Odabrana ulaganja u Poljskoj i Španjolskoj uskoro će smanjiti zaostatak za vodećima na tržištu
AUTOR: Sebastian Rennack
Lidl je usporio svoje međunarodno širenje. U poslovnoj godini 2023./2024., koja je završila krajem veljače, diskont je otvorio upola manje trgovina u svijetu nego prethodnih godina. Iako je trgovac u posljednjih pet godina u prosjeku dodao oko 340 trgovina godišnje na svoje globalno imanje, u posljednjih 12 mjeseci dodao je samo 161 novu lokaciju (vidi grafikon). Diskont, čija je neto dobit pala za 500 milijuna eura na 1,6 milijardi eura u posljednjoj fiskalnoj godini 2022./2023., od tada provodi stroge mjere štednje.
Prema izračunima autora, Lidl trenutno upravlja s 9102 ili 74% svojih globalnih trgovina od 12.358 trgovina izvan matičnog tržišta. Najveće međunarodno tržište je Francuska s 1600 trgovina, a slijede je Ujedinjeno Kraljevstvo s 1005 i Poljska s 892 trgovine. Na zrelom domaćem tržištu Njemačke, broj trgovina nije se mnogo promijenio i iznosi 3256, tri više nego prije 12 mjeseci.
Najveća ulaganja diskontera u program otvaranja trgovina za financijsku godinu 2023./2024. su u zemljama u kojima se suočava s jakim tržišnim liderima (vidi grafikon).
U Poljskoj, Lidlov postotak rasta prodaje u posljednjih nekoliko godina bio je u rangu s lokalnim herojem Biedronkom, neprikosnovenim tržišnim liderom. A jaz između diskontnog lidera i njegovih sljedbenika značajno se povećao. Dok je krajem 2019. Biedronka bila 7,9 milijardi eura ispred njemačkog diskonta u smislu prodaje, prema podacima bilance, do kraja financijske godine 2022. razlika se već povećala na 11,0 milijardi eura. I premda je Lidl Poljska predvodnik u međunarodnom portfelju trgovca na malo, kad je riječ o otvaranju novih trgovina, napor širenja u Poljskoj u proteklih 12 mjeseci bio je znatno slabiji nego prethodnih godina. Dok je Lidl u Poljskoj u prethodnih pet godina otvorio između 40 i 50 novih trgovina, autor procjenjuje da je u posljednjih 12 mjeseci otvorio 33 trgovine.
I u Španjolskoj se Lidl suočava s tržišnim liderom vođenim diskontom koji je nekoliko puta veći od njemačkog diskontera. Prema podacima Kantar Worldpanel, operater diskontnih supermarketa Mercadona trenutačno drži 26,1% udjela u maloprodajnom tržištu robe široke potrošnje, što je povećanje od 0,7 postotnih bodova u kalendarskoj 2023. godini. Lidl, na trećem mjestu na nacionalnoj ljestvici prehrambenih proizvoda, poboljšao je svoju poziciju za 0,4 postotna boda na 6,3% tržišta u istom razdoblju. Njemački trgovački lanac otvorio je 14 trgovina u proteklih 12 mjeseci, čime je ukupan broj trgovina porastao na 678.
U Danskoj je Lidl profitirao od izlaska konkurenta Aldi Nord. Zahvaljujući akviziciji nekih od Aldijevih trgovina, Lidl je godinu završio s 23 nove lokacije i ukupno 162 trgovine, znatno više od 150 diskonta na koje je trgovac prvotno ciljao još prije šest mjeseci. U ovoj skandinavskoj zemlji Lidl zasad ima minornu ulogu, peti je među trgovcima hranom s tržišnim udjelom manjim od 5% ukupne prodaje robe široke potrošnje. Istodobno se zaoštrava konkurencija za Lidl. Ostali diskontni konkurenti također jačaju svoju tržišnu poziciju. Danski diskontni natpis Rema 1000 norveškog Reitangruppena u procesu je pretvaranja 114 bivših trgovina Aldi Nord u vlastitu robnu marku i namjerava dosegnuti 400 trgovina do ljeta. Tržišni lider Salling Group upravlja s više od 520 Netto diskontnih trgovina u matičnoj zemlji i u procesu je nadogradnje koncepta trgovine na najnoviji Netto 3.0 format.
Na donjem kraju ljestvice međunarodnog širenja je Lidlov pothvat u Sjedinjenim Američkim Državama. Ondje je trgovac na malo smanjio svoj otisak za procijenjene 3 trgovine na 175 diskontnih trgovina. U ljeto prošle godine američki maloprodajni mediji objavili su da Lidl US planira otpustiti 200 zaposlenika u glavnom uredu i zatvoriti najmanje 5 trgovina. Najveći rival Aldi (Süd), s druge strane, nastavio je širiti svoju prisutnost, otvorivši više od 75 trgovina u proteklih 12 mjeseci, dovodeći svoju mrežu trgovina na 2362 lokacije. Europski diskontni formati do sada su igrali sporednu ulogu na američkom tržištu. Industrija procjenjuje Aldijevu neto prodaju u SAD-u na 27 milijardi dolara, što predstavlja udio od 2,1% u ukupnom maloprodajnom tržištu prehrambenih proizvoda. I iako je Aldi zadržao svoj tempo širenja, diskont nije uspio proširiti svoju mrežu trgovina tako brzo kako je prvotno planirano. Još u proljeće prošle godine Aldi je najavio planove da dosegne brojku od 2400 trgovina na nacionalnoj razini do kraja 2023. godine.
Slično se optimizira Lidlova mreža trgovina u regiji Beneluxa. U Nizozemskoj je trgovac na malo imao 439 trgovina, dvije manje nego prije godinu dana. Prema podacima Statista, nizozemski Lidl bio je treći najveći trgovac mješovitom robom u 2022. s tržišnim udjelom od 10,1%, iza Jumba s 21,5% i tržišnog lidera Alberta Heijna (Ahold Delhaize) s 37,0%.
U susjednoj Belgiji broj trgovina smanjen je za 3 na 308.
Usporavanje stope inflacije i očekivani pad troškova izgradnje, međutim, mogli bi značiti da će se Lidl ove godine vratiti bržem ritmu širenja. Prema izvorima iz industrije, diskont je nastavio istraživati potencijalne nove lokacije trgovina i čekao je da se troškovi izgradnje vrate na razine prije inflacije. Tek nedavno je njemački Lebensmittel Zeitung izvijestio da Lidl na domaćem tržištu želi ponovno krenuti u ofenzivu i aktivnije proširiti svoju prisutnost. Međutim, očekuje se da će veći fokus na financijske povrate ostati temeljni kriterij i za odluke o proširenju.