Priredila: Jelena Lazarić, jelena@b2bmedia.org
U svijetu maloprodaje, gdje su promjene brze, a konkurencija žestoka, vođenje sektora zahtijeva vizionarski pristup. Priča o usponu od analitičara do ključnog igrača u jednoj od najprepoznatljivijih pekarskih tvrtki, otkriva kako se neprekidnim inovacijama, timskim duhom i čvrstom poslovnom vizijom gradi temelj uspjeha u dinamičnom svijetu maloprodaje.
Svježim pogledom i nevjerojatnom energijom Dino Lakoš osvojio je srca Mlinarovih kupaca i zaposlenika od trenutka kad je stupio na scenu kao direktor Maloprodaje. Prešavši put od analitičara do vođe cijelog sektora, Dino je pokazao da je ključ uspjeha u poslu kombinacija iskustva, strasti i nepresušne energije. Kroz razgovor s njim, otkrivamo kako je oživio poslovanje Mlinara kroz timski rad, inovacije i čvrstu predanost korisnicima.
Možete li nam reći nešto više o svom poslovnom putu i iskustvu koje Vas je dovelo do pozicije direktora Maloprodaje u Mlinaru?
Iskustvo sam prikupljao kroz različite vrste poslova. Počeo sam u Financijama i računovodstvu i to iskustvo mi jako koristi i danas, jer sam kroz taj posao stekao izvrstan uvid u financijsko poslovanje i sve pozadinske procese. Drugi korak u mojoj karijeri bio je prelazak na poziciju analitičara u Prodaji kroz koju sam shvatio koliko mi se sviđa dinamika koju nosi prodaja. Volim ljude i brojke, a posao u Prodaji u moje dnevne rutine doveo je baš to.
Dolaskom u Mlinar u rujnu 2021. godine nastavljam s poslom analitičara, ali mi se jako brzo širi opseg odgovornosti te postajem voditelj Odjela analitike i upravljanja cijenama za kanale maloprodaje i veleprodaje. U kratkom vremenskom periodu sudjelovao sam u puno projekata i inicijativa za unaprjeđenje poslovanja i to mi je pružilo priliku da jako dobro upoznam kompaniju, ljude i procese, ali mi je otvorilo i nove perspektive u razumijevanju tržišta i potreba kupaca. Kad mi je u travnju 2023. ponuđena pozicija direktora Maloprodaje, bez razmišljanja sam je prihvatio jer sam vjerovao da imam dovoljno iskustva i ideja da nađem odgovore za razvoj naše maloprodaje u smjeru koji Uprava očekuje.
Moje iskustvo nije samo rezultat poslovnih funkcija koje sam obavljao, već i odraz moje otvorene i znatiželjne osobnosti. Uvijek sam zainteresiran za nove načine rješavanja problema jer vidim da to vodi kontinuiranom razvoju, kako mojih vještina, tako i poslovanja. Mislim da je uz iskustvo i sposobnost, ključan sastojak za uspjeh entuzijazam. Ne želim da ga nedostaje ni meni ni mom timu.
Koje ste inovacije implementirali u maloprodajnom sektoru Mlinara otkad ste preuzeli funkciju direktora? Kako su te inovacije pridonijele poslovanju tvrtke?
Ja vjerujem u jednostavna rješenja i princip do the basics right, tako da se nisam prvo primio velikih inovacija, nego sam sav fokus stavio na zaposlenike i njihovo zadovoljstvo te osjećaj uključenosti u posao koji svi skupa radimo. Kad upravljaš organizacijom od tisuću zaposlenika, lako je ući u zamku „mi u uredima vs. vi u prodavaonicama“ i za mene je prvi zadatak bio osigurati da se upravo to ne dogodi. Ciljeve smo počeli komunicirati na sasvim drukčiji način, zaposlenike smo počeli uključivati u sve inicijative unaprjeđenja operativnog poslovanja, a ako bismo naišli na nedostatak znanja, odmah smo kretali s edukacijama naših ključnih zaposlenika.
Koji su najveći izazovi s kojima ste se susreli u vođenju maloprodajnih operacija u Mlinaru i kako ste ih prevladali?
U posljednjih nekoliko godina, jedan od najvećih izazova bilo je suočavanje s velikim rastom troškova, potaknutim geopolitičkim napetostima (Ukrajina) i općenitom inflacijom. Sve je to dovelo do brzog rasta cijena sirovina i energenata, što je značajno otežalo održavanje stabilnosti cijena i poslovanja. Kako je nama glavni cilj njegovati povjerenje naših kupaca, uspjeli smo stabilizirati cijene i nismo ih značajno mijenjali već više od godinu i pol dana. Naši kupci su to prepoznali, a glavni pokazatelj toga jest kontinuirani rast broja računa.
Možete li nam reći nešto o strategiji koju ste primijenili kako biste podigli poslovne rezultate na višu razinu? Koji su ključni faktori koji su pridonijeli tom uspjehu?
Naš se uspjeh temelji na tri ključna stupa: zadovoljstvo i motivacija zaposlenika, izbor optimalnih lokacija, te odličan odnos cijene i kvalitete naših proizvoda.
Kada radiš u uslužnoj djelatnosti, nije floskula reći da su zaposlenici ključ našeg uspjeha. Ništa u poslovanju ne može se postići samostalno, stoga je fokus na zadovoljstvu i motivaciji zaposlenika imperativ. U pekarskoj industriji, gdje je svježina proizvoda ključna, zaposlenici na terenu igraju ključnu ulogu. Oni svakodnevno moraju prepoznati prilike za poboljšanje i prilagoditi se brzo mijenjajućim situacijama. Ulaganje u njihovo zadovoljstvo i razvoj direktno utječe na kvalitetu naših proizvoda i zadovoljstvo kupaca – kroasan koji je savršene kvalitete može neadekvatnom fermentacijom, pečenjem ili izlaganjem postati loš. Baš zato se svim silama trudimo podići plaće našim zaposlenicima u trgovinama na razinu koju zaslužuju. U protekle dvije godine podigli smo prosječnu plaću za više od 40%. Uz to imamo regres, božićnicu i uskrsnicu te varijabilni dio plaće, ovisno o prodajnim rezultatima.
Drugi ključ uspjeha je lokacija! Nismo jednom čuli mantru svakog tko se bavi retailom: location, location, location. Biti prisutan i dostupan našim kupcima u bilo koje doba dana, na lokacijama na kojima najviše borave, od suštinske je važnosti. Odabir pravih lokacija za naše maloprodajne objekte omogućava nam da budemo tamo gdje su naši kupci i tamo gdje naš brend najviše vrijedi.
Treće, naučio sam da je našim kupcima na kraju dana najvažniji value for money. Tim se načelom vodimo u svim odlukama – od razvoja i odabira našeg asortimana, preko izbora lokacije do određivanja cijena. Stalno težimo tome da našim kupcima pružimo najbolju moguću kvalitetu za novac.
Što Vas najviše inspirira i veseli u Vašoj ulozi direktora Maloprodaje? Kako se Vaše osobne vrijednosti i interesi reflektiraju u Vašem radu?
Često u uredu šetam naprijed-natrag kao profesor Baltazar ili se igram loptom koja mi pomaže u koncentraciji, a kolege izluđuje.
Inspirira me razmišljanje o tome kako unaprijediti ponudu Mlinara i sveukupno poslovanje. Promatranje ponašanja kupaca, što im je bitno i što traže, njihove reakcije na naše aktivnosti i ponudu te razmišljanje o tome što možemo napraviti bolje. Recimo, jako smo zadovoljni našim akcijama kolača za Božić i Uskrs, koje nam pomažu da postanemo prepoznati kao destinacija za kvalitetne kolače po pristupačnim cijenama. Ono što malo ljudi zna jest da Mlinar ima najveći slastičarski pogon u Hrvatskoj.
Najjača je akcija bila s krafnama za fašnik, u kojoj smo prodali 850.000 krafni u dva tjedna. Da bismo ostvarili taj nevjerojatan rezultat, morali smo posložiti sve elemente – od proizvodnje i logistike do prodajnog mindseta naših zaposlenika i marketinga te pronaći sweet spot za omjer cijene i kvalitete proizvoda koji odgovara i kupcu i nama. Samo
zajedničkim naporom svih timova uspjeli smo ostvariti takav izvanredan rezultat.
U timskom radu za mene je vrlo bitna otvorenost za ideje i razgovore, kreiranje osjećaja uključenosti za sve članove tima, zaigranost, ali i velik fokus na izvršavanje dogovorenog.
Kako ste izgradili i održavali uspješne odnose s kupcima u Mlinaru? Koje strategije koristite za poboljšanje korisničkog iskustva i lojalnosti kupaca?
Uz velike napore da održimo kvalitetu na visokom nivou, želimo nagraditi vjernost naših kupaca. Dijelimo besplatnu kavu našim kupcima svaki prvi ponedjeljak u mjesecu u sklopu aktivnosti Free Coffee Monday, kao i za neke posebne dane u godini. Redovito za veće iznose računa dijelimo besplatne pekarske proizvode, a sve to kako bismo pokazali kupcima da cijenimo njihovo povjerenje i lojalnost.
Više od godinu dana aktivna je i naša loyalty aplikacija, na kojoj redovito nudimo pogodnosti i imamo rekordan rast broja novih korisnika. Nadamo se da će aplikacija uskoro postati glavni alat u komunikaciji s kupcima i prepoznavanju njihovih želja i navika.
Kako se nosite s promjenama na tržištu i konkurencijom? Kako ste osigurali da Mlinar ostane relevantan i konkurentan u maloprodajnom sektoru?
Promjene na tržištu su dobrodošle jer nam omogućavaju da budemo bolji i da se razvijamo. Mislim da smo raznim novitetima probudili interes javnosti te da i kod nas imaju priliku isprobati nove okuse i pratiti trendove. Svaki dio poslovanja potrebno je konstantno propitkivati i tražiti načine da budemo bolji. Pratimo što radi konkurencija, ali obilazimo i razne sajmove i odlazimo u market visite po Europi u potrazi za novim idejama.
Mi u Mlinaru promjene na tržištu doživljavamo kao priliku za poboljšanje i inovacije, one nas potiču da budemo bolji i da stalno napredujemo. Način na koji svi danas živimo, informirajući se i socijalizirajući se kroz društvene mreže, vrlo brzo dovodi razne trendove u prodajne vitrine slastičarnica, pekarnica i prodavaonica. Iako to nitko ne očekuje od kompanije, kojoj u samom nazivu stoji riječ industrija, mi trendove aktivno pratimo te smo uspjeli probuditi interes javnosti novitetima. Uz proizvode po kojima smo poznati, poput bureka ili pizze, hrabro smo lansirali puno noviteta koji u našu vitrinu dovode okuse iz cijeloga svijeta. Najveći uspjeh očekujemo od naše zvijezde – ručno rađenog i nutritivno vrlo vrijednog sourdough kruha. Vjerujem da će se svi pozitivno iznenaditi i proizvodima koje za naše kupce spremamo za ovu jesen!
Kako promičete inovativno razmišljanje i timski rad među vašim suradnicima u Maloprodaji? Kako potičete kontinuirani razvoj i napredak zaposlenika?
Otvorenost i dobra timska dinamika neće se kreirati kroz tri dana team buildinga, nego kroz dobar svakodnevni timski rad te međusobno poštovanje i dijeljenje dobrih i loših trenutaka. Jednako kao što se učenje neće dogoditi ako ljude samo pošaljemo na edukaciju, a vještine koje želimo razviti ne živimo svaki dan i ne pokazujemo vlastitim primjerom. Sve kreće od osobe na vrhu, od lidera.
Možete li podijeliti neka specifična postignuća ili uspjehe koje ste postigli kao direktor Maloprodaje u Mlinaru? Kako ste se nosili s izazovima i ostvarili uspjeh?
Sretan sam što smo moji najbliži kolege i ja postigli to da smo u kreiranje našeg uspjeha uključili cijeli naš veliki tim, koji broji gotovo 1000 ljudi. Jako sam ponosan na to da smo dobar tim, koji je jako motiviran i za postizanje ambicioznih ciljeva, ali i za dobru zabavu i veselje. Kako bi rekao naš predsjednik Uprave: „Tko se ne zna zabaviti, ne zna ni raditi.“
Svake godine ostvarujemo rast u odnosu na prethodnu godinu kontinuiranim radom i željom za promjenama i boljim rezultatom. Ove godine imamo rast prihoda od 25% u odnosu na prethodnu godinu, ali to je za nas tek početak. Brzi smo, stalo nam je, volimo raditi zajedno i to smatram preduvjetom za ostvarivanje dobrih rezultata. Mi smo jedan stvarno dobar tim, mi smo Mlinar.