SC 1
OPEL

Valicon: Promjene u ponašanju potrošača u regiji

Analize

01.02.2024

Potrošače u idućim mjesecima i dalje očekuje dodatno poskupljenje, u Srbiji, BiH i Hrvatskoj, posebno u kategoriji hrane i osnovnih životnih namirnica, a u Sloveniji povećanje troškova režija. Obećava činjenica da su očekivanja poskupljenja smanjena u gotovo svim kategorijama. U Sloveniji se to ne odnosi samo na kategoriju komunalnih troškova, a u Srbiji na kategoriju hrane i osnovnih životnih namirnica. 

Autorica: Katarina Gligorović
Project Manager, Valicon Srbija

Ponovno je zabilježena visoka razina pesimizma kod potrošača u jugo­istočnoj Europi. Ključni pokazatelj pesimizma potrošača je ocjena pogoršanja financijske situacije, čime je struktura segmenta ponovno slična vremenima recesije.

Ocjena financijskog stanja i obujam potrošnje 

Trend negativne ocjene, odnosno, očekivanja pogoršanja osobne financijske situacije, nastavlja se u svim zemljama regije. Najnegativniju stopu i dalje bilježi Srbija, a najoptimističniju Hrvatska. Za razliku od prethodnog mjerenja, rast optimističnih očekivanja prisutan je samo u Hrvatskoj. Ovoga puta BiH se, zbog pogoršanja situacije, pridružuje Sloveniji i Srbiji. 

U Srbiji, Sloveniji i BiH smanjena je procjena obujma potrošnje. Najpesimističniji pogled na situaciju, ovaj put znatno je izražen u Srbiji, a najmanje u Hrvatskoj, gdje očekuju povećanje obujma potrošnje. Situacija u Sloveniji i BiH je na istoj razini, ali uz veće pogoršanje u Sloveniji.

Percepcija inflacije

Na svim tržištima potrošači i dalje percipiraju značajan rast cijena proizvoda koje inače kupuju, ali je percepcija promjena cijena na posljednjem mjerenju najniža do sada, najizraženija u Hrvatskoj, a zatim u Bosni i Hercegovini. Smanjenje percepcije poskupljenja u budućnosti možemo očekivati u Hrvatskoj i Bosni i Hercegovini. Međutim, i pored nešto nižih udjela u Sloveniji i Srbiji, to se ne može očekivati za ove dvije zemlje.

Potrošače u idućim mjesecima i dalje očekuje dodatno poskupljenje, u Srbiji, BiH i Hrvatskoj, posebno u kategoriji hrane i osnovnih životnih namirnica, a u Sloveniji povećanje troškova režija. Obećava činjenica da su očekivanja poskupljenja smanjena u gotovo svim kategorijama. U Sloveniji se to ne odnosi samo na kategoriju komunalnih troškova, a u Srbiji na kategoriju hrane i osnovnih životnih namirnica. Za Sloveniju, Hrvatsku i BiH ohrabrujući je pokazatelj da su očekivanja dodatnih poskupljenja još uvijek niža od već percipiranih. U Srbiji je ovaj put kod neprehrambenih proizvoda situacija obrnuta, dok je u ostale tri kategorije izjednačena.

Promjene kupovnih navika

Češća kupovina jeftinijih proizvoda i proizvoda na akciji, kao i kupovina u jeftinijim trgovinama, ostaje praksa u sve četiri zemlje, a u BiH i otkazivanje pretplate. U odnosu na prethodno mjerenje, u Srbiji je znatno smanjen udio potrošača koji traže povoljnije cijene usluga, u Hrvatskoj onih koji kupuju veće zalihe, a u BiH je smanjena prodaja nekretnina.

Pad potrošnje očekuje se na sva četiri tržišta u kategorijama naručivanja hrane, kupovine sportske opreme, posjećivanja barova i restorana, kupovine opreme za dom i posjećivanje događaja. U BiH također u kategoriji putovanja i odmora, a u Sloveniji u kategoriji kupovine odjeće i obuće.

Informacije o istraživanju 

Uz pomoć ankete #Novanormalnost, Valicon daje detaljan mjesečni uvid u odaziv i promjene u ponašanju potrošača u aktualnoj situaciji u regiji. Istraživanje je provedeno u okviru online panela ispitanika Jazvem/JaZnam. Rezultati su reprezentativni za online populaciju od 18 do 75 godina, prema spolu, starosti, obrazovanju i regiji. 

Vrijeme ankete i veličina uzorka:

2022. - Q3: 20-22.8.2022.; BiH (n=516), Hrvatska (n=516), Slovenija (n=512), Srbija (n=508)

2022. - Q4: 18-21.11.2022; BiH (n=513), Hrvatska (n=522), Slovenija (n=520), Srbija (n=510)