs Youth za podršku mladim generacijama na početku njihove karijere.

Kako se nosite s promjenama u preferencijama potrošača i trendovima u prehrambenoj industriji? 

Svijet prolazi kroz različite krize, poput zdravstvenih (COVID-19), ekonomskih, ali i ekoloških. Povrh tih kriza, svjedočimo i promjenama u svakodnevnom životu, pojavom hibridnog rada. Potrošači to osjećaju i posljedično se mijenjaju njihove navike. Ono što ostaje konstantno jest da potrošač želi ukusan proizvod. Povrh svega, potrebni su im zdraviji proizvodi koji su održivi i dobri za planet (održivo uzgojeni, u ambalaži koja se može reciklirati i ponovno koristiti, održive proizvodnje) te proizvodi niskih emisija stakleničkih plinova, gdje se izdvaja Garden Gourmet linija. Također, hrana i piće koji se mogu konzumirati u pokretu danas su jako važni (MAGGI Noodles u čašicama ili NESCAFÉ Ready to Drink pića).

Kako se Nestlé planira nositi s izazovima održivosti i okoliša? Koje inicijative kompanija provodi u vezi s ovim pitanjima?

Nestlé je vrlo predan zaštiti okoliša, prirode i resursa. Ta predanost je naša moralna obveza kao najveće prehrambene kompanije na svijetu. Moramo biti poduzetni u praksi, dodatno se angažirati i inspirirati druge. Sve je to izraženo u našem „Putu do nulte stope“, dokumentu koji jasno opisuje naš krajnji cilj – postići ugljičnu neutralnost kao kompanija, ali i kako ćemo to postići. On sažima sve naše inicijative i konkretne radnje koje ćemo poduzeti kroz godine i faze, kako bismo na kraju 2050. godine bili ugljično neutralna kompanija. Samo neki od procesa koji su opisani jesu kako će evoluirati naš portfelj hrane u skladu s filozofijom „Good For You, Good for the Planet“, kako će se naše pakiranje moći reciklirati i ponovno koristiti, kako ćemo surađivati s poljoprivrednicima, koja će biti uloga regenerativne poljoprivredne prakse itd.

Kako razvijate odnose s partnerima, dobavljačima i lokalnom zajednicom?

Nestlé Hrvatska je kompanija koja se fokusira na razvoj snažnog odnosa s lokalnom zajednicom, bilo da se radi o poslovanju ili razvoju programa od interesa za lokalnu zajednicu, poput #BirajZeleno čiji je fokus na smanjenju otpada od hrane, Vrtim Zdravi Film koji podupire razvoj aktivnog i zdravog života djece ili Nestlé Needs Youth koji podržava mlade generacije na početku njihovih karijera.

Želimo doprinijeti boljoj budućnosti ljudi i mjesta u kojima poslujemo te ulažemo puno energije, rada i resursa da to ostvarimo. Znamo, a i praksa nam je pokazala, kako se dobra ideja i dobre namjere mogu u konačnici materijalizirati, ako smo maksimalno uključeni u proces izvođenja.

To je način na koji poslujemo – angažirajući se u radu s klijentima, dobavljačima, institucijama, vlastima i nevladinim organizacijama kako bismo postigli krajnji cilj, a to je činiti dobro za ljude i društvo.

Na koji način Nestlé doprinosi zapošljavanju i razvoju lokalne radne snage u Hrvatskoj, a koji je vaš doprinos socio-ekonomskom razvoju?

Glavni okidač razvoja lokalne radne snage u kompaniji Nestlé ili kod naših poslovnih partnera je ubrzanje poslovanja. Posljednja dva primjera proizlaze iz novih suradnji s našim distributerskim partnerima u HoReCa i Pharma kanalima, što zahtijeva više ljudi na terenu. 

Jedan od fokusa našeg poslovnog razvitka je na socio-ekonomskom segmentu u koji ubrajamo lokalne inicijative kroz koje djelujemo, poput Nestlé Needs Youth. Cilj tog programa je pomoći mladima na početku njihove karijere pružajući im stvarne prilike za rad i razvoj njihovih profesionalnih vještina. 

Kako kompanija planira nastaviti rasti i suočavati se s izazovima povećanih troškova i inflacije? Koje strategije koristite za održavanje operativne učinkovitosti?

Povećanje cijena sirovina učinilo nas je učinkovitijima u logistici, operativnim procesima, optimizaciji kupnje, u načinu distribucije naših proizvoda na tržište, u promocijama potrošačima, u kombinaciji prodanih proizvoda i trgovanju. Cijene sirovina poput kakaa i ostalih u stalnoj su evoluciji, a mi ih pratimo i prilagođavamo svoje strategije na temelju novih podataka.

Koji su najbrže rastući sektori ili kategorije proizvoda za Nestlé na hrvatskom tržištu?

Najbrže rastuća kategorija u Hrvatskoj u 2023. godini bile su žitarice za doručak, popraćeno vrlo uspješnim lansiranjem KitKat žitarica za doručak. Purina proizvodi za njegu kućnih ljubimaca nastavljaju sa svojim dvoznamenkastim snažnim rastom, uglavnom zahvaljujući brendovima Purina One, Proplan, Felix i Gourmet. Kategorija konditorskih proizvoda također pokazuje dvoznamenkasti rast temeljen na velikim aktivnostima s KitKat i After Eight asortimanom. U kategoriji hrane snažan rast temeljen je na brendovima Thomy, MAGGI i Garden Gourmet.

Možete li s nama podijeliti više informacija o inovacijama i digitalizaciji u poslovanju kompanije Nestlé, uključujući najnovije projekte ili proizvode?

Naša inovacijska strategija temelji se na filozofiji „Good for You, Good for the Planet“. To znači stvaranje ukusnijih, zdravijih i održivijih proizvoda. Primjera radi, ove smo godine u Hrvatskoj predstavili nove verzije naših proizvoda kao što su MAGGI Noodles, Thomy Mayo Paprika ili Burger te NESCAFÉ Ready to Drink. 

Kad govorimo o inovacijama, usredotočeni smo i na inovativnu ambalažu, odnosno onu koja se može reciklirati i ponovno koristiti ili papirnatu ambalažu u kojoj sad dolaze slatkiši Smarties. Gerber dječja hrana ili Garden Gourmet plant-based obroci, ne samo da su zdravi, već su i dobri za planet.

Kako vidite budućnost poslovanja Nestléa u Hrvatskoj i Adriatic North regiji te koje su ključne strategije za postizanje uspjeha? Možete li ukratko komentirati svoje financijske rezultate za prvih 9 mjeseci?

Rast Adriatic North regije iznosio je 16,3% sa snažnim dvoznamenkastim rastom u sve 3 zemlje: BiH, Hrvatskoj i Sloveniji. To proizlazi iz dobrog rasta u svim kategorijama u kojima poslujemo. Dakle, strategija za postizanje uspjeha je fokusiranje na svaku zemlju i svaku kategoriju pojedinačno, na lokalne potrošače i navike kupaca koje se mogu razlikovati od zemlje do zemlje te na izgradnju snažnih odnosa s trgovcima i distributerima u svakoj zemlji i kategoriji. 

Slijedit ćemo strategije „Good for You, Good for the Planet“ pri inoviranju proizvoda, te biti aktivni članovi lokalne zajednice kroz inicijative Vrtim Zdravi Film, #BirajZeleno ili Nestlé Needs Youth.